Kiitos kommenteista.
...
1200 rpm olikin mennyt aiemmin ohi korvien... ihan liian matala kierrosluku tällainen. Tosin tästä syntyvän jurinan pitäisi olla paljon matalataajuisempaa. Joten edelleen vahva suositus napsia valikoista kaikki kaistavahdit yms. avustimet pois. Varmuuden vuoksi.
Ja ne renkaat.... jos 2 pyörii väärinpäin, niin mennyt vaan vas/oikea ristiin? Mutta tämä tuskin värinöitä selittää.
...
Renkaat. Ovat vanteille asennetut väärin päin, kyljen teksti "inside" päälle päin.
Ratin tärinä. Hiukka taisin ampua yli - tärinän taajuus lienee noin 30 Hz huiteita. Asiaa kun olen pakkovaihteillakin kollaillut, kyse vaikuttaisi olevan moottorin alhaisesta kierrosnopeudesta. Hitaassa taajama-ajossa automaatti vaikuttaa toistuvasti käyttävän pykälää liian suurta vaihdetta. Kierroslukumittarin mukaan kone välillä koukkii jopa vain 900...1000 rpm:ssä, kun säädyllinen vääntöalue kyseisissä nopeuksissa mielestäni olisi luokkaa 1300...1700 rpm. Hetkittäin tuntuu kuin moottori hyytyisi siihen paikkaan.
Mieleeni muistuu manuska-Passat 1.5D -81, jollainen minulla oli 80-luvun alulla. Tyhjäkäynnillä diesel-Paskatti täristi konetta ja rattiakin kuin tekee tämä bensatomaattivolvo taajama-ajossa. Ilmiö joka tapauksessa on niin ärsyttävä, ettei tuollaista jaksa sietää.
Täytyy vaihdattaa romuun vaihteistoöljyt ja toivoa, että toosan äly hiukka virkoaa. Paikallinen öljyhuolto heitti öljynvaihdon hinta-arvioksi rapiat 200 euroa, mutta varmuuden vuoksi vien Siniselle Tiskille. Saavat samalla kollata, onko romussa softapäivitykset kunnossa.
-ilkka