Samppasport  Futurez

XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto

  • 54 Vastauksia
  • 3698 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« : 22.05.2023, 15:02:57 »
Mikä on XC70 d5 awd automaatti oikea tapa vetää painavampaa peräkärryä, erityisesti asuntovaunua?

Nyrkkisääntönä olen tähän asti pitänyt että automaatista manuaalipuoli ja joko toiseksi tai kolmanneksi suurimmalla vaihteella vedetään as.vaunua, jo ihan vaihteiston ja voimansiirron kestävyyden kannalta, joka on usein myös taloudellisin vaihtoehto.

Viime viikonloppuna tuli vedettyä vähän pidemmät vedot as.vaunua ekaa kertaa otsikon autolla, ja laitoin merkille että vaunua vedettäessä D:llä kulutus oli huomattavasti pienempi kuin automaatin manuaalipuolen 4. tai 5. vaihde. Tai no, pääsi manuaalipuolella samaan lukemaan, mutta se vaati jatkuvaa tiestön seurantaa ja lähes jatkuvaa tikun heiluttelua Plussalle ja Miinukselle riippuen ylä- ja alamäistä sekä suorista.

Olen tietoinen Volvon ajotietokoneen keskikulutuksen väärinnäyttämästä, se näyttää aina vähintään 0.5 l/100km alakanttiin. Mutta nyt puhun hetkellisestä kulutuksesta, jonka näyttämä antaa kuitenkin hyvän osviitan siitä koska moottori vedättää ja koska ei.

Uskaltaako tuolla XC70:in Aisinin laatikolla vetää vaunua D:llä ilman että laatikko ja tai muu voimansiirto kärsii? Ja voiko tosiaan XC70 d5 olla noin taloudellinen veturi mitä hetkellinen kulutus antoi ymmärtää (8.5 - 10.5)?


Verrokkina edellinen auto, Hyundai ix55 V6 dsl automaatti jossa on sama vaiheisto kuin tässä XC70:ssä (Aisin tf81sc). D:llä vedettäessä as.vaunua hetkellinen kulutus oli 17 litraa satasella, automaatin manuaalipuolella 4. ja 5. vaihteella vedettäessä kulutus oli 11-13 litraa satasella.

T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #1 : 22.05.2023, 15:27:50 »
Mitä vaunu painaa? Profiilin allekirjoituksesta päätellen yksi akselinen?

Mulla V60-ssa vastaava laatikko ja kahden kesän kokemuksella olen vetänyt 5-vaihteella. Jaksaa mennä Deelläkin kun paras vääntö alkaa ~1400rpm joka osuu sopivasti 80-vauhtiin. Omamekaanikko sanoi heti, että jos haluat säästää laatikkoa, aja vitosella. Omassa autossa on rattivaihteet, niin on aika helppoa ajaa manuaalipuolella. S*

Oma vaunu on allekirjoituksen Adria 613, kaksiakselinen 1600kg kokonaismassalla. Kulutus on tankkausten perusteella laskettuna ollut ~10,0-14,5l/100km.


Ylläoleva on omia mietteitä ja kokemuksia, ei sen suurempia faktoja.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #2 : 22.05.2023, 15:40:03 »
Meillä tuo Hobby 495nen painaa papereissa kokonaispainoltaan 1400kg, mutta tavaraa on sen verran mukana että veikkaan että tuo ei ehkä ihan riitä...

Itseäkin kyllä tuo D:llä vetäminen vähän mietityttää, mutta hetkellinen kulutus antaa osviitan että se olisi autolle ihan ookoo. Niinkuin mainitsin aiemmasta nyrkkisäännöstäni, tuo kulutuslukema sotii sitä vastaan, mutta kehtaako/uskaltaako siihen sen vertaa luottaa että se olisi noin... enkä tosissaan halua ehdointahdoin tuolla ajaa niin että sen saisi mahdollisimman pian rikki.

