Carcom Oy  Elekma

960 ei kipinää, ei sitten millään

  • 64 Vastauksia
  • 5750 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #45 : 05.11.2024, 23:05:34 »
RPM sensor connector. Using an ohmmeter, measure resistance between sensor connector terminals. If resistance is 200-500 ohms, RPM sensor is okay. Go to next step. If resistance is not 200-500 ohms, replace RPM sensor.
tuo kaivettu tuolta ->
https://www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-960-service-repair-manual/volvo-960-basic-testing/

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #46 : 06.11.2024, 07:08:54 »
Juu, 270 ohmia antoi molemmat testatut kampiakselin asentoanturit...

Täytyy tuota ohjetta tutkia ja mittailla nuita ECUlle meneviä signaaleja ja yrittää saada sillä oskilloskoopilla ulos jotain järkevää siitä kampiakselin asentoanturilta. Jossain videossa sanottiin että "...two volts peak-to-peak is needed for the signal to get recognized...".

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #47 : 06.11.2024, 10:37:09 »
Juu, 270 ohmia antoi molemmat testatut kampiakselin asentoanturit...

Täytyy tuota ohjetta tutkia ja mittailla nuita ECUlle meneviä signaaleja ja yrittää saada sillä oskilloskoopilla ulos jotain järkevää siitä kampiakselin asentoanturilta. Jossain videossa sanottiin että "...two volts peak-to-peak is needed for the signal to get recognized...".
Oothan mitannu noi ecu liittimeltä asti

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #48 : 06.11.2024, 12:26:45 »
Oothan mitannu noi ecu liittimeltä asti
No sen voisin vielä kokeilla. Olen kuitenkin mitannut, että johdot anturin liittimeltä ECUn liittimelle ovat ehjät.

Poissa rallikuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #49 : 06.11.2024, 15:25:47 »
Onko koneen sähköt käytetty vaihdettaessa irti siitä "isosta liittimestä" mikä on sen muovisuojan alla siinä kuskin puolen iskaritornin vieressä?
Jos on niin tarkista sieltä että kaikki pinnit on pohjassa liittimessä.
Ja mittaa vastukset ja sytkäpäätteiden ohjaukset suoraan eculta niin saa varmuuden ettei yhteys ole poikki jostain siitä väliltä.

Tietty jos hinta on sopiva niin voin hakea tuon varaosiksi itelle jos mielenkiinto on jo uudestaan -100  :o
Chevrolet malibu '78, Mercedes Benz 260E '88, Mercedes Benz C280 '93, BMW E91 325d '10, Volvo 960 '92, Kirppu '66, Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15, Polaris RR '09

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #50 : 06.11.2024, 21:11:12 »
Onko koneen sähköt käytetty vaihdettaessa irti siitä "isosta liittimestä" mikä on sen muovisuojan alla siinä kuskin puolen iskaritornin vieressä?
Jos on niin tarkista sieltä että kaikki pinnit on pohjassa liittimessä.
Ja mittaa vastukset ja sytkäpäätteiden ohjaukset suoraan eculta niin saa varmuuden ettei yhteys ole poikki jostain siitä väliltä.

Tietty jos hinta on sopiva niin voin hakea tuon varaosiksi itelle jos mielenkiinto on jo uudestaan -100  :o
Joo se liitin on tullu käytettyä monta kertaa auki. Olen sitä katsellu, mutta pakko kai tässä on näitä liitoksia käydä läpi vielä, kun ei vikaa ole löytynyt. Täytyy ens kerralla mitata ECUlta saakka nuo kun talliin taas ehtii. Siinäpä ne tulee nekin johdot tarkistettua samalla.

