RallyBaron  Samppasport

Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??

  • 31 Vastauksia
  • 3433 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« : 20.01.2025, 17:37:44 »
Lataushybridien ongelmat? Onko ne ongelmia vai onko ne Kokkolan pojan päässä??

Niin, mitä mieltä olette? Nyt ei siis oteta kantaa vain Volvoihin vaan yleensäkin lataushybrideihin. Jääkö ne kalliisti ostaneiden käsiin? Itse maksoin vain alle 50 tonnia, mutta entäs ne, jotka maksoi niistä oikeasti paljon. Nyt kannattaa osallistua keskusteluun. Vain me omistajat voidaan vaikuttaa siihen, mitä niistä jatkossa maksetaan vai maksetaanko niistä kohta mitään.

Itse en tiedä mitä tän Kokkolan kaverin päässä liikkuu, vai liikkuuko siellä yhtään mitään, ainakin hänestä ollaan luomassa kuvaa Jumalasta seuraava.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2025, 07:48:43 kirjoittanut Volvorules »

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #1 : 20.01.2025, 19:43:56 »
Kyllä ne yhtä sysipaskaa on myös Tampereen äijän mielestä
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #2 : 20.01.2025, 20:08:10 »
Kyllä ne yhtä sysipaskaa on myös Tampereen äijän mielestä

« Viimeksi muokattu: 21.01.2025, 07:49:12 kirjoittanut Volvorules »

Poissa MaPar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #3 : 20.01.2025, 20:31:09 »
Itsellä tai noin kymmenen tuttavan lähipiirillä ei ole kenelläkään tullut hybrideissä vastaan moottori-, akku- tai erad-ongelmia. Myönnän, että otanta on toki pieni, mutta toisaalta minulla on epäilys, että näissä hybridejä mollaavissa myös päinvastaisesti otanta on hyvin pieni ongelmien esiintuomisen osalta.

Itse olen alusta asti ajatellut, että ladattavaa hybridiä pitää nimenomaa käyttää sekä bensalla että sähköllä. Jos vaan toista käyttövoimaa pyrkii maksimoida, niin voihan niitä ongelmia tulla.

Sitä tässä itse miettinyt tämän Kokkolan kaverin osalta, että mikä on hänen motiivinsa tuoda asiaa esille. Onko se puhdas halu varoittaa vai onko tässä kuitenkin ripaus mainosta mukana...

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 645
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #4 : 20.01.2025, 20:46:41 »
Sitä tässä itse miettinyt tämän Kokkolan kaverin osalta, että mikä on hänen motiivinsa tuoda asiaa esille. Onko se puhdas halu varoittaa vai onko tässä kuitenkin ripaus mainosta mukana...
Itse olen seurannut Kokkolan Jessen videoita, eikä videoista ole jäänyt sellainen kuva, että hän koittaisi mollata jotenkin hybridejä erityisen paljon.
Hänellä käy paljon akku vikaisia autoja, ja eiköhän hänellä ole vähän suurempi otanta hybridien viosta. Videoilla kertoo akustojen hinnoista ja ei voi kun rapsutella päänahkaa, että miten ihmisillä on varaa laittaa tyyliin 15t€ akustoon kalliin auton päälle.
Jesselle hybridit tuo rahaa akustojen hankinnasta ja työstä melkoisen paljon, niin miksi koittaa teurastaa lypsävää lehmää? Rehellisen mielipiteen esille tuominen taitaa vielä olla aika tuoretta kun mies mikä sanoo asiat niinkun ne on, aletaan epäilemään syytä miksi hän tuo asiaa niin paljon esille. Jos hybridit olisi hyviä niin miksi mollata niitä kun ne tuo kuitenkin leivän pöytään.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #5 : 20.01.2025, 21:11:26 »
Media tässä nyt lyö rumpua eniten. Jesse on varoitellut hybrideistä parilla videolla, mutta nyt kaikki autojournalit Tekniikan maailmasta  Iltasanomiin repii juttua samasta asiasta vuoron perään.

Ei kait tässä asiassa rakettitiedettä tarvita: mitä enemmän autossa on tekniikkaa, niin sitä todennäköisemmin se vikaantuu. Hybridissä on kahden auton tekniikat. Koska autot ovat uudehkoja, tarvikevaraosia ei ole saatavilla. Merkkiliikkeillä on siis oiva tilaisuus rahastukseen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1021
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #6 : 20.01.2025, 21:14:08 »
Tuubi on videoita pullollaan autojen ongelmista. Oma keltainen lehdistö ja sen myötä myös muu lehdistö eli Sanoma Media Finland :) on jostain syystä nostanut kokkolalaisen esille ja kansan tietoisuuteen.

