Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?

  • 29 Vastauksia
  • 1007 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #15 : 28.05.2025, 15:56:05 »
Minäkin tyhmänä ihmettelin, miksi laturi ja lämppäri ei sovi samaan autoon. Omamekaanikko sen sitten kertoi, ja selvähän se on: sillä ajalla, mitä autoa lämmitetään, ei 7A ylläpitolaturi ihmeitä tee.
Ehtaa paskapuhetta tuo.

Minulla on juurikin 7 A ylläpitolaturi. Talvella olen pistänyt "esilämmityksen" (max. 2 h) päälle samaan aikaan kuin webasto ja kesäkeleillä latailen akkua kerran viikossa tämän 2 h. Nykyään saan jopa tiedon sähkönkulutuksesta - usein menee alkuun täydet 7 A (ottoteho reilun 100 W), mutta teho hiipuu normaalisti aika pian ja "tankattu" sähkömäärä jää tyypillisesti jonnekin 5 Ah luokkaan. Webaston ollessa päällä kulutus tietenkin "tapissa" koko ajan.

Bensakone, mutta minulla on auto ajossa keskimäärin 1-2 päivänä viikossa ja välillä auto voi seisoa ajamatta reilun viikon. Vähän aikaa sitten olin puoli vuotta vailla tolppapaikkaa ... ja vaikka tämä jakso osui kesään, niin akku meni silti huonoon kuntoon. Alkoi jopa tulla vikavaloja tauluun tai auto saattoi 1. liikennevalopysähdyksessä mennä limp modeen - sitten oli kivaa, kun olin valoissa paalupaikalla ja vihreän sytyttyä auto kulki 10 km/h kaasu pohjassa  :-[

Perinteisen essonbaarin/korjaamoiden logiikan mukaan akku (vaihdettu 2019) tiensä päässä ja ainoa toimiva korjaus tilanteeseen on vaihtaa akku uuteen. Vaan kun sain latauksen taas käyttöön, niin kokeilin pelkkää latausta. Akkuun upposikin useampi kymmenen Ah... ja tämä jopa 300 km maantieajon jälkeen. Eli auto ei vaan halunnut ladata sitä täyteen, vaikka tilaisuus oli. Ja edelleen puhutaan lämpimistä syyskeleistä. Toisaalta akku ei ajossa tyhjentynytkään eli auto tankkasi sitä tarkalleen kulutuksen verran, muttei osannut paikata ajan mittaan syntynyttä vajausta.

Todellinen ongelma tuntuu olevan BMS eli nykyautoissa käytettävä akunhallinta, joka yrittää pitää kirjaa akkuun ladatusta ja sieltä puretusta energiamäärästä. Kun BMS kirjanpito ajan mittaan menee vinksalleen, auto kuvittelee, ettei akkuun mahdu enempää eikä edes yritä ladata sitä täyteen. Typerä korjaus: ostetaan uusi akku 2 vuoden välein. Fiksu korjaus: BMS reset ja tankataan akku ajoittain täyteen ylläpitolaturilla.

Ajot jatkuu samalla 2019 akulla, tosin nykyään ilman satunnausta limp modea...

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3085
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #16 : 28.05.2025, 17:44:44 »
Sen BMS:n kun nollaa oikealla tavalla niin se toimii niinkuin pitääkin, kiinan elmeillä kun sitä yritetään niin yleensä v... menee. Omassa ajossa joka yleensä on lyhyttä ja webasto talvella päivittäin käytössä niin mitään ongelmaa ole, kerran viikossa tehokkaamman laturin päässä yön yli, nykyinen akku täyttää nyt viisi vuotta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1018
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #17 : 28.05.2025, 18:03:49 »
Ehtaa paskapuhetta tuo.

Minulla on juurikin 7 A ylläpitolaturi. Talvella olen pistänyt "esilämmityksen" (max. 2 h) päälle samaan aikaan kuin webasto ja kesäkeleillä latailen akkua kerran viikossa tämän 2 h.
Tuo ”paskapuhe” on lähtöisin Volvon lisävarusteohjeesta, jossa kerrotaan, että ylläpitolaturi ja sähkölämmitin eivät sovi samaan asennukseen. Weba on sitten asia erikseen.

