Todettakoon tähän alkuun, etten ole itse vetänyt Volvolla metriäkään mitään vaunua perässä, mutta jonkinlainen käsitys laatikon toiminnasta silti on kaiketi. Siitä (hetkellisestä) kulutuksesta ei voi mielestäni päätellä, kuinka kovalle rasitukselle voimansiirto joutuu. Kyllähän se matalilla kierroksilla väännön avulla liikkuminen on taloudellisinta, mutta ei ehkä terveellisintä. Harvemmin se voima tappaa osia, vaan se vääntö on enemmän se avaintekijä.
Omalla logiikalla sanoisin, että kaupungissa vaunua vedetään D-vaihteella, koska tällöin vaihteisto ei yritä priorisoida turbiinilukon kytkemistä, mitä se tekee ajaessa manuaalipuolella ja täten säästää, ainakin teoriassa, vaihteistoa väännöltä. Samalla myös laatikolla on mahdollisuus jossain tilanteessa laittaa pienempi pykälä silmään, jos siltä tuntuu, eikä esim pidetä kuljettajan toimesta isompaa vaihdetta silmässä ja turbiinia lukossa.
Maantielle / motarille se manuaalipuoli on pätevä, siellä turbiinilukko on joka tapauksessa kytkettynä joten itse pitäisin juuri esim vitosvaihdetta matkavauhdissa ja kierrokset siellä kahden tonnin tuntumassa.
Kaikista tärkein kuitenkin, muista vaihtaa vaihteistoöljyt säännöllisesti. Varsinkin vaunua vedettäessä, ne laatikon öljyt käyvät huomattavan kuumina, varsinkin hellepäivänä.