Autoracing  KL-varaosat

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #90 : 22.01.2011, 13:08:36 »
Ei varsinaisesti liity Volvohin kun en just ny semmosta omista, mutta allekirjoituksen mersu ei tykkää yhtään viinasta.

Kylmäkäynnistyksessä sahaa toista sekuntia vs. aiemmin lähti "hipaisusta".
Kulutus on huono sanoa yhden tankin perusteella mutta vaikuttaisi nousseen vajaan litran sadalle sekalaisessa ajossa.
Nakuttaa niin että itku meinaa tulla kuunnellessa.

Hienoa litkua, kyllä tuon takia kannattaa hakata sademetsät.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - ML63 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa OssiKaba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #91 : 22.01.2011, 18:00:31 »
Jepjep.

Eipä ole ainakaan omalla kohdallani erityisemmin pähkäilyä siitä, mitä tankkiin laitetaan.
E10 tuntuu kuluvan enemmän, sopivuus kyseenalainen, meno "kulmikkaampaa", todennäköisesti vähemmän tehoa, jne.
Lisäksi suositus on joka tapauksessa 98 ja hintaero ei kummoinen ole.

98:lla mennään siis nyt ja jatkossa.

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #92 : 22.01.2011, 18:16:13 »
Ehei. 98:lla on ajettu niin kauan ku turbovolvolla on ajettu, ja se toimii hyvin, joten miksi toimivaa vaihtamaan?
samaa ainakin yritin kertoa  :) eli 98 käytettykkin aina  :)

volvo s80 2,5t

Poissa Kapu_91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #93 : 22.01.2011, 20:11:35 »
Joo, elikkäs autona on 340 DL 1.4 koneella. Aluksi vaikuttii ihan hyvältä bensalta, joten tankkiin vain ja menoksi. Tuon kulutuksen kasvamisen huomasi kyllä. Eipä lähtenyt enää auto käyntiin niinkuin ennen, välillä vaati pidemmänkin startin. Aivan järkyttävä jälkikäynti ja kone kävi h*****in epätasaisesti tyhjäkäynnillä.

En sitten tiedä oliko vain tässä meidän "ralli" kaarassa kyseisiä "häiriöitä". Kertokaas muut 3-satkun omistajat kokemuksianne.

Eilen sitten käväsin tankkaamassa 98 ja aivan mieletön ero. Nyt kone käy tasaisesti, jälkikäyntiä ei ole, starttaa paremmin ja ajossa olevaa nyppimistäkään ei enää ole, joten taidampa jatkaa 98 käyttämistä. :)


Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #94 : 23.01.2011, 01:05:36 »
15 litraa ostin 340:seen (B14) pari päivää sitten, kun tankkausvalo oli vilkkunut ehkä 30 km. EDIT Edellinen tankkaus oli varmuuden vuoksi V-Poweria.  En uskaltanut kokeilla E10:ä, kun oli pakko päästä töihin varhain aamulla, ja tiesin, että V-Poverilla toimii. /EDIT   Juuri katsastettu, ja säädetty päästömittausta varten vanhalle 95E5:lle.  Kulutusta en pysty vertailemaan, kun mittarinvaijeri irtosi mittarivalojen korjauksen yhteydessä.  Vaijeria mittarissa kiinni pitävä muovinen plitoris ottis ja katkes.

Muutama aste pakkasta, helposti käynnistyi, mutta ei pysynyt käynnissä.  Tarvitsee opetella uusi starttausrutiini.  "Ryyppypotkujen" määrä, paljonko kaasua starttaamisen eri vaiheissa, käsiryypyn ja lämpömittarin asentojen suhde, ym. kaasarikoneen metkuja. 

Tyhjäkäynti tasaantui vähän nopeammin kuin 95E5:llä, ja tuntuu kestävän käynnissä vähemmällä ryypyllä.  Voi olla, että seos on NOx-arvon pienentämiseksi säädetty hieman rikkaalle, ja nyt käy energiaköyhemmällä polttoaineella vähän laihemmalla.

En näe syytä luopua 95E10:n käytöstä, ellei kovalla pakkasella ilmene vaikeuksia.

Pumpun ja kaasarin väliset letkut on vasta vaihdettu, ja kaasarille menevässä letkussa on tarvikefiltteri.  Aika näyttää, alkavatko letkut tihkua, ja täyttyykö filtteri.  Tankilta pumpulle tulevat nylonletkut todennäköiseti kestävät, ja jos eivät kestä, vaihdetaan metallisiin, jotka viedään pohjan alla, eikä runkopalkin sisällä haittaamassa hitsausta.  Saatetaan vaihtaa muutenkin.

Katsotaan nyt, hapettuuko kaasuttimen metalli, ja meneekö kaasuttimen kumi- ja muoviosia vaihtoon.  Tai pitääkö vaihtaa koko kaasutin metanolia kestävään kaasuttimeen tai ruiskuun.

Onko kukaan tehnyt päästömittausvertailua?  Sama moottori, samat säädöt, ainut ero polttoaine.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 01:15:16 kirjoittanut Pyssy »
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #95 : 23.01.2011, 13:24:10 »
Onko kukaan tehnyt päästömittausvertailua?  Sama moottori, samat säädöt, ainut ero polttoaine.

940 B230FT -98 kolme tankillista menny E10 (ST1) bensaa, sopii viä hyvin ecun seoskarttaan, eikä oo lampulla herjannu seosten pieleen menoa.
Tehoista ei nyt voi oikeen vertausta teherä, ku on muutenki vähä lipoosta.  ;)
Ilimakki olis kylymiä, mutta mutta....  >:(
Päästömittauksia ajattelin suorittaa vasta sitten, kun jotakin ongelmaa (vikakoodia) pukkaa.
Tosin enemmän menee ku 95:a.  :pomo:
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #96 : 27.01.2011, 23:39:19 »
15 asteen pakkasella moottori herää heti ensimmäisen starttauksen alussa, mutta ei jää käymään ennenkuin 2. tai 3. kerrasta.  Vanhalla bensalla vaati pitkän starttauksen, mutta jäi käymään eka kerrasta. :3/4 jättää sen:

Kyllä tuon kanssa pärjää.  Myöhemmin selviää, mikä kumi- tai muoviosa murenee tai turpoaa.  Edellisellä kerralla, kun bensiinin kokoomusta muutettiin (tuli MTBF), täyttyi kaverin Evinruden koko polttoainejärjestelmä lakritsin tapaisella aineella, joka ilmeisesti oli kotoisin polttoaineletkun sisäpinnalta.  2-tahtiöljy ilmeisesti liittyy jollain tavalla tapaukseen.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #97 : 28.01.2011, 22:49:26 »
mihkä vuoteen asti 98lla armon aikaa?
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #98 : 28.01.2011, 23:25:01 »
mihkä vuoteen asti 98lla armon aikaa?

Joissain yhteyksissä mainitaan että 2015. Mutta en usko että sen tarjonta loppuu ainakaan kymmeneen vuoteen jos sittenkään. Tuskin.

Poissa makko

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #99 : 29.01.2011, 00:53:37 »
Ajan vain ja ainoastaan 98 bensalla. Eihän tuolla hintaerolla ole mitään väliä kun esim litrahinnan ero on kolme senttiä! Ostat noin 177 litraa 95E10 bensaa etkä ajakaan ysikasilla niin oho, säästät jopa tupakkiaskin hinnan.. ja tuolla 177 litralla ajaa jo jonkin matkaa, jos auto kuluttaa 8 litraa satasella niin kilometrejä tulee 2200 kappaletta. Eli 2200 kilometriä=tupakkiaski

Poissa Suttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Miten tää toimii?
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #100 : 31.01.2011, 09:31:10 »
Väli-informaatiota:
Toistaiseksi oma 850 ei ole ollut moksiskaan 95E10:sta. Keskikulutusmittari näyttää nyt 12,2 l/100 km aiemman 12,1 l/100 km sijaan. Mutta tilanne ei ole vielä vertailukelpoinen ajomäärän vuoksi. Kahotaan tarkemmin sitä sitten parin tankillisen jälkeen.
Moottori starttaa, käy ja kukkuu kuten aikaisemminkin. Sen verran huomasin eroa että moottori ei lämpene yhtä nopeasti kuin ennen. Yleensä motti on näillä keleillä käyntilämmin parin kilsan jälkeen, etenkin jos ensin täytyy skrapata laseja, mutta ainakin tänä aamuna ehdin ajella 5-6 km ja vielä lämpömittari osoitti hiukan alaviistoon.
Skoda Octavia & BMW K1200 R Sport. Volvoton mies :(

