Heippa!
Oisko kenelläkään moottorista teknistätietoo, kuvaa tai jotain.
Tuli ostettua tuommonen kulkupeli, niinpä olisin kiitollinen kaikesta infosta.
ps. paripäivää oon testaillu, kyllä on loistopeli.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B8444S_engine315hp ja 440Nm. Äänet parhaimmillaan heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (mahtava röpötys) ja kierrosten noustessa 4000 paremmalle puolelle.
Alavääntöä on mahtavasti, koneella voi kaupunkiajossa pysytellä koko ajan 2000 rmp:n alapuolella ilman että tarvitsee olla tientukkona.
Omastani kellotin 0-100 ajan tasan 6 sekuntiin (ryömintälähtö) joten mahtavasti se tuota yli 1800 kilon massaa liikuttaa

Haldex sukupolvea 3.5. Paineet ovat jatkuvasti päällä (pre-X) joten etupyörien sutimista ei tarvita takapyörien mukaantuloon. Normiajossa ja tilanteessa Haldex jakaa voiman 90/10 suhteella ja kiihdytyksissä suhde on 50/50. Koska takapää on kevyempi niin perä irtoaa tuolla voiman jakosuhteella helposti kun antaa kurvissa monoa. Valitettavasti ajovakavuudenhallinta ei ole pois silloinkaan kun sen kytket pois, mutta joissain tilanteissa se taipuu yllättävänkin sporttisiin luisuihin.
Risteyksistä tuo lähtee liukkaillakin kuin hauki rannasta. Kesällä saat moottorin luonteen parhaiten esille laittamalla mutkatiellä vaihteen pysyvästi kolmoselle ja sitten kaasujalalla testailemaan miten vastaa painallukseen. Vasteet ovat sitä luokkaaa että tuntuu kuin painelisi kaasujalalla omaa selkää...
P.S.
Clarkson taisi sanoa moottorista että on kuin kuuntelisi kahden yamahan superbiken kierrättävän yhdenaikaisesti
P.S. II
Maantiellä pääsee pihistelemällä alle 9 litran, mutta edes jatkuva leikkiminen ei saanut pidemmän lomareissun keskikulutusta nousemaan yli 12 litraan. Talvella on vienyt 100%:ssa kaupunkiajossa (lyhyet matkat, keskinopeus 23km/h) reilua 18 litraa. (Kesällä vei samalla syklillä ja samalla keskinopeudella 15..16 välillä). Minusta nuo ovat varsin maltillisia lukemia yli 1800 kiloiselle nelivedolle jossa on 4.4 litrainen bensavapari ja automaatti

Clarkson:
I suppose we should start with the engine. I assumed that since Jaguar and Volvo are both owned by Ford, it would be a Jag 4.2 under the bonnet. But it isn’t. It’s a jewel of a thing from Yamaha: 4.4 litres, silken power, no holes in the torque curve and a gorgeous V8 snuffle when you turn it on.
Twice in a day, chauffeurs waiting with Mercs outside expensive restaurants whipped round to see what had made the noise, and both times they looked amazed. Hearing this noise coming from a Volvo is like finding a baby that opens its mouth to scream, and then sounds like an antelope.
There isn’t a bucketload of power on tap but because of the four-wheel-drive system, none goes to waste. You stamp on the throttle and no matter how greasy the road might be, the car just sits up and voom. Like it’s been electrocuted.