Autoracing  KL-varaosat

V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD

  • 107 Vastauksia
  • 41648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #90 : 13.04.2024, 12:33:29 »
Tämä on kököttänyt pihalla odottamassa ecua joka kävi tässä välissä kahteen kertaan Ruotsissa ohjelmantekijällä. Koska tekijällä ei ole/ollut siellä käsillä autoa jossa testata muutoksia, niin testattiin tässä ja tulos oli se, että palautettiin vanha ohjelma takaisin. Kaasupolkimen skaalauksen muuttaminen samaksi kuin autossa vain sekoitti toimintaa ja voisi kuvitella, että siille on asetuksia muuallakin ohjelmassa. Pitänee kokeilla josko asian saisi kuntoon ilman lähettämistä Ruotsiin.

Rallyracen kanssa oli puhetta josko saataisiin Gazin valikoimista iskari käymään taakse. Yksi vaihtoehto näyttää lupaavalta, pitää vain mitata mahtuuko säätönuppi, koska se osuu tukivarren kohdille.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #91 : 26.04.2024, 00:19:20 »
Eilen saapuivat takaiskarit ja vaihdoin ne heti paikalleen. Enää ei tarvitse kärsiä joka heitossa hyllyvästä takapäästä.

Ehkä pari milliä pidemmät kuin vakiot ja hieman lisää tuli, koska korikiinnikkeen ja yläpään piti laittaa kaksi perusprikkaa jottei suojakumi liiskaannu kiinnikettä vasten. Säätönuppi tulee hieman tukivarren yläpuolelle ja osittain nostettuna pystyy kurkottamalla säätämään takakautta ilman renkaan irrotusta.


Tämän korkuisella alustalla voisi hyvin olla 1-1,5cm lyhyempi kuin vakiona, mutta toimii noinkin. Säädin heti alkuunsa kokeeksi 10 naksua(säätöalue 16 naksua) ja vaimennus on hidastetöyssyissä sekä vastaavissa napakan ja turhan kovan rajamailla myös täydellä tankilla sarja pyöriä kyydissä. 9 naksua lienee lähelle sopivaa.

Tuli todettua akkukin aika hyväksi. Yhtenä iltana 23 tienoilla siirsin pihalla ja jätin epähuomiossa parkit päälle. Paloivat vielä seuraavana päivänä 16 aikoihin. Muutaman tunnin kuluttua testattuna nahkeasti jaksoi yrittää pyöräyttää konetta. Siitä innostuneena tein viimeinkin paukkulankojen tilalle järeämmät apuvirtakaapelit, leuatkin olleet ostettuna jo pitkään. 50 neliöistä hifipiuhaa plussaan ja hitsauspiuhaa miinukseen. Pituutta tuli vähän reilusti, melkein 6 metriä koska hifipiuha oli sen pituinen :D Lähtipä irtoakun avulla käyntiin vaivatta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #92 : 04.05.2024, 20:03:38 »
Tiedä minkälainen aistiharha oli tuntea takaiskarit liian koviksi, vaikka todellisuudessa ne oli liian löysällä. Ei tullut testattua edes painella puskurista ennen kuin löysäsin yhden naksun ja olin jo ajanut jonkin matkaa. Menin ja kiristin maanantaina 11 naksuun, pompottelu on poissa ja tuntuma aika hyvä. Eilen kiristin vielä yhden naksun ja nyt ollaan siinä kohdassa, että viitsiikö enempää ainakaan tyhjällä autolla.

Kokeeksi siirsin kakkoskorisen ärrän pyörät 245 D5 alta tähän ja istuu paljon paremmin. Keula saisi olla hieman alempana, mutta sitä varten on jo hommattava coilitolpat. Perjantaina tasapainotin jotta sai pienet vipotukset ja sisäreunan lyöntipainot pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #93 : 13.06.2024, 20:07:08 »
Ärrän pyörät tuli hävitettyä jo pari viikkoa sitten, koska ei ne oikein sopineet silmään ja ruuvasin alle Geminit. Niihin löytyi sopivasti tuoreet kumit, joten pääsi eroon osin ikivanhoista renkaista.



Kysyin Lisääteholta saisiko siltä suunnalta korjausta kaasupolkimen toiminta-alueeseen, mutten ole kovin optimistinen sen onnistumiseen kohtuullisella vaivalla. Toiminta-alueen lisäksi ajettavuuden ongelmana on varsinkin pienillä vaihteilla se, ettei kiihtyvyys pysy samana samalla polkimen asennolla kun nopeus kasvaa, vaan pitää painaa lisää. Varmaan kallistun jossain kohtaa hommaamaan ja vaihtamaan moottorinohjauksen kokonaan jotta ajettavuuden saa normaaliksi(lue: hyväksi). Ehkä nykyisen saa työnnettyä jonnekin ::)

Eilen tiputin pois liikenteestä ja otin 245 D5:n ajoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #94 : 06.09.2024, 21:26:48 »
Vähän yli viikon verran ollut jälleen ajossa ja lievänä kuulunut pyöränlaakerin ääni on hiljalleen voimistunut. Äsken kävin nappaamassa liki uuden laakerin voimansiirronluovuttajasta(jossa on tästä siirretyt tolpat ja ne ovat lähtöisin kevennetystä 850:stä :D) ja vaihdoin tähän.