Oma versio on Polestarilla optimoitu ja Polestarin tuotetiedon mukaan vääntöhuippu olisi nostettu 1500rpm -> 1750rpm josta jälkimmäinen menee nippanappa ohi tai osuu juuri kohdalle, kun D:llä vaunua veti 85kmh, jolloin kierrokset oli siellä 1500 ja 1800 kierroksen välissä.




Mitä vaunu painaa? Profiilin allekirjoituksesta päätellen yksi akselinen?

Mulla V60-ssa vastaava laatikko ja kahden kesän kokemuksella olen vetänyt 5-vaihteella. Jaksaa mennä Deelläkin kun paras vääntö alkaa ~1400rpm joka osuu sopivasti 80-vauhtiin. Omamekaanikko sanoi heti, että jos haluat säästää laatikkoa, aja vitosella. Omassa autossa on rattivaihteet, niin on aika helppoa ajaa manuaalipuolella. S*

Oma vaunu on allekirjoituksen Adria 613, kaksiakselinen 1600kg kokonaismassalla. Kulutus on tankkausten perusteella laskettuna ollut ~10,0-14,5l/100km.


Ylläoleva on omia mietteitä ja kokemuksia, ei sen suurempia faktoja.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #3 : 22.05.2023, 16:42:20 »
Meillä tuo Hobby 495nen painaa papereissa kokonaispainoltaan 1400kg, mutta tavaraa on sen verran mukana että veikkaan että tuo ei ehkä ihan riitä...

Itseäkin kyllä tuo D:llä vetäminen vähän mietityttää, mutta hetkellinen kulutus antaa osviitan että se olisi autolle ihan ookoo. Niinkuin mainitsin aiemmasta nyrkkisäännöstäni, tuo kulutuslukema sotii sitä vastaan, mutta kehtaako/uskaltaako siihen sen vertaa luottaa että se olisi noin... enkä tosissaan halua ehdointahdoin tuolla ajaa niin että sen saisi mahdollisimman pian rikki.

Oma versio on Polestarilla optimoitu ja Polestarin tuotetiedon mukaan vääntöhuippu olisi nostettu 1500rpm -> 1750rpm josta jälkimmäinen menee nippanappa ohi tai osuu juuri kohdalle, kun D:llä vaunua veti 85kmh, jolloin kierrokset oli siellä 1500 ja 1800 kierroksen välissä.

Mulla on 19" kesäpyörät alla ja vitosella on 2000rpm siinä jossain 85km/h lähettyvillä. Kutosta heitän pidemmissä alamäissä ja tasasella jos menee kevyesti. Harvoin menee.  :buck2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2930
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #4 : 22.05.2023, 16:55:12 »
Todettakoon tähän alkuun, etten ole itse vetänyt Volvolla metriäkään mitään vaunua perässä, mutta jonkinlainen käsitys laatikon toiminnasta silti on kaiketi. Siitä (hetkellisestä) kulutuksesta ei voi mielestäni päätellä, kuinka kovalle rasitukselle voimansiirto joutuu. Kyllähän se matalilla kierroksilla väännön avulla liikkuminen on taloudellisinta, mutta ei ehkä terveellisintä. Harvemmin se voima tappaa osia, vaan se vääntö on enemmän se avaintekijä.

Omalla logiikalla sanoisin, että kaupungissa vaunua vedetään D-vaihteella, koska tällöin vaihteisto ei yritä priorisoida turbiinilukon kytkemistä, mitä se tekee ajaessa manuaalipuolella ja täten säästää, ainakin teoriassa, vaihteistoa väännöltä. Samalla myös laatikolla on mahdollisuus jossain tilanteessa laittaa pienempi pykälä silmään, jos siltä tuntuu, eikä esim pidetä kuljettajan toimesta isompaa vaihdetta silmässä ja turbiinia lukossa.

Maantielle / motarille se manuaalipuoli on pätevä, siellä turbiinilukko on joka tapauksessa kytkettynä joten itse pitäisin juuri esim vitosvaihdetta matkavauhdissa ja kierrokset siellä kahden tonnin tuntumassa.

Kaikista tärkein kuitenkin, muista vaihtaa vaihteistoöljyt säännöllisesti. Varsinkin vaunua vedettäessä, ne laatikon öljyt käyvät huomattavan kuumina, varsinkin hellepäivänä.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5184
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #5 : 22.05.2023, 18:47:13 »
Yleensä ohjekirjassa neuvotaan, varsinkin ajo esim. vuoristossa.
Jos ei kielletä mitään niin kaikki on ok.

Manuaalipuolella tietysti etuna moottorijarrutus.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #6 : 22.05.2023, 19:12:07 »
Yleensä ohjekirjassa neuvotaan, varsinkin ajo esim. vuoristossa.
Jos ei kielletä mitään niin kaikki on ok.

Manuaalipuolella tietysti etuna moottorijarrutus.

Yhtälailla tuo 6-vaihteinen moottorijarruttaa D:llä kuin manuaalillakin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #7 : 22.05.2023, 19:24:37 »
Itse vedän D:llä, manuaali puolelle sitten kun siltä tuntuu, kyllä sen huomaa jos pienempää pykälää tarvii ja laatikko sitä ei itse vielä tee.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #8 : 22.05.2023, 19:49:19 »
En ole itse hirveästi vaunua perässä vetänyt, mitä nyt muutaman kerran raskahkoita kuormia kaatopaikalle, mutta ei nekään nyt mitään kahden tonnin kuormia ole ollut.

Mutta D:llä olen aina ajanut. Kyllä se auto itse tietää, mikä on sopiva vaihde mihinkin tilanteeseen. Tervettä järkeä ei tietenkään saa unohtaa. Toki, jo ilman kärryäkin tietyssä nopeudessa saattaa esiintyä sitä, että hetken jurnuttaa liian isolla vaihteella ylämäkeen ajettaessa, mutta hyvin nopeasti kyllä pudottaa vaihteen pienemmälle.

Mielenkiinnosta katsoin oman D4 AWD:n ohjekirjaa ja siellä sanotaan näin:

”Automaattivaihteisto valitsee kuormituksen ja moottorin kierrosluvun suhteen optimaalisen vaihteen.”

”Älkää lukitko automaattivaihteistoa suuremmalla vaihteelle kuin millä moottori "jaksaa" - ei ole aina edullista ajaa suurella vaihteella ja pienellä moottorin kierrosluvulla.”

Muuta tuolla ei kerrotakaan.

Yhtälailla tuo 6-vaihteinen moottorijarruttaa D:llä kuin manuaalillakin.
Pitää paikkansa. Nelikossa on vielä tuota pyörivää massaa hivenen enemmän, mikä vielä tehostaa sitä hidastuvuutta. Siispä olen monesti tökännyt vapaalle, esim. pitkään ramppiin, tai liikennevaloihin saavuttaessa.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5184
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #9 : 22.05.2023, 21:10:04 »
Yhtälailla tuo 6-vaihteinen moottorijarruttaa D:llä kuin manuaalillakin.
Juuh, minä kun oon kiinni näissä museovehkeissä joissa viislovinen aisin.
Kun ei oikeen volvoja tehty enää kun mentiin fordin kanssa kimppaan. Aina on jotain häikkää ellei pellit oo häipyny ympäriltä.
No hard feelings...

Näistä ihan uusista ei voi kertoa kestävyydestä ennen vuotta 2044. Semmonen reilu 20v on hyvä mittari. ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #10 : 22.05.2023, 22:20:57 »
Minä lähtisin siitä ajatuksesta, että insinööri on suunnitellut automaattilaatikkoon sen verran älyä, että laatikko itse tietää parhaiten mikä pykälä on milloinkin paras. D-llä itse vetelen 1500 kg venettä. Tosin mulla on 8-lovinen loota ja yleensä auto pitää 7. vaihdetta silmässä 80 km/h nopeudessa. Johonkin alamäkeen saattaa hetkellisesti heittää kasille. Jo kohtalaiseen ylämäkeen pudottaa kutoselle ja suureen ylämäkeen jopa vitoselle. En minä ainakaan jaksa hämmennellä vaihteita käsin, kun olen hankkinut automaatin sitä varten. Laatikkoöljyt vaihdan 60 tkm välein ja ne ovatkin silloin jo vaihdon tarpeessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #11 : 22.05.2023, 22:22:48 »
Tota saariston rengastietä kun vene perässä 5-vaihteisella ajelen niin pakko-nelonen ja jopa kolmonen ovat kovassa käytössä kun on niin mäkistä, sekä ylämäkiä helpottamaan että alamäissä moottorijarruttamaan. Mielestäni on fiksumpaa kerätä ne kierrokset pakkovaihteella ennen ylämäkeä sen sijaan että auto huomaa hyytyvänsä ja vaihtaa pienemmälle kesken mäen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #12 : 23.05.2023, 05:07:56 »
Lienee eroja vuosimallien välillä, kuinka pitkäksi voimansiirtoa on tuunattu eri softissa. Mulla V60 vedättää liikaa D:llä,vaihtaa liian aikaisin liian isolle vaihteelle. Kun perään laittaa parin tonnin autotrailerin niin D:llä alkaa kuulua jurinaa ja vapinaa voimansiirrosta. Ei onnistu ajaminen kun manuaalilla, kysyin asiaa volvon huollostakin joskus, "tuommosia ne on aja manuaalilla".
« Viimeksi muokattu: 23.05.2023, 05:11:06 kirjoittanut varttimondeo »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #13 : 23.05.2023, 07:50:11 »
8-vaihteinen on täysin eri planeetalta, ei voi verrata 6-vaihteiseen. Autotraileria/venetraileria ei voi verrata asuntovaunuun. 6-vaihteinen heittää kutosen jo kuudessakympissä vaikka olisi vaunu perässä. D:n vaihtamiseen kun ei pysty vaikuttamaan, niin voimansiirron säästämiseksi on parasta ajaa manuaalilla. Rattivaihteet nousee tässä vaiheessa omaan arvoonsa. S*

Autokärryn ja asuntovaunun ero tulee ilmanvastuksesta. Asuntovaunu alkaa "jarruttamaan" 80km/h vauhdissa huomattavasti, mitä autokärry ei tee. Sen huomaa jo polttoaineen kulutuksesta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: XC70 d5 awd automaatti ja as.vaunun veto
« Vastaus #14 : 23.05.2023, 08:23:11 »
8-vaihteinen on täysin eri planeetalta, ei voi verrata 6-vaihteiseen. Autotraileria/venetraileria ei voi verrata asuntovaunuun. 6-vaihteinen heittää kutosen jo kuudessakympissä vaikka olisi vaunu perässä. D:n vaihtamiseen kun ei pysty vaikuttamaan, niin voimansiirron säästämiseksi on parasta ajaa manuaalilla. Rattivaihteet nousee tässä vaiheessa omaan arvoonsa. S*

Autokärryn ja asuntovaunun ero tulee ilmanvastuksesta. Asuntovaunu alkaa "jarruttamaan" 80km/h vauhdissa huomattavasti, mitä autokärry ei tee. Sen huomaa jo polttoaineen kulutuksesta.
Kuka nyt tyhjällä trailerilla ajelee? Väittäisin, että veneen ilmanvastuskerroin on likimain sama kuin vaunussa. Mutta joo, myönnän tietämättömyyteni 6-lovisen sielunelämästä. Ehkä sen ajan aisin-insinööri ei ollut tehtäviensä tasalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Carcom Oy  Elekma