Minäkin tyhmänä ihmettelin, miksi laturi ja lämppäri ei sovi samaan autoon. Omamekaanikko sen sitten kertoi, ja selvähän se on: sillä ajalla, mitä autoa lämmitetään, ei 7A ylläpitolaturi ihmeitä tee.
Ehtaa paskapuhetta tuo.
Minulla on juurikin 7 A ylläpitolaturi. Talvella olen pistänyt "esilämmityksen" (max. 2 h) päälle samaan aikaan kuin webasto ja kesäkeleillä latailen akkua kerran viikossa tämän 2 h. Nykyään saan jopa tiedon sähkönkulutuksesta - usein menee alkuun täydet 7 A (ottoteho reilun 100 W), mutta teho hiipuu normaalisti aika pian ja "tankattu" sähkömäärä jää tyypillisesti jonnekin 5 Ah luokkaan. Webaston ollessa päällä kulutus tietenkin "tapissa" koko ajan.
Bensakone, mutta minulla on auto ajossa keskimäärin 1-2 päivänä viikossa ja välillä auto voi seisoa ajamatta reilun viikon. Vähän aikaa sitten olin puoli vuotta vailla tolppapaikkaa ... ja vaikka tämä jakso osui kesään, niin akku meni silti huonoon kuntoon. Alkoi jopa tulla vikavaloja tauluun tai auto saattoi 1. liikennevalopysähdyksessä mennä limp modeen - sitten oli kivaa, kun olin valoissa paalupaikalla ja vihreän sytyttyä auto kulki 10 km/h kaasu pohjassa

Perinteisen essonbaarin/korjaamoiden logiikan mukaan akku (vaihdettu 2019) tiensä päässä ja ainoa toimiva korjaus tilanteeseen on vaihtaa akku uuteen. Vaan kun sain latauksen taas käyttöön, niin kokeilin pelkkää latausta. Akkuun upposikin useampi kymmenen Ah... ja tämä jopa 300 km maantieajon jälkeen. Eli auto ei vaan halunnut ladata sitä täyteen, vaikka tilaisuus oli. Ja edelleen puhutaan lämpimistä syyskeleistä. Toisaalta akku ei ajossa tyhjentynytkään eli auto tankkasi sitä tarkalleen kulutuksen verran, muttei osannut paikata ajan mittaan syntynyttä vajausta.
Todellinen ongelma tuntuu olevan BMS eli nykyautoissa käytettävä akunhallinta, joka yrittää pitää kirjaa akkuun ladatusta ja sieltä puretusta energiamäärästä. Kun BMS kirjanpito ajan mittaan menee vinksalleen, auto kuvittelee, ettei akkuun mahdu enempää eikä edes yritä ladata sitä täyteen. Typerä korjaus: ostetaan uusi akku 2 vuoden välein. Fiksu korjaus: BMS reset ja tankataan akku ajoittain täyteen ylläpitolaturilla.
Ajot jatkuu samalla 2019 akulla, tosin nykyään ilman satunnausta limp modea...