Koska Volvon lisävarusteet ovat lähtöisin Calixilta, ei mikään estä asentamasta erillistä ajastinta lämmitykselle ja käyttää ylläpitolaturia pitempiä jaksoja, jos näin haluaa.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #18 : 28.05.2025, 18:31:51 »
volvon sarjoissa ei ole liitintä jolla saisi molemmat (laturi ja sisälämppäri) samaan letkuun moottorilämppärin kanssa, eikä asennusohjetta moiseen.
Mutta calixilta sellaisen jakajan saa. Ja vaikka toisenkin jakajan jos haluaa akulle vielä myös lämmittimenkin. 

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 838
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #19 : 30.05.2025, 22:24:59 »
volvon sarjoissa ei ole liitintä jolla saisi molemmat (laturi ja sisälämppäri) samaan letkuun moottorilämppärin kanssa, eikä asennusohjetta moiseen.
Mutta calixilta sellaisen jakajan saa. Ja vaikka toisenkin jakajan jos haluaa akulle vielä myös lämmittimenkin.

Jakaja vielä varustettuna summer/Winter kytkimellä, niin saa pelkän latauksen tarvittaessa. Maksaa vaan sellainen jakaja järjettömästi, versus mitä sen valmistaminen maksaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #20 : 31.05.2025, 11:12:33 »
Miks siinä pitäs olla winter summer kytkin?
Eihän sitä kesällä tarvi latailla.....eikä lämmittää.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 838
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #21 : 31.05.2025, 19:57:49 »
Miks siinä pitäs olla winter summer kytkin?
Eihän sitä kesällä tarvi latailla.....eikä lämmittää.

Jotta saa pelkästään ladattua akkua. Myös kesällä, mutta syksyllä/talvella enempi korostuu, kun tulee enempi webastoa käytettyä. Winter kytkin Summerille ja yöksi voi jättää laturiin, mutta moottori ei lämpene.

Naurakaa vain, olen joo ehkä erilainen autonpitäjä, mutta akut on minulla kestäneet autoissa 10 vuotta, jopa enempi. Lataan säännöllisesti, käytän recover toimintoa, rasitustestin teen kerran vuodessa ja minulla on myös akkulämmittimet autoissa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #22 : 01.06.2025, 11:01:25 »
10v on vasta sisäänajettu....
transitista tuli vaihdettua 16v akku....toimi kyllä vielä mutta noin varoiksi.
Ja hupiakku on 19v ja edelleen käytössä nyt perämoottorin akkuna.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #23 : 03.06.2025, 09:25:27 »
Tuo ”paskapuhe” on lähtöisin Volvon lisävarusteohjeesta, jossa kerrotaan, että ylläpitolaturi ja sähkölämmitin eivät sovi samaan asennukseen. Weba on sitten asia erikseen.

Koska Volvon lisävarusteet ovat lähtöisin Calixilta, ei mikään estä asentamasta erillistä ajastinta lämmitykselle ja käyttää ylläpitolaturia pitempiä jaksoja, jos näin haluaa.
Ja koska Volvo ei itse myy tätä haaroitinta, omamekaanikko päätti ratkaista ongelman yksinkertaisesti valehtelemalla / puhumalla paskaa; ei ole mitään hyötyä 7 A laturista, kun latausaika jää max. 2 tuntiin vuorokaudessa.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #24 : 03.06.2025, 10:54:39 »
7A 2 tunnin ajan lataa akkuun 14Ah.
Onhan sekin jo eteenpäin, paljonkin. Jos on 80Ah akku niin 14Ah on itseasiassa jo kohtuullinen osa siitä mitä akusta on oikeasti ulos saatavissa siten että jännite pysyy riittävänä.
Jos ajatellaan että talviaamuna pitäisi autoa ajamalla ladata 14Ah niin siinä menee aika kauan kun kaikki lämppärit on päällä.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #25 : 03.06.2025, 12:01:12 »
Ja vaikka toisenkin jakajan jos haluaa akulle vielä myös lämmittimenkin.

