Jos vaihto ykköseltä, kakkoselle ja kolmoselle aiheuttaa alle 500mV jännitemuutoksen immussa, niin siitä voi päätellä jotakin, jos kierrosten nousu tyhjäkäynniltä 3000rpm nostaa jännitettä ~2,3V jännitteestä sinne 4,2V kohdille.
IMMun antama jännite on ensin lineaarinen ja sitten vähenee noin neliöllisesti, ellei peräti logaritmisesti....
Ja jos paine pysyy imusarjassa ja kierrokset nousevat yli 1000rpm, niin se sylinterin täytös ei voi olla muuttumatta yli 5 %, ellei vinokoneessa ole jotakin todella ihmeellistä choked-flow tilannetta.
Kuvat kertokoot enemmän kuin sanat.
Ch1 on IMM ja Ch2 on Lambda:





Ja vaihto kakkoselle lähestyy...

Tässä kuvassa on vasemmalla vaihto kakkoselle. Kohta näkyy lambdan signaalissa oikein hyvin.
Valitettavasti kuvatuksissa näkyy ikävästi kipunan ja suuttimien aiheuttamiä jännitepiikki häiriöitä vaikka skoopin kaistanleveys oli rajoitettu 20MHz mittauksen aikana.,
Testikone on B230FK 0,95 baarin ahdoilla ja vakio 13C mitsun ahtimella, AW71L automaagilla, KL-racing "mallisopivalla" 60mm coolerilla, Oikealla hukkaportin kellolla, Kansi kevyesti portattuna, T-nokalla, Vakio suuttimilla ja lastuilla (molemmat).
Oletko varma ettei immun antojännite tuosta muuttusi jos ilmavirtaa lisätään(tuo 5.2 kuulostaa kyllä jostain yhteydestä tutulta)? Tuolla ahtimellahan sinä et voi ilmavirtausta enää lisätä, se ei vaan kasva vaikka painetta nostaakin.
Jos koneessa ei tapahdu
choked-flowta ja paine kaasuläpän takana pysyy vakiona, kierrosluvun muuttuessa yli 1000rpm, niin...
Niin... Paljonkas se ilman tilavuusvirtauksen (myös massavirtauksen) muutos onkaan kuvatussa tilanteessa?
Ja tätä mittaustulostani tukee erittäin voimakkaasti se, että suuttimien aukioloaika tulee tappiin tuossa hitusen yli 4000rpm. Tilanteen pelastaa ainoastaan bensanpaineen säätimen epälineaarinen käytös!
Ps. 5V regulaattoreiden normaali hajonta (mitattua) on siinä 4,85-5,3V.
Pps. väännetään tästä aiheesta vaikka täällä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0Ja pidetään tämä FAQ:na.
