Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja

  • 140 Vastauksia
  • 37230 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #135 : 04.01.2025, 15:06:29 »
Hihihi. Se vaan on niin ettei pysty kattelee roikkuvaa ovea.  :D


Autopesun yhteydessä just nostelin ovea ja ala saranahan se on aivan sohlo.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2025, 17:22:34 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #136 : 07.01.2025, 16:50:37 »
Äsken kävin törsäämässä marmorille tosi suolaiset pari sataa kahteen saranan korjaus-sarjaan. Halvempi kivijalasta tilaa kuin skandix. Joku lauantai jumppaan noi paikalleen. Otin samalla myös yläsaranaan. Sekun joutuu nyt tiukemmalle kun kaverinsa alhaalla on väljä.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #137 : 11.01.2025, 14:10:20 »
Sarananoiden korjaus-sarjat sain hakea jo tiistaina. Tänään sitten ähellettiin ne paikalleen. Hommana ei mikään paha kunhan on välineitä. Ylempi sarana "tappi" on ovessa ja alempi on A pilarissa. Joten ovi pitää pistää ihan pöydälle tai telineeseen ja siitä sitten irroittaa ylempi saranan puolisko ja tehdä tappijumppa sitten viilapenkissä.



Poralla vaan porailemaan tehtaan niitti pois ja tappi tuli pihtien mukana ylös. Orkkis liukuholkki oli haihtunut kokonaan pois ja tilalla oli ruostetta. Hiekkapaperilla käsin aluksi hinkutin pesää puhtaaksi. Mutta siitä ei tullut kovin hyvää käsin. Joten hoonasin pesän puhtaaksi.



Vanha tappi on aikalailla ruosteessa. Sensijaan ylätappi oli kuin uusi. En halunnut jättää yläsaranaa korjaamatta kun ei voi tietää että kuinkapaljon se on ottanut kipeää kun alasarana oli aiva sohlo. Alasaranan välys tuntui sormin ovi poistettunakin.



Harmittavasti en ottanut kuvaa ennen ja jälkeen tappien vaihdon. Mutta nyt ovi ei ole väljä. Se roikkuu auki ollessaan hiukan. Mutta sille ei voi tehdä oikein mitään kun saranoiden juuri se säätösuunta on hitsaamalla säädetty. Nyt ovi menee kiinni kuten kuuluukin eikä kuullosta Chervoletilta, varsinkin kun joskus vielä vaihdan ovipahvien kiinnitysnappulat -kaikki.

Koitin nyt firmisten päivityksen jälkeen tökkästä päälle niin cruisen että adapttiivisen cruisen. Ei onnistu. Sitä ei siis vaan saa vanhakoriseen. :(

Nyt on muuten kolmesti mun omistuksen aikana jäänyt CEM ssä joku rele naksumaan itekseen kunnes olen sen sammuttanut laittamalla virrat takaisin päälle. Rele jää naksuttamaan tyyliin 1s välein.  Entiedä vilkkuuko valoja ulkona. Mutta ainakaan mikään mittaristossa ei vilku. Lienee syytä joskus kun on tylsää, ottaa CEM pöydälle ja kattella sisälle.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2025, 16:22:42 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #138 : 08.03.2025, 20:20:58 »
Tässä yks aamu tälläviikolla kun töihin starttasin, jäi S käynistyksen jälkeen humppaamaan tyhjäkäyntiä. Se alku kierrätys mikä kuuluu olla loppui hyvin nopeasti ja tyhjäkäynti jäi humppaamaan jonnekkin 1000-1300rpm välille. Skrabasin takalasin ja tuulilasin ja palasin sisään autoon. Tyhjäkäynti oli pudonnut humpaamaan 500-1000 väliä. Mitä ihmettä. Painoin vähän kaasua ja vaste oli outo ja humpasi vaan edelleen. Sammutin kiesin ja hetken odottelun jälkeen starttasin uudelleen. Nyt toimi kuten pitääkin ja on toiminut siitä lähtien kuten pitääkin. Ei vikavaloja eikä oireita.

