Carwist  Race.fi

kaasu/volvot

  • 87 Vastauksia
  • 21892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S80

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #15 : 24.01.2011, 22:18:43 »
Lisää perustietoa tehtaalla asennetuista kaasulaitteista.
Kaasutankkeja on 3 kpl, yksi isompi takaluukun pohjan alla (73 litraa) ja kaksi pienempää (á 13 litraa) takapenkin alla. Päällepäin ei näy mitään ja tavaratila on normaalin kokoinen.
Kaasutankkien nettokapasiteetti on 21 Nm3 eli 15,1 kg kun paine on noin 200 bar. Auto vaihtaa bensalle kun paine tippuu 10 bar:iin.
Mallista ja vaihteistosta riippuen kaasun luvataan riittävän maantiellä 292 - 345 km matkalle. Ihan kuten bensakoneissakin pelkässä kaupunkipyörityksessä polttoainetta kuluu tuplaten. Itselläni ennätys S80 + automaatti -yhdistelmällä on 299 km kun mentiin reipasta vauhtia Malmöstä kohti Saksaa. Gasumin kompurat on varmaan säädetty tuottamaan pienempää painetta, koska kotimaassa pääsen yleensä vain n. 240 km.
Takaluukun säiliön nappaaman tilan vuoksi mukana ei ole vararengasta vaan paikkaussatsi ja kompura. Samasta syystä bensatankki on vain 29 litrainen, joten myös Pohjois-Suomessa pitää käydä tankilla 300 km välein.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2011, 22:22:08 kirjoittanut S80 »

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 519
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #16 : 24.01.2011, 22:44:18 »
Laitampa tämän toisenkin boutiquen josta saa hommata kaasukamoja: http://www.cnghouse.fi/
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa saban

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #17 : 08.02.2011, 20:58:48 »
Tulipa hommattua kaasuvolvo. V90 jäkiasennetulla kaasulaitteistolla 100l säiliöllä. On kyllä mukavaa kyytiä ja halpaa :)  Maantiellä pääsee n. 250 km yksillä (bio)kaasuilla ja jos pieru loppuu,niin bensalla voi tarpeen vaatiessa jatkaa vaikka 700 kilometriä. Hyvin pelaa!
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011, 11:26:09 kirjoittanut saban »

Poissa S80

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #18 : 08.02.2011, 21:39:37 »
Onneksi olkoon ja tervetuloa kaasuttelemaan!

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 519
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #19 : 09.02.2011, 11:23:00 »
Onko kaasuVolvoissa kellään havaintoa muutoksesta matkavauhti vs. kulutuksesta, bensa-kaasu?

Meikäläisen yllätti kun Range kulkee karvan pienemmällä kulutuksella kaasuajossa  kun ajaa ~110kmh todellista nopeutta, verraten aikaisempaan ~100kmh nopeuteen moottoritiellä.
Tuo 100kmh jäänyt rutiiniksi kun bensalla ajaen kulutus/matkan edistyminen ovat parhaassa suhteessa. Kaasulla se ei enää päde vaan nyt on parempi ajaa 110kmh.
Tämä on nyt useammalla tankillisella todettu, ero ei suuri. Ehkä 0,5kg:n verran satasella tankkausaseman mittarin mukaan.

Johtunee pienestä erosta moottorin kierroksissa. 110kmh nopeudessa kierroksia on tasan 2500rpm, siirtynee mieluisammalle alueelle silloin. Kesälläkin moottori on parhaimmillaan vetohalujensa osalta kun ajaa 130kmh todellista, tosin bensankulutus lähtee silloin nousemaan radikaalisti.
Kaasulla en ole vielä kunnolla päässyt kesänopeuksia kokeilemaan.

Nurkka-ajoa ei hirveästi tule, mutta semmoinen tuntuma on että kulutuksen nousu kaasulla ei ole niin valtava kuin bensalla. Bensallahan tuo rohmukeiju juo melkein kaksi litraa enemmän nurkissa... 16->18.
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

The moose

  • Vieras
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #20 : 12.02.2011, 20:24:59 »
Et sitten viitsinyt tutkia linkittämääsi sivua  ;)

http://oragas.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=33&Itemid=63&lang=fi


JL

noup. laiskuus iski, tai sit en vaan osaa... korjaamoonkin on yli kilometrin matka, et aivan ylitsepääsemättömän hankala tapaus..

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1476
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #21 : 05.02.2015, 21:03:40 »
Nostetaas vähän tätä vanhempaa aihetta. Onko foorumille vuosien saatossa tullut kaasuttelijoita lisää?

On alkanut itseä kiinnostaa tämä, nyt kun auton vaihtokin on ajankohtaista ja ihan täyttä varmuutta ei ole kohteesta.

