Proturbo  Autodiagnoosi

V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä

  • 33 Vastauksia
  • 14671 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #15 : 02.02.2012, 21:51:38 »
Pitää myös tilata aika,nyt on ollut ulkona,niin takkuaa,tallista lähteny.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #16 : 03.02.2012, 10:25:21 »
No joo,maanantaiaamuna,säädettäessä kone pitää olla 80asteinen.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa SaraKiuruKanerva

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #17 : 14.02.2012, 15:41:56 »
Autossamme siis oli ajoitukset pielessä, kuten jo kerroinkin. Siinä oli kuitenkin muutakin, nimittäin egr-venttiili kiukutteli. Se on ajoittain aiheuttanut varmaan vielä pahemman vaikeuden käynnistyä. Nypättiin se pois toiminnasta ja nyt lähtee käyntiin nätisti. Kannattaa siis sekin ehkä tsekata jos on samantyyppistä oiretta.

Poissa SL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #18 : 28.02.2012, 21:44:05 »
Omaan tdi volvoon vaihdettu äskettäin pumpunhihna korjaamolla. Pienoinen
ongelma meinaa olla jos jättää laittamatta roikkaan, ei oikein hyvin lähde tulille. reilu
-5 astetta pakkasta riittää jo että saa sahata vaikka tekis tuplahehkutukset. Mutta jos on
roikassa vähänkin aikaa niin lähtee hyvin (lauhalla kelillä 30min, kovalla pakkasella 1h), jopa silloin kun oli -30 asteen paukkupakkaset. Muutaman tunnin seisonut auto lähtee vielä todella hyvin käyntiin
mutta 8h seisonta niin saa tosiaan käynnistellä useamman kerran jos ei ole lohkolämppärissä.

Eli ajoitus on kyllä kohdallaan, mutta hehkuista ja pa-suodattimesta ei ole mitään tietoa? Vai onko
muita keinoja.
v70 2.4d -02

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #19 : 28.02.2012, 21:51:00 »
Tarkista ainakin hehkuttaako se edes. Hehkutkaan ei paljon maksa.

Mä vaihdoin omaani vaikkei isoja ongelmia ollu, mutta muuttui todella paljon paremmaks.

Poissa SL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #20 : 28.02.2012, 21:54:44 »
Senhän ilmeisesti voi tarkistaa ihan yleismittarilla? Tarkalleen en kyllä tiedä miten? Ja
se vielä että +4 asteisesta tallissa käynnistyy tosi hyvin, mittaristossa kyllä lukee
"dieselin hehkutus" paitsi silloin kun on ollut roikassa.
v70 2.4d -02

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #21 : 28.02.2012, 23:14:06 »
Senhän ilmeisesti voi tarkistaa ihan yleismittarilla? Tarkalleen en kyllä tiedä miten? Ja
se vielä että +4 asteisesta tallissa käynnistyy tosi hyvin, mittaristossa kyllä lukee
"dieselin hehkutus" paitsi silloin kun on ollut roikassa.
Se että hehkun valo palaa, ei tarkoita automaattisesti että hehkuttaa. Esim hehkut pimeenä.
Tarkistaa voi yleismittarilla mutta silti ne hehkut ei välttämättä ole täysin kunnossa. Mittaa vastuksen hehkusta.
Ne hatut vaan pois ja siitä kierreosasta ja johonkin maihin mittaa vastuksen.
Suosittelisin hakeen vaan uudet hehkut ja vaihtamaan. Pääset helpommalla koska vika on tedennäköisesti hehkuissa

Kone ei tarvi kovinkaan paljoa lämpöä niin ei hehkuta. Ominaisuus, joten ei huolta.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #22 : 29.02.2012, 11:36:26 »
Omaan tdi volvoon vaihdettu äskettäin pumpunhihna korjaamolla. Pienoinen
ongelma meinaa olla jos jättää laittamatta roikkaan, ei oikein hyvin lähde tulille. reilu
-5 astetta pakkasta riittää jo että saa sahata vaikka tekis tuplahehkutukset. Mutta jos on
roikassa vähänkin aikaa niin lähtee hyvin (lauhalla kelillä 30min, kovalla pakkasella 1h), jopa silloin kun oli -30 asteen paukkupakkaset. Muutaman tunnin seisonut auto lähtee vielä todella hyvin käyntiin
mutta 8h seisonta niin saa tosiaan käynnistellä useamman kerran jos ei ole lohkolämppärissä.

Eli ajoitus on kyllä kohdallaan, mutta hehkuista ja pa-suodattimesta ei ole mitään tietoa? Vai onko
muita keinoja.

Remmi voi olla vaihdettu mutta kuka sanoo, että se pumpun hihnan ajoitus on varmasti oikein?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #23 : 29.02.2012, 12:43:04 »
Mulle sanoivat sinisellä,että jakohihnan ajoitus tarkistettava, ennen pumpun mekaanista ajoitusta,ja sitte se dynaaminen ajoitus.Liekkö rahastusta?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #24 : 29.02.2012, 12:58:17 »
Mulle sanoivat sinisellä,että jakohihnan ajoitus tarkistettava, ennen pumpun mekaanista ajoitusta,ja sitte se dynaaminen ajoitus.Liekkö rahastusta?
Molemmat ajoitukset kannattaa tehdä.

Poissa SL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #25 : 29.02.2012, 15:19:43 »
Remmi vaihdettu luottokorjaajalla joka on näitä rassannut paljon, eli se
on kunnossa. Pitääpä alkaa suunnittelee hehkun vaihtoo pikku hiljaa.
v70 2.4d -02

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #26 : 29.02.2012, 17:27:16 »
Jos mekaaninen ajoitus on kunnossa, niin lähtee kyllä -5 asteesta käyntiin ilman hehkutustakin, ja ilman sahaamista ... Mutta eikun vaan hehkuja vaihtelemaan, sun muuta...  ;) .
Mulle sanoivat sinisellä,että jakohihnan ajoitus tarkistettava, ennen pumpun mekaanista ajoitusta,ja sitte se dynaaminen ajoitus.Liekkö rahastusta?
Eikös tuo jakohihnan ajoituksen tarkistus ole juurikin tätä mekaanista?
Tossa on kuvattu tuo ajoituksen säätö, on Jetasta, mutta aivan sama on kaikissa jakajapumpullisissa.
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/jakajapumpun-ajoitus.php
« Viimeksi muokattu: 29.02.2012, 17:33:48 kirjoittanut Phav »

Poissa Schwarzwald

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • V70 2.5 TDI Black Metallic
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #27 : 01.03.2012, 16:24:58 »
850/S/V70 TDI:hin voi asentaa "hehkumodin" eli pakkohehkutuskytkimen. Se perustuu siihen, että moottorin lämpötila-anturin kanssa sarjaan asennetaan kytkimestä kytkeytyvä ylimääräinen 10 kohmin (10 000 ohmin) vastus. Kun kytkin on päällä (eli off-asennossa, kytkimen kanssa rinnan on tuo vastus), luulee moottorinohjaus konetta kylmäksi ja aloittaa hehkuttamisen ja "ryypyttämisen". Tätä ei kannata jättää liian moneksi minuutiksi päälle, tai moottorinohjauksen varoitusvalo syttyy ja sammuu vasta uuden käynnistyksen jälkeen (oma kokemus). Kandee laittaa varoitusvalollinen kytkin, itse pistin kojelautaan "Glow" tarralla varustetun, romu-V70:n sumuvalokytkimen yhdessä 1 irrottavan ja 1 kytkevän releen kanssa - lievää säätöä.
Vinkitys täällä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=178.0

Muuten olen sitä mieltä, että katalysaattori tukkeutuu ajan kanssa, ja siinä tarvitaan joko uusi katti, tai 1" putki jolla sitä nk. avarretaan. Ja ah, kyllä turbo pyörii, ja noki irtoaa eikä tuki mestoja tai katsastuskonttorin mittalaitteita...
Uusi katti saa (jos ei ole 98/14 tai uudempi tyyppihyväksyntä autossa, noissa 90-luvun vehkeissä ei ole) olla ei-E-hyväksyttykin eli tämmöinen:
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-V70-2-5-1996-99-Diesel-Exhaust-Catalytic-Converter-Cat-/200688387826?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2eb9f5c6f2
tilaa 2, postikulut 35 egee, riittää 20 vuodeksi minkä autokin kestää, 1 hinta siis ilman rahtia 175€ - täällä romuttamollakin enemmän...

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #28 : 01.03.2012, 17:16:06 »


Muuten olen sitä mieltä, että katalysaattori tukkeutuu ajan kanssa, ja siinä tarvitaan joko uusi katti, tai 1" putki jolla sitä nk. avarretaan. Ja ah, kyllä turbo pyörii, ja noki irtoaa eikä tuki mestoja tai katsastuskonttorin mittalaitteita...

Tai sitten avata alkuperäinen katti ja ronkkia sieltä sisukset pois ja hitsata takas umpeen. Aukasta kannattaa yläpuolelta. Vai läksikö Volvossa katti pulttiliitoksella irti, en muista, Audeissa lähtee, eli niissä saa homman tehtyä ilman hitsausta, pelkkä rautakanki riittää.  Piristyy muuten auto kummasti...  ;)

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI ongelmia kylmäkäynnistyksessä
« Vastaus #29 : 02.03.2012, 11:20:20 »
Omaan tdi volvoon vaihdettu äskettäin pumpunhihna korjaamolla. Pienoinen
ongelma meinaa olla jos jättää laittamatta roikkaan, ei oikein hyvin lähde tulille. reilu
-5 astetta pakkasta riittää jo että saa sahata vaikka tekis tuplahehkutukset. Mutta jos on
roikassa vähänkin aikaa niin lähtee hyvin (lauhalla kelillä 30min, kovalla pakkasella 1h), jopa silloin kun oli -30 asteen paukkupakkaset. Muutaman tunnin seisonut auto lähtee vielä todella hyvin käyntiin
mutta 8h seisonta niin saa tosiaan käynnistellä useamman kerran jos ei ole lohkolämppärissä.

Eli ajoitus on kyllä kohdallaan, mutta hehkuista ja pa-suodattimesta ei ole mitään tietoa? Vai onko
muita keinoja.

Itsellä oli sama homma pikkupakkasilla, erittäin nihkeätä oli käyntiinlähtö ilman roikkaa vaikka aiemmin juuri käytetty Volvolla pumpun hihnan ajotukset ja pari hehkoa vaihdattamassa. Nyt n.60tkm myöhemmin vaihdettiin pumppu hihna kotitöinä ja karvan aikaiselle säädettiin lähtee käyntiin erinomaisesti vaikka vähän kovemmistakin pakkasista. Talvikulutuskaan ei ole kasvanut , 6.5-6.9l/100km edelleen. 

 

Carcom Oy  Elekma