Samppasport  Futurez

Tuomarilin emännän XC70 D5

  • 69 Vastauksia
  • 9887 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #30 : 14.10.2024, 19:07:10 »
Lauantaina tuli tähän ruuvattua ITV-4:n Michelin X-Ice North 4 nastarenkaat alle ja samalla poksauteltua vanteille uudet Bridgestonen nastarenkaat, jotka tulee ITV-4:seen. AKI-10n yksi nastarengas/vanne on vuotanut jo useamman vuoden ja sitä tuli nyt kokeiltua elvyttää. Hiukan hiontaa ja kunnon asennusrasvat väliin, niin toivottavasti pitää nyt.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #31 : 21.10.2024, 08:37:02 »
Matkustajan puolelta pimeni ilmeisesti ballasti. Mikäs on fiksuin tapa, tai paikka hankkia uusi? Kannattaako käytettyä edes harkita vai laitetaanko samantien uusi? Huomasin myös, että moottorista tulee jotain epämääräistä pientä nykimistä noin 900-1000rpm kohdilla. Ilmiö tulee esiin erittäin marginaalisissa tilanteissa, tilanne pitää olla sellainen että kierrokset pysyy tasaisesti siinä 900-1000rpm korvilla samalla kun koneen kuorma on erittäin alhainen. Käytännössä siis ilmiö tulee esiin vain kun menee ykkösvaihteella tasamaalla ja antaa aivan hiukan kaasua, jotta kierrokset nousevat edellä mainittuihin lukemiin. Takamuksessa tuntee selvästi pienen nykimisen, oletettavasti välissä oleva momentinmuunnin vaimentaa kuskille välittyvää tunnetta, mutta ei tuo mikään dramaattinen ole, ainakaan vielä. Ajattelin aluksi, että moottorin tuennat olisivat finaalissa ja kone pääsisi resonoimaan tuolla kierrosalueella sopivasti, mutta en usko siihen oikein. Kaivoin tuossa Vidan esille ja laitoin käppyrät piirtymään ja lähdin koeajolle, ainoa mitä huomasin, oli se, että railipaineet hyppivät nykimisen aikana noin 340-380bar välissä. Tyhjäkäynnillä tai edellä mainitun kierrosalueen ulkopuolella railipaineiden hyppiminen oli huomattavasti lievempää.

Ensimmäisenä tuli mieleen polttoaineen paineensäädin, mutta omat kokemukset sen oireiluista eivät pidä sisällään tällästä ilmiötä. Yleensä paineensäätimen ollessa finaalissa, tyhjäkäyntiin ilmestyy pientä häröilyä, vikakoodia voi tulla alhaisesta tai liian korkesta polttoaineenpaineesta ja ääritapauksissa moottori voi sammua. Tässä yksilössä ei ole mitään näistä oireista. Sekin kävi mielessä, että liittyykö toi railipaineiden hyppely edes varsinaiseen vikaan vai yrittääkö ECM vain kompensoida tuota nykimistä muuttamalla painetta parhaansa mukaan. En tiedä, ideoita? :idiot2:

Tähän autoon on kertynyt tässä muutaman kuukauden aikana (meille) ennätykselliset 5 500km ja nyt kun talvi tekee tuloaan, niin emäntä poisti S60:sen liikennekäytöstä joten kilometrien tulo jatkuu. Lähiaikoina kilometritahti voi kiihtyä entisestään, koska tästä autosta uhkaa tulla vanha kunnon työmatkakulkine, sanan varsinaisessa merkityksessä. Ollaan tässä vakavasti pohdittu muuttamista Riihimäen kuningaskunnasta takaisin ihmisen tyyssijaan, eli Espoon Tuomarilaan. Tästä seuraisi se, että emännän työmatka olisi Espoo - Tervakoski, eli noin 90 kilometriä suuntaansa.

Onko kellään tarvetta Sony XAV-AX1000 -soittimelle? Pitäisi tästä tuo soitin purkaa pois ja saada HU-603 tilalle. Laittelen tuon myyntiin kierrätyskeskuksen puolelle...

Paikalla Hammar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #32 : 21.10.2024, 17:00:03 »
Lainaan tätä vähän.
Mulla on vastaava oire mustakoppainen d5 2005 460tkm
Kevyellä kuormalla pientä nykytystä, ja tuntuu kuin ei vastaisi kaasuun. Ikään kun olis "väljää vaijerissa" vaikkei tässä tietysti vaijeria ole. Enemmän kun antaa pedaalia ei mitään ongelmaa.

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #33 : 21.10.2024, 17:57:46 »
Mulla oli varmaan samaa oiretta entisessä V70:ssä harmaa koppasessa. Tuntui vielä että ilmeni ehkä enemmän lämpimällä ilmalla kuin esim talvella. Ei mitään siihen liittyvää vikakoodia koskaan antanut ja toisaalta kun ei taas vakionopeus säädin päällä tuntunut ajaessa taas mitään nykimistä niin empä silloin lähtenyt sen syytä/ominaisuuttu enempi etsimään.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #34 : 21.10.2024, 22:36:46 »
Kato onko biltemassa halpaa ballastia vielä tai jos ei ole kiire niin aliexpressistä (lad5gl tms. Mikä se olikaan)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4643
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #35 : 22.10.2024, 07:23:23 »
Matkustajan puolelta pimeni ilmeisesti ballasti. Mikäs on fiksuin tapa, tai paikka hankkia uusi? Kannattaako käytettyä edes harkita vai laitetaanko samantien uusi?

Kato onko biltemassa halpaa ballastia vielä tai jos ei ole kiire niin aliexpressistä (lad5gl tms. Mikä se olikaan)

Ei ole mitään käryä noiden yleisistä hinnoista mutta tuo Xenonkauppa tarjosi itselle avun nopeasti.

Tuosta Volvoon
65,79€
« Viimeksi muokattu: 22.10.2024, 07:26:56 kirjoittanut Slowman »
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Alanen_01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #36 : 22.10.2024, 09:24:09 »
Ei ole mitään käryä noiden yleisistä hinnoista mutta tuo Xenonkauppa tarjosi itselle avun nopeasti.

Tuosta Volvoon
65,79€
Aeromotorsilta löytyy myös,36€ halvin ja 107 € valeon tekele eli orggis. Omaan s60 laitoin ton halvimman niin hyvin pelittää,käytettyä en tuohon hintaa edes mieti....
https://aeromotors.fi/kataloog/search?search_query=30727205
Volvo XC70 MK2 D5 -06 OR GIU
Volvo V70 mk1 tdi -00 YCY
Volvo V70 MK1 tdi-97 MKG
Volvo C70 mk1 T5 -00 JGV

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #37 : 04.11.2024, 23:50:36 »
Valeon tekele tuli tilattua.

Seuraava ongelma ilmaantui: Emäntä ajeli töistä kotiin ja ajotietokone ilmoitti jäähdytysnesteen tason olevan alhainen. Ajeli muutaman kilometrin kotiin ja aukasin konepellin ja kappas, paisari täysin tyhjä. Raottelin varovasti korkkia ja poristen nestepinta palautui normaaliksi. Ardic ollu kovassa käytössä. Palopesäkö on ensimmäinen veikkaus? Nappasin sulakkeen irti siltä, niin seuraillaan tilannetta.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #38 : 05.11.2024, 04:20:36 »
Auto oli kerennyt seistä vajaat kuusi tuntia ulkona (jäähdytysneste 30 asteista), niin kävin hiukan koeajolla Ardicin sulake edelleen irroitettuna: Raotin mielenkiinnosta paisarin korkkia ennen moottorin käynnistystä ja pieni suhahdus kuului, tämä lienee normaalia. Nesteen pinta oli kuitenkin vajonnut viilentymisen aikana MIN-tasolle tai hiukan jopa sen alle. Täytin paisarin MAX-merkkiin asti ja suuntasin koeajolle, ajoin Riihimäeltä Hyvinkäälle motaria noin vartin. Kone ja hytti lämpesi käyttölämpötilaansa, lämmöt pysyivät normaalina ja kaikki hyvin. Hyvinkään ABC:llä jätin koneen käyntiin ja kurkkasin pellin alle, nestepinnan taso oli laskenut hiukan MAX-viivasta alaspäin, mutta kun raotin korkkia, niin suhauksen kanssa pinta nousi taas MAX-viivalle (vaikka äsken olin täyttänyt nestetason kylmällä koneella MAX-viivalle...). Ajelin takaisin Riihimäelle ja nyt ei ollut hävinnyt nestettä.

Mitäs raati sanoo tähän? Soon kuulkaas meikäläisen rakas avovaimoke hiukan kireänä täällä, kun on TAAS jotain särki. :D

En älynnyt testata ylävesiletkua, kun emäntä tuli eteeni tyhjällä paisarilla illalla, mutta nyt yölenkillä se ei ollut mitenkään kova kyllä. Hiukan ehkä pehmeni kun korkin avasi, mutta helposti sai sormien välissä paineltua sitä. Paisarista katsottuna nesteessä ei näy mitään outoa eikä näy mitään kuplia. Kärsänikin työnsin rööriin ja en mitään hajuja pistänyt merkille. Moottoriöljyt ovat sitä mitä pitää, samoiten vaihteistoöljyt.

Vaihdoin vielä lenkin päätteeksi paisarin korkin päittäin S60:stä, niin saa korkkivian eliminoitua samantien, vaikka en jotenkin jaksa uskoa siihen. Ardic lienee nyt ainakin poissuljettu vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2024, 05:59:20 kirjoittanut tuomaril »

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #39 : 05.11.2024, 06:47:46 »
Kyllähän sinne järjestelmään pieni paine aina tulee suljetussa järjestelmässä mistä johtuen näkyy paisarissa niin että pinta aavistuksen tipahtaa, ja kun korkin avaa niin nousee normiin. Tuo Ardic osaa tehdä sen jos polttimen pohja on menny kovin ohkaiseksi että kiehuttaa nesteen Ardicin sisällä mikä taas tekee isonkin paineen järjestelmään. Saattaapi jopa siitä johtuen puhaltaa paisarin korkin kautta nestettä pihalle, eli voipi mennä vajaaksi järjestelmä sen takia. Tämän teki mulla edellinen v70 , polttimen "pohjan"vaihdolla hävisi kaikki ylimääräinen paineen tuleminen ja nesteen "humppaaminen" paisarista kokonaan. Jos tekee kovan paineen kun käyttää Ardikkia esilämmitykseen niin kannattaa katsella uutta tai korjattua lämmönvaihdinta niin voipi olla että ongelmat loppuu. ;)

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #40 : 05.11.2024, 06:58:36 »
Pitänee tuota Ardicia testailla valvotusti, että mitä tekee ja touhuaa. Jos Ardic on syypää, niin kuinka nopeasti paisarissa alkaa tapahtumaan? Oletetaan että kylmä moottori ja moottori ei ole käynnissä. Vai mitenhän tämä Ardic on helpoin todentaa täysin?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #41 : 05.11.2024, 08:54:48 »
Talvella kun ardicille ei riittänyt 30 asteen pakkasessa sähköä kunnolla vesipumpulle, niin minuutissa tuli nesteet korkin raosta ardicia kylmässä autossa käyttäessä. Sama kokemus oli kerran kun palopohja meni puhki.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #42 : 06.11.2024, 18:57:55 »
Vajaa 100km ajeltu nyt ja nestetaso pysynyt samana, joten eiköhän se vika Ardicin suunnalla sitten ollut. En oo vielä kerennyt Ardicia testaamaan, mutta varmaan jonkinlaiseen savupilveen on syytä varautua.  :D

Onko täällä ketään kuka haluaisi ottaa asiakseen korjata tuon Ardicin?

Postissa odottelee vihdoinkin HU-603 ja sen kaveriksi bluetooth-systeemi. Viikonlopun aikana pitää viimeistään laittaa paikalleen.  8)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #43 : 06.11.2024, 21:37:31 »
Raapaset puskurin kuoren irti ja purat sen lämmittimen pois korjauksen ajaksi.
Eli vesiletkut yhteen sopivalla liittimellä ja polttoainelinja tukkoon niin autoa voi käyttää normaalisti..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #44 : 06.11.2024, 22:09:56 »
Varmaan tarviit ehjän lämmönvaihtimen ja toki ardicin vesipumpun. Jarheadko se oli joka hitsaili noita lämmönvaihtimiien pohjia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Kulkukoira  Proturbo