15 litraa ostin 340:seen (B14) pari päivää sitten, kun tankkausvalo oli vilkkunut ehkä 30 km. EDIT Edellinen tankkaus oli varmuuden vuoksi V-Poweria. En uskaltanut kokeilla E10:ä, kun oli pakko päästä töihin varhain aamulla, ja tiesin, että V-Poverilla toimii. /EDIT Juuri katsastettu, ja säädetty päästömittausta varten vanhalle 95E5:lle. Kulutusta en pysty vertailemaan, kun mittarinvaijeri irtosi mittarivalojen korjauksen yhteydessä. Vaijeria mittarissa kiinni pitävä muovinen plitoris ottis ja katkes.
Muutama aste pakkasta, helposti käynnistyi, mutta ei pysynyt käynnissä. Tarvitsee opetella uusi starttausrutiini. "Ryyppypotkujen" määrä, paljonko kaasua starttaamisen eri vaiheissa, käsiryypyn ja lämpömittarin asentojen suhde, ym. kaasarikoneen metkuja.
Tyhjäkäynti tasaantui vähän nopeammin kuin 95E5:llä, ja tuntuu kestävän käynnissä vähemmällä ryypyllä. Voi olla, että seos on NOx-arvon pienentämiseksi säädetty hieman rikkaalle, ja nyt käy energiaköyhemmällä polttoaineella vähän laihemmalla.
En näe syytä luopua 95E10:n käytöstä, ellei kovalla pakkasella ilmene vaikeuksia.
Pumpun ja kaasarin väliset letkut on vasta vaihdettu, ja kaasarille menevässä letkussa on tarvikefiltteri. Aika näyttää, alkavatko letkut tihkua, ja täyttyykö filtteri. Tankilta pumpulle tulevat nylonletkut todennäköiseti kestävät, ja jos eivät kestä, vaihdetaan metallisiin, jotka viedään pohjan alla, eikä runkopalkin sisällä haittaamassa hitsausta. Saatetaan vaihtaa muutenkin.
Katsotaan nyt, hapettuuko kaasuttimen metalli, ja meneekö kaasuttimen kumi- ja muoviosia vaihtoon. Tai pitääkö vaihtaa koko kaasutin metanolia kestävään kaasuttimeen tai ruiskuun.
Onko kukaan tehnyt päästömittausvertailua? Sama moottori, samat säädöt, ainut ero polttoaine.