Tänään huoltelin autoa. Alustassa ei mitään vikaa. Pikkasen täytyy pohjasta pintakuppaa vippasta kuuseen ja värjätä ja massata. Helma kun on nostetu länään per puoli jonkun juuston takia niin kyllähän siitä maali on irronnut mistä pelti on taipunut.
Takajarrulevyt ovat ihan silmin nähden reilusti alimittaiset. Jarrupalaa kuitenkin on puolet jäljellä. Joten ei ihan kiire ole tilaa sinne kamoja. Ohjaustehostimen letkun vuoto on tyrehtynyt itsekseen mikä on aika ihme. Sensijaan jostain moottorin yläosasta on alkanut itkemään lientä alas asti. Se on alkanut juuri tai on vaan hidasta kun pahvin päällä sitä ei ollut kuin hento läikkä. Mutta ruskeaa oli kyllä jakoaskin myötä jakopääkotelon nurkkaa pitkin ylös asti. Sen minkä näki. Äkkiä ei tule muuta mieleen kuin jo kertaalleen vaihdettu orkkis huohotuspönttö. Niin ja tietenki jakojetjukoppa itse. Tiskasin ruskean pois ja seuraan tilannetta.
Sytytystulppien vaihdon ohessa oli pakko todeta että suuttimien johtosarjan haitariputkesta on entistä vähemmän jäljellä. Eli se on pakko ottaa ja teipata kangas johtosarjateipillä siivommaksi. Yhtälailla kun on muuallakin johtonippua teipattuna. Ei olisi niin irvokkaan näköinen. Ilmasuodatin oli hiekkainen kuin mikä. Huomaa että se on vaihdettu joskus entiesen omistajan aikana viimeeksi.
Mutta sitten tapahtui. Moottorin öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä pitää nostaa ohjaustehostimen säiliö sivuun letkuineen päivineen jotta suodattimeen pääsee ylipätään käsiksi ja sen saa sieltä pois. Suodattimen vaihdon jälkeen olin siirtämässä säilötä takaisin paikalleen, kuului yhtä äkkiä naps ja säiliö keveni. Siitä meni paluuletkun liitin kara poikki säiliön juuresta.

Harmitti ns kovaa. Vidasta katsoin varosanumeron ja huomasin että mätänet ei nyt tietenkään tunne koko säiliötä. Mutta KL tunteekin ja on hyllyssä. Tykitän Vauxhallilla kl oven taakse, turhaan. Se kökkö lafka ei olekkaan sitten lauantaisin auki.

Kukaan ei lauantaisin remppaa autojaan.. Tilasin sellaisen sitten toisaalta.
Nytkun tehostimen säiliö on klesa niin holvaan systeemiin taas uudet nesteet. Eli otin hammastangosta putken irti ja tyhjensin tangon. Jarrunesteen vesipitoisuus näytti säiliössä vihreää eli vedetöntä tai hyvin alhaista pitoisuutta. Etujarruja näytti olevan todella hyvin jäljellä. Eikä ne näyttäneet ollenkaan paistuneilta ahveniston jäljiltä. Takaset sensijaan näytti siltä että kuumana oltiin käyty. Niihän ne tekikin. Sopivaan aikaan vaihdoin myös hieman värisevän oikean sivupeilin lasinkin. Sehän oli 5 vaille irti jo rungostaan. Nyt siitä tulee hyvä apupeili työhön.

Lopuksi vaihtelin jo vuotaneen akun 72Ah AGM ksi ja vaihteeksi Vdashilla poistelin iikkunoiden yläasentojen puutteesta tulleet koodit. Ei ollut tullut tätä aiemmin ilmestynyttä kuormitus % vikakoodiakaan. Silloinhan pesin massamittarin. Paha sanoa oliko siitä apua siihen. Huoltovalon kuittaus ja kätevästi kello aikaan nappia painamalla. Tämäkun meni nolliin akun vaihdon yhteydessä.
Maanantai illalla pitäisi ehkä tulla säiliö. Eli joko maanantaina töiden jälkeen tai tiistaina töiden jälkeen on S taas iskussa. Ennenkuin jumppaa takajarrut.