RallyBaron  Samppasport

XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto

  • 54 Vastauksia
  • 3691 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1698
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #15 : 23.05.2023, 08:25:50 »
Minä suosin pakkovaihteita kun  aikoinaan -07 V70 d5 awd:lla vedin 1750kg kokonaismassavaunua. Voimaa siinä oli "riittävästi" vaikka D:llä vedellä, mutta säästin voimansiirtoa. Kulutus taisi pyöriä lähellä 13 litraa. Vaihteiston öljyt olin itse vaihtanut. Ei siinä plussan ja miinuksen siirtelyssä käsi paljoa väsynyt.

« Viimeksi muokattu: 23.05.2023, 08:44:33 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8993
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #16 : 23.05.2023, 10:06:12 »
Kuka nyt tyhjällä trailerilla ajelee? Väittäisin, että veneen ilmanvastuskerroin on likimain sama kuin vaunussa. Mutta joo, myönnän tietämättömyyteni 6-lovisen sielunelämästä. Ehkä sen ajan aisin-insinööri ei ollut tehtäviensä tasalla.

Henkilöauto kärryn kyydissä ei vastusta lähelleekkään niin paljon kuin asuntovaunu, vaikka koukussa olisi enemmän painoa kuin asuntovaunun kanssa. Autokärrystä on jonkun verran kokemusta, asuntovaunusta aika paljon enemmän.

Kieltämättä, veneen vetämisestä ei ole mitään kokemusta, mutta luulisi että nokan muoto on aika paljon virtaviivaisempi kuin asuntovaunun etuseinä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #17 : 23.05.2023, 11:37:56 »
Minä suosin pakkovaihteita kun  aikoinaan -07 V70 d5 awd:lla vedin 1750kg kokonaismassavaunua. Voimaa siinä oli "riittävästi" vaikka D:llä vedellä, mutta säästin voimansiirtoa. Kulutus taisi pyöriä lähellä 13 litraa. Vaihteiston öljyt olin itse vaihtanut. Ei siinä plussan ja miinuksen siirtelyssä käsi paljoa väsynyt.

Tuota kuvaa kun katsoo, niin onhan tuo nyt ihan saatanan iso kaappi vetää perässä. Volvon katto on suunnilleen puolessa välissä vaunun etuseinää. Ei ole ihmekään, jos tuollainen alkaa jossain jo tuntumaan. :)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8993
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #18 : 23.05.2023, 11:44:06 »
Tuota kuvaa kun katsoo, niin onhan tuo nyt ihan saatanan iso kaappi vetää perässä. Volvon katto on suunnilleen puolessa välissä vaunun etuseinää. Ei ole ihmekään, jos tuollainen alkaa jossain jo tuntumaan. :)

Sitähän minä(kin) olen tässä yrittänyt sanoa... :juhau: Lisäksi vaunu on paljon autoa leveämpi.

Alla oma yhdistelmä. Samaa vaunua on vedetty 940, V70 AWD ja nykyisellä kuvan mukaisella V60 AWD:lla. V60 on ensimmäinen diesel ja automaatti.



« Viimeksi muokattu: 23.05.2023, 11:45:45 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #19 : 23.05.2023, 22:06:53 »
Kevyemmin vene ilmeisesti tulee perässä, kun kulutus on vain 11 l/100 km. Taitaa kyllä uudempi moottori tehdä jo sen parin litran vähennyksen.



Aerodynamiikka on vaan sikäli ihmeellistä, että kuomu ylös nostettuna otsapinta on puoli metriä korkeampi, mutta joku muu pyörteily vähäisempää, sillä kulutus tippuu noin 9 l/100 km. Ajonopeus vaikuttaa merkittävästi kulutukseen, kun on isoja asioita perässä.



Vertailun vuoksi: raakapuujuna on suhteellisesti paljon raskaampi vetää tyhjänä kuin täytenä. Tyhjänä jokainen tukkipankko jarruttaa erikseen, kun täysi kuorma tekee vain yhden aukon ilmamassaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #20 : 24.05.2023, 15:23:30 »
No joo, vahvistui as.vaunun vetämisen tapa itselläkin.

Mennään max 5:lla, suorilla ja alamäissä kuutosta jos huvittaa kokeilla.

T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #21 : 02.06.2023, 20:30:49 »
Minä huomasin omassa xc70 2.4 D4 Awd:ssa ongelman vaunua vetäessä. Moottorin öljyt meinaa kuumua, menee hellekelillä, jopa yli 110 asteen ja antaa toisinaan vikakoodiksi alhaisen öljynpaineen. Tämä siis tulee yleensä kun pudottaa vedosta tyhjäkäynnille. Moottorin lämmöt pyörii siinä 85-100 asteen hujakoilla

Pitäisiköhän kokeilla jäykempää öljyä? Nyt siellä on 0w30, oisko 5w30 sitten jäykempänä paremmin jäähtyvää? Kiertovesipumpullinen Letkulämmitin minulla oli öljynlauhduttimen vesiletkussa, otin varuiksi sen pois, jos se ahdistaa vesikiertoa.