Vaihtaminen takaisin 850 keulalle on ollut mielessä alusta asti, vaikka XC70 puskurit onkin se mitä haluan ulkonäöltä. Ostaessahan puuttui maski, vasen etulokasuoja ja oikea oli aika pahasti ruostevaurioinen, joten helpoin ratkaisu oli ottaa voimansiirronluovuttajasta. cc57 otti hiljattain purkuun samalla värikoodilla olevan auton josta kävin purkamassa hyvät ajovaloumpiot, siedettävässä kunnossa olevan oikean etulokasuojan ja muutaman muun osan. Samasta autosta vaihdoin tähän vasemman puolen ovet ja vaihdoin niistä kaikki osat ristiin ulkotiivisteitä sekä takaoven lukkomekanismia lukuunottamatta. Omissa ovissa oli lakka kuoriutunut ja etuovessa pitkä pystyvekki hajonneen kääntymisenrajoittimen ansiosta. Nykyisetkään eivät priimat ole maalipinnan osalta, mutta yleisilmeeltään huomattavasti siistimmät. Töistä löytyi vahingossa vähäruosteinen vasen etulokasuoja oikealla värikoodilla, joka sekin kaipaa pientä ehostusta. Ehkä osat vaihtuvat, ehkä ei ???

Hommasin moottorinohjauksen vaihtoa varten -04 D5 manuaalinelikon, mutta mietin pitäisikö siitä kuitenkin vielä tehdä ajopeli. Samanlainen remontti edessä kuin tein -05 D5 nelikkoon josta lopulta otin koneen 245:een. Eli kytkinakselin päässä oleva laakeri hajonnut.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • IG: dailydriversfi
    • Volvosi arvoisia toimitiloja
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #95 : 08.12.2024, 19:37:51 »
V70 XC:n puskurit näyttää kyllä hyvältä, toisaalta tykkään 850 valoista ja lokareista enemmän. Todella siisti combo tekniikan suhteen, kelpaisi kyllä itsellekin käyttikseksi! :)

En tiedä pitäiskö sitä tuohon omaankin hommata taakse xc:n puskuri, kun osuu omaan silmään alkuperäistä paremmin.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2024, 00:29:36 kirjoittanut aksim97 »
Ex: V70 TDI, 850 T5, V50 2.0d, S60 D5
Nyt:
850R "Top Gear Special" -edition
C70 T5 Saffron

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #96 : 27.12.2024, 00:57:52 »
V70 XC:n puskurit näyttää kyllä hyvältä, toisaalta tykkään 850 valoista ja lokareista enemmän.
Jos saisi joskus maalattua yksiväriseksi, niin kokonaisuus olisi vähän parempi :D

Näin joulunaikaan osui mahdollisuus puuhailla jotain, joten otinpa alulle moottorinohjauksen muutoksen Penta standalonesta normaaliksi. Saa paremman ajettavuuden, eikä ole niin tarkkaa millä testerillä koettaa saada yhteyttä.

Aattona purin luovuttajasta johtosarjat tarvittavilta osin ja keskiviikkona karsin johtosarjoista pois ylimääräiset niiltä osin kuin suoriltaan pystyi. Eilen vaihdoin moottorinjohtosarjan ja karsin kytkiksen kanssa korinpuolen johtosarjoista loput ylimääräiset piuhat.

"Uusi" setti valmiina karsittavaksi.


Vanha poistettuna.


Moottorinjohtosarja vaihdettuna ja oikealla näkyy kasa korinjohtosarjasta poistettuja ylimääräisiä :P
« Viimeksi muokattu: 27.12.2024, 00:59:23 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #97 : 27.12.2024, 17:52:09 »
Taas sai pari tuntia kulutettua joutuisasti. Tein siistimisiä korinjohtosarjaan, hahmottelin palikoita paikalleen ja aloittelin kytkentöjä. CEM:lle on sopivanoloinen kolo kaasupolkimen yläpuolella jos siihen saa tehtyä telineen kivasti.

Lievästi ohentui nippujen paksuus, toki kuvasta puuttuu moottorinjohtosarja.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2024, 22:25:37 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #98 : 29.12.2024, 19:28:41 »
Tänään kytkin loput johdot ja lähti käyntiinkin. Laitoin konehuoneen puolelta kaikki paikoilleen ja sisällä alustavasti niputtelin johdot. Kävin koeajolla ja toimii nätisti sekä odotetusti ajettavuus parani huimasti *taavih-> Joku ohjelma tässä ECU:ssa varmaan on, koska kaasupoljin on aika herkkä, eikä liikkeen loppupuoliskolla juurikaan muutosta tapahdu. Mutta se on sivuseikka tässä vaiheessa.

Jäljellä on ajonestorenkaan sovittaminen lukkopesän ympärille tai sopivan paikan katsominen, CEM:lle teline ja johtosarjan viimeistely kojelaudan alta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6703
  • 1% Hybridi
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #99 : 29.12.2024, 20:14:40 »
Tänään kytkin loput johdot ja lähti käyntiinkin. Laitoin konehuoneen puolelta kaikki paikoilleen ja sisällä alustavasti niputtelin johdot. Kävin koeajolla ja toimii nätisti sekä odotetusti ajettavuus parani huimasti *taavih-> Joku ohjelma tässä ECU:ssa varmaan on, koska kaasupoljin on aika herkkä, eikä liikkeen loppupuoliskolla juurikaan muutosta tapahdu. Mutta se on sivuseikka tässä vaiheessa.

Jäljellä on ajonestorenkaan sovittaminen lukkopesän ympärille tai sopivan paikan katsominen, CEM:lle teline ja johtosarjan viimeistely kojelaudan alta.
O0 Mikkelin seudun Kulmis
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #100 : 07.01.2025, 21:11:58 »
Jätin kojelaudanalusen vielä kasaamatta "jos tulee jotain" ja otin viime viikon alussa ajoon. Toiminnassa ei ole kaasupolkimen alkuherkkyyttä lukuunottamatta moitteita. Tuli pyörähdettyä lähemmäs 400km maantielenkkikin ja kulutus oli ensimmäistä kertaa kutosen puolella *taavih-> 6,9l/100km tuolla reitillä sekä yhdellä noin -10°C kylmäkäynnistyksellä oli ihan kohtuullinen ja 0,4-0,5l pienempi kuin vanhan moottorinohjauksen paras tulos.

Perjantaina koetin lukea koodeja ensimmäistä kertaa, eikä se onnistunut. Vikakoodinlukuyritys sekoitti pakkaa sen verran, että starttasi myös ilman sirua ajonestorenkaassa, muttei käynnistynyt kuin hetkeksi pari kertaa ja sen jälkeen ei ollenkaan. Akunkengän irrotuksella toimi jälleen normaalisti. CEM ja moottorinohjainlaitteen välillä CAN-väylän johtojen välinen vastus oli 120ohm ja pitäisi olla 60. Lisäsin CEM lähelle vastuksen ja sen jälkeen moottorinohjaukseen pääsi testerillä normaalisti. CEM:iin ei vastuksen lisäyksellä vielä pääse. Karsin johtosarjan samalla tavalla kuin 245:ssäkin joka on -05, eli uudemmilla, sähköillä ja väylätoiminnassa on näköjään eroja ainakin CEM osalta. Tarpeettomien ohjainlaitteiden poistoa lukuunottamatta ECM, OBD ja CEM väliset väyläjohdot on muuttamattomat. Ehkä pitää kokeilla päätevastus jokaiseen CEM:ltä lähtevään käyttämättömään CAN-väylään.

Perjantaina katselin läpi katsastusta varten. Ei välyksiä, tms., mutta alipainepumppu näkyy vuotavan ihan jonkin verran öljyä läpi. Ainakin osa vuodosta tulee jarrutehostimennipan ja pumpun rungon välistä, eikä sitä saa auki kuin leikkaamalla. Uudemmissa pumpuissa on vaihdettava nippa joka tulee tiivistesarjan mukana. Eli toinen pumppu tai sitten hieman auki ja liimaa täyteen :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #101 : 09.01.2025, 19:41:21 »
Kävin loppupäivästä konttorilla, eikä katsastajalla ollut muuta moittimista kuin sintterilevyn aiheuttama terävämpi purenta. Polanteen päälle sataneella irtolumella oli varmaan oikein hyvä testata miten jarrut pitää :))

Kotiinpäin tullessa takapään vatkaus vanteisiin pakkautuneesta ja jäätyneestä lumesta alkoi olemaan jo sen verran paha, että sulattelin ne ja poistin taka-akselin kertymät samalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #102 : 22.01.2025, 20:56:11 »
120ohm vastuksen lisääminen CEM:n Lospeed Can-väylän väliin auttoi lopullisesti koodinlukuongelmiin. Nyt testeri tunnistaa automaattisesti ja pääsee lukemaan koodit sekä katsomaan livedataa. Erikoista, ettei sillä osastolla ollut muita koodeja kuin radion puutteesta :idiot2: Vastuksen tinailin suoraan piirilevylle.

