KL-varaosat  Race.fi

V70 2000 2.4 170hv, automaatti: Ei suostu käynnistymään. Haussa komponentit!

  • 17 Vastauksia
  • 541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JimiV70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Jaahans, viikonloppulukemista herrasväelle.

En tarkalleen tiedä miten näin on voinut käydä. Myönnettävästi seisautin enkä ajauttanut autoa muutamaan kuukauteen, mutta tarkastettua kaiken olennaisen ja ottaessani auton ajoon, ei se suostunut enää parin käynnistyskerran jälkeen käynnistymään. En ollut siinä vaiheessa ajanut kuin muutaman kilometrin kaupunkiajoa. Oli Lauantai iltapäivä, enkä saanut merkkihuollolta ketään kiinni, mutta auto täytyi hinata pois Parkkipaten sakkopaikalta, joten epäillessäni siinä kohtaa bensansyöttöpumpun vajatoimintaa, ajattelin, että voisin ehkä säästää jonkun pennosen hinauttamalla autoa lähimpään Motonetin korjaamoon. Se oli iso virhe.
Pelkäsin pahinta ja soitin heti kärppänä seuraavana Maanantaina kertomaan omat havainnot, että akkua olin ladannut täyteen parin päivän sisään ja utelemaan mihin korjaustoimiin olisivat ryhtymässä, epäillyksenä tietenkin, että yrittäisivät lähteä rahastamaan. Olivat kuin olivatkin onnistuneet ottamaan ohjat omiin käsiinsä ja vaihtaneet niin akkua, yhtä diodi-relettä ja jopa antennin virtalukosta. Antennivaihto kuulosti sinänsä tilanteen ollessa kokeilemisearvoiselta, huomioon ottaen, että omiin havaintoihin kuului että auto sentään yritti käynnistyä (kuristuen kuitenkin) kun vähän löi avaimeen tai lukitsi ja avasi ovet kuskinovesta. Hyväksyin sen antennivaihdon, mutta siinä vaiheessa kun olivat seuraavana päivänä jättäneet akun irtikytkettyä kokeillakseen mikäli se "nollaisi vikakoodit", aikeena jatkaa seuraavana päivänä, tuli rahastuksen makua ja mitta täyteen.
Kytkin akun takaisin kiinni, tietäen että oli ollut iritkytketty enemmän kuin puoli tuntia, ja tässä vaiheessa olin itsekin irrottanut immon erään Volvomiehen neuvomana, mikäli siinä olisi kontaktihäiriö. En tiedä mikä tepsi tai miksi, mutta ihmeen kaupalla sain auton käynnistymään. Tässä vaiheessa olisi varmaan pitänyt viedä autoa suoraan merkkihuoltamoon, mutta kaveri oli sitä mieltä että jos nyt kuitenkin käynnistyy, niin eiköhän se tiellä pysyisi. Epäiltiin myös virtalukon pohjaa, ja sain semmosen käsiini romuttamolta, mutta senkään vaihtaminen ei sitten kuitenkaan auttanut.
Mainitsemisen arvoista on, että hintaa kiskottiin k-o korjaamolla rapiat 469€, mukamas seitsemän tunnin ongelmanratkonnasta ja muutamasta turhasta komponentista, huomioon ottaen, että auto ei seuraavana päivänä taas suostunut käynnistymään, eikä ole sitemmin. 220€ maksoin ensimmäisestä hinauksesta, eli ollaan jo melkein 700:ssa, vian korjaantumatta. Utelin merkkihuollolta mikäli olisivat voineet tehdä kotikäynnin, mutta kannettavaa lukijaa ei oikein ollut näin vanhalle pelille ja onneksi sain toisen hinauksen merkkihuoltoon sitten viiteenkymppiin, samalta toimijalta jolta alkuperäisien tilasin. 740€: auton käynnistys vielä sökönä. Jumme.

Olin tästä kaikesta toki yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, jos teitä aihe kiinnostaa. Ilmeisesti näissä tapauksissa tarvitsisi kolmannen riippumattoman osapuolen (korjaamon) laustuntoa erheellisistä töistä, asiamiesten kyetäkseen viedä reklamaatiota eteenpäin niin että saisi lausunnon kuluttajalautakunnalta. Asiaa vaikeuttaa edelleen, että k-o. kolmas osapuoli voi kuulemma joutua henkilökohtaisiin vaikuksiin ensimmäisen korjaamon taholta, tarkoittaen, että sääntösuomessa ei ole helppoa riidauttaa näitä. Motonetin omalta korjaamolta ei herunut ymmärrystä reklamaatiolle, tietenkään, kun olivat jo rahojaan saaneet. That's the story so far, ja siirrytäänpä itse asiaan.

Kuulkaas, olen aika umpikujassa nyt tämän asian kanssa. Ilmeisesti ajonesto makaa farmarissa päällä. Pitkän vianetsinnän, parin hinauksen ja ryöstetyksi tultua väärällä korjaamolla, merkkihuollon ammattilainen olisi nyt sitä mieltä että käynnistysongelmaa ratkoakseen, olisi helpointa ja edullisinta yrittää vaihtaa komponentit immosta ylöspäin - se ei tosin poista sitä mahdollisuutta että vika olisikin ECU:ssa eli moottorin ohjainlaitteessa. Kuten varmasti tiedätte, ECU on moottori- ja vaihdelaatikko-sidonnainen, mutta immosta ylöspäin, loput selkärangasta olisivat vain sidonnaisia avaimiin. Merkkihuoltamolla luettuaan vikakoodit oikeilla laitteilla, totesi, että auto tunnistaa avaimet, mutta signaali ei välity, eivätkä pysty sanomaan onko vika immossa vai ECU:ssa.

Eli jos oletetaan, että vika olisi vain immossa, ja kuten korjaamolla ehdotettiin, jos vaihtaisin vain komponentit immosta ylöspäin, tarvitsisin seuraavat komponentit, joiden suhteen olisi tärkeintä että immo 3-moduuli vastaisi omani sarjanumeroa (9459037):
-Immo 3 moduuli (sarjanumero: 9459037)
-Virtalukko
-Lukko kuskin ovesta
-Mahdolliset avaimet.

Pahimmassa tapauksessa, jos vika olisikin ECU:ssa, se on sitten vissiin moottori-, vuosimalli ja vaihdelaatikkosidonnainen, eli sitä varten täytyisi löytää ihan täysin vastaava kärry, eli 2.4 170hv automaatti, vuosimallia 2000, jolla moottorikoodi sama kuin oma, eli: B5244S.

Pyhä luoja...

Eli jos vastoin odotusten löytyy tarvittavat komponentit immosta ylöspäin sinnepäin vastaavan vuosimallisesta autosta, kelpaisi nekin mennen tullen, mutta/ja olen ehdottoman kuulevainen myös sille, mikäli löytyisi ohjainlaitetta täysin vastaavasta mallista.

Pitää todeta, että tilanne on perin kummallinen, sillä auto on muuten hyvin säilynyt ja huollettu, miltei ruostumaton ja vain 150,000km ajettu, Ahvenanmaalta löydetty yksilö. Mutta nyt sattui sitten näin, että kohdalle osui tämmönen mahdollisimman askarruttava vika, jollaista vastaavia ei kuulemma ole tullut merkkihuollon korjaajalle vastaan kuin neljä kappaletta vähän vastaavia keissejä niiden 25v aikana kun on leipätyönsä ammattikorjaajana tehnyt. Perin kummallista kun välillä auto vetää tyhjiä kierroksia, välillä yrittää käynnistää vaikka kuristuu, mutta sitten oli myös ne pari kertaa kun muutaman yrityksen jälkeen käynnistyi tapahtumakulun aikana, sinä iltana kun sain auton pelastettua pois sieltä Motonetin korjaamolta. En ymmärrä alkuunkaan...

Luulisi, että oma kärry olisi verrannollisesti ollut elämänkaarensa alussa, mutta nyt tarvitsisi ilmeisesti löytää elinluovuttajaa potilaalle.
Tämä on nyt vähän hail Mary huuto pimeään, mutta olisikohan teillä ajatuksia, ehdotuksia, tai tiedossa vastaavaa menopeliä mistä voisin komponentit löytää, kyseistä immoa kun ei edes myydä enää?


Kiitollinen mahdollisista vastauksista ja ystävällisin terveisin samanhenkisille,
-Jim
« Viimeksi muokattu: 30.04.2025, 08:27:34 kirjoittanut JimiV70 »

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Tarkista nyt ennen isompaa remonttia, että linjassa on bensanpainetta. Takerteleva bensapumppu tai sen rele saattaa aiheuttaa välillä käy - välillä ei efektiä. Paina linjan päässä olevasta venttiilistä ja sieltä pitäisi roiskahtaa paineella bensaa.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3016
  • www.vrcf.fi
Vidalla tuo nyt kannattaa katsoa / testata ensimmäiseksi, akun irroittelu koodeja nollaa ja tallessa ovat mikäli niitä on tallentunut. Vida löytyy Turusta ja yv:llä tavoittaa.

Poissa JimiV70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista. Bensansyöttö on tarkistettu Keskusautohallin toimesta ja ainetta tuli linjasta. Pumppu myös hurisi käyntiin ilmeisen luotettavasti. Johdot on myös tarkistettu siltä varalta että joku jyrsijä olisi päässyt apajille. Ei ole selkeitä vikoja missään. En nyt ole immoa avannut vaikka kolvi olisi.

Olettaisin myös että ovat vidaa käyttäneet merkkihuollolla. Tosiaan, viimeisimmän mukaan, auto tunnistaa avaimet, mutta signaali ei jostain syystä välity. Täten, eivät kyenneet sanoa onko vika immossa vai ECU:ssa. Ehdotus annettiinkin että lähdettäis kokeilemaan siitä, riitäisikö komponenttien vaihto immosta ylöspäin. Olen mielestäni kokeillut kaikki löytämäni kepposkonstit immon ynnä akun irrottamiseen vikakoodeja nollatakseni, mutta mikään ei ole tepsinyt. Yrittää käynnistyä, mutta ajonesto sammuttaa bensansyötön...

Mielenkiintoisuutena mainittakoon, että siinä missä immo yhtä ja kahta pystyi vielä n-s ohittaa, immo 3:sta ei enää pysty, ja tämän tämmönen vain hankaloituu sen mukaan mitä uudempi auto on. Jännää saada tietää myös, että jos ecua saan vaihdettua, merkkihuollon pitää olla yhteydessä Ruotsiin uudelleenohjelmoidakseen kapistuksen omalle pelille, eli ei ollut nämä yhtä maailmanloppua kestäviä kärryjä kuten olin olettanut.

Tilannepäivityksenä, olen löytänyt auton millä olen lähdössä tekemään elinsiirtoa, mutta henkilökohtaisesti huolestuttaa tietämättömyys siitä miten tämä vika on voinut syntyä, kun en nyt toivoisi että toistuu, enkä halua sitt jäädä minkään järven rannalle. On ehdotettu kondensaatiota, ja toki, kyllähän auto kerää vähän paljon kosteutta seistessään, en tiedä onkohan ihan normaalia, mutta komponentit näyttivät läpikohtaisesti ehjiltä ja uudenveroisilta siellä ratin alla olevan paneelin sisällä, etten tiedä miten minun täytyy toimia välttääkseni vastaavia ongelmia tulevaisuudessa.
Autolla on sentään oma parkkipaikka keskustassa nykyään, mutta se on taivasalla oleva parkkipaikka. Auttaisikohan pressun käyttö talvikuukausina? Ehkä kosteudenkerääjiä?...



« Viimeksi muokattu: 30.04.2025, 08:49:57 kirjoittanut JimiV70 »

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Huom sen verran joissain viime vuosien IMMO3 boxeissa se on naitettu myös VGLA eli hälyttimen kanssa jolloin molemmissa on keskenäinen tunnistekoodi.
Edit: Jos tarvetta voin purkaa ja vaihtaa sen koodin vanhasta jos tulee ongelma sen takia.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2025, 23:05:06 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3016
  • www.vrcf.fi
Villi veikkaus että vika ei löydy bokseista, näiden kanssa kun nyt touhunnut niin 99% vika löytynyt muualta. Siniselläkin (myös muualla) monesti arvottu bokseja mitä seuraavaksi vaihdetaan mutta moni näiltä säästynyt kun otanut nämä kunnolla tutkintaan. Mielenkiintoista kyllä seurata mikä on tässä lopputulema.  *kahvia->

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
yhdestä täysin vastaavasta autosta joskus putsannut tuon virtalukon antennin liittimen, joka oli hapettunut. tästähän oli jo tuo antenni vaihdettu, mutta onkohan se liittimen toinen puoli myös erittäin tarkasti putsattu ja tarkastettu? en nyt muista meneekö se antennin piuha johtosarjaan vai suoraan immo boksiin, mutta tuon liitoksen ite kattoisin erityisen tarkasti, se liitos on kuulemma tyyppivika näissä, on jotain sellaista metallia joka hapettuu helposti.
ja muutenkin monesti vanhoissa autoissa liittimet löystyvät, eli vaikka ei olis hapettunutkaan, niin liitos ei ole enää hyvä, naaraspuolen liitosta monesti joutuu jollain neulalla ronkkimaan tai mielummin liitin purkamaan ja varovasti litistää tiukemmaksi. liittimiä on niin monenlaisia, että vaikea selittää sen tarkemmin, mutta jokatapauksessa löystyvät. kaikkien asiaan liittyvien boksien liittimet kävisin erityisen huolellisesti läpi ens alkuun.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
vielä sen verran, jos näiden volvojen kanssa haluaa olla "omavaraisempi" niin suosittelen kyllä hommaamaan jonkun vikakoodinlukijan, maksaa ittensä takaisin hyvin nopeasti jos ja kun vikaa vanhaan autoon tulee. jos ei vidaa halua hommata, niin hyvä vaihtoehto on android appi 850-obd2 tai vaikka bilteman volvo lukija, joka pystyy lukemaan kaikki moduulit autosta.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3016
  • www.vrcf.fi
Noissa lukijoissa on vain se että koodit (näitä sitten ihmetellään että mitä ne tarkoittavat ) ne voi lukeakkin mutta testit, ohjeet, mittausarvot ym ym jää tekekemättä ja saamatta, vidasta löytyy nämäkkin, voin suositella tätä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vanhemmassa eli vm.-98 asti on kaksi eri sulaketta ajonestolle, olikohan näissä uudemmissakin? Mikäli valot toimii, niin ainakin toinen sulake on ehjä, koska samassa on valokytkin. Sijaitsevat konepellinsaranan vieressä olevassa rasiassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JimiV70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Nopeana tilannepäivityksenä vain, että sain eilen toisen auton tuotua korjaamolle. Jännäks tosiaan menee mihin lopputulemaan päästään.
Sulakkeet on kyllä myös tarkastettu, ja ymmärtääkseni myös pinnat ja kytkennät, etten sitt tiedä, mutta ainakin tämä toinen pirssi käynnistyy, ett katotaan miten käy.

Sellaista nyt ajattelin udella, ett kun mulla ei nyt ole varsinaista säilytyspaikkaa tälle toiselle autolle täällä Turussa, niin mitkä jos mitkään komponentit olisi sellaisia joita mun kannattais tarkistaa ja ottaa säilöön vastaisuuden varalle mahdollisia tyyppivikoja ja useimmiten hajoavia osia ajatellen?

Ps. Jos te olette jonkun vara-osan tarpeessa, nyt ois hyvä sauma saada noukittua sopuhintaan.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
ainakin kaasuläppäkotelo talteen.
abs boksi myös talteen. se on kyllä melko helppo kolvata _kun_ hajoaa. oisko t4,5 tai joku pikkuhylsy millä se on kiinni, joutuu vähän sokkona ruuvaamaan, mutta ei paha irroittaa.
puolat ottasin myös, jos käy nätisti. vaikka ovat uutenakin halpoja. helppo irrottaa.
avainten kaukosäätimet talteen.
tossa nyt jotain helposti irrotettavia ehdotuksia.. ja katalysaattorista saa tietty rahaa, on toki työläämpi purkaa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6636
  • Global alligator
Ei taida niillä kaukosäätimillä olla virkaa eri autossa? :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
kyllä ne saa toimimaan 850-obd2 android appilla. itsekin olen purkuautosta laittanut, kun hajosi yhdestä autosta ainoa kake. volvolla maksaa hunajaa uudet kaukosäätimet.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6636
  • Global alligator
Ai ne saa toimiin sillä tässä p2 kopassakin. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Samppasport  Futurez