Samppasport  Futurez

XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto

  • 54 Vastauksia
  • 3692 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #30 : 03.06.2023, 22:41:16 »
Kumpi jää mäkeen helpommin?  ;D
Täysi roikka jää helpommin mäkeen. Tyhjä rapu roikka liikkuu tuulen voimasta ratapihalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #31 : 05.07.2023, 07:43:45 »
Edelleen nostelee xc70 öljyn lämpötiloja vaunun kanssa. Kokeiltu ajaa pakkovitosella ja ilman lisävaloakin. Ei vaikutusta. Mäkisillä teillä nostaa jopa yli 120 asteen ja jäähtyy sinne 115 asteen tienoille. Myös nesteiden lämmöt käy välillä ylhäällä 110 ja pudottaa sinne 100 asteen lämpötilaan.

Jotain tuolle öljyn kuumumiselle pitäisi keksiä. Alhaisesta öljynpaineesta antaa sitten lopulta vikakoodin.

Mikäs se on se öljynpaine solenoidi mikä tulee kampiakselin taakse? Vaikuttaako asiaan? Joskus antoi sille vikakoodia, mutta hävisi kun sen johtosarjan liittimet putsasin
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2930
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #32 : 07.07.2023, 21:54:49 »
Lähdin tässä pohtimaan, että ovatko nuo lämpötilat itsessään ihan tavanomaiset, mutta tuolle öljynpaineelle olisi sitten joku muu varsinainen syy?

Olen tässä muutaman päivän ajellut toisella XC70:lläni Puolan 30 asteen helteessä ja seuraillut koko matkan auton lämpöjä mielenkiinnosta, koska tässä yksilössä ei ole vaihteistolle lisäjäähdytintä. Olen todennut, että varsinkin moottoritiellä 130km/h nopeudessa 30 asteen helteessä moottoriöljyn lämpötila nousee hyvin helposti 110 asteen tuntumaan, jos innostuu kovempaan nopeuteen kiihdyttämään, niin lämpötila nousee suhteellisen helposti sinne lähemmäksi 120°C.

Tietenkin tämä oma ajosuoritukseni ei ole yksi yhteen sinun ajosi kanssa, mutta tämä tapauksesi tuli mieleen kun omia lämpöjä seurasin.

Kyseessä tosiaan harmaakoppainen D5 ja öljynä 5W40, vaikka virallinen suositus lienee se 0W30.


Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #33 : 08.07.2023, 05:09:24 »
Edelleen nostelee xc70 öljyn lämpötiloja vaunun kanssa. Kokeiltu ajaa pakkovitosella ja ilman lisävaloakin. Ei vaikutusta. Mäkisillä teillä nostaa jopa yli 120 asteen ja jäähtyy sinne 115 asteen tienoille. Myös nesteiden lämmöt käy välillä ylhäällä 110 ja pudottaa sinne 100 asteen lämpötilaan.

Jotain tuolle öljyn kuumumiselle pitäisi keksiä. Alhaisesta öljynpaineesta antaa sitten lopulta vikakoodin.

Mikäs se on se öljynpaine solenoidi mikä tulee kampiakselin taakse? Vaikuttaako asiaan? Joskus antoi sille vikakoodia, mutta hävisi kun sen johtosarjan liittimet putsasin

Mulla ei ole oman auton lämpötiloista mitään käsitystä, mutta viikko sitten mentiin vaunu perässä reitti HML - Tampere (tasainen moottoritie) - Ylöjärvi - Ikaalinen (törkeitä mäkiä) - Seinäjoki - Alahärmä. Menomatkalla ulkolämpötila lähellä +30⁰C, paluumatkalla eri reittiä reilu 10 astetta vähemmän. Auto ei ilmoitellut mistään ongelmasta. 80km/h aina vitonen sisässä. Pitkiin alamäkiin saatoin heittää kutosta.

Edellinen V70 2.5T kyllä nosti jäähdytysnesteen helposti yli sataan asteeseen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5178
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #34 : 08.07.2023, 09:50:36 »
Edellinen V70 2.5T kyllä nosti jäähdytysnesteen helposti yli sataan asteeseen.
Tuohan on vielä ihan hyvä, flektikin lähtee päälle vasta 105°C. Paitsi ilmastointi päällähän se huutaa kaiken aikaa. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #35 : 08.07.2023, 09:56:38 »
Tuohan on vielä ihan hyvä, flektikin lähtee päälle vasta 105°C. Paitsi ilmastointi päällähän se huutaa kaiken aikaa. :P

Jotain vikaa on autossa, jos flekti huutaa ilmastointi päällä koko ajan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #36 : 10.07.2023, 09:39:54 »
Lähdin tässä pohtimaan, että ovatko nuo lämpötilat itsessään ihan tavanomaiset, mutta tuolle öljynpaineelle olisi sitten joku muu varsinainen syy?