Ostin ~100tkm ajetun alipainepumpun -10 autosta ja vaihdoin sen paikalleen. Siinä on jo erillinen irrotettava nippa jarrutehostimenliittimelle. Vanha vuoti em. nipan sekä kannenpuoleisen tiivisteen välistä.

Tarvikepaisari sai kyytiä. Siitä on jo tässä ajassa katkennut molemmat ylemmät korikiinnityskynnet sekä toinen pystyssä oleva tehostimensäiliötä pitävä kynsi. Laitoin tilalle purkuautosta siistin alkuperäisen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #103 : 29.01.2025, 21:36:26 »
Keulan muutos takaisin on saanut lisää vauhtia. Viikonlopulla ostin korjausta vaativan R:n etupuskurin ja kaivoin tämän oman etupuskurin sekä voimansiirronluovuttajan takapuskurin lumen alta(piti vähän taputella lapiolla katolta pudonneita lumia :D)

Etupuskuria on korjailtu joskus kovalla liimalla takapuolelta ja halkeamat on vain peitetty kitillä. Lisäksi vetolenkinpuoleinen aukko on korjattu vääränmuotoiseksi.







Muutamana iltana olen ottanut vaurioita esiin ja aukkoja lukuunottamatta poistanut päälimmäisen maalikerroksen. Hinauslenkinaukon keskelle muodostunut railo on korjattu täyttämällä liimalla sen sijaan, että olisi tuettu takaa ja saatu takaisin muotoon. Siitä hyvästä kittiäkin oli reilumman puoleisesti. Paloja ei puutu kuin sisälokarinpuoleisista nurkista joista renkaat on hanganneet soirot pois.




Hinauslenkinaukon saisi muotoonsa, mutta sivuilla olevien halkeamien lisäksi myös kolme ritilän kiinnityspaikkaa pitäisi korjata. Laikkasin vakiopuskurista aukon irti ja tuumasin siirtää sen jotta on varmasti oikeassa muodossa. Vakiopuskurin yläosassa on käytönjälkiä, mutta se vielä menee maalaamattomana. Takapuskuriksi ajattelin ykköskorisen nelikon osaa, koska en haluaisi maalata XC:n puskurin alaosaa. Mutta sitten taasen pitäisi vaihtaa peruspuskurin yläosan väri sopivaksi :P

Pesin aiemmin työpaikan nurkista löytyneen vasemman etulokasuojan. Lokasuoja on alkuperäinen varaosa, maalauksen laadussa on jotain sanomista ::) Värikoodi on oikea, mutta kaikki on poistettava. Huonommat paikat sai kuorittua pesurilla. Kaaren ruosteet poistuivat eilen hiekkapuhallutuksen muodossa ja oli samalla tullut kerros pohjamaaliepoksiakin putsattuihin paikkoihin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #104 : 02.02.2025, 21:57:28 »
Etupuskurin kanssa näpertely on jatkunut ja hommaan tuo omaan lisukkeensa se, että R:n puskuri on polyuretaania ja vakiokampe PP-EPDM:ää.

Sidoin niiteillä halkeamia yhteen ja kaivellessa tuli esiin lisää halkeamia *taavih->


Tutun nurkista löytyi Kent Premium PU-repair liimanjämä jolla sai täyteltyä vasemman etunurkan pintapuolen halkeamia ja vähän muuallekin. On aika toimivan tuntuista tavaraa. Muut itseltäkin löytyneet liimat oli jo päiväysvanhaa, eikä tulleet tuubista ulos. Yhtä 2k liimaa tuli kokeiltua taustapuolen tuentaan kantatulla alumiinilevyllä ja hinauslenkin aukon ja muutaman halkeaman taustalle, mutta siitä on kovaa joten kovin pitkää kestoikää ei voi odottaa jos tulee osumia. Muutamia tukipaloja liimasin löytyneellä Mowon MMA 2k liimalla jonka myös pitäisi soveltua PUR:lle. Se ainakin tarttui ja jäi elastisen tuntuiseksi.

Vaikka puskurit on eri tavaraa, päätin silti leikata hinauslenkin aukon pois ja sovittaa vakiopuskurin aukon siihen. Aukko on niin moneen suuntaan halki, että sen kestävä korjaaminen on liimasta riippumatta hankalampaa kuin koko aukon liimaaminen tilalle, vaikka onkin eri muovia.

Vasemman etulokasuojan hioin pääpiirteittäin ja naputtelin muutamaa pikkulommoa suoremmiksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi