RallyBaron  Samppasport

Ajonvakautus vaatii huollon / tilapäisesti poissa käytöstä

  • 57 Vastauksia
  • 84234 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Autona V70, D5, 2005 ja 254 000 km

Vikavalo palaa ja antaa tekstinä otsikon mukaisen tekstin.
Bsr:n ppc:llä olen lukenut muutaman viikon aikana noita vikakoodeja kyseisestä laitteesta. Lukemisen jälkeen koodit olen nollannut ja parin päivän päästä lukenut jälleen samat koodit. Alla lista koodeista ja BSR:n vihkon mukainen kohdeselvitys.

CCM 0040  Air quality sensor
CEM 9C03  Antenna / light ring
CEM 1A59  Communication with AUM
BCM 0109  Communication control modules
ECM 940A  Brake pedal position sensor
SAS 000E  Steering wheel angle sensor
SAS 0007  Steering wheel angle signal IX 


Miten näiden suhteen kannattaisi edetä korjatakseen viat pois?
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Jaa.

Nuo kaksi koodia vaikuttavat ajonvakautukseen.


List of errors for: ECU BCM with code 0109
BCM-0109 Communication between control modules. Communication with the steering angle sensor. Internal fault
BCM-0109 Communication between control modules. Steering wheel module (SWM), internal fault

List of errors for: ECU ECM with code 940A
ECM-940A Brake pedal position sensor. Communication fault
ECM-940A Brake pedal position sensor. Faulty position
ECM-940A Brake pedal position sensor. Faulty signal
ECM-940A Brake pedal position sensor. Signal outside its permitted range

Amatööri veikkaa että sun BCM boksi on kyrvähtänyt.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Samaa ongelmaa oli vastaavanikäisessä kiisseli S60 volvossa ja siinä oli ratin asentoanturi rikki.

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Ok. Miten tuollainen korjataan ja anturi kalibroidaan? Onko sinisen tiskin rahastusta mahdollista välttää?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2012, 06:38:14 kirjoittanut Maikki_S »
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
No tuo nyt ei todellakaan näytä siltä että ratin asentoanuri on rikki. Toki sillä tulee aivan sama vikailmoitus ajotietokoneeseen, mutta vikakoodit kertoo kyllä jotain muuta.

Onko sinisen tiskin rahastusta mahdollista välttää?

Tuskin. Riippuu toki vähän missäpäin asustelet. Pääkaupunkiseudulla vois kokeilla Debiliä.. ja olli saattaa tietää jotain (sercap)
« Viimeksi muokattu: 25.01.2012, 16:42:12 kirjoittanut Grimmy »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
No tuo nyt ei todellakaan näytä siltä että ratin asentoanuri on rikki. Toki sillä tulee aivan sama vikailmoitus ajotietokoneeseen, mutta vikakoodit kertoo kyllä jotain muuta.

Tuskin. Riippuu toki vähän missäpäin asustelet. Pääkaupunkiseudulla vois kokeilla Debiliä.. ja olli saattaa tietää jotain (sercap)

Ratin asentotunnistimeenhan noi BCM ja SAS koodit aika vahvasti kyllä viittaa...  vida+parametrien luku ratin asennosta kertoo paljon.
Toki tuo ECM:n jarrupolkimen asentotunnistin voi mahdollisesti herjata ajonvakautusta, mutta enemmän multa menee veikkaus nimenomaan sinne ja SASsiin

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Ratin asentotunnistimeenhan noi BCM ja SAS koodit aika vahvasti kyllä viittaa...  vida+parametrien luku ratin asennosta kertoo paljon.
Toki tuo ECM:n jarrupolkimen asentotunnistin voi mahdollisesti herjata ajonvakautusta, mutta enemmän multa menee veikkaus nimenomaan sinne ja SASsiin

Njoo voihan se olla.. se että samaan aikaan on jarru poljin herja vaan pistää miettimään että noinko ois vaan ratin asentotunnistin...

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Nyt on taas päivitetty vikakoodilistaa. Eli yhden päivän ajeluiden tuloksena(300 km) tulee seuraavat koodit.

BCM-0109 Communication between control modules. Communication with the steering angle sensor. Internal fault
BCM-0109 Communication between control modules. Steering wheel module (SWM), internal fault

SAS-000E Steering wheel angle sensor. Internal fault

CCM-0040 Air quality sensor. Internal fault

CEM-1A59 Communication with the audio module (AUM). Signal missing

CEM-9C03 Antenna / light ring. Signal missing


Eli nyttenhän tältä listalta puuttui se jarrun asentotunnistin. Laitetaanko johtopäätöksenä syyksi ratin asentotunnistin?
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Käynti paikallisessa Keskusautohallissa hintaan 340€ ja vika on poistunut.

Korjaustoimenpiteenä oli ohjauspyörän asentoanturin vaihto ja kalibrointi.
Kiitos kaikille ajatuksia  jakaneille.
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Tuskin korjautui valorengas ja ilmanlaadun tunnistin samaan hintaan... Itsellä olisi tuon valorenkaan vaihto kans kun on palanut ja antaa aina vikakoodin siitä... Tuossa omassa -06 oli myös herjoja asentotunnistimesta ja syttyi välillä ajonvakautuksen teksti näyttöön. Mutta ei ole tullut sen jälkeen kun kävin nelipyöräsäädössa jolloin vinossa ollut ratti tuli suoraan ja sen jälkeen kalibroin sen anturin uudestaan jonka jälkeen vika ei (ainakaan vielä) ole palannut.

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Tuskin korjautui valorengas ja ilmanlaadun tunnistin samaan hintaan... Itsellä olisi tuon valorenkaan vaihto kans kun on palanut ja antaa aina vikakoodin siitä... Tuossa omassa -06 oli myös herjoja asentotunnistimesta ja syttyi välillä ajonvakautuksen teksti näyttöön. Mutta ei ole tullut sen jälkeen kun kävin nelipyöräsäädössa jolloin vinossa ollut ratti tuli suoraan ja sen jälkeen kalibroin sen anturin uudestaan jonka jälkeen vika ei (ainakaan vielä) ole palannut.

Tosiaan muuta ei korjattu.

Tuota CEM-9C03 vikakoodia en näe kovinkaan tähdellisenä.
Diagnostic trouble code (DTC) information CEM-9C03

Condition
When the vehicle is unlocked, the interior lighting and the lighting around the ignition switch light up.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the central electronic module (CEM) registers that the signal on the light ring is too high or that there is no signal.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the interior lighting is active.

Possible source
-Open-circuit in the light ring
-Short-circuit to supply voltage in the cable for the light ring
-Damaged light ring.


Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Juu se on vain se virtalukon ympärillä olevan valon vikakoodi... En oli muistanut hintaakaan kysyä sille kun ei muista kuin jos käy dicellä katsomassa tuon sielunelämää... Jos joku tietää niin ei haittaa jos sen kertoisi  :sundaydriver:

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Se valohan on osa avaimen tunnistusrengasta, eli sitä osaa, joka lataa avaimen transponderin ja lukee siitä koodin, hintaa jotian 50-100€

Poissa blacks60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Omassa Classicissa ilmenee samaa. Pöperökeleillä sytyttää joskus ton "ajonvakautus vaatii huollon"-herjan ja seuraavalla käynnistyksellä on päällä vielä "ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä", joka sitten nopeasti häviää. Tilasin jo tutkimusajan Bilialle, onneksi on selected-takuu päällä.
Volvo S60 Classic 2009

Poissa Saarhe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Lämpötilan noustua +-0 on DSTC alkanut jälleen temppuilemaan...
Kesällä helteellä ja talvella pakkasella toimii,mutta vähänkin kosteaksi kun menee niin alkaa herjaamaan "DSTC HUOLLA PIAN".

Vikakoodeissa oli: "Glow plug/heater relay circ. Short to B+".
Ilmeisesti ei mitään tekemistä DSTC:n kanssa?

ABS anturitkin vaihdoin eteen ja taakse mutta eipä auttanut...
Ylihuomenna katsastus ja todennäköisesti hylky ko. vian takia (?)
Volvo S60 2.4T 2001 Geartronic & S60 2.4T 2003 Manual

 

Autoracing  KL-varaosat