RallyBaron  Samppasport

XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto

  • 54 Vastauksia
  • 3696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #45 : 11.08.2023, 05:27:58 »
V60:ssä on laatikon öljylle lämmönvaihdin jäähdyttimen päädyssä kuskin puolella:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/oil-cooler/oil-cooler-gearbox-oil/1033709/

Minun 2011 V60 D3 163hp:llä ison painavan urtsupurkin/trailerin veto ei onnistu kun neloselle pakottamalla. Näissä kun
alkaa kilometrejäkin olla takana, niin ei tee kyllä laatikon pakoille hyvää vedättää isoilla kuormilla. Kierroksia pitää olla.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2930
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #46 : 11.08.2023, 06:18:19 »
Kuten Turbo242 totesi, niin mitään ylimääräistä öljyjäähdytintä vaihteistolle ei ole. Tuo laatikon lämmönvaihdin löytyy kaikista automaattivaihteisista Volvoista, riippumatta siitä onko auto varustettu Volvon alkuperäisellä koukulla vaiko ei. P2-alustaisiin Volvoihin on saanut tehtaalta tilattua erikseen varsinaisen lisäjäähdyttimen vaihteistolle, jonka olen asentanut omaan XC70:seeni, vaikka en kärryä vedäkkään. Näille uudemmille Volvoille ei ole tietääkseni saatavilla jäähdytintä suoraan Volvolta, mutta joku jälkiasenteinen ratkaisu on helpohkosti toteutettavissa ja lisää vaihteiston elinikää takuulla.

« Viimeksi muokattu: 11.08.2023, 06:20:44 kirjoittanut tuomaril »

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #47 : 11.08.2023, 09:08:22 »
Mun edellinen auto oli Hyundai ix55, jossa sama Aisinin laatikko kun nykyisessä XC70:ssä, ja siinä oli ei ehkä ihan identtinen mutta hyvin samantapainen lauhdutin keulilla, kuin linkittämäsi osa. Silloin oletin sen olevan vaihteistoöljyn lauhdutin.

Täytyykin kurkkia tuonne Volvon maskin taakse oikein kunnolla, että mitä sieltä löytyy ja mitä ei.


V60:ssä on laatikon öljylle lämmönvaihdin jäähdyttimen päädyssä kuskin puolella:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/oil-cooler/oil-cooler-gearbox-oil/1033709/

Minun 2011 V60 D3 163hp:llä ison painavan urtsupurkin/trailerin veto ei onnistu kun neloselle pakottamalla. Näissä kun
alkaa kilometrejäkin olla takana, niin ei tee kyllä laatikon pakoille hyvää vedättää isoilla kuormilla. Kierroksia pitää olla.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2023, 09:13:01 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #48 : 11.08.2023, 12:08:14 »
Mun edellinen auto oli Hyundai ix55, jossa sama Aisinin laatikko kun nykyisessä XC70:ssä, ja siinä oli ei ehkä ihan identtinen mutta hyvin samantapainen lauhdutin keulilla, kuin linkittämäsi osa. Silloin oletin sen olevan vaihteistoöljyn lauhdutin.
Ei kai nämä niin kuumana sentään toimi, että lauhdutinta tarvittaisiin? Eiköhän jäähdytin riitä :)

Eiköhän Volvon alkuperäinen vetokoukku ole aina jälkiasennusvaruste? Näin ainakin omissani on ollut, tuskin XC on poikkeus?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5179
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #49 : 11.08.2023, 13:23:11 »
Ei kai nämä niin kuumana sentään toimi, että lauhdutinta tarvittaisiin? Eiköhän jäähdytin riitä :)
Tää on ikuisuusirvailu. ::)
Sittenhän se on lämmönvaihdin niinkuin vanhemmissa missä laatikkoöljy kiertää omassa systeemissään moottorinesteen jäähdyttimen sisällä.

