RallyBaron  Samppasport

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245310 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #45 : 13.01.2011, 19:35:32 »
No, niin, tais nuo " Suositukset " olla taas liioitellun hätäisiä  ;D
Montakohan autoa on tällä hetkellä pudonnut jo pois listoilta, itte en ole viittinyt edes katsella  :2funny:
 98:lla mennään nyt ja tulevaisuudessa, niin pitkään kun sitä on saatavilla
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #46 : 13.01.2011, 21:07:08 »
Tottahan toki sitä saa, koska sillä on menekkiä. Vaatii aika tiukkaa linjaa poliitikoilta mennä sen myyntiä kokonaan kieltämään. Tuo 70% autokannasta on vielä testaamatta - sopiiko vai vai ei. Tämä kenttätestikin taitaa sortua ennen kuin se edes alkaa. Minulla oli aikanaan Audi 80 S ja se kulki 98:lla 6,2 l/100 km. Kokeilin joskus pari reissua 95:ttä ja kulutus nousi 8,0 l/100 enkä usko että sytytyksen säätö olisi auttanut. Tämä Audi meni jo silloin sinne 30 prosentin puolelle.

Tästä on valmista vääntöä tuolla volvolandiassa kannattaako yleensä käyttää esim 740/940 ns B-moottoreissa 98 okt bensiiniä. Saatta jopa kannattaakin - riippuu nimittäin hinnasta :).

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #47 : 13.01.2011, 21:32:53 »
hinnasta :).
3 senttiä jyväskylässä, veikkaan että koko suomessa 3-5 senttiä tuo ero

Aika hurja kulutus ero jos 1.8 litraa enemmän satkulle pelkästä pensasta johtuen?  :pomo:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #48 : 13.01.2011, 22:37:50 »
Tottahan toki sitä saa, koska sillä on menekkiä. Vaatii aika tiukkaa linjaa poliitikoilta mennä sen myyntiä kokonaan kieltämään. Tuo 70% autokannasta on vielä testaamatta - sopiiko vai vai ei. Tämä kenttätestikin taitaa sortua ennen kuin se edes alkaa. Minulla oli aikanaan Audi 80 S ja se kulki 98:lla 6,2 l/100 km. Kokeilin joskus pari reissua 95:ttä ja kulutus nousi 8,0 l/100 enkä usko että sytytyksen säätö olisi auttanut. Tämä Audi meni jo silloin sinne 30 prosentin puolelle.

Tästä on valmista vääntöä tuolla volvolandiassa kannattaako yleensä käyttää esim 740/940 ns B-moottoreissa 98 okt bensiiniä. Saatta jopa kannattaakin - riippuu nimittäin hinnasta :).
Noo,,,tuskin sentään todellista eroa on kun tuollaiset 0,4 - 0,8 litraa satasella, jos sitäkään ( ei ainakaan omassani, Audista en tiedä  ;D )
Tuolla aiemmin jo tuon testin Mp:n kanssa toin julki, niin ei sitä kulutuseroa juurikaan ole, kyse oli jo alunperinkin vaan tuosta 95E10:n sopivuudesta/ominaisuuksista  :)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa 1tumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • Motto: Joka pieremättä kusee se naimatta kuolee!!
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #49 : 13.01.2011, 23:51:21 »
Täällä tankataan molempiin 98. Kyllä ainakin R vetää paremmin sillä.
MB R 320 cdi aut. -06
Chrysler Town & Country 3,8 aut. -06
Volvo s40 2.0 -97

Poissa karvis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #50 : 14.01.2011, 06:38:45 »
Ns. pikkuautojen testissä Golfin 1.4 TSI menetti pisteitä koska oli ainut mihin valmistaja ilmoitti 98okt käytettäväksi. Muut meni 95.lla mutta en tiedä meneekö enää. Volvon 2.5 turbokoneessa suositus 98okt mutta kun sama kone laitettiin Ford.n mentiin 95.lla. 220hv 95.lla ja automyyjä kertoi että kun lurauttaa 98okt tankkiin, teho nousee 250hv. ;)
Tämä bensahomma on perinteistä Made in Finland. Ensin tehdään ja sitten arvotaan menikö oikein  :(

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #51 : 14.01.2011, 09:33:38 »
Museon puolella tästä jo käyty aikanaan paljonkin keskustelua, että jotta 95 vai 98.
2000-luvun alun esitteissä vielä oli suosituksena 98.
Ja taas V70 -08 ohjekirjasta lainattua:
Bensiini
Bensiinin pitää täyttää normi EN 228.
Useimpia moottoreita voidaan käyttää oktaaniluvuilla
95 ja 98 RON. Oktaaniluvultaan
91 RON olevaa bensiiniä tulee käyttää vain
poikkeustapauksessa.
• 95 RON voidaan käyttää normaaliajossa.
• 98 RON on suositeltava, kun tarvitaan
maksimaalista suorituskykyä vähimmäiskulutuksella.
Ajettaessa lämpimämmällä säällä kuin +38 ºC
suositellaan korkeinta mahdollista oktaanilukua
parhaan suorituskyvyn ja mahdollisimman
pienen polttoaineenkulutuksen saamiseksi.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #52 : 14.01.2011, 11:18:00 »
3 senttiä jyväskylässä, veikkaan että koko suomessa 3-5 senttiä tuo ero

Aika hurja kulutus ero jos 1.8 litraa enemmän satkulle pelkästä pensasta johtuen?  :pomo:

Audi 80 S mallissa oli korkeapuristeinen moottori ja ero varsin todennäköisesti syntyi siitä ja kokeilu lopetettiin kahden testikerran jälkeen. Ajo suoritettiin aina samalla valtatie 9 - valtatie 5 -linjalla ja matkaa kertyi aina noin 350 km/sivu. Todettakoon että 2.6 litran Pajero kuluttaa samalla osuudella 15 - 20 litraa sadalle ja välitankkaus on lähes pakon sanelema. Tosin lisäriesana on tuo toista tonnia painava matkailuvaunu, vaikka töhin kyllä ollaan menossa ;).

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #53 : 14.01.2011, 11:46:21 »
Nykyautoissa käytetään aivan yleisesti "vääränlaisella" oktaaniluvlulla olevia polttoaineita. Minulla oli vielä muutama vuosi takaperin Volvo 740 GLT, jossa nakutuksenesto toteutettiin (ihan Volvon asentajille tarkoitetusta oppaasta) seuraavasti: aluksi muutetaan ennakkoa ja ellei tämä riitä, lisätään polttoaineen suihkutuksen määrää rikkaammalle. Tästä kyllä seuraa tietynlaisissa olosuhteissa tuo matalaoktaanisen polttoaineen kulutuksen lisäys. Ajellessani tuolta Kuusamon kautta Lappiin ja takaisin käytin korkeaoktaanista polttoainetta ja ilmeisesti jopa taisin säästääkin, kulutus 8.1 - 8.6 l/100. Paikallisajossa oli ihan sama mitä sinne syötää. Syyssesongin lopulla Lapin autiot tiet voivat houkutella jopa pieneen ylinopeuteenkin ;). Poroja kannattaa aina varoa 8).

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #54 : 14.01.2011, 14:04:03 »
Vihdoin tartuttiin siihen yksityiskohtaan kuinka tuo 10% on enimmäisrajoitus. 
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/e10-polttoaine-ei-v%C3%A4ltt%C3%A4m%C3%A4tt%C3%A4-sis%C3%A4ll%C3%A4-pisaraakaan-etanolia

Vähintään kuusi prosenttia pitäisi olla uusiutuvaa, joten täyttääköhän tuo sotku miltään osin sille asetettuja vaatimuksia?

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #55 : 14.01.2011, 19:11:48 »
Nykyautoissa käytetään aivan yleisesti "vääränlaisella" oktaaniluvlulla olevia polttoaineita. Minulla oli vielä muutama vuosi takaperin Volvo 740 GLT, jossa nakutuksenesto toteutettiin (ihan Volvon asentajille tarkoitetusta oppaasta) seuraavasti: aluksi muutetaan ennakkoa ja ellei tämä riitä, lisätään polttoaineen suihkutuksen määrää rikkaammalle.
OT mutta oliko tuo GLT siis 16v ja miten se ennakon/seoksen  säätö tapahtui sen oppaan mukaan?

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #56 : 14.01.2011, 21:16:51 »
Sehän on nakuanturin antamiin nakutustietoihin pohjautuva ECU:un ympätty ohjelma. Toisin sanoen jos alkaa nakuttaa, ECU pienentää sytytysennakkoa. Tälle on joku järkevä ala-arvo, josta jos vielä nakuttaa muutetaan seossuhdetta rikkaammalle. Monessa nykyautossa on jo "vielä viisaampia" systeemeitä, mutta eipä siinä normaalissa ottomoottorissa juuri vaihtoehtoja ole noihin lisätä.

Jäi vielä sanomatta että kyseessä oli Volvo 740 GLT 16V vuodelta 1990, 159hv ilmastointi pois riisuttuna :).
Opaskin on vielä tallella - se pitäisi vain löytää. Lattiapinnotteen  vaihto talossa muutti tavaroiden järjestystä autotallissa ja askarteluhuoneessa käyttämisen takia ;D. Muistaakseni tuo itse esille tullut asia oli sanottu yhdellä lauseella. Ei Volvolta saa edes asentajien koulutukseen sen tarkempaa tietoa. Opuksessa oli kyllä lähes kaikki silloin käytössä olleet bensiinisuihkutusjärjestelmät.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2011, 21:28:43 kirjoittanut pikatraktori »

The moose

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #57 : 18.01.2011, 22:29:12 »
30- 40 litraa ostettu e 10, viikonloppuna viimeks. tänään huomasin persauksessa nykimistä jollaista ei omassa rakkineessa olekkaan ennen ollu, niinkuin vettä olis ollu pensan seassa. Huonot ilmathan on ollu et sen puolesta ymmärrän kosteuden,
mutten sitä kuinka ei ikinä aikaisemmin ole nykiny vaikka millanen keli on ollu.
Huomenna tankataan 98 sinne sekaan ja jäänestoo pullollinen.

onkos kellään muilla nykiny rykiny e10?

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #58 : 19.01.2011, 00:33:28 »
Pienkoneissa kannattaa viimeinen tankillinen, ennen koneen varastointia, tankata pienkonebensiiniä, ja sitä edellinen tankillinen ajaa loppuun asti.

Seosbensiiniä käyttävissä 2t-mootoreissa pitää selvittää 2t-öljyn soveltuvuus E10-polttoaineen kanssa.  Risiiniöljypohjaiset todennäköisesti toimivat.

Tankkiin kondensoituu vettä ilmasta.  Jos tankissa ei ole ilmaa, tai siellä ei ilma vaihdu, niin ei sinne vettä kondensoidu.  E10-bensiini sietää kondensoituvaa vettä 2 kertaa niin paljon kuin E5.  Jossain vaiheessa vesi-alkoholiseos ei enää sekoitu bensiiniin, vaan erottuu astian pohjalle.  Tilkka 96% tenua liukenee juomalasilliseen bensiiniä, tilkka Kossua ei.

Kylmäkäynnistyvyys voi olla vaikeaa, jos polttoaineessa on liuennutta vettä paljon.  Muitakin ongelmia tulee, jos pakkanen saavuttaa vesi-alkoholiseoksen sohjoontumispisteen.  Kossu sohjoontuu jossain -20 asteen tienoilla.  Jos E10:n joukossa on vajaa 5% vettä, ollaan suunnilleen Kossun väkevyyksissä.  Taulukko löytyy täältä: http://www.engineeringtoolbox.com/ethanol-water-d_989.html

Bensiinin valmistajat ja tukkurit pysyvät visusti vaiti siitä, onko bensiinin koostumukselle tehty jotain muutakin, kuin vain lisätty etanolia.  Liike- ja bisnesmiesten salaliitto poliitikkojen kanssa autoilijoita vastaan jatkuu aina vaan.

Parin viikon päästä on pitkät vapaat.  Silloin tankkaan muutaman litran E10:ä, teen siitä jäänestolla E30:ä, ja koeajan, annan kylmetä kunnolla, ja koeajan uudestaan.  Katsotaan, mistä kohtaa B14 korkkaa.  Bensapumpun ja kaasarin väliset letkut alkoivat tihkua jo E5-laadulla, ja vaihdettiin.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: e10 sopii volvoihin
« Vastaus #59 : 19.01.2011, 01:28:40 »
kuulin jostain väitteen ettei 95e10 pitäisi käyttää ollenkaan 2-T koneissa, huuhtoo kuulemma laakeripinnoilta öljyä pois  :idiot2: onko kenelläkään tähän lisättävää? autossa käytän edelleen 98 koska olen käyttänyt sitä tähänkin asti :)

Moottoripetroolin kanssa piti yllättäen käyttää enemmän 2-tahtiöljyä, kuin bensiinin.  Tätä selitettiin sillä, että laakerit käyvät sen verran kuumana, että bensiinin hiilivetyjen kiehumispiste, max. 120 °C,  on ylitetty.  Laakereissa on pelkkää öljyä, ja ne saavat riittävän voitelun.  Moottoripetroolin kaikki hiilivedyt eivät kiehu pois laakereilta, ja öljy ohenee liiaksi, eikä kestä laakeripainetta, ja syntyy metallinen kosketus.  Siksi moottoripetrooliin pitää laittaa pari prosenttiyksikköä enemmän öljyä. 

Alkoholipohjaisen polttoaineen kanssa pitää olla soveltuva 2-tahtiöljy.  Risiiniöljytuotteita käytetään yleisesti lennokki-, Drag Racing-, ja mikroautopuolella.  Risiinipohjaiset öljyt eivät aina sovi yhteen mineraaliöljytuotteitten kanssa.

E10 sisältää sekä hiilivetyjä että alkoholeja.  Jotkin öljyt hylkivät jompaa kumpaa, tai jopa molempia, ja eräät toisiaan.  Lisäksi mukana pyörii pieni määrä vettä, jota useimmat öljyt hylkivät.  Toisiaan hylkivät nesteet tuhoavat laakerin nopeasti. 

Pari seuraavaa vuotta käyttäisin 2-tahtikoneessa 98-oktaanista ja siihen soveltuvaa 2T-öljyä, tai 2T-pienkonebensaa, kunnes 95E10:lle sopiva 2T-öljy joskus tulee myyntiin.  Tulee se, markkinaraoilla on taipumus täyttyä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Autoracing  KL-varaosat