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #101 : 31.01.2011, 11:48:59 »
S90 toimii aivan mainiosti E10:llä, kulutuseroa ei vaikuttaisi olevan, 400km maantielenkin perusteella ero on alle 1% 95E5 verrattuna. 98E5 myöskin sama kulutus kun 95E bensoilla, mittausero mahtuu virhemarginaalin (1%) sisään. Tankkaus tehty about 250kertaa 5v aikana, ja AINA TÄYSI TANKKI PIRIPINTAAN, eli mittausmenetelmää ei edes tarvitse miettiä jotta kyseenalaistaako. Tankin muotokin sellainen ettei eroa pääse syntymään kun 1-2dl/80L tankki (päästää ilmat ulos täyttöputkesta). :)

Käynnistyvyyseroa ei ole näiden 3eri bensalaadun välillä.

E85 etanolibensalla kans ajettu, siinä nousi kulutus 25% luokkaa (maantiellä 22% (9,9vs12L), kaupungissa 27% (13vs16,5L)), nykyisella 30snt/L erolla (1,469 vs 1,169) ei ajo kannata tuolla, kun hintaero on jotain 23% luokkaa. Ei sytytä vikavaloja, ja ainoa "kikka" on että moottorilämpöanturiin laitettu vaihtokytkin ja muistaakseni 5k vastus jota käytetään alle 30ºc moottorin starttaukseen.

Faijjan 360GLi B200F -90 vaikutti huonommalta lämpimällä startilla kun tuli E10 tankkiin, tosin 95E5 kanssa oli hankala startata lämpimänä, ja nyt 98E5 tuntuu paremmalta startata kun kumpikaan 95E laatu. Kulutuksessa ei tunnu eroa olevan noiden välillä. Kylmästarttaus aina samanlainen.

Kaverien Civic:eistä varoituksia (vaikka ei olekaan volvo), kummallakin 2002 malliset civicit, niissä sytty moottorivikavalo E10 johdosta, toimii kyllä ajaa... lambda laihalla, arvo 1,14, kunsallittu on 0,97-1,03.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #102 : 31.01.2011, 11:53:48 »
Ootteko varmoja että olette jo tankannu E10 bensaa? Itellekkin tuli yllätyksenä ettei sitä vielä monessa paikkaa ole. Kokkolassa on isot Nesteen varastot eikä sinne ole vielä tullu litraakaan uutta E10 bensaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Suttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Miten tää toimii?
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #103 : 31.01.2011, 20:28:36 »
Ootteko varmoja että olette jo tankannu E10 bensaa? Itellekkin tuli yllätyksenä ettei sitä vielä monessa paikkaa ole. Kokkolassa on isot Nesteen varastot eikä sinne ole vielä tullu litraakaan uutta E10 bensaa.

En ole tästä yhtään varma. Eiköhän todellisuus tässä kevään aikana selviä, toistaiseksi ei ole mitään eroa auton käyttäytymisessä edelliseen tankilliseen.
Skoda Octavia & BMW K1200 R Sport. Volvoton mies :(

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #104 : 31.01.2011, 20:34:36 »
Ootteko varmoja että olette jo tankannu E10 bensaa? Itellekkin tuli yllätyksenä ettei sitä vielä monessa paikkaa ole. Kokkolassa on isot Nesteen varastot eikä sinne ole vielä tullu litraakaan uutta E10 bensaa.

Siitähän pitäisi olla suoraan maininta tankilla/pistoolissa? Ainakin Etelä-Suomessa on vaihtunut merkit niissä paikoissa, joissa tuota uutta E10 tarjoillaan.
Seat Leon Cupra 290 -19

 

Carcom Oy  Elekma