Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?

  • 43 Vastauksia
  • 3252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3451
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #30 : 10.10.2025, 19:45:21 »
Joo, dicellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja tuolla on nyt ohjelmoitu, käytetty vidaa ym lähes päivittäin eli paljon. Tuossa kuvassa vaan klassinen esimerkki että jos koodina on signaalin puute niin ei siihen yksikköön silloin yhteyttä saa, eli tuossa tapauksessa taas ohjelma ja kaapeli toimii kun kuitenkin kun koodi ym saatu ulos.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2025, 19:50:15 kirjoittanut jak900 »

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #31 : 10.10.2025, 21:01:26 »
Liekö joku kämmi tuo huomautus, kun itselläni samanlainen ENET kaapeli ja hyvin rokkaa. En ole SPA-Volvoja niin perusteellisesti ronkkinut VDASHilla että osaisin sanoa ilmeneekö nuo bugit minulla, mutta Orbit toimii kuin junan vessa tuolla kaapelilla.
Ei ole kämmi, vaan minun aikaansaannos ;D Tilasin tuolta kaapelin joka ei mennyt portissa pohjaan, niin lähettivät minulle ilmaiseksi adapterin ja lisäsivät sivuille huomautuksen. Olivat kokeilleet pihalla johonkin saman ikäiseen Volvoon ja todenneet, että eipä tosiaan mene pohjaan.

Toistan, että tuo sama loputon latausympyrän pyöriminen tapahtuu jokaisella ohjainlaitteella, on tapahtunut aina, enkä ole koskaan saanut kertaakaan mitään tuohon ikkunaan näkymään. Kyllä CCM-yksikköön saa tuolla yhteyden ihan normaalisti. Jostain syystä on vaan heittänyt penkin lämppäristä haamukoodia viime talven lämmitysvastuksen vaihdon jälkeen.

Sitten kun menee katselemaan mittausarvoja sitä toista kautta(en muista millä nimellä se valikko on ruudun oikeassa ylälaidassa), jossa saa hakupuun näkyviin jokaisesta luettavasta arvosta, niin sitä kautta toimii anturitietojen katselu.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2025, 21:04:32 kirjoittanut T-Row »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3451
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #32 : 10.10.2025, 21:34:32 »
Sitten se vaan ei sulla toimi, meitä käyttäjiä on kuitenkin aika paljon ympäri maailmaa ja hyvin vähän tuntuu ongelmia olevan, sitten vaan orbit käyttöön josko toimisi paremmin  :)

Poissa Mjp900

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #33 : 10.10.2025, 22:02:44 »
Mitä se tarkoittaa, kun saa bannit Volvolle? Eikö silloin saa enää päivityksiä, mutta haitanneeko tuo 2019 ikäisessä autossa? Vai eikö ne suostu huoltamaan esim. jakopäätäkään?

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #34 : 10.10.2025, 22:05:54 »
Unohtui mainita, että tuo vikakoodi joka oli esimerkissä ei ole päällä oleva vika vaan kuittaantuu pois ja tulee sitten aina tasaisin väliajoin listaan takaisin. Kysäisin omamekaanikoltakin, että mistä tuo johtuu kun koodi ilmaantui lämppärin vaihdon jälkeen, mutta ei osannut vastata. Ja väliäkö tuolla, kun tosiaan sama ongelma on minun tapauksessa jokaisen vikakoodin kohdalla. Hankalahan näihin bugittamisiin on muutenkaan foorumin välityksellä konsultointia kysellä. Pitäisi paikan päällä päästä näyttämään jollekin enemmän ohjelmaa käyttäneelle, että mikä mättää.

Sitten unohtui mainita, että mistä on syntynyt käsitys vdash ja enet-kaapelin yhteensopivuudesta. Tästä -> https://d5t5.com/eshop/detail/181/voe-9513108-replacement
En toki ole aivan varma onko tuo sama kaapeli kuin elekman myymä enet, mutta kovin on saman näköinen ja hintaluokkakin täsmää.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3672
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #35 : 10.10.2025, 22:11:12 »
Liekö sitten joku VDASHin bugi nimenomaan tuon DOIP-protokollan kanssa, ehkä se toimii paremmin J2534 -kaapelin kanssa. Dice lienee näistä kaikista kolmesta se hitain ja vanhin vaihtoehto. Vida on ainakin tähän asti toiminut J2534 kaapelilla hyvin, samoin VDASH. Orbit taas vaatii ENET kaapelin.


