Autoracing  KL-varaosat

740 Turbo [B230ET+M46] MYYTY

  • 296 Vastauksia
  • 91155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #60 : 26.02.2012, 21:23:06 »
Starttisuutin saa virtaa niin kauan kun lämpöaikakytkin pitää kärkensä kiinni, mitä kylmempi sen kauemmin. Olikohan 10sek/-20c tjsp.

Siellä lämpöaikakytkimen sisällä on kytkentä että läpi kulkeva virta lämmittää jousta joka aukaisee kärjen joka tapauksessa jossain vaiheessa. Joskus nämä hajoaa siten että kärki ei enää aukea ja suutin suihkuttaa kokoajan, niinkuin tässäkin autossa oli vikana silloinkun se oli minulla.

Mittaile ja raportoi.

Jännältä tuntuu että miten tuo suuttimen johto on voinut kulahtaa noin huonoksi sen muutaman viikon aikana mitä auto oli mulla ollut ennen kuin huomasin sen. Eiköhän siinä ole ollut vikaa ihan alun alkaenkin. Ei siis mitenkään "paskan möivät" meiningillä vaan mietin että olisiko se alkuperäinenkin vika ollut tuossa suuttimen johdossa että maadoitti sitä lohkoa vasten? :D
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #61 : 26.02.2012, 21:27:09 »
Jännältä tuntuu että miten tuo suuttimen johto on voinut kulahtaa noin huonoksi sen muutaman viikon aikana mitä auto oli mulla ollut ennen kuin huomasin sen. Eiköhän siinä ole ollut vikaa ihan alun alkaenkin. Ei siis mitenkään "paskan möivät" meiningillä vaan mietin että olisiko se alkuperäinenkin vika ollut tuossa suuttimen johdossa että maadoitti sitä lohkoa vasten? :D
Todennäkösesti olikin, varmaan vaihtaessani heilautin sitten sitä johtosarjaa tai jotain ja vika poistui hetkeksi.
Olisinhan minä sen korjannut jos oisin tiennyt  ;) , ei paljon näkynyt päällepäin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #62 : 27.02.2012, 00:12:07 »
Starttisuutin saa virtaa niin kauan kun lämpöaikakytkin pitää kärkensä kiinni, mitä kylmempi sen kauemmin. Olikohan 10sek/-20c tjsp.

Siellä lämpöaikakytkimen sisällä on kytkentä että läpi kulkeva virta lämmittää jousta joka aukaisee kärjen joka tapauksessa jossain vaiheessa. Joskus nämä hajoaa siten että kärki ei enää aukea ja suutin suihkuttaa kokoajan, niinkuin tässäkin autossa oli vikana silloinkun se oli minulla.

Mittaile ja raportoi.
No tavallaan näin, muttei ihan kuitenkaan. Starttisuutin saa virtansa startin herätejohdosta, eli siis virtalukolta starttiasennon piuhasta. Lämpöaikakytkin maadoittaa tuon starttisuuttimen toisen pinnin, jotenka se ei siksi aukea kylmänä. Tästä johtuen ei ole mahdollista, että starttisuutin jää pysyvästi auki sen takia, että sille jää sähköt päälle, koska silloin starttikin pyörisi. Plussa starttisuuttimelle siis tulee aina ja jokatapauksessa, maita se saa vain jos lämpöaikakytkin sen maadottaa, ja lämpöaikakytkimen lämmitystä hoitaa samainen heräte kun itse starttisuutintakin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #63 : 27.02.2012, 04:55:53 »
No tavallaan näin, muttei ihan kuitenkaan. Starttisuutin saa virtansa startin herätejohdosta, eli siis virtalukolta starttiasennon piuhasta. Lämpöaikakytkin maadoittaa tuon starttisuuttimen toisen pinnin, jotenka se ei siksi aukea kylmänä. Tästä johtuen ei ole mahdollista, että starttisuutin jää pysyvästi auki sen takia, että sille jää sähköt päälle, koska silloin starttikin pyörisi. Plussa starttisuuttimelle siis tulee aina ja jokatapauksessa, maita se saa vain jos lämpöaikakytkin sen maadottaa, ja lämpöaikakytkimen lämmitystä hoitaa samainen heräte kun itse starttisuutintakin.
Joo siis startatessa.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2012, 05:16:30 kirjoittanut janne81 »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #64 : 27.02.2012, 08:17:53 »
miltäs ne takavalot nyt paikoillaan näyttää ?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #65 : 27.02.2012, 16:10:21 »
miltäs ne takavalot nyt paikoillaan näyttää ?
Ei ole vielä(kään) paikoillaan ja en oikein tiedä että laitanko edes. Joutuu vissiin puukkosahaa näyttämään tuolle perälle ja kaikki peruuttamattomat muutokset vähän pistää miettimään että jospa sittenkin mentäisiin niiltä osin vakiona.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #66 : 27.02.2012, 19:58:37 »
ok, ei paha ratkaisu sekään. tohon sopis kyllä heijastinpaneelikin sävytettynä samaan väriin noiden alkuperäisten valojen kanssa, vaikka vähän tumentaa kuten teit edellisillekkin.