Olen tässä muutaman päivän ajellut toisella XC70:lläni Puolan 30 asteen helteessä ja seuraillut koko matkan auton lämpöjä mielenkiinnosta, koska tässä yksilössä ei ole vaihteistolle lisäjäähdytintä. Olen todennut, että varsinkin moottoritiellä 130km/h nopeudessa 30 asteen helteessä moottoriöljyn lämpötila nousee hyvin helposti 110 asteen tuntumaan, jos innostuu kovempaan nopeuteen kiihdyttämään, niin lämpötila nousee suhteellisen helposti sinne lähemmäksi 120°C.

Tietenkin tämä oma ajosuoritukseni ei ole yksi yhteen sinun ajosi kanssa, mutta tämä tapauksesi tuli mieleen kun omia lämpöjä seurasin.

Kyseessä tosiaan harmaakoppainen D5 ja öljynä 5W40, vaikka virallinen suositus lienee se 0W30.

Huojentava tieto, että nostaa muillakin. Ilmeisesti se taitaa olla ominaisuus tuo öljyn lämpiäminen rasittavassa ajossa. Se näköjään nostaa myös ihan peräkärryn kanssa helteellä yli 110 asteen helposti. Lämmön nousun syy on ilmeisesti alimitoitettu öljynjäähdytin. Täytyy oikeasti ottaa harkintaan keulille asennettava lisäjäähy.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5178
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #37 : 10.07.2023, 15:35:04 »
Jotain vikaa on autossa, jos flekti huutaa ilmastointi päällä koko ajan.
Oot oikeessa, huutaa muttei jatkuvasti. Lähinnä siis useammin ilmastoinnin kanssa. Jotain tuollaista kai tarkoitin.  ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #38 : 07.08.2023, 15:25:39 »
Päivitetäänpäs tätä aihetta...

Pohjatietona: XC70 on keväällä 2023 käynyt öljyjen vaihdossa, joissa on vaihdettu voimansiirtoon joka paikkaan ja vaihteistoon öljyt.

Heinäkuussa vedettiin vaunua muutamaan otteeseen. XC70 heitti kahdesti ilmoituksen tauluun että "Vaihteisto vaatii huollon".

Eka kerta tuli, kun reippaan 100km manuaalipuolella ja 5:lla vaunun vetämisen jälkeen tein pienen testin mielenkiinnosta automaatti-S:llä pienehköön ylämäkeen, nähdäkseni koska laatikko vaihtaa pienemmälle. Lähes samantien kun laitoin automaatti-S:n päälle, moottorin kierrosluku nousi ja tuo ilmoitus tuli tauluun. Tikun pökkäys alaspäin ja tauluun ilmestyi numero 4 kierrosten kuitenkin pysyessä samana.

Toisella kerralla ilmoitus tuli kun alle 200km ajon jälkeen lievään ylämäkeen manuaali-5:lla vedettiin vaunua. Ja käyttäytyminen ihan samoin: ilmoitus tauluun ja heti kierroksia korkeammalle, 5:nen kuitenkin edelleen päällä valittuna.

Eli ihan niinkun vaihteisto olisi vaihtanut pienempää sisään, mutta todellisuudessa ei kuitenkaan vaihtanut.

Kummallakin kerralla ilmoitus katosi kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen. Ja kummallakin kerralla, huolimatta ilmoituksen päälläolemisesta, vaihteisto pelasi täysin: kaikki vaihteet löytyi ja se antoi niitä käyttää. Ekalla kerralla ulkolämpötila oli ehkä 27 tai 28, toisella korkeintaan 25 astetta.

Tuo toinen kerta sattui kesälomareissun 1170km ekalla etapilla. Lomareissun loppuaikana vedettiin vaunua max. 4:lla, eikä ko. ilmoitusta enää tullut tauluun.

Öljynvaihdon tehnyt kaveri kertoi että laatikossa on oikea määrä öljyä. Odotan aikaa että pääsen XC70:in kanssa vikakoodien lukuun, josko sieltä jotain selviää.


Jos joku teistä vetää vaunua tai muuta raskasta peräkärryä puhtaasti D:llä ilman mitään ongelmia niin oonko nyt jotain missannut vai miksi ihmeessä tuo XC70 heittää noi herjat käytännössä aina kun yrittää vaunua vetää 4:sta suuremmalla vaihteella? Voiko tosiaan olla kyseessä laatikon öljyjen lämpeäminen?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #39 : 07.08.2023, 17:31:31 »
Koskaan ei ole minulle vaihteistosta tullut ilmoituksia ja sen öljyt ihme kyllä on pysynyt siinä 100 asteen tienoilla. Itselläni vain tuo moottorin öljyjen lämpeneminen ongelmana.

Jollakin Bluetooth obd paikalla pystyt kännykkäsoftan kautta seuraamaan öljyjen lämpötiloja.

Eipä oikeastaan nyt auta kun luetuttaa Vikakoodit ja tutkia onko oikeasti vikaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #40 : 08.08.2023, 09:31:06 »
Itellä ainaski oli vikakoodina tuon mittariin tulleen "vaihteisto tarvitsee huollon ilmoituksen" jälkeen vidalla luettuna max. väännön momenttirajaarvo ylittyny automaatissa. Se on niin paukapää tuo laatikon softa, että ankkuri perässä ajaissa se ei kyllä mäkiin osaa ajoissa vaihtaa pienempää vaan yrittää sillä isolla vaihteella ja dieselin alaväännöllä kiivetä lähes ylös asti.