Ei akkulämppäri välttämättä mitään jakajaa tarvii. Riippuu akkulämppärin tyypistä. Jos tälläät auton laturiin, niin ABH akkulämppäri herää (tietyt reunaehdot) ja lämmittää akkua, jolloin se ottaa paremmin latausta vastaan.

Ei tarvetta kiinteälle laturille, halutessaan voi joskus erillisellä ulkoisella laturilla ladata, jos kokee tarpeelliseksi.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1018
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #26 : 03.06.2025, 12:33:46 »
Ja koska Volvo ei itse myy tätä haaroitinta, omamekaanikko päätti ratkaista ongelman yksinkertaisesti valehtelemalla / puhumalla paskaa; ei ole mitään hyötyä 7 A laturista, kun latausaika jää max. 2 tuntiin vuorokaudessa.
Täällä se viisaus asuu, ei Volvon konttorissa ;D.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #27 : 05.06.2025, 14:08:08 »
Ylläpitolaturi (vain 2 A)+ sähköinen moottorinlämmitin
Ylläpitolaturi (7 A)+ webasto

molemmat testattu. Jälkimmäinen setti bensakoneisen Volvon kanssa JA akku meni toissa kesänä kehnoon kuntoon, kun en puoleeen vuoteen voinut käyttää ylläpitolatausta.

Olikohan nyt kolman kerta, kun samaa asiaa taivutettu rautatiekiskosta. Minulle on ihan turha selittää, että a) ylläpitolaturia ei kukaan tarvi eikä etenkään kesällä b) 7A laturista ei ole mitään hyötyä, jos ladataan vain 2 h kerrallaan c) auto menee rikki, jos siihen laittaa moottorinlämmittimen JA ylläpitolaturin.


Tuosta ylläpitolaturi + sähkölämmitin yhdistelmästä nimenomaan jäi mieleen, että olisi saanut olla vielä kytkin, millä moottorinlämmittimen saa pois päältä, jotta laturia olisi kehdannut käyttää myös kesällä. Paremmin toimi sekin auto talvikeleillä, kun akku sai säännöllisesti lisävirtaa.

Volvon konttorissa lauletaan sen lauluja, jonka leipää syödään. Ei kannata liikaa vakuuttua osaamisesta. Esimerkkinä olkoot vaikka taannoiset sekoilut plugarien kompressorien kanssa.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #28 : 05.06.2025, 22:48:16 »
Merkkiliike on merkkiliike. Niiden osaamisen taso on todettu sekä Volvon että joidenkin muiden merkkien osalta tietyissä kohdin heikommaksi, kuin esim. merkkikohtaisen keskustelufoorumin anti. Tietyt asiat on merkkiliikkeillä hyvin hallussa ja joissain asioissa ollaan aika kujalla. Liekö sitten ohjeistus toimia niin vai onko joskus oikeasti kyse siitä, että ei tiedetä?

Toki virallisen ohjeistuksen varassa toimivat ja osaava / viitseliäs harrastaja kaivaa tietonsa useasta eri lähteestä.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3085
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #29 : 05.06.2025, 23:43:34 »
Öljyt ym ne siellä vaihtaa takuu vehkeisiin, viat korjataan sitten muualla missä ne osataan. Liian monta hommaa on jo itselläkin ollut mitä volvolla ei olla osattu selvittää, no ei parane valittaa riitäpä itsellä hommia  ;D
Tässä olisi hauska tarina yhdestäkin asiakkaasta joka kypsyi volvon osaamiseen sen verran että kävi biltemasta ostamassa mittarin volvolle kun asentajat eivät olleet tietoisia miten eräs asia tutkitaan, tähän löytyi ohjeet jopa vidasta mutta sitäkään ei osata aina näköjään käyttää.  :'(
 No tulipa tämäkin tapaus itse saatettua loppun
« Viimeksi muokattu: 05.06.2025, 23:50:31 kirjoittanut jak900 »

 

Carcom Oy  Elekma