Ongelmiahan näissä plug in- hybrideissä tuntuu riittävän. Monimutkaista tekniikkaa kiireellä markkinoille, kun poliitikkojen jättisakot ovat kaatamassa koko teollisuuden.

Suomi täyttyy verokohtelun vuoksi käytetyistä hybrideistä, mikä heijastuu väistämättä myös markkinoihin.

Jotain voi päätellä siitä, kun merkkiliike myy XC60 mallia maininnalla ”Takaveto kardaanilla!” oikein huutomerkin kera ja dieselin pyynti reilusti yli vastaavan T8:n.


Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #7 : 20.01.2025, 21:33:36 »
Hyvä keskustelunavaus tämä kyllä ja todella mielenkiintoinen sekä aika ärsyttäväkin aihe... Paljon herättää puhetta ja tunteita :-\ Minulle on tullut näistä uutisoinneista myös sellainen kuva, että miksi ihmeessä autoalan ammattilainen kuten tämä keskustelun kaveri suunnilleen haukkuu kaikki muut nykyautojen voimalinjat ja käyttövoimat paitsi sähköautot? Ainakin niissä Böööööö-ukon JH KAH vierailuvideoissa tuo tulee hyvinkin selvästi esiin. Tuntuisi kuitenkin omaan nilkkaansa ampumiselta tuollainen liiallinen ulostulo näiden huoltoasioiden suhteen. Ite olen sitä mieltä, että periaatteessa kaikenlaisiin autoihin voi tulla aina vikoja, oli ne sitten autot mitä teknologiaa vaan. Lähinnä tästä keskustelusta puuttuu melko lailla kokonaan sähköautojen todelliset ongelmat ja kyllähän niitäkin siis riittää. Tesloissa ja muissakin merkeissä on ihan varmasti ongelmia sekä akuissa että myös sähkömoottoreissakin. Mainittakoon nyt ne Teslojen akkujen pahat tiiviste- ja kosteusongelmat, ei kai niidenkään korjaaminen mitenkään halpaa ole? Tässä hypetyksessä ja ihmisten pelottelussakin tahtoo unohtua vain se, että sähköautojahan ei olla myyty Suomessa vielä kovinkaan kauaa ns. isolla volyymilla ja pikku hiljaa niidenkin todelliset sekä pahatkin ongelmat vasta alkavat nousta pintaan. Eihän ne isojen akkujenkaan hinnat mitään halpoja ole ja korjaukset aina maksavat. Olen ite varautunut akkuongelmiin ja moduuleita pitänee jossain välissä ehkä vaihtaa. 2 asiantuntijaa on omassa merkkihuollossa minulle sanoneet, että joitain moduuleja on Volvoihin pitänyt vaihtaa, mutta jos on vaihdettu, niin ei ole tarvinnut tehdä toista kertaa eli toimiva huoltoratkaisu kyllä tuntuu Volvolle olevan tuo moduulinkin uusiminen. Tuossa vasta viime lauantaina kävin ihan mielenkiinnosta vaan kattomassa erästä alkupään 2015/2016 XC90 T8:a, jolla oli ajeltu jo 292tkm. Voisihan se olla riski tuollaista hankkia (ja huoltokirjasta kävikin ilmi, että öljynvaihtovälillä oli ajeltu reilusti yli jopa 40-45tkm useita kertoja...) eli ite olisin jättänyt liikkeeseen, mutta tuo kertoo siitä, että kyllä ne silti saattavat plugari-Volvot ihan oikeasti kestää 9-10kin vuotta aika huoletta ja T8 moottoripaketti tuntuu kyllä varsin luotettavalta (jos muistaa öljyt vain ajallaan vaihdattaa...). Vähän on vellovaa keskustelu, mutta jokainen ajelkoon omalla voimalinjallaan ja jos tulee jotain, niin korjataan pois ja ajellaan seuraavaan auringonlaskuun :2funny:
1. XC60 T8 TE MY2020 129tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #8 : 20.01.2025, 23:11:08 »
Tottakai tuplatekniikassa on on enemmän rikkoontumisen paikkoja, toisaalta omassa käytössä pätkäajot kauppaan jne. mennään sähköllä ja matka bensalla = juuri niin kuin nämä oli tarkoitettu. "Väärin" käytettynä moottoriöljyt voi olla maitokahvia - olen kyllä nähnyt sellaiset pätkäajossa olleessa "tavallisessa" bensautossa... Tuskin patterilla ajaminen ihan hirvesti - omassa käytössä - polttomoottoria ainakaan kuluttaa.