Kesän mittaan tuo kävi myynnissä, mutta aika vähän oli kiinnostusta. Oliko hinta sitten liian kova, mutta kun ei ilmaiseksikaan haluais tuosta luopua kun koneen hankintaan ja jakopää/stefa/ym hommiin menny oma rahansa. Kokeilen tätä selvitellä aikani ja työnnän sitten talveksi pihalle, tallikausi jo hyvän matkaa käynnissä niin pitäisi päästä jo jenkkiautojen kimppuun. Ehkä tuo lähtee sitten käyntiin kun laittaa turbon kylkeen ja vaihtaa MaxxEcun tuon Motronicin tilalle, tai ehkä vaihtaa vielä korinkin vanhempaan  :D

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #51 : 12.11.2024, 01:03:27 »
Taas ehti vähän tutkia.

Onko koneen sähköt käytetty vaihdettaessa irti siitä "isosta liittimestä" mikä on sen muovisuojan alla siinä kuskin puolen iskaritornin vieressä?
Jos on niin tarkista sieltä että kaikki pinnit on pohjassa liittimessä.
Ja mittaa vastukset ja sytkäpäätteiden ohjaukset suoraan eculta niin saa varmuuden ettei yhteys ole poikki jostain siitä väliltä.
Pinnit oli paikallaan.

Mittasin ECUn liittimeltä nyt:
- Kampiakselin asentoanturi
- Nokka-akselin asentoanturi
- Sytytysmoduuli 1
- Sytytysmoduuli 2
- Lämpötila-anturi (termarikopassa)

Kaikki antoi oikeita arvoja, eli anturit ja johdot kunnossa..

Kampiakselin asentoanturi antoi saman 270 ohmia ja startatessa ohjeen mukainen 300-400 millivolttia, eli signaali tulee. Sen sijaan kun tuossa linkin ohjeessa lukee näin (jos tulee vikakoodi kampiakselin asentoanturista - mullahan ei tosin ole vikakoodeja):

  • Reconnect ECU with Measuring Unit (999-3070) connected to ECU. See Fig. 3. Connect an ohmmeter between measuring unit terminals No. 48 and 19. Resistance should be zero ohms. Measure resistance between terminals No. 48 and 30. Resistance should be zero ohms. On automatic transmission equipped vehicles, check test mode No. 1 if speed signal fault code is displayed. See TEST MODE NO. 1 under RETRIEVING CODES. Tuota "measuring unittia" ei ole, mutta ku mittaa nuista mainituista pinneistä ilman sitä, ja liitin ECUsta irrallaan, kummassakin tapauksessa resistanssi on ääretön.
Oltasko tässä nyt jotenki lähestymässä ongelmaa, vai eikö nuo mittaukset pidä paikkansa kun ei ole sitä mokkulaa välissä? Tätä vihreää kirjaa kun selaa, niin sivulla 16 on piirikaavio jossa näkyy nuo ECUn pinnit numeroituna. Tuolta pinniltä 19 lähtee johtosarja 33/109 siihen iskaritornin edessä olevaan sulakebokxiin A3 ja siitä koneen johtosarjaan 33/5, jossa on maadoituspiste 31/33 joka on sylinterinkannessa. Lisäksi se haarautuu siitä ilmamassamittarille 7/17 ja joku katkoviiva lähtee myös vaihdelaatikon ohjausboxille 4/28A:12  (onko liitin A napa 12?). Pinni 30 taas liittyy johtosarjaan 33/105 johon liittyy nakutusanturit, nokan asentoanturi, koneen lämpötila-anturi jne. Tuon maadoitusjohdon 31/33 olen tarkastanut ja mitannut sen ehjäksi.

Alkaa olla pää aika tyhjä tuon kanssa.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #52 : 14.11.2024, 12:26:19 »
Juu ei ehkä kannata seuraa ohjeita missä on noita volvon erikoistyökaluja johtojen välissä.
Miten oot ton nokan hall anturin mitannut?

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #53 : 19.11.2024, 22:13:27 »
Juu ei ehkä kannata seuraa ohjeita missä on noita volvon erikoistyökaluja johtojen välissä.
Miten oot ton nokan hall anturin mitannut?
Siinä on kolmenapainen liitin, mittasin jonkun vastuksen kahden navan välille suoraan siitä anturin liittimeltä ja sama vastusarvo löytyi ECUn liittimeltä. Nokan asentoanturin oon kertaalleen vaihtanu päikseen toisesta koneesta.

