Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin

• 43 Vastauksia
  • 1155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa harald

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
« Vastaus #30 : 20.06.2025, 22:07:54 »
Hei
Eikös tämäkin ongelma ratkea sillä,että investoi Alkupaeräiseen volvon öljybsuodattimeen ja vaihtaa öljyt suositusten mukaan ja käyttää suositusten mukaista öljyä.
,,, leppoisaa kesänjatkoa kaikille!
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #31 : 20.06.2025, 23:04:20 »
Ratkeaa mutta nykyisin kaikesta pitää vääntää ja kääntää  :D

Poissa Shadow_Fi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #32 : tänään kello 02:03:38 »
Olette varmaan melko nuoria (nykyään…..). Ei pitäisi luottaa liikaa valmistajan suosituksiin, kun ne rakentuu paljon muiden asioiden pohjalta paitsi moottorin maksimaalinsen kestävyyden. Joten, jos nyt vaikka edes kerran 15k kilsaa ne öljyt vaihtuis (perempi tuokin on puolittaa).

Paikalla laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #33 : tänään kello 08:32:19 »
No, 6-8 tkm vaihtuu mulla ölpät ja halpa suodatin. Selittää ehkä osaltaan koneen kestoa?
Kulut n 32€ kaikkineen kun itse vaihtaa.
Halpa koneremppa mun mielestä.

Enkä ainakaan minä mikään murrosikäinen ole,  :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa 8-pätkä

• Grand Touring
« Vastaus #34 : tänään kello 09:08:47 »
Onhan moottorit myös aika paljon tarkemmilla toleransseilla ja hienommin tehtyjä jo 2000-luvun alun autoissa jos verrataan vaikka 80-luvun peruja oleviin moottorityyppeihin, puhumattakaan ihan uusista autoista. Kyllä se valmistaja tietää minkä luokituksen, viskositeetin ja vaihtovälin moottori tarvitsee öljylle toimiakseen ja pysyäkseen kasassa.

Vai montako moottorivauriota tiedätte vakioautoissa (joo ei ohjelmoituja) tulleen ihan puhtaasti voitelun huonoudesta sen takia että on ajettu suositusten mukaisilla vaihtoväleillä ja öljyllä?

Omalleenhan saa jokainen tehdä mitä vaan ja ei se tiheämpi vaihtoväli varmasti mitään haittaa, mutta ei siitä juuri hyötyäkään ole.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #35 : tänään kello 09:13:13 »
Vai montako moottorivauriota tiedätte vakioautoissa (joo ei ohjelmoituja) tulleen ihan puhtaasti voitelun huonoudesta sen takia että on ajettu suositusten mukaisilla vaihtoväleillä ja öljyllä?
Harmaakantinen D5 ja huonoksi menneet nostajat, jotka hyvin pitkälti johtuvat juurikin tuosta 30tkm vaihtovälistä?

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : tänään kello 10:19:29 »
Olette varmaan melko nuoria (nykyään…..). Ei pitäisi luottaa liikaa valmistajan suosituksiin, kun ne rakentuu paljon muiden asioiden pohjalta paitsi moottorin maksimaalinsen kestävyyden. Joten, jos nyt vaikka edes kerran 15k kilsaa ne öljyt vaihtuis (perempi tuokin on puolittaa).
Kyllä sitä jo 50-kuoleman välillä jo ollaan, ja asennus hommistakin on "hieman" kokemusta ja vielä lisää tuleekin, ei kai nämä hommat kuitenkaan koskaan kokonaan jää kun asiakaskunta jo niin laaja.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #37 : tänään kello 10:34:34 »
Mä olen vaihtanut mustakoppaseen D5 (’02) öljyt jo pitkään noin 10tkm välein, motonetin volvo-suodatin ja suositetut öljyt A3/B4. Auton mittarissa oli 18tkm kun ostin sen 2003.
Nyt mittarissa 606 tkm, öljyä ei kulu lainkaan vaihtovälillä. Yhden kerran jouduin käynnistämään moottorin lähes kylmänä -15C, jaksoin odottaa ratin takana vain 5min Ardicin lämmitystä, yleisesti ottaen vain lämpöisenä käyntiin. Odotan pitkää ikää moottorille, vähän on pyöräkaarien reunaan tullut korroosion esiasteita.

Poissa Harmaalaatikko

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #38 : tänään kello 13:05:22 »
Mä olen vaihtanut mustakoppaseen D5 (’02) öljyt jo pitkään noin 10tkm välein, motonetin volvo-suodatin ja suositetut öljyt A3/B4.

Minkä merkkistä öljyä olet tarjonnut D5-jumalmoottorille?

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #39 : tänään kello 16:13:20 »
Minkä merkkistä öljyä olet tarjonnut D5-jumalmoottorille?

Olen käyttänyt monia merkkejä, pari vaihtoa on menty Shell Helix

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.msg1061716617#msg1061716617

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #40 : tänään kello 20:49:32 »

Omalleenhan saa jokainen tehdä mitä vaan ja ei se tiheämpi vaihtoväli varmasti mitään haittaa, mutta ei siitä juuri hyötyäkään ole.
Todella todella monta. Ei laakerit leikkaa kiinni ekana vaan ennemmin hajoaa vvt pyörät, jakoketjut, venttiilinnostimet ja turbot. Ja näitä remontteja saa tehdä jatkuvasti.

Jos autolla ajetaan vuodessa 100tkm nättiä matka-ajoa niin voi hyvinkin 30tkm olla hyvä vaihtoväli.

Mutta pätkäajossa tai poljetaan konetta kuumaksi niin 15tkm/1v välein vaihtoon. Itse alan 10tkm jälkeen suunnittelemaan vaihtoa ja toteutan 1-3tkm päästä

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #41 : tänään kello 20:57:22 »
Noi nyt on kuluvia osia muutenkin ja itsekkin noita vaihtellen, täydellisellä huoltokirjalla lyhyilläkin vaihdoilla noita menee ja toisissa taas saattaa kestää koko auton muun elin iän, nyt kyseltiin moottori vaurioista eli juurikin tarkoitettiin laakeri vaurioita jne.

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #42 : tänään kello 21:13:32 »
Vähemmän niitä on koska käytännössä vaatisi imusihdin tukkeutumisen että laakerit leikkaisi kiinni.
 Jatkuvasti liikkuvat pinnat kestää paremmin epäpuhtauksia kuin vaikkapa juuri nostajat ja vvt solenoidit. Poislukien turbojen akselit jossa on suuret lämpötilat sammuttamisen jälkeen tai turbon öljyputki jossa virtaus on suhteessa pieni.

Paikalla laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #43 : tänään kello 23:55:01 »
Mitenkähän on?
Joskus kattelin testiä missä koemoottorilla porruutettiin menemään ja testattiin öljyjä aina välillä.
Halvimmat öljymerkit menettivät ominaisuuksiaan jo noin 7 tkm käytön jälkeen kun kalliimmat merkkiöljyt veteli melkein tuplasti ennen kuin ominaisuudet alko putoomaan.

Varmaan joku maksettu mainos mutta niin ne väitti. Eihän hinta muuten selittäis mitään öljyn laadusta jos ne kaikki olis yhtä hyviä. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Race.fi  Puotilan autokorjaamo