Proturbo  Autodiagnoosi

Tuomarilin emännän XC70 D5

  • 74 Vastauksia
  • 11728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 517
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #45 : 07.11.2024, 11:08:58 »
Käytiin emännän kanssa tällä laitteella Kalajoella hakemassa uusi perheenjäsen talouteen, tällä kertaa siis kissa, eikä uutta Volvoa. :D Kilometrejä kertyi reissulla noin 1 150 eikä mitään ongelmia. Jäähdytysnesteen pinta laski paisarissa tuolla välillä aika tarkalleen max-min välin, vielä pitäisi reippaat kolme viikkoa odotella aikaa Debiliin. Autodoc kiikutti postissa 60 litraa Mannolia ovelle ja Aeromotors puolestaan läjän suodattimia ja kaikki jakopään osat.

Varmaan toistan itseäni, mutta mielestäni tämä auto on aivan uskomattoman hyvää vastinetta hankintahinnalleen!
Omassa xc B5254T automaatissa paisarissa tapahtui vaikka mitä, nesteitä hävisi aina.
Uusi korkki 6 € Fixukselta,
paisari on ihanan rauhallinen,nesteen taso vakio.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #46 : 08.11.2024, 08:13:51 »
Kiitokset kaikille. Toi korkkivika lienee aika poissuljettu vaihtoehto. Kävin äsken koeponnistamassa Ardicia kylmällä autolla. Ardic käynnistyi normaalisti, ei savutusta tai mitään poikkeavaa, mutta noin viiden minuutin kohdalla huomasin että jäähdytysnesteen pinta alkoi paisarissa nousemaan hitaasti, mutta varmasti (korkki auki). Mitään kuplia sieltä ei tullut, mutta nestepinta jatkoi nousuaan joten sammutin Ardicin. Noin tunnissa nestepinta oli mielestäni palautunut normaaliksi. Eli, homma lienee aika varmuudella se, että lämmönvaihdin on vainaa ja Ardicci keittelee nesteitä ja tästä seuraa pinnan nousu? Se Ardicin vesipumppu on tosiaan vaihdettu vastikään, eikä nämä oireet taida siihen muutenkaan oikein sopia.

Asentelin äsken vihdoin alkuperäisen HU-603 soittimen autoon, niin ei enää kasva tatti otsasta katsoessa jotain hirveää kosketusnäyttösoitinta. :D

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #47 : 08.11.2024, 20:55:11 »
Kiitokset kaikille. Toi korkkivika lienee aika poissuljettu vaihtoehto. Kävin äsken koeponnistamassa Ardicia kylmällä autolla. Ardic käynnistyi normaalisti, ei savutusta tai mitään poikkeavaa, mutta noin viiden minuutin kohdalla huomasin että jäähdytysnesteen pinta alkoi paisarissa nousemaan hitaasti, mutta varmasti (korkki auki). Mitään kuplia sieltä ei tullut, mutta nestepinta jatkoi nousuaan joten sammutin Ardicin. Noin tunnissa nestepinta oli mielestäni palautunut normaaliksi. Eli, homma lienee aika varmuudella se, että lämmönvaihdin on vainaa ja Ardicci keittelee nesteitä ja tästä seuraa pinnan nousu? Se Ardicin vesipumppu on tosiaan vaihdettu vastikään, eikä nämä oireet taida siihen muutenkaan oikein sopia.