Sain tuossa avuksi kaverin, joka on minua vähän perehtyneempi näihin nykyautoihin (=alle 30v vanhoihin). Unohdettiin nyt hienoudet ja lähdettiin liikkeelle ihan perusasioista. En tiedä miten tuo asia on multa menny aiemmin ohi, mutta se jännite mikä puolille tulee startatessa, ei ole akkujännite vaan alle 10 volttia. Ehjästä Volvosta mitattu samaa asiaa niin sinne tulee ja googlauksen mukaan pitääkin tulla täys akkujännite, ja tässä ongelmavolvossa se on luokkaa 9,5 volttia. Eli kai niissä puolissa on jokin kynnys, paljonko jännitettä pitää olla, että kipinä tulee, ja tämä ei siihen riitä?

No mihin se jännite sitten häviää. Tuo jännitehän tulee puolille siitä sytytyksen releeltä joka on konehuoneessa vasemman iskaritornin vieressä. Mitattiin, että siihen releelle tulee ihan täys akkujännite, mutta releeltä lähtee puolille startatessa se alle 10 volttia. Kaikki samanlaiset releet vaihdettu ristiin monta kertaa ja kokeiltiin aivan uuttakin relettä. Ei auta. Koneen maadoitusta parannettiin asentamalla tilapäisesti esim. kannesta akun miinukseen starttikaapeli, lisäksi sain irroitettua sen sytytysmoduulien maajohdon sieltä koneen kannakkeesta ja siitä vedettiin myös johto runkoon, mutta näillä virityksillä vaikutus oli ehkä luokkaa 0,2 volttia lisää jännitettä. Tuo relehän maadouittuu vasemman etulokasuojan etuosassa olevaan maadoituspisteeseen, siitä käytettiin liittimet irti ja putsattiin. Ei vaikutusta.

Kokeilin vielä siten, että otin autosta kaikki muut sulakkeet pois, paitsi käynnistykseen välttämättömät sulakkeet. Ei vaikutusta. Ohitin myös tuon sytytyksen releen laittamalla hyppyjohto siitä navasta mistä releelle tulee virta, napaan josta virta lähtee sytytyspuolille, ja tällöin saadaan sytytysvirta päällä kyllä se reilu 12 volttia puolan liittimelle virtaa, mutta kun starttaa niin jännite siellä laskee noin 10,3 volttiin eikä kipinää tule edelleenkään.

Akku oli ennen tätä tämänpäiväistä testaamista ladattu täyteen, ja samalla akulla olen kyllä 760 Volvoa siirrellyt tuossa pihassa ettei tuo nyt aivan p*ska voi olla. Ehkä kokeilen vielä toisen 960:n akkua ennen lumihankeen työntämistä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #54 : 20.11.2024, 07:32:30 »
En tiedä auttaako, mutta kerron silti.
Mulla oli V70 2.5T josta hajosi startti siten että se sekoitti ilmeisesti kampiakselintunnistimen toiminnan ja auto ei käynnistynyt aina. Kun starttasi ja kiekkomittarin neula pomppi niin tiesi aina että ei lähde käyntiin.
Korjaantui startin vaihdolla. Ensiksi tietysti vaihdoin anturin ja korjasin maadoitukset  ;D

Poissa rallikuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #55 : 20.11.2024, 09:39:33 »
onhan muuten pnp-kytkin tsekattu  ;)
Chevrolet malibu '78, Mercedes Benz 260E '88, Mercedes Benz C280 '93, BMW E91 325d '10, Volvo 960 '92, Kirppu '66, Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15, Polaris RR '09

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #56 : 20.11.2024, 09:59:54 »
onhan muuten pnp-kytkin tsekattu  ;)
Se katkaisee startin herätteen, eli siitä ei ole nyt kyse... Jos esim. D päällä jos yrittää startata, ei tapahdu mitään. Samalla tavalla kuin ajonesto.

