Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita

  • 22 Vastauksia
  • 1258 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jimipee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Päivää!

Volvo tuli pitkästä aikaa talouteen kun sukulainen päätti päivittää uudempaan ja itse en voinut kieltäytyä. Ajokilometrit 519tkm.

Muutamia pieniä kommervenkkejä on kuitenkin päässyt siunaantumaan joista yritän päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Huoltokirjan siirsin paperille niin on ns. kaksinkappalein tallessa ja turvassa  ;D







Vikoinahan nyt meidän taipaleen alussa oli moottorin vikavalo, ajonvakautuksen vikavalo, ajovalon vikavalo sekä ratin asentotunnistimen härö.

Moottorin vikavalon ja tehojen puutumisen sain rajattua moottorin tyynyihin tulppaamalla ahtopaineensäätimeltä ko. pusseihin menevän letkun. Vedot palautui eikä 15min kovemmassakaan vedätyksessä uusia tuonut joten kaikki moottorin kannakkeet uusia kerrallaan. Mistä nämä kannattaa hommata ja minkä merkkisenä? 2kpl vakuumipusseja alas on selkeä sekä 1kpl moottorin päälle, mitä muuta kannattaa samalla jos hyvän haluaa?

Ajonvakautuksen vika ja ratin asentotunnistimen herja taitaa olla puhtaasti vain jälkimmäinen. Ostaako tähän uusi varaosa vai puhdistella vanha netin ohjeen mukaisesti?

Takatutkat onkohan ne testattavissa yksittäin vai meneekö niiden johtosarjan selvittämiseksi?

Ajovalon vikavalo luultavimmin taka-akselin päällä oleva asentotunnistin? Käynnistäessä testaavat molemmat valot itsensä kuten kuuluukin.

Päivitän kuvia enemmän kun saan autoa kuntoon, aikomuksissa olisi koneellinen käsittely korille, muovinsuoja-aine Autodudelta sekä sisältä viimeisen päälle hinkkaus. Tietty nämä vikavalot saada ensin pikimmiten kuriin. Purettavana myös mitä luultavimmin vanhan Nokialaisen handsfree-systeemi. Kiitokset ja toivottavasti täältä Guruilta pieniä vinkkejä ja tipsejä irtoaa, katsotaan miten kauan saadaan Volvo pidettyä hyvänä tienpäällä  8)





Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6527
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #1 : 15.07.2025, 21:05:09 »
Volvoon sopivalla koodinlukijalla kannattaa katsoa ne tarkemmat viat, ettei sokkona vaihda väärää osaa. Ajotietokoneen ilmoitukset antaa vaan suuntaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jimipee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #2 : 15.07.2025, 21:19:51 »
Volvoon sopivalla koodinlukijalla kannattaa katsoa ne tarkemmat viat, ettei sokkona vaihda väärää osaa. Ajotietokoneen ilmoitukset antaa vaan suuntaa.

Nämä katottu icarsoftin vol v2:sella. Ohessa koodit mitkä jäi vielä päälle moottorityynyjen tulppauksen jälkeen

E: Ja vika saattaa pysyä poissa myös hetken, vasemmalle tappiin kääntäessä tulee takuuvarmasti esille  ;D










« Viimeksi muokattu: 15.07.2025, 21:21:52 kirjoittanut Jimipee »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4227
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #3 : 16.07.2025, 04:50:51 »
Eihän tässä ole enää alipaineella toimivaa ahtimen ohjausta kun on näin "uusi".

Valojen ei kuulu kunnossa ollessaan nousta ja laskea. Vika voi silti olla kyllä säätöpotikan tangossa, kannattaa tarkastaa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6527
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #4 : 16.07.2025, 08:17:58 »
Se säätöpotikka voi mennä mykäksi tai oikosulkuun tai tanko irrota, parista ekasta tuli omassa 2003-mallissa jopa piilevä vikakoodi. Valot voi testata seinää vasten seisomalla peräkoukun päällä, reagoiko korkekussäätö
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jimipee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #5 : 16.07.2025, 11:03:35 »
Eihän tässä ole enää alipaineella toimivaa ahtimen ohjausta kun on näin "uusi".

Valojen ei kuulu kunnossa ollessaan nousta ja laskea. Vika voi silti olla kyllä säätöpotikan tangossa, kannattaa tarkastaa.

Mihinhän se tuo sitten vaikuttaa kun moottorin vakuumipussien lähdön tulppasi niin sehän ahdot palasi normaaliksi ainakin persdynon perusteella. Tuleekohan sille sähköiselle säätimelle alipainetieto jostakin ja vuotava alipaine antaisi sille väärää tietoa sitten. Täytyy tänään hieman lenkkiä käydä vielä ajamassa antaisiko muita vikakoodeja moottorin osalta.
Ipartsilta tilatessa olisi kaksi vakuumityynyä, ylätuki, jakopään puoleinen kannake sekä apurungon ja vaihteiston välinen kannake 300e, merkkeinä Meyle, Febi ja Corteco. Skandixilla 400e samat mutta merkkiä ei anna tietoon, lukee vain OEM Quality. Onko noista kummastakaan kokemusta?

Täytyykin nuo säätöpotikat käydä läpi.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #6 : 16.07.2025, 13:13:53 »
Se säätöpotikka voi mennä mykäksi tai oikosulkuun tai tanko irrota, parista ekasta tuli omassa 2003-mallissa jopa piilevä vikakoodi. Valot voi testata seinää vasten seisomalla peräkoukun päällä, reagoiko korkekussäätö

Itellä oli S80:ssä säätöpotikka ihan jumissa. Ei liikkunut enää käsivoimin. Oli lopulta katkaissut tangon kiinnityksen ja katsuri huomasi sen. Ostin ihan OE-osana kannattimen ja välitangon, joka sekin oli varsin juminen. Alla etuvedon osanumerot ja hinnat viime syksyltä. XC:ssä voi jopa olla eroavaisuuksia, kun alusta on vähän korkeammalla ja nelivedon takapää muutenkin vähän erilainen.

8622448   KANNATIN 11,45 e
8622449   NIVELTANKO 47,38 e

Säätöpotikaksi otin Topranin.
600 214 / TOPRAN Sensori, Xenonvalo (ajovalokorkeuden säätö)   27,61 €

Tuo parkkitutkajuttu on kyllä outo - jos vain yksi anturi on pimeänä, niin antaa oman kokemuksen mukaan vain ja ainoastaan siitä vikakoodin. Kun kaikista neljästä tulee koodit, niin epäilyttää, että onko johtosarjassa tai ohjaimessa vikaa.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4559
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #7 : 16.07.2025, 13:40:34 »
Se säätöpotikka voi mennä mykäksi tai oikosulkuun tai tanko irrota, parista ekasta tuli omassa 2003-mallissa jopa piilevä vikakoodi.
Mulla oli molemmat säätöhimmelit irti P2 XCstä, alkuperäinen kannattimen kiinnitysniitti(?) oli pettänyt ja säätöhimmeli roikkui sen vipuvarren varassa. Ruuvilla kiinni ja matka jatkui.

Skandixilla 400e samat mutta merkkiä ei anna tietoon, lukee vain OEM Quality. Onko noista kummastakaan kokemusta?
Skandixilta on yleensä tullut ihan hyvää tavaraa ja toimitus kohtuullisen nopea.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6527
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #8 : 16.07.2025, 13:43:12 »
Joo jos se tanko irtoaa se jumittuu ennen pitkää yhteen asentoon.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jimipee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #9 : 16.07.2025, 20:51:34 »


Jooh, perutaan sanat  ;D Vikakoodit on ja pysyy, kuitenkin auto toimii joten kuten paremmin sekä koodit muuttuneet hieman. Nyt toimii taajamassa hyvin mutta motarilla 100-120kmh väliin polkaisu tuottaa vikaa esiin ainakin persposkiin tuntuen. Moottorin vikavaloa ei anna itse näyttöön enää. Tuolla icarsoftilla pitäisi ajonaikana saada jotain lukemia ylös, löytyyköhän noihin jotain viiteohjetta netistä ?

Moottorille antaa vielä:
1540 - Turbo Control, pressure too high
1517 - Turbo Control, pressure too high
1600 - Charge pressure sensor

Vaihteistolle
0A31 - Control Module Communication, signal missing from Engine Control Module (ECM)

Sekä muuten ei moottoriin liittyviä:
0109
9C03
8F15

Vähän rupeaa jo uskomaan että se turbo olisi siivekkeineen karstan peitossa. Täytyy tutkia ahtoputket ja se resonaattori kuitenkin ensin vielä kunnolla. Uskaltaako tuollaisessa liipaista tehdaskorjatun Garretin taikka ihan uuden Lucasin. Täytyy myös tuo turbonsäädin ottaa irti ja kokeilla miten liikkuu siivekkeet sekä muovirattaiden kunto tarkistaa. Varaosana tuon hintaero on niin pieni koko pakettiin verrattuna että tuolloin on sama koko turbopaketti ostaa


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4227
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #10 : 17.07.2025, 05:29:06 »
Pariin vastaavaan vaivaan oon uusinut vasemmalla coolerin päädyssä sijaitsevan map-sensorin, ja onhan sulla tuo yksi koodikin siihen viittaava.
Katso miten ahtopaine käyttäytyy ajossa jos se on icarilla mahdollista.

Poissa Jimipee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #11 : 22.07.2025, 11:35:07 »
Vikaa tutkittiin muutaman kaverin kera, turbon tangossa ei mitään liikettä. Kilometrejä jo sen verran niin laitoin tilaukseen tehdaskorjatun alkuperäisen Garretin, moottorin kumityynyt, venttiilinkopantiivisteen, xenonien säätöanturin sekä map-anturin. Nelikossa taitaakin olla kivasti työläämpi tuo turbon vaihto joten täytyy kiikuttaa sen osalta pajalle, purattaa luultavasti kulmavaihteen edestä, mutta helpottaa kaiketin samalla taaeamman kumityynyn vaihtoa. Kokemuksia Itä-Suomen alueelta että kuka kyläseppä näitä laittelee ja mieluiten laadukkaasti?

Jospa ne kelitkin viilenisi niin kehtaisi nahkapenkit käsitellä ja muutenkin siistiä entisestään sisäpuolen. Mistä näihin muuten löytää helpoiten varaosakoodin esim. juuri tuohon ratin kellojouseen? Ipartsin sivu oli puutteellinen DSTC:n yhteensopivuudesta ja Skandixilla maksaa kevyen 400e  ;D

Paikalla J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1736
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #12 : 22.07.2025, 15:59:15 »
Kyllä sen turbon vaihtaa itsekin jos työkalut löytyy. Kulmavaihde tosiaan pois tieltä. Muistaakseni tarvitaan 1/4" pitkä jatko ja kulma jotta pääsee alhaalta käsiksi joihinkin turbon pultteihin. Meikäläisellä öljyputken banjopultti aiheutti harmaita hiuksia, kun en millään meinannut saada kierteelle. Putki otti hieman siipeensä kun irroitin. (Osaamattomuutta)
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Jimipee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #13 : 23.07.2025, 15:16:48 »
Kyllä sen turbon vaihtaa itsekin jos työkalut löytyy. Kulmavaihde tosiaan pois tieltä. Muistaakseni tarvitaan 1/4" pitkä jatko ja kulma jotta pääsee alhaalta käsiksi joihinkin turbon pultteihin. Meikäläisellä öljyputken banjopultti aiheutti harmaita hiuksia, kun en millään meinannut saada kierteelle. Putki otti hieman siipeensä kun irroitin. (Osaamattomuutta)

Paitsi nosturia varmasti mieluusti käyttää, itselläni ilmainen pääsy vain pukeille. Nosturillisen tallin vuokraus viikonlopuksi helpottaa suoraan maksamaan tekijämiehelle  ;D Tällä viikolla pitkälti kaikki osat perillä. Laitoin vielä do88 - lafkasta tulemaan turbon resonaattoriputken tilalle normaalin silikoniputken.

Naapuri kyseli Volvosta että joko on paljon yli 200tkm ajettu yksilö... Tuli samalla tuo jälkiasenteinen handsfree purettua ja käytyä radion liittimet läpi. Vielä ei korjaantunut kun fader etukaiuttimille käännettynä säristää ääntä ja muutoinkin hiljaisempana soivat mitä takakaiuttimet. Taitaapi mennä radion vaihdoksi jossain välissä.




Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5581
  • Volvo V70
Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
« Vastaus #14 : 23.07.2025, 16:32:57 »
Siistin XC:n olet löytänyt.

Nuo radiot tuppaa vanhemmiten hajoamaan kun konkat hajoaa.

Omaankin vaihdoin aikoinaan Pioneerin 2-dinin soittimen juuri tuon takia..
« Viimeksi muokattu: 23.07.2025, 16:38:12 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

 

Futurez  Kulkukoira