näyttäis hienolta punaisessa autossa heijastinpaneeli perä tummana (miedosti)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #67 : 29.02.2012, 20:28:57 »
No tavallaan näin, muttei ihan kuitenkaan. Starttisuutin saa virtansa startin herätejohdosta, eli siis virtalukolta starttiasennon piuhasta. Lämpöaikakytkin maadoittaa tuon starttisuuttimen toisen pinnin, jotenka se ei siksi aukea kylmänä. Tästä johtuen ei ole mahdollista, että starttisuutin jää pysyvästi auki sen takia, että sille jää sähköt päälle, koska silloin starttikin pyörisi. Plussa starttisuuttimelle siis tulee aina ja jokatapauksessa, maita se saa vain jos lämpöaikakytkin sen maadottaa, ja lämpöaikakytkimen lämmitystä hoitaa samainen heräte kun itse starttisuutintakin.

Selvitelläänpäs tätä nyt vielä vähän jos vaikka pääsisin vielä paremmin jyvälle tuon suuttimen toiminnasta ennen kuin alan tutkia missä vika. Siihen suuttimen liittimeenhän lähtee siitä paksummasta imusarjan alla kulkevasta johtonipusta kolme johtoa. Toiseen napaan menee yksi ja toiseen ne loput kaksi. Kumpiko näistä nyt sitten on + ja kumpi maa?
Jos nyt oikein ymmärsin niin lämpöaikakytkin pitää suutinta maadoitettuna tietyn aikaa riippuen lämpötilasta ja suuttimen heräte tulee virtalukon starttiasennolta? Nyt on siis vielä auki että mikä se kolmas johto on? Heräte jostain muualta kuin virtalukon starttiasennolta?

Paljon kysymyksiä ja hyvin epäselviä sellaisia, koittakaa saada selvää ja kiitos vastauksista!
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #68 : 29.02.2012, 21:47:25 »
Selvitelläänpäs tätä nyt vielä vähän jos vaikka pääsisin vielä paremmin jyvälle tuon suuttimen toiminnasta ennen kuin alan tutkia missä vika. Siihen suuttimen liittimeenhän lähtee siitä paksummasta imusarjan alla kulkevasta johtonipusta kolme johtoa. Toiseen napaan menee yksi ja toiseen ne loput kaksi. Kumpiko näistä nyt sitten on + ja kumpi maa?
Jos nyt oikein ymmärsin niin lämpöaikakytkin pitää suutinta maadoitettuna tietyn aikaa riippuen lämpötilasta ja suuttimen heräte tulee virtalukon starttiasennolta? Nyt on siis vielä auki että mikä se kolmas johto on? Heräte jostain muualta kuin virtalukon starttiasennolta?

Paljon kysymyksiä ja hyvin epäselviä sellaisia, koittakaa saada selvää ja kiitos vastauksista!
Ne kaksi johtoa tulevat startilta, tarkemmin sanottuna siitä solenoidin lähtönastasta josta virta itse starttimoottorillekin lähtee, eli niissä johdoissa on virta juuri tasan silloin kun starttimoottori pyörii. Ne johdot sitten päätyvät starttisuuttimelle toiseen nastaan ja toinen lämpöaikakytkimen lämmitysvastukseen. Starttisuuttimen toinen johto menee sitten siihen lämpöaikakytkimen toiseen liittimeen, jota lämpöaikakytkin sitten pitää maadoitettuna kunnes kytkin lämpiää tarpeeksi ja maatto katkeaa -> suutin sulkeutuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis [Lisää ongelmia...]
« Vastaus #69 : 07.03.2012, 19:52:36 »
Tänään jaksoin vihdoin ja viimein tutkia starttisuuttimen ongelman. Mittasin liittimestä jännitteen startatessa ja sinne tuli jännite perille asti. Sitten huomasin kun liikuttelin johtoa että liittimestähän karkaa toinen pinni kun johtoa taivuttaa! Liimasin pinnin kiinni liittimeen -> liitin kiinni -> rokrok! 8)

Samalla kun auto oli montulla sovittelin takavaimentimen tilalle läpivirtaavan 2,5" mallin. Sain sovitettua paikalleen tekemättä mitään muutoksia alkuperäiseen akselin ylitykseen kun vähän hitsailin ja vääntelin ja kääntelin sitä itse vaimenninta. Alkuperäinen putki kun on aika erikoisesti 2 3/8." Mukavasti murisee jo matalalta mutta liian ujosti, täytyy vielä vaihtaa toinenkin vaimennin läpivirtaavaan niin aijai... S* Jotain sopivaa ulostuloa tuo vielä odottelee, vaimentimen pää jää ilkeästi juuri puskurin etupuolelle niin kumisee ikävästi sisälle.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 Turbokäyttis [Taas toimii!]
« Vastaus #70 : 08.03.2012, 21:51:56 »
Eikös se etummainen ja keskimmäinen vaimennin oo läpivirtaavia? Ota se ensimmäinen pönttö pois ja suoraa putkea tilalle, sillon on hyvät äänet  :)
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis [Madallettu ja kesärengastusta sovitettu]
« Vastaus #71 : 13.03.2012, 16:56:36 »
Nyt oli vihdoin aikaa ottaa etutolpat käsittelyyn! Iskareiksi vaihtui Boge Turbo-kaasuiskarit joihin on sorvattu 30mm lisää kierrettä. (Koneistuksesta iiiiiiiso kiitos Jannelle! P> )Jouset on dieselmallista 2 kierrosta lyhennettynä. Toisen puolen joutui käyttämään auki kahteen kertaan kun lyhensin ensin vain 1,5 kierrosta mutta ei pudonnut tarpeeksi.
Pitihän sitä kesärengastustakin tietysti sovittaa:

Ja laadun takaa Nokia.. :facepalm: Kuvaa katsoessa tuli muuten mieleen että hirvetkin voisi laittaa lokareihin kun sellaiset jo valmiina odottelee!

Tällä hetkellä aika härskissä etukenossa kun takana on vielä vakiojouset, mutta etupää asettui mielestäni sopivaan korkeuteen. Mukavan jämäkkä oli ajaakin, ei mikään kivireki. Mitäs taka-akselille kannattaisi laittaa jousiksi? Farkun kuormajouset vai tuleeko niillä jo liian jäykkä? Edellisessä farkussa oli sellaiset lyhentämättömät ja olivat jo aika jäykän oloiset...
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 20:46:22 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbokäyttis [Madallettu ja kesärengastusta sovitettu]
« Vastaus #72 : 14.03.2012, 07:38:23 »
Mageet vanteet :P Itselleni on tulossa samanlaiset, mutta puolikiiltävän mustana.

Minkä kokosen kumet sulla on noilla vanteilla? Itselläni kun on normi Turbon alusta, niin suunnittelin 205/50 tai 205/55 16" kumeja?
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbokäyttis [Madallettu ja kesärengastusta sovitettu]
« Vastaus #73 : 14.03.2012, 15:42:50 »
Minkä kokosen kumet sulla on noilla vanteilla? Itselläni kun on normi Turbon alusta, niin suunnittelin 205/50 tai 205/55 16" kumeja?

Nuo on juurikin 205/50R16 ja vannehan on 6,5" leveä. Ihan sopivan kokoinen tuolle vanteelle jos tykkää tuollaisesta hieman pulleasta kumista ettei mitään venytettyä hae.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: 740 Turbokäyttis [Madallettu ja kesärengastusta sovitettu]
« Vastaus #74 : 14.03.2012, 16:04:01 »
Nuo on juurikin 205/50R16 ja vannehan on 6,5" leveä. Ihan sopivan kokoinen tuolle vanteelle jos tykkää tuollaisesta hieman pulleasta kumista ettei mitään venytettyä hae.

Hyvän näköiset vanteet ja nätisti istuu rengas. Noin vanne ei ota itseensä esim. pienestä osumasta kanttariin pysäköidessä.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

 

Autoracing  KL-varaosat