Samppasport  Futurez

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2450
  • S60 T6 AWD -11
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #180 : 19.02.2011, 18:11:20 »
[quote
Turbo peliin ennenkään tankattu 95 joten elä ees uneksi kokeilevas...
 

Nyt kun näitä tässä lueskelin , niin jäin ihmettelemään , notta mikä se on oikein kun ittellä on V70 2,5 T  -05 ja on uudestalähtien käytetty nimenomaan 95E  . Toiminut täydellisesti ilman minkäänlaisia ongelmia. Olenko alustalähtien tankannt väärin vai onko näissä ns.  uudemmissa turboissa sitten jotain muuttunut , mitä tulee bensankäyttö suosituksiin.
Oktaaneihin mukautuva moottorinohjausjärjestelmä, 95:sella jää vain viimeinen hevosvoima koneesta saavuttamatta.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #181 : 19.02.2011, 18:27:50 »
Ok , siis autoni elää ja voi hyvin tuolla 95 litkulla , mutta paras suorituskyky jää saavuttamatta , voishan sitä ajella tän tankillisen tyhjäksi ja kokeilla sitten seuraavalla tankillisella miten laulaa 98;lla . (ihan vaan uteliaisuuttani) .

Poissa HeZe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #182 : 19.02.2011, 18:51:08 »
tossa 2satkussa oon käyttänyt ensin e10 ja nyt käytän 98:a. E10 nosti näkyvästi kulutusta. ja ehkä hitusen pidempi oli kylmäkäynnistys (vai kuvittelinko vain). 98a käytän nykyään, eihän sitä viinaa tankkiin saa kaataa :)
Nykyiset: Volvo 740tic

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #183 : 19.02.2011, 19:03:00 »
Nyt kun näitä tässä lueskelin , niin jäin ihmettelemään , notta mikä se on oikein kun ittellä on V70 2,5 T  -05 ja on uudestalähtien käytetty nimenomaan 95E  . Toiminut täydellisesti ilman minkäänlaisia ongelmia. Olenko alustalähtien tankannt väärin vai onko näissä ns.  uudemmissa turboissa sitten jotain muuttunut , mitä tulee bensankäyttö suosituksiin.

Nyky turbot kyllä pelittää niin korkea kuin matala oktaanisella laadulla, mutta noin yleistäen matala oktaanisen käyttö saattaa aiheuttaa ainakin tehottomuuden tuntua ja kulutuksen nousua. Jos olet alusta asti tankannu 95:sta niin olet jo tottunu siihen miten se kulkee sillä. Itse käytän 98:sia, mutta kerran pikkuveli laitto ton T5:sen tankkii 30 litraa 95:sta. Valoista lähtiessä tuntu jotenkin että ei ihan niin jouhevasti lähde kiihtymään ja aina alkuun ajossa oli pientä nypytystä havaittavissa. Tiedä sitten oliko ECU tottunu 98:siin ja sitten joutu säätämään ahtoja/ruiskutusta kun nakutusanturit sano että nakuttaa. Kysäsin muutaman päivän päästä pikkuveljeltä että mitä oli laittannu tankkii ja sitten sain vasta tosta 95:sta tietää. Heti kun sain tankin tyhjiin ja sinne puhdasta 98:sia niin noi ongelmat hävis.  :) 

850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #184 : 19.02.2011, 19:19:22 »
Variaattorikeksintö lähti E10:llä käyntiin n. vuorokauden pakkasessa (22-27) C seistyään.  Pii...iitkä starttaus, huonolla akulla olisi jäänyt pihaan.  Lähti sylinteri kerrallaan käyntiin, kun lutkutti kaasua urakalla.  Huonosti tuntuu E10 kylmässä höyrystyvän.   Sammui, kun laitoin ryypyn liian pienelle, mutta lähti helposti uudestaan käyntiin.  Lumia harjatessa ja ikkunoita raapiessa moottori lämpeni tarpeeksi ajamista varten, eikä tainnut lain sallima 4 min edes ylittyä.  Lämpömittari ei noussut koko 6 km työmatkalla normaaliin arvoon.  Vähän ennen puolta matkaa jo  pärjäsi liikennevaloissa vapaastihengittäville, kun annosteli kaasua hillitysti, ettei kone tukehdu pullaan.  Toimi niinkuin Volvon historian toiseksi pienimmän moottorin kuuluukin.

Jos tulee vielä kovemmat pakkaset, pitää roiskia Zippo-bensaa ilmanpuhdistimeen ennen käynnistystä.  Eetteri (=Start-Pilot) palaa niin räjähdysmäisesti, että laakerit ovat vaarassa.

Eivät suosittele Futuran tm. lyijynkorvikkeen käyttöä E10-bensiinin kanssa.  Kokeilen onko suosituksissa perää.  Loppukesästä selviää, mitkä osat E10+Futura vanhasta Volvosta turmelee.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #185 : 19.02.2011, 20:14:26 »
Eivät suosittele Futuran tm. lyijynkorvikkeen käyttöä E10-bensiinin kanssa.  Kokeilen onko suosituksissa perää.  Loppukesästä selviää, mitkä osat E10+Futura vanhasta Volvosta turmelee.
Ainakaan oma 340 1,4 -86 rellukoneella ei tarvinut lyijykorviketta, tässähän on terässeetit venttiileille kannessa, koska on alukansi. Aivan 100% turhaa touhua käyttää lyijykorviketta. Tosin asia on rautakantisten, esim B18/20 (PAITSI B20F 1971-74 jossa ON terässeetit) kanssa joissa on vain valurautaan koneistetut seetit, ne tarvitsevat lyijykorvikkeen pidemmässä ajossa.

Jos jotain tuo E10 syö 1,4 renusta, ni bensaletkut ja kaasarin o-renkaat voivat olla vaaravyöhykkeellä, tankki ja tankkianturi ainakin kestänyt nyt 2v jo ajaa E85 bensalla 340DL -86:ssa.

Veneessä mulla oli B20 kone, eikä se 30v vanhana vielä ollut moksiskaan ettei oltu ajeltu viimeiseen 5-10v lyijybensalla tai korvikkeella kun purin koneen. Venathan näissä joutu joka vuosi säätämään tai tarkistamaan, mutta ajotunteja senverta vähän ettei ehkä siksi syönyt.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2317
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #186 : 19.02.2011, 22:04:38 »
Äsken kävin heittämässä 30km lenkin bensalla jossa oli 4/5 osaa 98E5 ja loput 95E10.. Kyllä huomas eron tuohon pelkkään 95E10.. 95E10:llä tuntuu tärinää vaikka ajaisi tasaisella nopeudella ja tasakaasulla.. Tällä bensalla mitä nyt tankissa ei ollut tuota "harmia".. Muuta eroa en ole huomannut..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->
740GL '91 2018->
PV544 Sport  '64 2017->

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #187 : 20.02.2011, 00:39:57 »
Äsken kävin heittämässä 30km lenkin bensalla jossa oli 4/5 osaa 98E5 ja loput 95E10.. Kyllä huomas eron tuohon pelkkään 95E10.. 95E10:llä tuntuu tärinää vaikka ajaisi tasaisella nopeudella ja tasakaasulla.. Tällä bensalla mitä nyt tankissa ei ollut tuota "harmia".. Muuta eroa en ole huomannut..
Automalli kiitos!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2317
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #188 : 20.02.2011, 01:22:18 »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->
740GL '91 2018->
PV544 Sport  '64 2017->

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #189 : 20.02.2011, 01:36:35 »
-89 740 B200F..
Faijjalla 360Gli B200F (tosin Lu-jet ruiskulla) ja se ei ollut moksiskaan E10 bensasta, muuten kun että kylmästartti vaati puristuksen pari kauemmin kun 98E5.

Jos sulla oli tosiaan 4/5 98E5 ja 1/5 95E10 ni toi ero on viinapitoisuuksissa on jo huomattavasti pienempi kun yksinään 98E5 "toleranssi". Eli jos laitat 80% jossa maks 5% viinaa ja 20% jossa maks 10% viinaa = yhdistelmässä maks 6% viinaa, eli 1% ero. Aika uskomatonta että tuollaisen tuntisi kukaan etenkään kulutuksessa. :)

Kokeiles nollata ECU, eli akkukenkä veke ja sit kiinni takas parin min. kuluttua ja tankkaa sit E10, voi loppua nykiminen siihen kun ECU menee "tehdastilaan" ja lähtee hakemaan ne bensakartat uudelleeen E10:lle. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2317
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #190 : 20.02.2011, 02:01:47 »
Faijjalla 360Gli B200F (tosin Lu-jet ruiskulla) ja se ei ollut moksiskaan E10 bensasta, muuten kun että kylmästartti vaati puristuksen pari kauemmin kun 98E5.

Jos sulla oli tosiaan 4/5 98E5 ja 1/5 95E10 ni toi ero on viinapitoisuuksissa on jo huomattavasti pienempi kun yksinään 98E5 "toleranssi". Eli jos laitat 80% jossa maks 5% viinaa ja 20% jossa maks 10% viinaa = yhdistelmässä maks 6% viinaa, eli 1% ero. Aika uskomatonta että tuollaisen tuntisi kukaan etenkään kulutuksessa. :)

Kokeiles nollata ECU, eli akkukenkä veke ja sit kiinni takas parin min. kuluttua ja tankkaa sit E10, voi loppua nykiminen siihen kun ECU menee "tehdastilaan" ja lähtee hakemaan ne bensakartat uudelleeen E10:lle. :)

Saatto tankissa olla vähemmänkin kun 10 litraa.. Mutta oma arvio on et olis ton verran.. Starttauksessa ei ainakaan mitää eroa huomannu..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->
740GL '91 2018->
PV544 Sport  '64 2017->

Poissa skatt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #191 : 20.02.2011, 02:06:23 »
Muuta eroa en kyllä ole huomannut, kuin kulutuksen. Eli 98:lla ajetaan koska halvemmaksi se loppujenlopuksi tulee.

Volvot: 740 B200E ja 740 D24Tic

Poissa 1tumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • Motto: Joka pieremättä kusee se naimatta kuolee!!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #192 : 20.02.2011, 17:26:41 »
Tankkaan molempiin 98. jos 3 senttiä litralta kalliimpaa soppaa ei oo vara tankata niin pitää sitten olla ajamatta. Olen ajanut R:llä koko ajan 98:lla, pelaa vaan yksinkertaisesti paremmin, joskus lirautan sekaan myös boosteria.  :3/4 jättää sen:
MB R 320 cdi aut. -06
Chrysler Town & Country 3,8 aut. -06
Volvo s40 2.0 -97

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5977
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #193 : 20.02.2011, 18:55:36 »
Otin nyt kans kokeeks 98:a tuohon v70:seen.

Pari tankkia ajellut E10:llä, ei mitn  moitteita ole ollut/tullut, ihmetyttänyt vaan tuo kylmäkäynnistyvyys.
Saa sahata pitkään, ja lupaa lupaa lupaa ja pikkuhiljaa alkaa heräämään, startilla saa pitkään avittaa et jää käymään.
Tämä siis näillä kovilla pakkasilla (~30), ilman lämmittimiä ja koneena B5254S
:smoke:

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #194 : 20.02.2011, 19:24:51 »
Alkaa epäilyttää, että on seos ollut alunperin vähän liian rikkaalla, ja nyt laihemmalla bensiinillä sattuu seos paremminn kohdilleen.  Käynti ei ole ainakaan huonontunut.  Kulutuslaskelmia en ole vieläkään päässyt tekemään, kun en viitsi pakkasessa askarrella uutta plitorista mittarivaijeriin, eikä vaijeri pysy mittarin persuksissa kiinni.

Huonosta höyrystymisestä johtuvan pitkän starttaamisen ovat näköjään huomanneet muutkin.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

KL-varaosat  Race.fi