En tiedä auttaako, mutta kerron silti.
Mulla oli V70 2.5T josta hajosi startti siten että se sekoitti ilmeisesti kampiakselintunnistimen toiminnan ja auto ei käynnistynyt aina. Kun starttasi ja kiekkomittarin neula pomppi niin tiesi aina että ei lähde käyntiin.
Korjaantui startin vaihdolla. Ensiksi tietysti vaihdoin anturin ja korjasin maadoitukset  ;D
Jostain luin, että viallinen startti voi haukata liikaa virtaa? Tätähän tuli sahattua startilla aika pitkiä aikoja, kun luulin liimaventtiiliviaksi edellisen koneen puristuksien puutetta. Oli kampuran mutteri löysännyt ja kampiakselin hihnapyörän boorit kuluneet sen verran, että kaikki venat oli mutkalla. Katoin ensin että jakopää on tikissä  :D
« Viimeksi muokattu: 20.11.2024, 10:03:35 kirjoittanut Petri R. »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #57 : 21.11.2024, 11:11:28 »
Jostain luin, että viallinen startti voi haukata liikaa virtaa?
Niin se taitaa tehdä. Muutamia vitoskoneisia on tullut vuosien varrella vastaan jossa huono startti on estänyt tai heikentänyt käynnistymistä, vaikka kone pyörii hyvin.

1.8 on siinä mielessä vielä yksinkertainen, että se toimii myös nokan asentotunnistimenjohto irrotettuna. Yhdessä 960:ssä meni hetki etsiessä miksi välillä tulee jotain kipinää. Koneen ollessa irrallaan vauhtipyörän anturikehään oli tullut yhteen kohtaan pintaruostetta joka esti anturia lukemasta kehää kunnolla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #58 : 22.11.2024, 09:54:59 »
No mihin se jännite sitten häviää. Tuo jännitehän tulee puolille siitä sytytyksen releeltä joka on konehuoneessa vasemman iskaritornin vieressä. Mitattiin, että siihen releelle tulee ihan täys akkujännite, mutta releeltä lähtee puolille startatessa se alle 10 volttia. Kaikki samanlaiset releet vaihdettu ristiin monta kertaa ja kokeiltiin aivan uuttakin relettä. Ei auta. Koneen maadoitusta parannettiin asentamalla tilapäisesti esim. kannesta akun miinukseen starttikaapeli, lisäksi sain irroitettua sen sytytysmoduulien maajohdon sieltä koneen kannakkeesta ja siitä vedettiin myös johto runkoon, mutta näillä virityksillä vaikutus oli ehkä luokkaa 0,2 volttia lisää jännitettä. Tuo relehän maadouittuu vasemman etulokasuojan etuosassa olevaan maadoituspisteeseen, siitä käytettiin liittimet irti ja putsattiin. Ei vaikutusta.
Oletko kokeillut mitata siten että otat puolille lähtevät johdot irti releestä ja mittaat sitten millaista jännitettä rele antaa?

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #59 : 22.11.2024, 18:11:28 »
Oletko kokeillut mitata siten että otat puolille lähtevät johdot irti releestä ja mittaat sitten millaista jännitettä rele antaa?
Joo siis releen otin irti ja ohitin sen laittamalla hyppyjohdon kahden navan välille. Ei nyt muista numeroita, mutta ne pinnit joista toiseen tulee täys akkujännite kun on sytytysvirta päällä.ja toinen se mikä lähtee puolille. Puolilla tällöin se akkujännite, mutta kun starttaa, tippuu sinne 10 volttiin.

Tilasin purkaamolta startin, vaihtelen sen niin katsotaan miten käy.

Edit. En ole varma vastasinko täysin kysymykseen, mutta releitä on vaihdeltu ristiin niin paljon että releessä ei ole vika. Olen mitannut myös silleen, että rele ei ole aivan pohjaan painettuna ja mitä tulee virtaa mihinkin napoihin eri tilanteissa. Mutta puolille menevä jännite tipahtaa startatessa.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2024, 18:17:20 kirjoittanut Petri R. »

 

Proturbo  Autodiagnoosi