Mitäköhän tuolle keksisi, tuuletinta lauhduttimelle vai biltemasta lisäjäähyä keulaan?

Vaunu Polar 730, kok. Massa 2000kg
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #22 : 02.06.2023, 21:17:10 »
Minä huomasin omassa xc70 2.4 D4 Awd:ssa ongelman vaunua vetäessä. Moottorin öljyt meinaa kuumua, menee hellekelillä, jopa yli 110 asteen ja antaa toisinaan vikakoodiksi alhaisen öljynpaineen. Tämä siis tulee yleensä kun pudottaa vedosta tyhjäkäynnille. Moottorin lämmöt pyörii siinä 85-100 asteen hujakoilla

Pitäisiköhän kokeilla jäykempää öljyä? Nyt siellä on 0w30, oisko 5w30 sitten jäykempänä paremmin jäähtyvää? Kiertovesipumpullinen Letkulämmitin minulla oli öljynlauhduttimen vesiletkussa, otin varuiksi sen pois, jos se ahdistaa vesikiertoa.

Mitäköhän tuolle keksisi, tuuletinta lauhduttimelle vai biltemasta lisäjäähyä keulaan?

Vaunu Polar 730, kok. Massa 2000kg

Nuo öljyt on molemmat lämpimänä saman viskositeetin omaavia.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #23 : 02.06.2023, 21:39:22 »
Pitäisiköhän kokeilla jäykempää öljyä? Nyt siellä on 0w30, oisko 5w30 sitten jäykempänä paremmin jäähtyvää?
Ensimmäinen luku viittaa viskositeettiin kylmänä ja toinen lämpimänä. 0w40, 5w40 tai 5w50 olisi kankeampaa kuumana. Ei nämä sen paremmin jäähdy, mutta ehkä pitäisivät paineet paremmin kuumana.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #24 : 02.06.2023, 22:55:55 »
Kuinka pitkä suorite tarvitaan että öljyt menee noin letkeäksi ja onko mäkistä maastoa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #25 : 03.06.2023, 07:50:09 »
On toki mäkistä maastoa, Kainuun teillä paljon liikutaan. Yleensä noin 50km jälkeen alkaa lämmöt rajoilla heilumaan.

Muistelen että joskus antoi myös herjan oil pressure control valve, ja viittasi oikosulkuun. Kävin silloin sen johtosarjan läpi, kun se nousee Jakopään kotelon kantta pitkin. Putsasin liittimet ja se vikakoodi poistui. Nyt tulee vaan suoraan tuo low oil pressure ja vdd näyttää punaisena lämmöt.

Lisävalo on kyllä alamaskiin upotettu. Täytyy vielä se karistella pois, jos se tukkii jäähdytystä niin kovin.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8993
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #26 : 03.06.2023, 09:14:43 »
On toki mäkistä maastoa, Kainuun teillä paljon liikutaan. Yleensä noin 50km jälkeen alkaa lämmöt rajoilla heilumaan.

Muistelen että joskus antoi myös herjan oil pressure control valve, ja viittasi oikosulkuun. Kävin silloin sen johtosarjan läpi, kun se nousee Jakopään kotelon kantta pitkin. Putsasin liittimet ja se vikakoodi poistui. Nyt tulee vaan suoraan tuo low oil pressure ja vdd näyttää punaisena lämmöt.

Lisävalo on kyllä alamaskiin upotettu. Täytyy vielä se karistella pois, jos se tukkii jäähdytystä niin kovin.

Meinasin kanssa laittaa kohtuu ison led-barin kilven alle. Taidan jättää laittamatta ainakin kesäkeleille, jos aiheuttaa tuon kaltaisia ongelmia. Joku jäähdytin on ainakin tuosa V60:ssa pelkästään sen alaritilän kokoinen. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #27 : 03.06.2023, 09:46:48 »
Onko moottorinohjausta sorkittu ja autossa kyläsepän tekemä softa sisällä ja pakolämmöt tapissa?
« Viimeksi muokattu: 03.06.2023, 09:48:26 kirjoittanut varttimondeo »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5177
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #28 : 03.06.2023, 10:09:22 »
Vertailun vuoksi: raakapuujuna on suhteellisesti paljon raskaampi vetää tyhjänä kuin täytenä. Tyhjänä jokainen tukkipankko jarruttaa erikseen, kun täysi kuorma tekee vain yhden aukon ilmamassaan.
Kumpi jää mäkeen helpommin?  ;D
Entäs joku tyhjä venakkoroikka jossa joka vaunussa umpipäädyt, se se vasta ei mee mihkään varsinkaan talvella kun pakkaslumi pöllyää joka pyörän eteen. :)
Että semmosta vaununvetoo. Melkeen kaikkee on vedetty. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #29 : 03.06.2023, 15:52:17 »
Onko moottorinohjausta sorkittu ja autossa kyläsepän tekemä softa sisällä ja pakolämmöt tapissa?

Ei ole. Täysin vakio.

Ilman vaunua kaikki lämmöt ok, nesteet 87, öljyt 82 ja vaihteisto 78 astetta.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2023, 15:54:09 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo