Jaahans, viikonloppulukemista herrasväelle.
En tarkalleen tiedä miten näin on voinut käydä. Myönnettävästi seisautin enkä ajauttanut autoa muutamaan kuukauteen, mutta tarkastettua kaiken olennaisen ja ottaessani auton ajoon, ei se suostunut enää parin käynnistyskerran jälkeen käynnistymään. En ollut siinä vaiheessa ajanut kuin muutaman kilometrin kaupunkiajoa. Oli Lauantai iltapäivä, enkä saanut merkkihuollolta ketään kiinni, mutta auto täytyi hinata pois Parkkipaten sakkopaikalta, joten epäillessäni siinä kohtaa bensansyöttöpumpun vajatoimintaa, ajattelin, että voisin ehkä säästää jonkun pennosen hinauttamalla autoa lähimpään Motonetin korjaamoon. Se oli iso virhe.
Pelkäsin pahinta ja soitin heti kärppänä seuraavana Maanantaina kertomaan omat havainnot, että akkua olin ladannut täyteen parin päivän sisään ja utelemaan mihin korjaustoimiin olisivat ryhtymässä, epäillyksenä tietenkin, että yrittäisivät lähteä rahastamaan. Olivat kuin olivatkin onnistuneet ottamaan ohjat omiin käsiinsä ja vaihtaneet niin akkua, yhtä diodi-relettä ja jopa antennin virtalukosta. Antennivaihto kuulosti sinänsä tilanteen ollessa kokeilemisearvoiselta, huomioon ottaen, että omiin havaintoihin kuului että auto sentään yritti käynnistyä (kuristuen kuitenkin) kun vähän löi avaimeen tai lukitsi ja avasi ovet kuskinovesta. Hyväksyin sen antennivaihdon, mutta siinä vaiheessa kun olivat seuraavana päivänä jättäneet akun irtikytkettyä kokeillakseen mikäli se "nollaisi vikakoodit", aikeena jatkaa seuraavana päivänä, tuli rahastuksen makua ja mitta täyteen.
Kytkin akun takaisin kiinni, tietäen että oli ollut iritkytketty enemmän kuin puoli tuntia, ja tässä vaiheessa olin itsekin irrottanut immon erään Volvomiehen neuvomana, mikäli siinä olisi kontaktihäiriö. En tiedä mikä tepsi tai miksi, mutta ihmeen kaupalla sain auton käynnistymään. Tässä vaiheessa olisi varmaan pitänyt viedä autoa suoraan merkkihuoltamoon, mutta kaveri oli sitä mieltä että jos nyt kuitenkin käynnistyy, niin eiköhän se tiellä pysyisi. Epäiltiin myös virtalukon pohjaa, ja sain semmosen käsiini romuttamolta, mutta senkään vaihtaminen ei sitten kuitenkaan auttanut.
Mainitsemisen arvoista on, että hintaa kiskottiin k-o korjaamolla rapiat 469€, mukamas seitsemän tunnin ongelmanratkonnasta ja muutamasta turhasta komponentista, huomioon ottaen, että auto ei seuraavana päivänä taas suostunut käynnistymään, eikä ole sitemmin. 220€ maksoin ensimmäisestä hinauksesta, eli ollaan jo melkein 700:ssa, vian korjaantumatta. Utelin merkkihuollolta mikäli olisivat voineet tehdä kotikäynnin, mutta kannettavaa lukijaa ei oikein ollut näin vanhalle pelille ja onneksi sain toisen hinauksen merkkihuoltoon sitten viiteenkymppiin, samalta toimijalta jolta alkuperäisien tilasin. 740€: auton käynnistys vielä sökönä. Jumme.
Olin tästä kaikesta toki yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, jos teitä aihe kiinnostaa. Ilmeisesti näissä tapauksissa tarvitsisi kolmannen riippumattoman osapuolen (korjaamon) laustuntoa erheellisistä töistä, asiamiesten kyetäkseen viedä reklamaatiota eteenpäin niin että saisi lausunnon kuluttajalautakunnalta. Asiaa vaikeuttaa edelleen, että k-o. kolmas osapuoli voi kuulemma joutua henkilökohtaisiin vaikuksiin ensimmäisen korjaamon taholta, tarkoittaen, että sääntösuomessa ei ole helppoa riidauttaa näitä. Motonetin omalta korjaamolta ei herunut ymmärrystä reklamaatiolle, tietenkään, kun olivat jo rahojaan saaneet. That's the story so far, ja siirrytäänpä itse asiaan.
Kuulkaas, olen aika umpikujassa nyt tämän asian kanssa. Ilmeisesti ajonesto makaa farmarissa päällä. Pitkän vianetsinnän, parin hinauksen ja ryöstetyksi tultua väärällä korjaamolla, merkkihuollon ammattilainen olisi nyt sitä mieltä että käynnistysongelmaa ratkoakseen, olisi helpointa ja edullisinta yrittää vaihtaa komponentit immosta ylöspäin - se ei tosin poista sitä mahdollisuutta että vika olisikin ECU:ssa eli moottorin ohjainlaitteessa. Kuten varmasti tiedätte, ECU on moottori- ja vaihdelaatikko-sidonnainen, mutta immosta ylöspäin, loput selkärangasta olisivat vain sidonnaisia avaimiin. Merkkihuoltamolla luettuaan vikakoodit oikeilla laitteilla, totesi, että auto tunnistaa avaimet, mutta signaali ei välity, eivätkä pysty sanomaan onko vika immossa vai ECU:ssa.
Eli jos oletetaan, että vika olisi vain immossa, ja kuten korjaamolla ehdotettiin, jos vaihtaisin vain komponentit immosta ylöspäin, tarvitsisin seuraavat komponentit, joiden suhteen olisi tärkeintä että immo 3-moduuli vastaisi omani sarjanumeroa (9459037):
-Immo 3 moduuli (sarjanumero: 9459037)
-Virtalukko
-Lukko kuskin ovesta
-Mahdolliset avaimet.
Pahimmassa tapauksessa, jos vika olisikin ECU:ssa, se on sitten vissiin moottori-, vuosimalli ja vaihdelaatikkosidonnainen, eli sitä varten täytyisi löytää ihan täysin vastaava kärry, eli 2.4 170hv automaatti, vuosimallia 2000, jolla moottorikoodi sama kuin oma, eli: B5244S.
Pyhä luoja...
Eli jos vastoin odotusten löytyy tarvittavat komponentit immosta ylöspäin sinnepäin vastaavan vuosimallisesta autosta, kelpaisi nekin mennen tullen, mutta/ja olen ehdottoman kuulevainen myös sille, mikäli löytyisi ohjainlaitetta täysin vastaavasta mallista.
Pitää todeta, että tilanne on perin kummallinen, sillä auto on muuten hyvin säilynyt ja huollettu, miltei ruostumaton ja vain 150,000km ajettu, Ahvenanmaalta löydetty yksilö. Mutta nyt sattui sitten näin, että kohdalle osui tämmönen mahdollisimman askarruttava vika, jollaista vastaavia ei kuulemma ole tullut merkkihuollon korjaajalle vastaan kuin neljä kappaletta vähän vastaavia keissejä niiden 25v aikana kun on leipätyönsä ammattikorjaajana tehnyt. Perin kummallista kun välillä auto vetää tyhjiä kierroksia, välillä yrittää käynnistää vaikka kuristuu, mutta sitten oli myös ne pari kertaa kun muutaman yrityksen jälkeen käynnistyi tapahtumakulun aikana, sinä iltana kun sain auton pelastettua pois sieltä Motonetin korjaamolta. En ymmärrä alkuunkaan...
Luulisi, että oma kärry olisi verrannollisesti ollut elämänkaarensa alussa, mutta nyt tarvitsisi ilmeisesti löytää elinluovuttajaa potilaalle.
Tämä on nyt vähän hail Mary huuto pimeään, mutta olisikohan teillä ajatuksia, ehdotuksia, tai tiedossa vastaavaa menopeliä mistä voisin komponentit löytää, kyseistä immoa kun ei edes myydä enää?
Kiitollinen mahdollisista vastauksista ja ystävällisin terveisin samanhenkisille,
-Jim