@Glade, Valtra, TOK, Jule: pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava? Kuten Kupla, jonka moottori oli varmasti täysin kypsä sohlo 100.000 km jälkeen...tai 2-T Saabin usein jo paljon pikemmin?
Oma kokemus kahden 240:n, yhden 740:n, yhden 940:n ja yhden S80:n pohjalta on, että koko ajan on laatu parantunut (mutta me olemmekin jättäneet ostamatta ne susina tunnetuiksi tulleet vuosikerrat, pl. S60 / 2001). Jos yksi pitää nimetä, niin 940 sitten, koska S80 on vasta nuorukainen, joten näytöt puuttuvat.
Montako kakkosnelosta on muuten ajettu 400.000 km / 20 vuotta vaihtamatta yhtään ainoaa puslaa taka-akselistoon joka ei edelleenkään kolise? Useimmissa Kakkosnelosissa taitaa kolista noilla kilometreillä jo toinen sarja sohlona ja kaasun polkaisun tai noston joutuu kompensoimaan ohjauksella taka-akselin kääntyessä.
Ja sitten se huoltoystävällisyys ja oikein vasitenkin sähköosien suhteen. 240 sähköoppi on haulikolla ammuttuna ympäri autoa ja Seiskassa yksi järjellä ajateltu sähköpääkeskus, jonka voi tarvittaessa vetää esiin kojetaulua hajottamatta. Tai aivan liian monessa 240 yksilössä vuotavan ovipielen tai tuulilasin tiiviste, joka valaa veden sulakerasiaan, joka on ihan hoopossa paikassa ovipielessä. Lämmityslaitteen puhaltimen vaihdossa menee Kakkosnelosen kanssa noin 4 tuntia jos tietää mitä tekee ja on hyvä ja lämmin paikka tehdä. 740 puhaltimen vaihdossa menee n. 4 tuntia vähemmän. Tai siis mistä mä tiedän, koska eniten ajettu 240 mikä meillä on ollut meni vasta vähän kolmattasataatuhatta enkä ole sellaista puhallinta vaihtanut kuin kahdesti. Seiskan puhaltimen vaihtoaika on arvio, koska tiedän missä se rupeli on, mutta eihän siihen ole tarvinnut ikinä koskea kun matkaa on takana vasta parin 240 puhaltimen verran.
Kojetaulut tosiaan halkeilevat vähän vuosimallista riippuen molemmissa. On muuten aika savotta vaihtaa, ainakin Seiskaan.
Anteeksi vain, TÄYSIN varustellun Amerikkamallin 240:n jälkeen olen ehdottomasti sitä mieltä, että sitten kun varustelu on vertailukelpoista, niin kyllä näistä kahdesta 740 on se ehdottomasti paremmin rakennettu. Yksilöitä on molemmissa, mutta rakenteet ovat Seiskassa pidemmälle mietittyjä ja helppohoitoisempia. 740 sähkötöissä riittää kytkentäkaavio ja mittari, 240 pitää lisäksi olla kartta että edes löytää sen kiukuttelevan russakan jostain kojetaulun syövereistä.
Se ei tosin Seiskaa pelasta, koska se oikein huolella ja järjen kanssa koottu 740 on nimeltään 940