Lämpö siirtyy tarvittaessa kumpaankin suuntaan. Jos laatikko ei vielä ole lämmin mutta moottori on niin laatikkoa lämmitetään ja jos laatikko kuumiaa yli mottorin jäähdytinnesteen lämpötilan niin lämpöä siirretään jäähdytysnesteeseen.

Eiks tuossa linkin mötikässäkin ole nestekierto ja öljykierto?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #50 : 11.08.2023, 19:38:42 »
Tää on ikuisuusirvailu. ::)
Sittenhän se on lämmönvaihdin niinkuin vanhemmissa missä laatikkoöljy kiertää omassa systeemissään moottorinesteen jäähdyttimen sisällä.

Lämpö siirtyy tarvittaessa kumpaankin suuntaan. Jos laatikko ei vielä ole lämmin mutta moottori on niin laatikkoa lämmitetään ja jos laatikko kuumiaa yli mottorin jäähdytinnesteen lämpötilan niin lämpöä siirretään jäähdytysnesteeseen.

Eiks tuossa linkin mötikässäkin ole nestekierto ja öljykierto?
Joo. Kuvan kapistus on levylämmönvaihdin. Toisella puolen levyjä kiertää vesi ja toisella puolen öljy. Kun laatikon lämmönhallinta perustuu tuollaiseen, niin laatikko on pitkässä ajossa aina pakosti vähän jäähdytinnestettä kuumempi. Mutta niin sen kuuluu ollakin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #51 : 14.08.2023, 06:57:12 »
Viimeviikolla, luultavasti viimeinen reissu tälle vuodelle, reilu 700km vaunu perässä. Keskikulutus menomatkalla 11,5l/100km, paluumatkalla 12,5l/100km. Ei yhtään vikailmoitusta ja koko reissu täysin ilman ongelmia. Öljyjen lämmöistä ei mitään käsitystä. Mittarissa nyt 187tkm.

Menomatka kulki mm. 3-tietä Hämeenlinnasta Ikaalisiin asti ja paluumatka 65-tietä Virroilta Ylöjärvelle. Että mäkiä riitti. 3-tiellä harvoin täytyy tiputtaa vitoselta neloselle kun vastamäkeen saa yleensä hyvän vauhdin. 65-tiellä oli pakko tiputtaa neloselle useamman kerran kun mäet tuli yllättäen eikä niihin saanut vauhtia. Vieras tie.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Zolttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #52 : 16.08.2023, 16:39:02 »
Kiinasta obd bluethooth palikka ja tämä ohjelma android puhelimeen niin voi seurailla miten laatikko lämpiää ja hiukkaspönttö polttaa / on tukossa.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner
Volvo V60 -11 D5 Automaatti (saksan tuonti). Löytyy Dice ja läppäri.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #53 : 16.08.2023, 22:29:39 »
Kiinasta obd bluethooth palikka ja tämä ohjelma android puhelimeen niin voi seurailla miten laatikko lämpiää ja hiukkaspönttö polttaa / on tukossa.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner
Pari kiinan obd palikan sekoittamaa autoa elvyttänyt, olihan homma softien kanssa. Varovaisuutta ja tarkkana noiden kanssa mitä protokollaa käyttävät  ???

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #54 : 16.08.2023, 22:32:46 »
Tein laatikkoon huuhtelemalla öljynvaihdon ja moottoriin vaihdoin mobil 1 ESP 5w-30. Huomasin, että nyt selvästi vaunu jäljessä öljyjen lämpötila pysyy paremmin alle 120 asteen, eikä enää tule herjoja alhaisesta öljynpaineesta. Jatkossa taidetaan mennä tällä öljyllä  :)

Itse vedän S päällä ja tyrkkään ennen mäkeä itse pienempää pesään. 2000 kierroksen pinnassa kun pitää, niin menee mäet jouhevasti. Isommissa mäissä lämmöt mittaristossa saattaa nousta ja varoituksen antaa, mutta jäähtyy nopeasti.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Proturbo  Autodiagnoosi