Se on just jännä vehjes kun ei sen tarvitse olla puhki vaan on vaan yleensä palanut niin ohueksi että lämmittää liikaa nestettä eli kiuhuu. Mulla oli samoja oireita joskus ex v70, säikähdin alkuun että varmaan kansipahvi tai kansi halki tai muuta kauheutta mutta vika löytyi Ardicista. Helppo homma irroittaa ainakin v70 mk2, turha repiä puskuria pois kun saa kyllä helposti irti kun käyttää vasemman etupyörän irti ja sisälokarin etuosastaan sen verran että sen saa taitettua puolesta välistä taaksepäin. sit vaan "suolipihdeillä vesiletkut umpeen(kandee merkata niiden asento ardikin runkoon/vesipumppuun nähden, helpottaa asentamista). Yksi apurungon pultti missä Ardicin teline kiinni pois ja yksi m8 mutteri yläpään kiinnityksestä pois ja polttoaineputki vaikka m5 ruuvilla umpeen niin ei mene p..kaa. Jos tarvii ajella sillä aikaa kun korjailee lämmitintä niin 19mm letku jatko letkujen yhdistykseen ja muistaa laittaa sen apurungon pultin kans paikoilleen niin ei tarvii jännätä lähteekö etukelkka eri matkaan :D.Omaan tehtiin polttimen pohja 2.5mm hapokkaasta teräksestä ja hyvin huomasi miten iso vaikutus sillä materiaalin vahvuudella on lämmitys tehoon kun vaihdon jälkeen hävis kaikki oireet pois kokonaan. Jos ticci on tuttu laite ja joku pikku prässi hollilla ja ko. levyä pala jemmassa niin ihan mielenkiintoinen pikku projekti. Ainut mikä nuissa on niin talvella aina ilmenee juuri silloin kun sitä tarviis :(
« Viimeksi muokattu: 08.11.2024, 21:12:48 kirjoittanut Turbo 242 »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10133
  • Teiden tukko
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #48 : 08.11.2024, 21:20:15 »
Mitä noita Ardicin runkoja on tullut korjattua, niin näkisin että suurin syy keittämiselle on palopesän pohjaan tullut kananmunan muotoinen kupru johon jäähdytysneste jää kiehumaan. ???

Toinen mitä on tullut vastaan, palopesän pohja on säröytynyt ja vuotaa nesteet palopesään.

Oli se palopesän pohja missä kunnossa tahansa kun se päätetään vaihtaa, saa siinä kyllä viettää aikaa vingun kanssa. On meinaan karkaistunut vuosien saatossa. :buck2: Ja jos ei ole osien pesukonetta käytössä, savun muodostuminen hitsatessa on aika miehekästä.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #49 : 10.11.2024, 21:09:12 »
Aikalailla loppu hyvin, kaikki hyvin. Erityiskiitos Mustalaatikolle kun ilmiannoit tuon lämmönvaihtimia hitsailevan hahmon. Sain kaverin kiinni ja hänhän asui sopivasti Kalajoella. Vielä sopivammin emäntä oli juuri nyt viikonlopun ajan käymässä vanhempiensa luona Kalajoella. Ja vielä sopivammin lämmönvaihdin löytyi vain 10 minuutin ajomatkan päästä. Nyt on emäntä junailemassa Ardic-osien kanssa kohti Riihimäkeä. Duke lupasi itse osan vaihtaa lähiaikoina, joten eiköhän ole kohta elämä mallillaan. :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6441
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #50 : 11.11.2024, 11:48:10 »
Se ardicin purku ja kasaus menee aika nopeasti kun sitä on harjoitellut, eniten ärsyttää se vaihteleva vaivan määrä saada se vehje tiputettua autosta, varsinkin pusksurishow. Mut ton kun opettelee itse tekemään niin sillä voi säästää aika ison rahakasan p2-koristen kanssa. Kasatessa autoon sit jättää klemmarit ym.semmoiseen asentoon et pääsee purkamatta seuraavalla kerralla käsiksi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #51 : 18.11.2024, 04:19:36 »
Ardic käy ja kukkuu jälleen, kiitos tästä Dukelle joka sen purki ja kasasi perjantaina. Samalla hän huomasi lähtiessäni, että se pimeänä ollut Xenoni yritti käynnistyä, joten viallinen ballasti hävisi laskuista sillä istumalla. Kävin eilen aamulla sitten hakemassa uuden polttimon ja nakkasin paikalleen ja kas kummaa, taas näkee. Tyhmästä päästä kärsii...kaikki. :D Samalla tuli ostettua mittaristoon kaikki uudet taustavalot. Tuntuu että yksi kerrallaan pimenee, niin uusin nyt kerralla kaikki ja nyt näyttää taas hyvältä. :)

Tosiaan, sen alkuperäisen soittimen vaihdoin tähän, mutta eihän kaikki mennyt putkeen. Vaikka soitin on samaa harmaan sävyä, eli pitäisi olla suurinpiirtein saman ikäisestä autosta, niin rattinapit ja soittimen taustavalot eivät toimi. Sen verran internet osasi kertoa, että parituksen puutetta on tämä. Toivottavasti paritus onnistuu Vidalla keskiviikkona.