Akuista pulistaan paljon - eiköhän niiden ympärille tule toimiva korjaus/upgreidaus toiminta.

Muistetaan, että esim. 850 oli aikanaan "ihme" ja kuviteltiin, että nyt on liikaa elektroniikkaa, niin ettei kukaan normaali kuolevainen ymmärrä - nyt ajatukset on sen ja monen jälkeenpäin kehitetyn suhteen vähän erilaiset  :)

Ja kyllä regulaattori loi markkinan. Ainakaan mulla ei ole vielä ikävä dieseliä... Ainoa mitä plugarissa toivoo on isompi akku - itse asiassa silloin ostaessa sanoin ääneen, että kun akku aikanaan kajahtaa siihen saanee varmaan joltain pajalta paljon tehokkaamman.. Ei vielä ole kävellyt vastaan.

Onneksi nämä ei ole mitään tuomionpäivän laitteita - itsellä täyssähkö ei oe vielä toimivin vaihtoehto, vaikka alunperin sellainen piti tulla jo 15v sitten. (autohallissa ei ole ja ei ole tulossa latausta ja en "viitsi" mennä mihinkään erikseen lataamaan.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #9 : 21.01.2025, 13:15:09 »
Kokkolan monimerkkikorjaamon kannattaa aivan ensiksi tutustua Volvon hynäbriditekniikkaa, ettö miten se toimii. Kaveri nimittäin kertoo Volvon olevan etuvetoinen ja kun sutimista havaitaan niin peräpää tulee mukaan ja isketään ”kytkin” kiinni ja hampaat lentää ja sen vuoksi vaihteisto hajoaa. Väärin, Volvo on aina takapää mukana ja sutimista kun havaitaan niin etupään vaihteiston sisällä oleva sähkömoottori käynnistää polttomoottorin ja näin etupää tulee mukaan. Eradin kytkintä ei avata oikeastaan koskaan Suomen nopeuksilla ja siksi se näyttääkin heikolta toteutukselta, koska ei sitä koskaan oikeastaan tarvitse avata ja jos näin tehdään niin nopeus synkronoidaan rattaiden kannalta oikeaksi. Eradin vaihteisto ei siis hajoa kytkimen käytöstä johtuvista hampaiden irtoamisista vaan isomman rataspakan sokan irtoamisesta ja sokka kun on karkaistua terästä ja se kun joutuu hampaiden väliin niin tuho on juuri täsmälleen tuollaista mitä videossakin on esitetty.

Meidän XC90 T8 on nyt 245tkm ja alkuperäinen vaihteisto ja Erad sekä akku eli ei se nyt kauhean huono toteutus kuitenkaan ole. Voimaa kuitenkin on 470hv ja 750Nm ja niitä käytetään.

Ja jos se sähkötekniikka on noin huonoa niin uskaltaako sitä täyssähköä sitten alkuunkaan ostaa…
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #10 : 21.01.2025, 20:44:11 »
OT: onneksi siellä "hyväksyttyyn" teslaan on jo itse kehitetty korjauspalikka- menikö moottorin liemet väärään paikkaan vai mikä niissä oli :) Aika näyttää, nyt 285-300tkm ajettuja T8 malleja on nettiautossa 5 ja yhdessä oli maininta poikkeuksellisesta korjauksesta "erad" uusittu. Bensakoneen vaihteistoja ei ole juurikaan T8:ssa mennyt? Aika rääkkiä ne ainakin teoriassa saa... Oma xc90 166tkm ja oliko se 6.1 sekkaa sataseen ei ole mitenkään ystävällinen lukema sähkölle, eikä bensalle.

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #11 : 21.01.2025, 20:46:59 »
No, itse ainakin olen vetänyt sellaisen johtopäätöksen, että ei ikinä hybridiä. Mahdollisesti joskus täyssähköauto, mikäli niiden luotettavuus paranee merkittävästi Suomen olosuhteitakin kestäväksi. On hyvä asia, että korjaamot Suomessa ja ulkomailla tuovat reilusti todelliset korjauskustannukset esiin, niin ostajat ainakin tietävät mihin on syytä varautua ellei takuut ole enää voimassa.

Jossakin vaiheessa kun hybridin takuu on ummessa myös isojen korjauskustannusten realisoituminen näkyy väistämättä hyvityshinnoissa - kysyntä vanhoille hybrideille voi olla hyvin vähäistä, koska kuka käytetyn auton ostava pystyy oikeasti varautumaan jopa kymppitonnien akkuremontteihin. Pahimmillaan edellinen omistaja on yrittänyt kitkutella pelkällä sähköllä ja lataussyklimäärät ovat jo tapissa, muista erad yms. ongelmista tietysti puhumattakaan. Toki latausyklimäärät tulee täyteen täyssähköautoillakin, mutta niissä on yleensä hieman enemmän armonaikaa akun isommasta kapasiteetista / harvemmasta latausvälistä johtuen (nämä max lataussyklit johtuu ihan akkukemiasta, eikä niille valitettavasti mitään tämän hetken teknologialla voi).

Toisaalta käytettyjen hybridien ja sähköautojenkin akkujen korjaukset etsimällä vanhoja sopivia akkumoduleja, joille sitten saa ehkö vuoden takuun maksettuaan kuitenkin tonneja remontista ei kuullosta ainakaan minusta kovin houkuttelevata vaihtoehdolta. Sama homma voi olla hetken päästä edessä uudestaan, jonkun toisen akkumodulin kilahtaessa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2025, 23:31:05 kirjoittanut McCloud »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3133
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #12 : 21.01.2025, 22:20:16 »
Tähän nyt vaan lyhyesti että aina niistä viosta ja kalliista korjauksista puhutaan, harvemmin kukaan huutelee kuinka hyvin mikäkin toimii ja suurin osa kuitenkin toimii. Ihmismieli vaan on sellainen..

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #13 : 22.01.2025, 07:41:42 »
Vuoden päivät ajeltu V60 T6 vm 2021 hybridillä. Omamekanikko Volvolla oli ostanut samanlaisen. Asiaa ihmettelin niin hän sanoi että jos nämä huonoja olis niin en olis ostanut.

Urea diesel ei ollut vaihtoehto ja 4-veto ja bensa oli tärkeimmät kriteerit.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä johtopäätöksiä pitää vetää??
« Vastaus #14 : 22.01.2025, 18:08:08 »
Äänekkäimpia ovat tietysti ne, joiden auto on hajonnut eikä Jessekään keskimäärin ehjiä autoja näe töissään. Suomessakin on lataushybridivolvoja TM:n mukaan yli 36 tuhatta. 2. eniten rekisteröitynä on BMW:tä, yli 11 tuhatta kpl vähemmän. Eli jos Volvoista (ja muistakin) vaikka muutama prosentti hajoaa, on netissä nopeasti jo satoja vihaisia kirjoittelijoita.

Mutta, onhan lataushybrideissä polttomoottoriauton ja sähköauton osat, sekä autosta riippuen mahdollisesti myös jotain lisätekniikkaa joka yhdistää nämä tekniikat, eli yli kahden auton tekniikka yhdessä autossa. Kyllähän se vikaantumisriskiä kasvattaa.

Paljon puhutaan akun syklikestosta ja monella videolla on tartuttu lukuun 3000. Harvassa on kuitenkaan autot joilla tällainen syklimäärä olisi jo ajettu, koska tuo on yli 8 vuotta sykli päivässä tahdilla. Montako T8-volvoa suomessa rekisteröitiin 2017? Veikkaan että suuremmat ongelmat ovat keskimäärin vasta edessä. Akun kannalta ongelmallista on myös plugareiden suuri purkuteho akun kokoon nähden, mikä ei tee hyvää akulle.

Käytettyä plugaria ostaessa mietityttäisi kuitenkin sähköjä enemmän polttomoottori jolla voi olla takanaan aika paljon haaleita käyntijaksoja ja lyhyttä pätkäjoa ilman, että öljyjä on ajettu edes silloin tällöin kunnolla lämpimäksi.

Itse en uskaltaisi ostaa plugaria ilman kunnon takuuta. Mutta onhan viat korjattavissa, ja samalla saa tehokkaan ja vähäkulutuksisen auton. Säästyneitä bensarahojakin voi ajatella korjausbudjettiin.

Tässä TM:n juttua akuista tietävältä, mutta kaveri on esiintynyt Jesse Haapalan kanssa samoilla videoilla, joten ei tuota propagandaa kannata tietenkään lukea:

https://tekniikanmaailma.fi/lataushybridin-akusto-ei-kesta-laheskaan-yhta-pitkaan-kuin-sahkoauton-siihen-vaikuttaa-moni-asia/

 

Samppasport  Futurez