Torstaina kuitenkin jäin autopesun jälkeen katsomaan vikakoodeja moottorista. Siellä oli nyt toistamiseen sama ellei lähes sama vikakoodi.
ECM-P061A62 Internal Control Module Torque Performance. Algorithm Based Failures. Ihanan epämääräinen. Humpaaminen kuullostaisi helposti imuvuodolta ja tässätapauksessa hetkelliseltä. Alipaine koneen käydessä tyhjää on todella hyvä ja kone käy niin nätisti kun noi kuuluukin. Tiskasin massamittarin ajankuluksi eikä oireita ole tullut takaisin. En menetä tästä yö unia. Mutta eihän se kiva ole kun tulee tälläisiä koodeja. Aiemmin ei ole ollut vaan yhtään käyntioiretta.
Joskus täytyy varmaan taaemmat lambda-anturit vaihdella molemmat. Mä veikkaan että toinen niistä näyttää vajaa 0.2V pieleen kokoajan. Se voisi nääs hyvin selittää tämän moottorijarrun nyhtämisen mitä haeskelin ensimmäisenä kesänä pois. Sitä koskaan saamatta pois. Kyllä, taaemmat lambdat osallistuu näin uudessa jo seoksen säätelyyn siinä missä etummaiset, eivät niin vakavasti. Mutta kuitenkin.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #139 : 13.04.2025, 18:00:29 »
Tänään vaihtelin renkulit ja samalla tarkastin takajarrujen tilanteen talven jälkeen. Ei valittamista, palat liikkuvat herkästi, männät meni sisään herkästi ja liukutapit liukuvat herkästi. Jossainvälissä talvella oli ollut katkosta kuskin oven moduulissa ja se oli hukannut ikkunan yläasennon ohjelmoinnin vaikka auto asento toimii molempiin suuntiin. Ohjelmoin sen samalla uudelleen. Maskissa oleva tutka on keksinyt taas itseensä koodin viallisuudestaan. Hyvin pelaa silti. Jos kesällä riipaisen etupuskurin pois ja maskin irti siitä niin vois ehkä samalla kurkkailla sen sisään. Ellei se ole täynnä epoksia tai muuta ihqua geeliä. Maskin ajattelin irroittaa ihan vaan koska se on suhteellisen harmaaksi muuttunut. Eikä sitä oikeen kivasti saa hiottua ja pinnoitettua kun se on kiinni autossa. Kynnet maskin kiinnityksessä ovat niin samperin tiukat että irroitan puskimen mielummin.

Niin ja akku on alkanut pyörittämään starttia hiukan hitaammin. Laitoin samalla töissä lataukseen sen ja kappas kun miinuskengän ympärille on eksynyt kuivunutta happoa. Latauksen jälkeen testeri kertoi että bad & replace. Eli agm ostoon vaan sitten.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2025, 20:53:39 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #140 : 01.05.2025, 16:53:52 »
Kun nyt tulevana lauantaina tarvitsen vetokoukkua. Kokeilin sen liitettävyyttä kitaansa maanantaina. No ei mahdu ei mitenkään. Kita on aivan ruosteen turvottama. Homma jäi töiden vuoksi nyt tälle päivälle ja eikun kaupan kautta äheltämään. Teräsharjalaikalla suurimmat ja loput sitten nauhahiomakoneella. Koitin koukkua pesäänsä aina välillä ja nauhahiomakoneen jälkeen sehän meinas loksahtaa paikalleen. Meinasi koska kieli oli ulostautunut jossain yrityskerroista ulospäin ja esti koukun menemisen paikalleen. Alkoi avaimen etsintä autosta. Ei meinannut löytyä. Kunnes muistin että sehän on keskikonsolin lokerossa. Siellähän se ja eipä uponnut koukun lukkopesään.  :D Trööttäsin siihen kliineriä ja heti perään ptfe liukastetta ja avainta ja kas, pesä alkoi toimia oikein.



Koukku loksahti paikalleen tukevasti ja poistui helposti. Eli ruoste oli poissa. Voitelin pinnat tuhdsti vaseliinillä ruostumisen hidastamiseksi. Vielä täytyy keksiä joku läppä tms pesän etupuolelle ettei sieltä puhalla suolavettä niin paljoa.

S80 -07

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy