Kulkukoira  Proturbo

V70/XC70 MK3-koppasen sisätilalämmittimen kennon vaihto

  • 6 Vastauksia
  • 736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Auto on XC70 D5 aj 280tkm vm2008.
Oireet sellaset, että kuskin puolelle tulee vain viileää, mutta apukuskille kohtuu lämmintä. Auton lämmöt ok, VIDA:lla jo tutkittu vikaa, kalibrointi ja säätömoottorien ja säätimien toiminta ok. sisätilan lämpötilan anturi myös ok. Tällä hetkellä epäilys on, että onko mokoma kenno tukossa, eli jotain mäskiä mennyt.  Apukuskille kohtuu lämmön tulo johtunee (epäilys) siitä, että vesiletkut ovat vänkärin puolella ja sieltä puolen vähän lämpöä.
En ole päässyt mistään vielä näkemään sitä, sulkeutuuko läpät vai onko mekaanisesti irronnut moottorin akselista. Ainakin ääntä kuuluu kummaltakin puolen ok, kun lämpötilan nappia pyörittää (LO-HI-LO).

Keskikonsolin olen saanut poistettua kokonaisuudessaan. Alaspäin menevät Ilmakanavaputket (3 kpl- 4 haaraa) olen saanut osittain irrotettua. Samoin kennon yläpuolella edessä on muovikansi, jonka olen saanut pois- eli kenno näkyy, mutta paljon on varmaan vielä purkutöitä, ja nyt on jo sormi suussa. Kokeilen vielä käyttää koneen lämpöiseksi ja kokeilla ihan kädellä kennoa, lämpiääkö se. Jos lämpiää tasaisesti ja hyvin, en vaihda kennoa, mutta haasteet vaan kasvanee kun ei tiedä, missä vika.
Jos jollain on hyvät ohjeet sekä vian paikallistamiseen että kennon irrottamiseen ( uusi on jo pöydällä), niin olisi hyvä juttu.

Aiheesta on v2017 muistaakseni kirjoittanut Stigames otsikolla "V70 2010 kuskin puolelle tulee vaan kylmää". Hän oli 10 h työn tehnyt kennon vaihtoon. Sitten Jukkola kirjoitti siinä, että häneltä meni 4h ja ei ollut hirveän paha juttu. Jukkola kirjoitti seuraavasti :

"Itse vaihdoin omaan -12 vm v70 lämppärin kennon tuossa talvella. Oli myös elastista mönjää kenno täynnä ja tukossa. Ilmeisesti edellinen omistaja sekoittanu punaista ja vihreää nestettä sekaisin.
Mulla ei kyllä kestänyt kennon vaihto kuin nelisen tuntia.
Lyhyesti kerrottuna, keskikonsoli irti, jossa arviolta kuusi ruuvia. Lattiakonsoli irti, kuskinpuolella muutama sähköliitin. Puhallusputkia irti nelisen kappaletta lattialta lattiakonsolin alta. Melko tiukasti piti vääntää niitä irti. Kennon päältä jokin metallituki muistaakseni ja muovikotelo auki ja kennosta sokat pois, jonka jälkeen kenno lähti pois. Imin öljynvaihtoimurilla konehuoneen puolelta alipainetta jäähdytysjärjestelmään niin nestettäkään ei tullu kennon vaihdossa jalkatilaan juuri mitään.
Vähän ruuvaamista siinä oli, mutta kyllä siitä selvisi ihan autotallissa vaihtamalla.
"

No nuo putket olen osittain saanut pois, tosin reunimmaiset 2 menee niin paljon lattiamaton alle, etten niitä repinyt irti, vaan sain ehkä riittävästi syrjään. mutta en nyt saa kiinni, mitä käytännössä tarkoittaa "Kennon päältä jokin metallituki muistaakseni ja muovikotelo auki".


Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: V70/XC70 MK3-koppasen sisätilalämmittimen kennon vaihto
« Vastaus #1 : 08.01.2025, 01:56:01 »
Lisään vielä pari kuvaa purkutilanteesta. Toisessa näkyy alaspäin lähtevät ilmaputket, joista reinimmaiset sain sivuun ja keskimmäisen irrotin. Toisessa kuvassa näkyy jo kenno, jonka yläpuolelta on n 5 cm korkea muoviosa poistettu. Mutta jotenkin pitäs saaha vielä paljon ylempää pois muoviosaa. Tosin vielä en tiedä , mitä lähtöö ja millä tavalla.




Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: V70/XC70 MK3-koppasen sisätilalämmittimen kennon vaihto
« Vastaus #2 : 08.01.2025, 17:36:40 »
No niin, ajoin koneen lämpöseksi ja kokeilin kädellä kennon päältä kimmaltakin puolen. Asia selvisi, kenno tukossa, eli kuskinpuoleinen puoli lähes kylmä. Nyt sitten kun saisi kennon vielä pois

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: V70/XC70 MK3-koppasen sisätilalämmittimen kennon vaihto
« Vastaus #3 : 08.01.2025, 18:38:11 »
Taitaa olla vaikeampi vaihtaa kuin mk2-mallissa mutta tuosta jotain juttua:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=89596.0
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: V70/XC70 MK3-koppasen sisätilalämmittimen kennon vaihto
« Vastaus #4 : 09.01.2025, 01:48:17 »
Joo, luin  tuon linkin jutun ja sain kennon irti. Muutama täsmennys:
- keskikonsoli kokonaisuudessaan pois
- puhallusputket pois/sivuun
- kennon edestä muovilärpäke pois ( kuvassa otettu). Sit siinä alla on muovikotelo/-laatikko, 2 ruuvia edestä pois, sit vetämällä "laatikko" tulee muutaman sentin ulos.
- vaihekepin kokonaisuus irti 4-ruuvilla, varovasti vaihevaijeri irti kotelosta (ei tarvi ottaa kokonaan irti), sit koko härpäke kyljelleen niin, että vaijerihössäkkä on mahdollisimman alhaalla
- nyt muovilaatikko lähtee pois vetämällä, kun veättää sitä samalla ylöspäin- liukuu vaihevaijerin yläpuolella pientä väkivaltaa käyttäen
- sit apukuskin puolelta pieni muoviosa pois alumiiniputkirn kohalta
- meisselillä kiinnikeklipsit pois ja varovasti kenno pois

Huomenna koita saaha kasaan


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70/XC70 MK3-koppasen sisätilalämmittimen kennon vaihto
« Vastaus #5 : 10.01.2025, 21:58:30 »
Saitko kennon vaihdettua? Montaa ei ole tarvinnut vaihtaa, mutta kahdessa "hyvänmerkkisessä" tarvikekennossa tullut vastaan, ettei toinen putkilähtö/kaulus ole oikeassa asennossa. Molemmissa ollut hieman liikaa kallellaan ja ne on pitänyt vääntää kohdalleen. Tarkkana saa olla ja lisämuotoilua voi joutua tekemään vääntämisen jäljiltä, koska lähtö on ohut ja voi muuttaa hieman muotoaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: V70/XC70 MK3-koppasen sisätilalämmittimen kennon vaihto
« Vastaus #6 : 11.01.2025, 18:58:31 »
Sain vaihettua ja jostakin sain suosituksen , että MAHLE- merkkinen (100€) on  "riitävän" hyvä, liekö sama ku Volvon käyttämä BEHR (n 600€!!)
Putkilähdöt oli ok ja fayrin avulla sain klipsitkin paikalleen ja liitos piti ja lämmin on ny

 

Futurez  Kulkukoira