Bännien saaminen tarkoittaa sitä, että ei saa Volvon palvelimelta mitään softaa ladattua. Tietenkään mekaaniseen huoltoon se ei vaikuta kuten tuohon jakopäähän ja johonkin 2019 vuoden autoon en näe päivityksissä juurikaan ideaa.

Aihetta sivuten, tietyt käytetyt varaosat aiheuttavat nykyään kaiketi myös ongelmia. Jos Vida haistaa että autoon on vaihdettu käytetty ohjausyksikkö, niin "total upgrade" on estetty kunnes on maksettu sievoisen summainen reload vaihdetulle yksikölle.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3451
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #36 : 10.10.2025, 22:52:01 »
Ei se dicekään hidas ole mutta varma toiminen ainakin, jotain muilla kaapeleilla ym kiinan kikkareilla ajettuja juttuja olen sitten dicen kanssa parsinut kasaan.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #37 : 22.10.2025, 21:37:19 »
Laitetaan nyt vielä tännekin liittyen tuohon laturin/virtalähteen valintaan ja virran kulutukseen.

Seisotin pitkän tovin autoa tallilla ilman latausta ja virrat päällä virrankulutusta mitaten siten, että ylimääräiset kuluttajat, kuten ajovalot ja sisävalot olivat pois päältä. 17A +-0,5A pyöri virran kulutus. Sitten kytkin 30A victronin lataamaan ja auto sai sen voimalla seistä virrat päällä periaatteella unohda ja tee rauhassa. Ei missään vaiheessa alkanut jännite kyykkäilemään orbitilla ohjelmointia tehdessä. Autohan oli siis V90 -17.

Päädyin siis orbitiin ja homma toimi hyvin. Otin vuoden lisenssin ja cem pinin purun, niin ei tainnut mennä kuin pari tuntia, ja cem pin oli sähköpostissa. Itse ohjelma pelaa hyvin ja ohjelmointi on helppoa. Sain jo tehtyä kaikki tärkeimmän, eli start/stop hommat, navigoinnin aktivointi, subbarin aktivointi ja jotain muuta pientä. Se jäi vielä tässä vaiheessa mysteeriksi, että miten hyvin huolto ja diagnostiikkahommat onnistuvat tuolla verrattuna vdashiin. Ilmoittelen tänne sitten heti kun mahdollisia bugeja, muita ongelmia tai puutteita ilmenee. Toivoisin myös muilta samaa sekä orbitiin, että vdashiin liittyen. Jos on jotain ongelmia noiden vehkeiden kanssa, niin raportoikaa ihmeessä tänne. Tämän topicin alkuperäinen idea on kuitenkin auttaa valinnassa liittyen siihen, että kumpaako ohjelmaa päätyisi käyttämään.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3451
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #38 : 22.10.2025, 22:50:48 »
Vdashille ainakin on oma ketjunsa ja tais olla jo orbitillekkin.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #39 : 14.11.2025, 08:08:33 »
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-1224-v-25-a-2000045788?srsltid=AfmBOopK7RJmaQ59MvEndJADcCPLwutUZ8AmhZDWCw1mct1xON_FYnZc

Hinta/ampeeri suhteeltaan bilteman 25A älylaturi olis paras vaihtoehto. Kaippa tuommonen älylaturikin passaa tähän hommaan?

Sitten semmonen tyhmä kysymys, että pystyykö noita ohjelmointeja suorittamaan peräti auto käynnissä? ;D
Biltemassa kulkiessa sattui silmään se 25A, alle 90€ maksava älylaturi, josta oli aiemmin täällä puhetta. Huomio kiinnittyi siihen, että laturihan on oikeasti kookas ja kaapelit myös. Verkkosivujen kuva saa laturin ja kaapelit näyttämään pienemmiltä, kuin mitä todellisuudessa ovat. Kysäisin sitten myyjältä, että olisiko tuo mallikappele mahdollista viedä pihalle testiin ja mittailla mitä se jaksaa työntää auton seistessä virrat päällä. Hyvin jaksoi työntää päälle 20A pitkän aikaa pihassa, joten uskalsin ostaa laturin.
Testailin vielä myöhemmin, eikä mitään ongelmaa. Työntää lähes sen mitä lupaa, eikä virta kyykkäillyt missään vaiheessa alle 20A, vaikka autoa piti pitkän aikaa valot ja virrat päällä. Laturissa itsessään on ampeerimittari, ja varmistin virran vielä pihtimittarilla. Laturin oma mittari vaikuttaisi tarpeeksi luotettavalta. Voisi siis näin lyhyen kokemuksen perusteella suositella edullisena vaihtoehtona näihin hommiin. Aika sitten näyttää, että tuleeko ongelmia. Erillistä takuuta ei ole mainittu, mutta myyjä sanoi, että käytännössä tuollaiselle laitteelle takuu heillä on kaksi vuotta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 864
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #40 : 18.11.2025, 23:07:38 »
Biltemassa kulkiessa sattui silmään se 25A, alle 90€ maksava älylaturi, josta oli aiemmin täällä puhetta. Huomio kiinnittyi siihen, että laturihan on oikeasti kookas ja kaapelit myös. Verkkosivujen kuva saa laturin ja kaapelit näyttämään pienemmiltä, kuin mitä todellisuudessa ovat. Kysäisin sitten myyjältä, että olisiko tuo mallikappele mahdollista viedä pihalle testiin ja mittailla mitä se jaksaa työntää auton seistessä virrat päällä. Hyvin jaksoi työntää päälle 20A pitkän aikaa pihassa, joten uskalsin ostaa laturin.
Testailin vielä myöhemmin, eikä mitään ongelmaa. Työntää lähes sen mitä lupaa, eikä virta kyykkäillyt missään vaiheessa alle 20A, vaikka autoa piti pitkän aikaa valot ja virrat päällä. Laturissa itsessään on ampeerimittari, ja varmistin virran vielä pihtimittarilla. Laturin oma mittari vaikuttaisi tarpeeksi luotettavalta. Voisi siis näin lyhyen kokemuksen perusteella suositella edullisena vaihtoehtona näihin hommiin. Aika sitten näyttää, että tuleeko ongelmia. Erillistä takuuta ei ole mainittu, mutta myyjä sanoi, että käytännössä tuollaiselle laitteelle takuu heillä on kaksi vuotta.

Kiitos tästä tiedosta. Moni aina morkkaa Bilteman tuotteita, vaikka itselläni ne on pelanneet. Taidan käydä itsellänikin samanlaisen noutamassa.

Toinen kyssäri koskien orbit vs vdash. Haluaisin disabloida omasta v90cc 2017 pois egr:än. Auto on jo polestar ohjelmalla ja en siis tehoja kaipaa lisää. Vdashilla onnistunee pelkkä egr:n ohjelmallinen poisto, mutta voiko sitä tehdä orbitilla?

Aikaisempaan xc70 ostin sen 399e lisenssin vdashiin ja softasin auton sillä. Nyt varmaan joutuu vähintään saman summan maksamaan, jos ottaa täydet oikeudet.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #41 : 18.11.2025, 23:34:36 »
Orbitilla ei onnistu tehojen lisäys, eikä egr:n poisto.

Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että löytyykö autostasi ajotilojen valintakytkin? Minua kiinnostaisi tietää, että kuinka käyttäytyy auto, jossa polestar-ohjelma, mutta ei ajotilojen valintakytkintä. Lähinnä se, että ilmaantuuko jonnekin valikkoon polestar-moodi vaihteistolle?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 864
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #42 : 19.11.2025, 16:47:52 »
Orbitilla ei onnistu tehojen lisäys, eikä egr:n poisto.

Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että löytyykö autostasi ajotilojen valintakytkin? Minua kiinnostaisi tietää, että kuinka käyttäytyy auto, jossa polestar-ohjelma, mutta ei ajotilojen valintakytkintä. Lähinnä se, että ilmaantuuko jonnekin valikkoon polestar-moodi vaihteistolle?

Eli minun kannattanee valita se vdash, koska start stop pois, egr pois ja ehkä subbari. Siinäpä ne muutokset mitä haluan tehä

Kyllä. Autosta löytyy ajotilojen valintakytkin ja siellä on neljä ajotilaa. Eco, normaali, polestar ja invidual.

Auto käyttäytyy kaikilla moodeilla eritavalla. Eco moodilla menee pienellä kulutuksella ja heittää vapaalle rullatessa. Polestarilla tyhjäkäyntikierrokset nousee ja auto lähtee ihan eritavalla, kuin muilla ajotiloilla.

Invidualia voi itse valikoista säätää haluamalleen tavalle.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #43 : 19.11.2025, 21:16:40 »
Jos jollakulla tätä topicia lukevalla on autossaan tehtaan polestar-ohjelma, mutta ei ajotilan valintakytkintä, niin huutakoon hep. Kiinnostaa tietää miten tuo homma on toteutettu ajotilan valinnan osalta.

Mulla on vähän se ongelma tuossa v90 mallissa, että saan ajotilat orbitilla näkyviin valikkoon, mutta ne eivät toimi. Ilmeisesti pitäisi asentaa fyysinen kytkin, jotta alkaisi toimimaan.

 

RallyBaron  Samppasport