Juu ei ehkä kannata seuraa ohjeita missä on noita volvon erikoistyökaluja johtojen välissä.
Miten oot ton nokan hall anturin mitannut?
Siinä on kolmenapainen liitin, mittasin jonkun vastuksen kahden navan välille suoraan siitä anturin liittimeltä ja sama vastusarvo löytyi ECUn liittimeltä. Nokan asentoanturin oon kertaalleen vaihtanu päikseen toisesta koneesta.
Sain tuossa avuksi kaverin, joka on minua vähän perehtyneempi näihin nykyautoihin (=alle 30v vanhoihin). Unohdettiin nyt hienoudet ja lähdettiin liikkeelle ihan perusasioista. En tiedä miten tuo asia on multa menny aiemmin ohi, mutta se jännite mikä puolille tulee startatessa, ei ole akkujännite vaan alle 10 volttia. Ehjästä Volvosta mitattu samaa asiaa niin sinne tulee ja googlauksen mukaan pitääkin tulla täys akkujännite, ja tässä ongelmavolvossa se on luokkaa 9,5 volttia. Eli kai niissä puolissa on jokin kynnys, paljonko jännitettä pitää olla, että kipinä tulee, ja tämä ei siihen riitä?
No mihin se jännite sitten häviää. Tuo jännitehän tulee puolille siitä sytytyksen releeltä joka on konehuoneessa vasemman iskaritornin vieressä. Mitattiin, että siihen releelle tulee ihan täys akkujännite, mutta releeltä lähtee puolille startatessa se alle 10 volttia. Kaikki samanlaiset releet vaihdettu ristiin monta kertaa ja kokeiltiin aivan uuttakin relettä. Ei auta. Koneen maadoitusta parannettiin asentamalla tilapäisesti esim. kannesta akun miinukseen starttikaapeli, lisäksi sain irroitettua sen sytytysmoduulien maajohdon sieltä koneen kannakkeesta ja siitä vedettiin myös johto runkoon, mutta näillä virityksillä vaikutus oli ehkä luokkaa 0,2 volttia lisää jännitettä. Tuo relehän maadouittuu vasemman etulokasuojan etuosassa olevaan maadoituspisteeseen, siitä käytettiin liittimet irti ja putsattiin. Ei vaikutusta.
Kokeilin vielä siten, että otin autosta kaikki muut sulakkeet pois, paitsi käynnistykseen välttämättömät sulakkeet. Ei vaikutusta. Ohitin myös tuon sytytyksen releen laittamalla hyppyjohto siitä navasta mistä releelle tulee virta, napaan josta virta lähtee sytytyspuolille, ja tällöin saadaan sytytysvirta päällä kyllä se reilu 12 volttia puolan liittimelle virtaa, mutta kun starttaa niin jännite siellä laskee noin 10,3 volttiin eikä kipinää tule edelleenkään.
Akku oli ennen tätä tämänpäiväistä testaamista ladattu täyteen, ja samalla akulla olen kyllä 760 Volvoa siirrellyt tuossa pihassa ettei tuo nyt aivan p*ska voi olla. Ehkä kokeilen vielä toisen 960:n akkua ennen lumihankeen työntämistä.