Keskiviikkona tämä menee tosiaan Debiliin, jossa työlista on seuraavanlainen:

- Välijäähdytin vaihdetaan
- Matkustajan puolen käsijarrukaapeli uusitaan (varmaan samalla uudet romut rumpuihin)
- Matkustajan puolen taka-auraus kuntoon
- Neutral control OFF
- Ardicin automaattistartti OFF
- HU-603 paritus autoon

Jos näiden remonttien jälkeen ajelisi hetken ilman ylimääräistä draamaa.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #52 : 21.11.2024, 09:18:54 »
Debil on pyörinyt ilmeisesti muutaman päivän ajan yhden miehen miehityksellä, joten eilinen käynti jäi käsijarrunvaijerin vaihdon osalta vajaaksi. Välijäähdytin on vaihdettu ja vaikka eiliset ajo-olosuhteet olivat perin karut, niin huomasi että alavääntö kasvoi selkeästi, oli se vanha välijäähy aika ammutun näköinen. Takana on myös kulmat nyt kunnossa, neutral control vihdoin poissa, samoiten Aridicin automaattistartti. HU-soittimen paritus jäi myös vielä tekemättä, koska ei viitsitty ottaa 76€:n arvoista lottoa AUM-uudelleenlataus-softan kanssa, koska Volvon virallinen tieto oli ainakin se, että käytettyä HU-soitinta ei voi parittaa toiseen autoon ilman, että vanhan soittimen paritus alkuperäiseen/purkuautoon on ennen soittimen purkua purettu Vidalla. Tämän paikkansapitävyydestä ei kuitenkaan ollut ihan täyttä varmuutta, joten yritellään tätä nyt selvitellä...

Onko tästä jotain kokemusta täällä? Olisihan se kiva saada radion valot ja rattinapit toimimaan, luultavasti lähtisi myös RTI eloon samalta istumalta.




Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6441
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #53 : 21.11.2024, 09:51:27 »
Toisaalta android-mankkaan voi parittaa oman kännykän nätisti. Itse en ehkä näkisi vaivaa vaikka hu-interfacesta tykkäänkin. Tuo välijäähy on kyllä valmiimpi kuin minulla ja siinäkin alaväännön huomasi uudessa terävämpänä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #54 : 21.11.2024, 10:03:31 »
Sen Android -mankan toimivuus oli niin heikkoa omaan makuun, että ei oikein sielu riitä laittamaan sitä takaisin jollei emäntä vartavasten tahdo. :D

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #55 : 22.11.2024, 13:06:24 »
2004 S60 vaihdoin aikanaan HU603 - > 803  ihan tyyliin vanha pois ja uusi tilalle ja kaikki toimi heti. Muistaakseni joku mainitsi että soittimen on hyvä olla saman ikäinen kuin autokin joten hommasin soittimen samanvuotisesta autosta. RTI toimivuuteen en osaa sanoa.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #56 : 22.11.2024, 23:45:38 »
Tämä aikainen joululahja annettu tänään emännälle ja kaiketi tykkäsi. Illalla kävin Elkotronilla tekemässä sen pienen CEM-modauksen. Ensitunnelmat VDD Donglesta ovat oikein positiiviset, toimii kuten luvattu!

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #57 : 23.12.2024, 16:19:45 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #58 : 08.01.2025, 18:17:59 »
Tänään käyty Debilissä jälleen, vaihtoon meni matkustajan puolelle käsijarrukaapeli, koska vanhan kuori oli rikki ja alkoi jo hiukan jumittamaan. Kengät olivat hyväkuntoiset Brembot, joten ne jäi sinne. Yksi linkku uusittiin ja säätöpalat laitettiin ja toimii perstuntumalla nyt asiallisesti. Radion rattinapit sekä itse soittimen taustavalothan eivät ole olleet elossa tässä HU-603:ssa, jonka vaihdoin. Olin toivorikas, että AUM uudelleenlataus -softa Vidalla olisi ratkaissut tämän, mutta koko softaa ei suostunut Vida lataamaan, joten tämä nyt jäi vähä kalvamaan mieltä.

Kilometrejä taulussa noin 559 470.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3431
Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
« Vastaus #59 : 20.01.2025, 16:30:20 »
Tässä kun ei tuo alkuperäinen RTI-navigointi toimi, kiitos vaihdetun radion, niin ajattelin että jotain hauskaa hyötyä olisi silti kiva saada RTI:n näytöstä. Joten ajattelin ottaa asiakseni viritellä siihen Android Auton toimimaan Raspin avustuksella. Vielä en ole mitään tarvikkeita ostanut, mutta pitää tässä lähiaikoina ostaa rojut.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy