On siinä tasavirtalaturissakin muuten hiilet.
Tasavirtalatureissa ( DC ) tosiaan on hiilet joita myöden suuri virta kulkee
Vaihtovirtalatureissa (AC) joita käytetty jo 55 - 65 vuotta ei siinä mielessä ole hiiliä joiden työnä on kuljettaa suuri latausvirta joka syötetään tasurin ja säätimen kautta akulle.
Sen sijaan liukurenkaissa on pikkuruiset hiilet joiden tehtävänä on magnetoida roottoria.
Eivät ole käytännössä kuluvia osia. Toki mahdollista että loppuvat ajan kanssa.
jak900 Noo pekka ei vaan ole laturia korjannut tai ei muista.Olen avannut ja korjannut
tasavirtalatureita ( DC ) ja
starttimoottoreita, vaihtanut hiiliä ja puslia jo 70 luvun alussa kun olit olemassa ehkäpä vain äitisi haaveissa.
Myös vaihtovirtalaturit ovat tuttuja.

Ensimmäiset
vaihtovirtalaturit (AC) tulivat autoihin jo 60 luvulla ja yleistyivät 70 luvulla.
Niissä ole hiiliä joiden kautta suuri latausvirta kulkee tasurin ja jännitesäätimen kautta akulle.
Sen sijaan tasasuuntaus elemetti ja latauksen jännitesäädin joka nykyisin AC laturin sisällä.
Myös liukurenkaat magnetointia varten. Niissä pikkuruiset hiilet jotka ovat ikilujia koska virta on mitätön.
juho82 Eiköhän siinä hiilet ole. Mistä olet tuollaisen tiedon kuullut? Höpö hommia. On ihan pikkuruiset hiilet joiden tehtänä vain roottorin magnetointi.
Magnetointiin tarvittava virta on äärimmäisen pieni verrattuna laturin tuottamaan staattorilta saatavaan latausvirtaan.
Ne eivät siis ole siinä mielessä nopeasti kuluvia suurta latausvirtaa kuljettavia hiiliä kuten tasavirtalatureissa.