Autodiagnoosi  Carcom Oy

Öljyt/stefa asiaa

  • 19 Vastauksia
  • 1603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huugo Boss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Öljyt/stefa asiaa
« : 15.07.2024, 17:50:25 »
Hei!
Volvo tietäjille pari kysymystä:
Tuon volvo s80 2.5t:n mitta tikun mittausväli on 1.3L,niin missä vaiheessa se rupee herjaa että öljymäärä vähäinen?Joko se miten alle puolen välin?
Toinen kysymys:Jos on kampiakselin etummainen stefa mennyt,niin onko miten työläs/kallis vaihettava ? Miten kauan ammatti mekaanikko vaihtaa ,jos ei ongelmii tuu?
S80 2.5T vm.2007

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #1 : 15.07.2024, 21:21:30 »
Etustefa, jakoremmi pois, alaratas irti. Jos ei kampeamalla lähde niin vähän ulosvetäjää näyttää sille.
Siinähän se stefa näkyy, jos ei öljypumpua tarvitse irroittaa niin vanha stefa pois ja uusi varovasti voideltuna paikalleen. Alaratas kiinni ja jakoremmi paikalleen. Ajoitusmerkit on tietysti ihan ensimmäiseksi pyöritelty kohdalleen.
Ohjeaikaa en tiedä mutta jos tietää mitä tekee niin kyllä siitä ainakin pari tuntia varmaan velottavat, tunnissa tekee...
Jos ovat vähän outoja tuohon hommaan niin hirveellä selittämisellä koittavat saada pari tuntia lisää. ;)

Ed. Jos jakopää alkaa olla ajankohtainen niin sehän nyt kannattaa samalla teettää. 0.5-1 h lisää, riippuu kuinka paljon joutuu vanhan vesipumpun tiivistejäämiä rassaamaan. :P
« Viimeksi muokattu: 15.07.2024, 21:25:08 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Huugo Boss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #2 : 16.07.2024, 08:21:08 »
Jakopään remppa ei ajankohtaista.
Eli jonkun verran "helpompi" kuin jakopää remppa ?
S80 2.5T vm.2007

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #3 : 16.07.2024, 09:18:04 »
Jakopään remppa ei ajankohtaista.
Eli jonkun verran "helpompi" kuin jakopää remppa ?

Kun jakohihnan joutuu ottamaan irti, niin laittaisin uuden hihnan. Hihna ei niin paljoa maksa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Huugo Boss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #4 : 16.07.2024, 09:47:18 »
Ok.onko kellään tietoo tuosta öljytikun ym.asiasta?
S80 2.5T vm.2007

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #5 : 16.07.2024, 12:23:36 »
Ok.onko kellään tietoo tuosta öljytikun ym.asiasta?

Omassa ex V70 2.5T:ssa rupesi kyselemään lisää öljyä hyvissä ajoin. Varmaankin siinä mittatikun puolenvälin jälkeen. Siinä taisi olla yläkerran öljynpaluukanavat tukossa kun öljyn laskeutuminen alas kesti todella kauan.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Huugo Boss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #6 : 16.07.2024, 14:26:59 »
Kiitokset Turbo 242,sillä kyselen kun taitaa tuo nykyinen kulkine syödä jonkun verran  öljyä,toki pikkasen tiputtelee myös ,ei 6tkm:n välillä muuten tartte lisäillä noin paljon jotain 0.5L ,nyt herjasi öljyn vähyyttä.
S80 2.5T vm.2007

Poissa Huugo Boss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #7 : 16.07.2024, 18:11:55 »
Jatko kysymyksii: Jos kampiakselin stefa valskaa niin eikös se pitäs näkyä myös hihnan yläpäässä kosteutena?nyt raotin jako koppaa ja minusta kyllä näytti kuivalta ,siis vvt pyörien päästäj ostakin se varmaan alapäästä valskaa  ;D ei taida tuota saada kyllä tiiviiksi ennen kuin kaikki mahdolliset tiivisteet vaihtaa >:(
S80 2.5T vm.2007

Poissa therealdeal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #8 : 18.07.2024, 00:08:27 »
Omassa ex V70 2.5T:ssa rupesi kyselemään lisää öljyä hyvissä ajoin. Varmaankin siinä mittatikun puolenvälin jälkeen. Siinä taisi olla yläkerran öljynpaluukanavat tukossa kun öljyn laskeutuminen alas kesti todella kauan.  :idiot2:

Milläs ne saa sitten auki ittellä varmaa samaa ongelmaa. Rupee valittelee vähän väliä vaikka puolessa väliä ja vähännpäälle. Piuhat kunnossa ja anturiki vaihettu muutamaan kertaan

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #9 : 18.07.2024, 04:15:44 »
Milläs ne saa sitten auki ittellä varmaa samaa ongelmaa. Rupee valittelee vähän väliä vaikka puolessa väliä ja vähännpäälle. Piuhat kunnossa ja anturiki vaihettu muutamaan kertaan

Erittäin hyvä kysymys. Ensimmäisenä pitäisi tietenkin todeta asia ja ottaa venttiilikoppa irti. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #10 : 18.07.2024, 07:58:00 »
Ei kai ne nyt niin tukossa voi olla? Kyllähän se öljy varmaan alas menee mutta kauanhan se kestää ennen kuin kaikki on alhaalla.
Jos ne olis tukossa niin käydessä öljykorkki auki alkais lykätä öljyä ulos.
En lähtis venttiilikantta repimään.
Ei kai se kauhee vaiva oo pitää öljytasoa vähän ylempänä.
Voihan sen viedä volvolle niin vaihtavat taas anturin ja auto on samanlainen.

Se nyt vaan lieneepi tän sähköisen tasomittauksen hienouksia. :)

Huugon kysymykseen vielä niin yleensä alkaa sotkea hihnaa jos alatiiviste vuotaa.
Varmaan kannattais otta pääty irti jakop. kopasta ja rengas pois niin pääsis katsomaan paremmin alakertaa.
Ettei vuotais ne perinteiset öljynjäähyn tiivisteet tai turbon öljynpaluu?
Ihan ensin ehkä alapuolelta silmä kädessä katteleen näkyykö märkää missään.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Huugo Boss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #11 : 18.07.2024, 08:46:54 »
Huugon kysymykseen vielä niin yleensä alkaa sotkea hihnaa jos alatiiviste vuotaa.
Näin minäkin maalaisjärjellä ajattelin.
S80 2.5T vm.2007

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #12 : 18.07.2024, 10:12:05 »
Ei kai ne nyt niin tukossa voi olla? Kyllähän se öljy varmaan alas menee mutta kauanhan se kestää ennen kuin kaikki on alhaalla.
Jos ne olis tukossa niin käydessä öljykorkki auki alkais lykätä öljyä ulos.
En lähtis venttiilikantta repimään.
Ei kai se kauhee vaiva oo pitää öljytasoa vähän ylempänä.
Voihan sen viedä volvolle niin vaihtavat taas anturin ja auto on samanlainen.

Se nyt vaan lieneepi tän sähköisen tasomittauksen hienouksia. :)

Huugon kysymykseen vielä niin yleensä alkaa sotkea hihnaa jos alatiiviste vuotaa.
Varmaan kannattais otta pääty irti jakop. kopasta ja rengas pois niin pääsis katsomaan paremmin alakertaa.
Ettei vuotais ne perinteiset öljynjäähyn tiivisteet tai turbon öljynpaluu?
Ihan ensin ehkä alapuolelta silmä kädessä katteleen näkyykö märkää missään.

Hitaasti sitten valuu, kun kerran lisäsin puoli litraa niin hetken päästä ajoon lähtiessä auto ilmoitti öljyn olevan vähissä. Ilmoitus poistui paljon myöhemmin tai seuraavassa startissa (en muista enään).

Omassa tapauksessa kyseessä -05 2.5T ihan perinteisellä mekaanisella öljytikulla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #13 : 18.07.2024, 14:50:48 »
Jos lisää kylmään koneeseen niin kyllähän se kestää kauemmin. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Öljyt/stefa asiaa
« Vastaus #14 : 18.07.2024, 15:03:52 »
Jos lisää kylmään koneeseen niin kyllähän se kestää kauemmin. :)

0W30 on kylmänäkin yhtä juoksevaa kuin vesi, joten ei sekään selitä sitä että miksi öljy ei palaudu öljypohjaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Samppasport  Futurez