Tuon jälestä oon sportti puolella vetäny niin, että tiputan jo ennen mäkeä joko 5 tai 4:n käsin silleen, että mäessäki pysyy moottorin kierrokset yli 2000rpm. mäen jälestä käytän kepin d:llä ja takasi sportille autom. asentoon.

Ei oo sen jälestä ilmotellu vaihteisto huoltohaluistaan.

Vetokoukku on alkuperänen Volvo, joten keulaltakin löytyy lämmönvaihdin vaihteistoöljylle. (lämpöjä ei oo tullu seurattua)

2000kg yleensä roikkuu perässä..   2014,XC70 D5 AWD, 235tkm, laatikkoon on 60tkm välein öljyt huuhtelemalla vaihd.
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #41 : 10.08.2023, 08:28:06 »
Mutta pystytkö sä vetää tuota 2000kg kärryä D:llä tai manuaali-5:lla pitkäänkin ilman tuota herjaa? Kun näillä kokemuksilla omassa tuo vaihteistoherja tulee alle 300km yhtämittaisella ajolla lievässäkin ylämäessä, ja nimenomaan joko Sport-D:llä tai manuaali 5:lla. Manuaali 4:lla ei tule mitään herjaa.

Edit: ainakin tietääkseni itelläkin on Volvon alkuperäinen koukku 13 napaisella pistokkeella ja koukun sulakkeet löytyy peräkontin vasemmasta reunasta. Eli olettaisin että ittelläkin on tuo vaihteiston lauhdutin keulassa.


Itellä ainaski oli vikakoodina tuon mittariin tulleen "vaihteisto tarvitsee huollon ilmoituksen" jälkeen vidalla luettuna max. väännön momenttirajaarvo ylittyny automaatissa. Se on niin paukapää tuo laatikon softa, että ankkuri perässä ajaissa se ei kyllä mäkiin osaa ajoissa vaihtaa pienempää vaan yrittää sillä isolla vaihteella ja dieselin alaväännöllä kiivetä lähes ylös asti.

Tuon jälestä oon sportti puolella vetäny niin, että tiputan jo ennen mäkeä joko 5 tai 4:n käsin silleen, että mäessäki pysyy moottorin kierrokset yli 2000rpm. mäen jälestä käytän kepin d:llä ja takasi sportille autom. asentoon.

Ei oo sen jälestä ilmotellu vaihteisto huoltohaluistaan.

Vetokoukku on alkuperänen Volvo, joten keulaltakin löytyy lämmönvaihdin vaihteistoöljylle. (lämpöjä ei oo tullu seurattua)

2000kg yleensä roikkuu perässä..   2014,XC70 D5 AWD, 235tkm, laatikkoon on 60tkm välein öljyt huuhtelemalla vaihd.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2023, 09:01:36 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #42 : 10.08.2023, 11:41:04 »
Niikun sanoin, nii sen herjan jälkeen oon ainoostaa tasamaalla tai alamäissä käyttäny enää d:tä tai sporttia automaatila..  mäkiin tiputan ajoissa käsin pienemmälle semmosen pykän että kierrokset pysyy yli 2trpm. jos meinaa laskea nii edelee pienempää silimään.

Eikä oo herjoja tullu.   mut uskon, että sen sieltä äkkiä saa sillä d:llä tai sportila automaatila esile mäkilöissä.
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #43 : 10.08.2023, 12:42:13 »
Kiitos tarkennuksesta, nyt selvensi.

Täytyy saada tuo oma XC johdon päähän ja kattoa mikä sielä on ilmoituksen syy.


Niikun sanoin, nii sen herjan jälkeen oon ainoostaa tasamaalla tai alamäissä käyttäny enää d:tä tai sporttia automaatila..  mäkiin tiputan ajoissa käsin pienemmälle semmosen pykän että kierrokset pysyy yli 2trpm. jos meinaa laskea nii edelee pienempää silimään.

Eikä oo herjoja tullu.   mut uskon, että sen sieltä äkkiä saa sillä d:llä tai sportila automaatila esile mäkilöissä.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #44 : 10.08.2023, 20:57:02 »
Mulla V60:ssa alkuperäinen koukku 13-napaisella pistokkeella. Koitin kurkkia nokalle enkä keksinyt sieltä ylimääräistä öljynjäähdytintä. ???

Mulla ei ole ollut tarvetta eikä kyllä persekkään nykyään kestä yhtä soittoa vetää yli 300 kilometriä. Eikä varsinkaan asuntovaunua jaksa vetää 300km ilman taukoa. Nyt takana kahteen päivään jaettuna 380km matka ilman yhtään vikailmoitusta. Heti liikkeelle lähdöstä sportti päälle ja manuualivaihteilla max vitosella. Rattivaihteet. S* Jos ei isoja mäkiä ole, niin vakkari saa hoitaa vauhdin pitämisen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Kulkukoira  Proturbo