Matkustajan puolelta pimeni ilmeisesti ballasti. Mikäs on fiksuin tapa, tai paikka hankkia uusi? Kannattaako käytettyä edes harkita vai laitetaanko samantien uusi? Huomasin myös, että moottorista tulee jotain epämääräistä pientä nykimistä noin 900-1000rpm kohdilla. Ilmiö tulee esiin erittäin marginaalisissa tilanteissa, tilanne pitää olla sellainen että kierrokset pysyy tasaisesti siinä 900-1000rpm korvilla samalla kun koneen kuorma on erittäin alhainen. Käytännössä siis ilmiö tulee esiin vain kun menee ykkösvaihteella tasamaalla ja antaa aivan hiukan kaasua, jotta kierrokset nousevat edellä mainittuihin lukemiin. Takamuksessa tuntee selvästi pienen nykimisen, oletettavasti välissä oleva momentinmuunnin vaimentaa kuskille välittyvää tunnetta, mutta ei tuo mikään dramaattinen ole, ainakaan vielä. Ajattelin aluksi, että moottorin tuennat olisivat finaalissa ja kone pääsisi resonoimaan tuolla kierrosalueella sopivasti, mutta en usko siihen oikein. Kaivoin tuossa Vidan esille ja laitoin käppyrät piirtymään ja lähdin koeajolle, ainoa mitä huomasin, oli se, että railipaineet hyppivät nykimisen aikana noin 340-380bar välissä. Tyhjäkäynnillä tai edellä mainitun kierrosalueen ulkopuolella railipaineiden hyppiminen oli huomattavasti lievempää.
Ensimmäisenä tuli mieleen polttoaineen paineensäädin, mutta omat kokemukset sen oireiluista eivät pidä sisällään tällästä ilmiötä. Yleensä paineensäätimen ollessa finaalissa, tyhjäkäyntiin ilmestyy pientä häröilyä, vikakoodia voi tulla alhaisesta tai liian korkesta polttoaineenpaineesta ja ääritapauksissa moottori voi sammua. Tässä yksilössä ei ole mitään näistä oireista. Sekin kävi mielessä, että liittyykö toi railipaineiden hyppely edes varsinaiseen vikaan vai yrittääkö ECM vain kompensoida tuota nykimistä muuttamalla painetta parhaansa mukaan. En tiedä, ideoita?

Tähän autoon on kertynyt tässä muutaman kuukauden aikana (meille) ennätykselliset 5 500km ja nyt kun talvi tekee tuloaan, niin emäntä poisti S60:sen liikennekäytöstä joten kilometrien tulo jatkuu. Lähiaikoina kilometritahti voi kiihtyä entisestään, koska tästä autosta uhkaa tulla vanha kunnon työmatkakulkine, sanan varsinaisessa merkityksessä. Ollaan tässä vakavasti pohdittu muuttamista Riihimäen kuningaskunnasta takaisin ihmisen tyyssijaan, eli Espoon Tuomarilaan. Tästä seuraisi se, että emännän työmatka olisi Espoo - Tervakoski, eli noin 90 kilometriä suuntaansa.
Onko kellään tarvetta Sony XAV-AX1000 -soittimelle? Pitäisi tästä tuo soitin purkaa pois ja saada HU-603 tilalle. Laittelen tuon myyntiin kierrätyskeskuksen puolelle...