Avaimet käteen -tyylisiä pakettihinnoittelujakin löytyy:
http://www.fingasauto.com/fi/hinnasto
http://www.terragas.fi/tuotteet.html

Onko järkevämpi bensa vai diesel -auton yhteyteen? Mulla tulee ajoa vuodessa n. 40-50tkm joten sen puolesta diesel on vahvoilla. Miksi toisaalta ei olisi MKI V70 bensana ja siellä säiliö(t) kontissa. Saahan kaasun dieselinkin kaveriksi, mutta onko mitään järkeä?

Tarjontaa näkyy aika vähän Suomesta, muualta en ole vielä katsonut. Ilmeisesti nämä on aika huoltovapaita ja varmoja?

Keskustelu on avattu uudelleen - antaa palaa. ;)

Edit: Sen verran olen katsellut, että itselle olisi sopiva jos tulisi enemmän kuin tuo "yleinen" 90l, jotta sillä pääsis selkeesti pidemmän siivun. Pari tankkauspistettä on järkevästi matkalle ajoitettavissa, mutta ei nyt ihan 300km välein ole mieltä. 2x90l on toki jo aika hinnakasta, mutta sillä pääsis varmasti pitkän siivunkin.

Edit2: Jälkiasenteisessa sarjassa kiinnostaa myös normaalikokoinen pa-tankki ja tokihan se on tarvittaessa siirrettävissä toiseen autoon..
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 21:10:24 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / V70 ’07 2.5T AWD A Classic

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 519
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #22 : 06.02.2015, 06:50:35 »
Bensa-autoon. Dieselin kanssa joutuu tuskailemaan asennuksissa ja takaisinmaksuaika on pitkä.
Mulla alkaa olla jälkiasennussarjalla (Rangessa) jo 100tkm takana, pari kertaa filtterin vaihtanut ja siinä kaikki.
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa Wihtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #23 : 07.02.2015, 22:02:26 »
Uusi palstalainen ja biokaasuttelija ilmoittautuu. Autona vuoden 2013 V70 bi-fuel 2-litran viisipyttyisellä bensakoneella ja automaattilaatikolla ja asuinpaikkana Volvo City, eli Göteborg, jossa on ainakin parikymmentä kaasuasemaa.
V70 2.0 A/T BI-FUEL Momentum -13, Mercedes-Benz B200 NGD -15  Ex: V60 D2 Summum -12, Lexus IS220d Luxury -09, Saab 9-3 TDI -09, Peugeot 107 -09, Chrysler 300C SRT8 -08, Ford Mustang GT -05, VW Sharan TDI -07, Nissan Note 1,6 Acenta A/T -06, Toyota Avensis Verso A/T -02, Toyota Yaris 1,3 -00, Mitsubishi Carisma GDI -99, VW Golf Variant -94, Saab 9000 CD/900c/99GL...

Poissa Oll1

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #24 : 08.02.2015, 18:29:00 »
Kaasuttelija ilmoittautuu täältäkin, kaasua tankissa jo vuodesta -11 ja penkissä hieman kauemmin..  ::)
V70, tehdastekoinen. Kerran olen regulaattorin avannut ja putsannu, sekä sinne hieman tiivisteitä vaihtanut. Ei oikeastaan muuta valittamista kuin väännön puute, mutta kyllä kaupungissa pärjää.
Ex-V70 2.4 170hv Automaatti -04, Ex-V70 Bi-FuelAutomaatti -06, Ex-V70R AWD Manuaali -05, V70 D5 Manuaali -02, Ex-V70 D5 Automaatti -05, XC90 D5 AWD Automaatti -08

Poissa HVD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • V70 D5 -02 man.
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #25 : 16.02.2015, 21:31:01 »
Olisiko säiliöistä enemmän tietävillä ratkaisua 7-paikkaisen XC90:n kaasuttamiseen? Kiinnostaisi kovasti, mutta miten ihmeessä saisi säiliön johonkin, kun se ainoa lattiatila taaimmaisten penkkien takana on aukeava luukku? (akku siellä alla)

Saisiko säiliötä mitenkään turvallisesti pystyyn, voisi tehdä luukusta kaksiosaisen vaikka?

Poissa kalu metalliin

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #26 : 03.03.2015, 20:58:05 »
Täällä Espoon suunnalla ilmoittautuu yksi kaasuttelia v70 2002 tehdastekoinen ja mittarissa 150tkm Ruotsin tuonti, olen hyvin tyytyväinen vaikka suht usein joutuukin tankille mutta edullista ajoa. Tosin käyttövoimavero on minusta kohtuuton näin vanhassa autossa 438 euroa!

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #27 : 23.03.2017, 00:44:48 »
Tälläisen bi-fuel Volvon hankkiminen ollut nyt mielessä kun on tuo Gasumin tarjouskin aika houkutteleva. Onko näissä muita tyyppivikoja kuin paineensäädin ja askelmoottori? Ja mitä noilla pääsee kaupunkiajossa jos auto on automaatilla? Asun pääkaupunkiseudulla joten sinällään tuo tankkaaminen ei muodostu ongelmaksi. Mietin vain että onko miten kova kulutus verrattuna nykyiseen S40 2.4 bensa manuaaliin? Eli tuleeko säästöä kuinka paljon verrattuna bensalla ajamiseen miten hyvin?

Poissa ops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #28 : 24.03.2017, 23:34:14 »
Vm. 13 V70 bifuel 5T (2.0) automaatti ollut nyt reilun vuoden ja 50 tkm. Ruotsista tuotu vanha leasing-auto Prinsin kaasulaitteilla, AFV:n  asentama (Volvon takuu). Tänä aikana ei mitään ongelmia, normi huoltojen lisäksi kaasufiltterin vaihto. Kutistettu (2.0) T5 tuo mukanaan pienemmät päästöt, 156 g muistaakseni ja pienemmät käyttömaksut ja tietty pienemmät tehot (213 hv.) Kaasutankillisella 15 kg = 18€ pääsee kaupungissa noin 220-250 km, maantiellä noin 300 km (esim Tre- Kuopio). Gasumin jakelupaikkojen säädöissä on eroja, joskus saa hieman enemmän joskus vähemmän kaasua. Biokaasulla pitäisi päästä hieman kauemmaksi luin maakaasulla. Kaasusäiliön lisäksi on siis normaali bensatankki. Bensaa ei kulu kuin käynnistäessä, aika pian vaihtaa automaattisesti kaasulle ja jos kaasu loppuu niin takaisin bensalle. Vaihdon voi tehdä myös manuaalisesti nappia painamalla. Prinsin kaasulaitteet on osoittautuneet toimintavarmoiksi verrattuina aiempiin Keihineihin. Kaasusäiliöt on asennettu tavaratilan alle niin että tila on noin 5 cm normaalia matalampi.Uudempiin V70 (-14 ->) ja V60:iin on asennettu kanadalaisten (en nyt muista nimeä) valmistamat laitteet, niistä en osaa sanoa mitään. Summa summarum. Olen ollut itse tyytyväinen, manuaalilla pääsisi varmaan pienemmällä kulutuksella mutta ei tuota automaatin käsinvaihtomahdollisuuttakaan tule käytettyä. Bensalitraan verrattuna kaasu maksaa noin 80-90 senttiä, kulutus ei sanottavasti kasva ( vrt.etanoli). Jos Keski-Euroopassa ajaa niin siellä pääsee vielä halvemmalla, Saksassa n 50 senttiä (litrahonta). Ruotsissa kaasu on bensan hinnoissa. Jos lähettyvillä on kaasuntankkauspisteitä niin kannattaa harkita kaasuautoilua. Ja tutustumaan pääsee www.vihreäkaista.fi sivuilla (kaasuautot). Sähköautojen 50 km toimintasäteeseen kaasu on kuitenkin oikeasti toimiva vaihtoehto ja tankkipisteitä alkaa nousta hallituksen viimesyksyisen periaatepäätöksen jälkeen.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #29 : 30.03.2017, 13:35:19 »
Kutistettu (2.0) T5 tuo mukanaan pienemmät päästöt, 156 g muistaakseni ja pienemmät käyttömaksut ja tietty pienemmät tehot (213 hv.)
Ainakin Ruotsin ajoneuvotietojen kautta katsottuna teho bensiinillä on 154kW ja kaasulla 160kW kun vanhemmalla 2,5-litrasella tehot ovat bensa 170kW ja kaasu 140kW. Pienempi moottori vaikuttaisi siis olevan kaasukäytössä paljon tehokkaampi. Hiilidioksidipäästöt (g/km) uudemmalla bensa man/aut 189/197, kaasu 157/164 ja vanhemmalla bensa 209/232, kaasu 167/186.

Biokaasulla pitäisi päästä hieman kauemmaksi luin maakaasulla.
Käsittääkseni asia on juuri päinvastoin, vaikkakin ero Suomessa on pieni.

Kaasusäiliöt on asennettu tavaratilan alle niin että tila on noin 5 cm normaalia matalampi.
Vanhemmissa (3 isoa tankkia) lattiaa on korotettu 15cm ja uudemmissa (4 pienempää tankkia) 9cm.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 13:37:23 kirjoittanut hss »

 

Elekma  Autoracing