Autoracing  KL-varaosat

740 Turbo [B230ET+M46] MYYTY

  • 296 Vastauksia
  • 91228 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 740 Turbokäyttis
« Vastaus #120 : 18.05.2012, 21:34:22 »
Hyvältä näytti valot ihan livenäkin. Vetokoukku ja takaläpät kun heivaat seuraavaks pois niin taas paranee. Tuohon ois kyllä jotkut Brock:t tms. lippavanteet aika omiaan.. lähentelis täydellistä.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis (Uusia kuvia ja muutakin juttua)
« Vastaus #121 : 24.05.2012, 21:19:58 »
Oli näppärä keli ja paikka kuvailla niin laitetaan fotoa kun on nuo lakatut takavalotkin paikallaan:




Viimeiseen on näköjään päässyt kuvaajakin mukaan. :D

Pikkuhiljaa aletaan tuohon tekniikkaan perehtymään tai oikeastaan vaihdetaan koko moottori. Ilmeisesti alakerrasta kuuluva kalkatus on koventunut pikkuhiljaa käytössä ja koska auto toimii käyttöautona sitä ei pysty seisottamaan kovin pitkään. Tämän takia nostetaan pukista rempattu moottori keulille ja selvitellään sitten kaikessa rauhassa mikä tuota alkuperäistä vaivaa ja laitetaan se todennäköisesti jossain vaiheessa myös takaisin.

"Uusi" moottori koostuu pääpiirteittäin näistä osista:
-B21 lohko
-M-kanget
-B21ET männät
-Littupyörä
-530-kansi näillä näkymin A-nokalla
Joitain muutoksiahan tuo moottori vaatii sopiakseen, kuten ahtimen öljynkierron rakentelun ja huohotuksen muokkausta.
Kaikki muu tullaan säilyttämään vakiona, ahdin, imu- ja pakosarjat ym...

Kunhan moottori saadaan keulalle niin kaivetaan sieltä sitten muutama ylimääräinenkin hevonen ulos kevyillä perusvirityksillä, eli lastua, painetta, isompi putkisto, sähköflekti ym pientä. Suosituksia tuohon kytkimeksi joka pitäisi sen mitä vakioahtimella järkevästi saa ulos? Sachsin SRE:tä kyselin mutta aika suolaisen hintainen. Pitää olla bolt-on littupyörään ja mielellään mallia kaupunkiajossakin siedettävä. ;)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Henkka 80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Autossa aina mukana BSR:n lukija.
Vs: 740 Turbokäyttis
« Vastaus #122 : 24.05.2012, 21:24:36 »
Hyvin istuu nuo valot.  O0

V70 2.5D -01 & MB Sprinter -97

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 Turbokäyttis
« Vastaus #123 : 24.05.2012, 21:24:42 »
Jos et meinaa tehdä jotakin vaihtoehtoista anturointia motronicille niin pidä se pottapyörä siellä. Pottapyörään käy vakio turboseiskan paketti motonetista, todistettavasti pitää yli 350Nm ja toimii hyvänä sulakkeena ettei kolmosen rattaat rovahda. Pitää sen kun pikkumitsulla saa löylyä, mahtaisko kolmosgarretilla saada sit just sevverta enempi että luistais, mene ja tiedä. Ei minusta kannata maksaa 300e siitä riemusta, että saat maksimimomentin rajaa nostettu noin 350 -> noin 400, ja samalla rajaava osa siirtyy kytkimestä vaihdelaatikkoon. Jos kytkin luistaa pari kierrosta, nou proplem, mutta kolmosen rattaat kun luistaa varttikierroksenkin ni sille melkeen tarttee tehä jotakin  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis
« Vastaus #124 : 24.05.2012, 21:33:08 »
Ei minusta kannata maksaa 300e siitä riemusta, että saat maksimimomentin rajaa nostettu noin 350 -> noin 400, ja samalla rajaava osa siirtyy kytkimestä vaihdelaatikkoon. Jos kytkin luistaa pari kierrosta, nou proplem, mutta kolmosen rattaat kun luistaa varttikierroksenkin ni sille melkeen tarttee tehä jotakin  ::)

Totta kyllä tuokin. Voihan sitä painettakin vähän rajata ettei tarvi olla tyyliin kaikki irti vaikka sitten kytkimen kustannuksella. Sintterilevy ja vakioasetelma olisi tietysti vähän halvempi ratkaisu ja pitäisi kuitenkin varmasti riittävästi tuohon pakettiin. Lieneekö sitten käyttöautossa kuinka turhauttava ajaa. Varsinkin talvella kun on jäykkä takapää ja lukoton perä niin voi nuo liikkeellelähdöt olla mielenkiintoisia jos kytkin on mallia on/off. Mietitään, mietitään...
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Vs: 740 Turbokäyttis (Uusia kuvia ja tekniikkajuttua)
« Vastaus #125 : 25.05.2012, 16:17:43 »
Seiskan habitus on aika kohillaan noitten kokopunaisten takavalojen kanssa
toivotaan että koneenvaihto sujuu ongelmitta.  :)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #126 : 03.06.2012, 23:03:39 »
Tuollainen satsi tuli tänään haettua:


Volvon leimalla varustettuja kaikki, eli muovisia eikä mitään lasikuitua. Takahelmasta pitää koukun reikä laittaa umpeen, muovihitsaamalla meinasin laittaa niin kestää ainakin. Muuten selviää perus pohjatöillä ja maalauksella.

Tuleva moottorikin tuli maalattua joten laitetaan siitäkin kuvaa:

On ainakin punainen! 8)
Moottorissa tullaan nyt lopulta käyttämään ihan tuota vakiota pottapyörää ja turboseiskan uutta vakiokytkintä. Pitää mitä pitää, todennäköisesti ihan tarpeeksi. Uskaltaakohan vauhtipyörää laittaa vanhoilla pulteilla? En nimittäin mistään ole vielä löytänyt siihen uusiakaan. Volvoltakin kysyin mutta ei kuulemma löydy.. :-\

Kanteen tehtiin pientä kunnostusta eli venttiilit läpättiin ja vaihdettiin ohjurinkumit. Öljyntäyttökorkkiin tehtiin huohotukselle letkulähtö ja ajattelin laittaa sen erilliseen säiliöön. Säiliöstä huohotus sitten suodattimen läpi suoraan ulkoilmaan ja pohjasta letkun voisi vetää tuohon mekaanisen bensapumpun reikään kun siihen joutuu joka tapauksessa tekemään laipan päälle. Kukaan löytänyt tällaisia säiliöitä valmiina mistään?
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 23:41:50 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #127 : 03.06.2012, 23:11:56 »
Mitvit? Kyllähän se on varaosamyynnin kädettömyyttä  jos ei vinokoneeseen löydy vauhtipyörän pultteja... Itse hain uudet pultit torstaina Wetteriltä, varaosanumero on 946379.
Jäitä housuun!

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #128 : 03.06.2012, 23:17:57 »
Öljyntäyttökorkkiin tehtiin huohotukselle letkulähtö ja ajattelin laittaa sen erilliseen säiliöön.
Säiliön pohjasta letkun voisi vetää tuohon mekaanisen bensapumpun reikään kun siihen joutuu joka tapauksessa tekemään laipan päälle. Kukaan löytänyt tällaisia säiliöitä valmiina mistään?

Eiks se sit oo ihan sama jos menis suoraa pelkkä letku toho lohkoo ? Jos oot suunnitellu säiliön pohjasta vetää letkun siihe.. Sellasen säiliön laitat missä on molemmat lähdöt yläpäässä. Erona se että toisessa lähdössä sisäpuolella putki joka johtaa melkein säiliön pohjille ja toisessa ei ole mitään.

EDIT : Miks tuosta lohkosta on muute tuo huohottimen paikka tulpattu peitelevyllä ???
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #129 : 03.06.2012, 23:29:21 »
Mitvit? Kyllähän se on varaosamyynnin kädettömyyttä  jos ei vinokoneeseen löydy vauhtipyörän pultteja... Itse hain uudet pultit torstaina Wetteriltä, varaosanumero on 946379.
Ahaa, täytyypä soitella huomenna uudestaan Hämeeseen. Ihmettelinkin kun ei löytynyt, onhan noita vinokoneita nyt kuitenkin tehty 98 mallisinakin vielä. Kiitoksia tästä tiedosta!

Eiks se sit oo ihan sama jos menis suoraa pelkkä letku toho lohkoo ? Jos oot suunnitellu säiliön pohjasta vetää letkun siihe.. Sellasen säiliön laitat missä on molemmat lähdöt yläpäässä. Erona se että toisessa lähdössä sisäpuolella putki joka johtaa melkein säiliön pohjille ja toisessa ei ole mitään.

EDIT : Miks tuosta lohkosta on muute tuo huohottimen paikka tulpattu peitelevyllä ???

Niin unohtui tosiaan mainita että meinasin siitä säiliöstä laittaa huohotuksen suoraan ulkoilmaan suodattimen läpi. Eli siis tavallaan öljynkerääjäsäiliö. Muokkasin alkuperäistä viestiä vähän ymmärettävämpään muotoon. ;) Tulppauksesta en mene sanomaan mitään, tuollaisenaan mulle tuli..
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 23:33:00 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #130 : 03.06.2012, 23:34:43 »
EDIT : Miks tuosta lohkosta on muute tuo huohottimen paikka tulpattu peitelevyllä ???
No niinhän se on kymppisarjan lohkoissakin. Tuon lätkän alla on öljypumpun käyttöakseli.
Jäitä housuun!

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #131 : 03.06.2012, 23:42:41 »
No niinhän se on kymppisarjan lohkoissakin. Tuon lätkän alla on öljypumpun käyttöakseli.

Joo tiedän kyllä. Itellä ei oo tullu vaa koskaa vastaan tollasta peitelevyä vaan aina on ollut se huohotin purkki siinä..
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #132 : 04.06.2012, 14:23:50 »
Jee jee sitten kuvia kun addonit paikallaan :nälkä: :nälkä:   

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #133 : 05.06.2012, 02:10:20 »
Jee jee sitten kuvia kun addonit paikallaan :nälkä: :nälkä:
:nälkä: :nälkä: :nälkä: :nälkä:

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis (Add-on palikoita ja moottoria)
« Vastaus #134 : 05.06.2012, 21:09:31 »
Keulan kulmapalat maalissa ja helmoissa pohjat melkein valmiit. Takahelma odottelee v-mäisen muotonsa takia vielä tekijäänsä... Kuvat jäi luonnollisesti ottamatta tallilta lähtiessäni mutta koitan huomenna ottaa. Ehkä jopa kulmapalat laitan paikalleen, pitää kattoa miltä pinta huomenna näyttää.

Ei muuten ihan heti uskoisi miten perseestä on tehdä pohjia muoviosiin mistä on lakka hilseillyt osittain pois, jopa meikäläisen hermoilla aika tuskastuttavaa hommaa.. >:(
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Carcom Oy  Elekma