Carcom Oy  Ateho

kaasu/volvot

  • 70 Vastauksia
  • 17660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bifuelisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
kaasu/volvot
« : 12.01.2011, 17:02:31 »
Ajattelin voisko kaasuvolvoilijoille olla joku oma palsta jos niitä clubissa on tai tulevaisuudessa lisää ilmaantuu.

Poissa altsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Entinen Volvoilija
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #1 : 12.01.2011, 19:17:28 »
Ei taida suorituskykyongelmia sille palstalle syntyä, vaikka kaikki kaasuttelijat olisivat samaan aikaan kirjautuneita :)
Nykyinen: BMW 520dA Touring (F11) - Vaimolla: Audi A4, Avant
Entisiä: S60 2.5T/08 & V70 2.4 /02

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #2 : 14.01.2011, 23:21:44 »
Noo onhan noita vissiin kokonaista 1kpl näkynyt liikenteessä ;)
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa bulsone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #3 : 21.01.2011, 02:09:33 »
ruovedellä yks mk1 v70 kaasuvolvo ollu jo noin 5 vuotta

The moose

  • Vieras
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #4 : 21.01.2011, 08:31:08 »
ruovedellä yks mk1 v70 kaasuvolvo ollu jo noin 5 vuotta
käykö päivittäin tampereella tankkaamassa? ;D

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 468
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #5 : 21.01.2011, 09:03:35 »
Meikäläinen on puoliksi kaasuVolvoilija kun taloudessa on Volvo, ja Range on kaasutettu. Mielenkiinnolla lueskelen ajatuksia ja projekteja kaasuautoiluun liittyen, harmillisesti näyttää olevan vähän hiljaista ja valtiovaltakin tarmokkaasti yrittää tukkia tien hieman halvempaan autoiluun.
Varsinkin normiauton muuttaaminen/vaihtaminen kaasuautoksi lienee kokenut pienen takaiskun kun hinta nousi, ja kaasuautoilun kustannukset noussevat tulevaisuudessa.

Vanhalla palstalla hieman jo sekaannuin kaasukeskusteluun, mutta vielä vois vähän herätellä. Useimmat Volvot lienevät jo valmiiksi tehtaankaasuilla, vai onko jollain täällä jälkikäteen kaasutettu menoepeli?

Range on jälkiasennussarjalla(Autogas PowerJet+), ja harrasteautopohjalla vaikka onkin talouden kakkosauto. Mielenkiintoista kaikkiaan, ja mikä tärkeintä, reilusti halvempaa ajoa kuin bensalla. Jatkossa lieneekin jonkinmoinen rako näille isoruokaisille bensa-autoille, dieselöinti ei kannata jos henkilöautona haluaa pitää.
Rangen tapauksessa pa-kulut käytännössä puolittuivat, toki laitteiden hankintahinnan kuoletus pitää pitää mielessä mutta se on hoidettu ~kahden vuoden ajoilla äkkiä laskien jos mikään ei mene ihan reisille.
Miinusta on tavaratilan pienentyminen noin puoleen, 77litran säiliö vie sieltä osansa. Toimintamatka kaasulla tuolla säiliöllä on hieman nirkoinen, keskeneräisillä säädöillä menee 120km ennenkuin vaihtaa bensalle. Bensapuoli on täysin vakio, joten hätä ei ole suuren suuri.
Viimeisimmän säädön jälkeen on toivoa pienestä kulutuksen laskusta, joten tähtäimessä oleva vajaa 150km:n toimintasäde ei ole ihan utopiaa. Säiliöteline on myöskin tehty niin että isompi (100litr) säiliö sopii siihen. Isommalla pytyllä toimintamatka olisi ok, näihin yleisimpiin ajoihin. Mäntsälän ST1 ja Malmin Gasum. Myös Lohjan Gasum oivallisesti kyläreissun varrella.
Kulutuksesta, Range vetää bensaa nätillä ajolla pitkänajan keskikulutuksena 16litraa/100km. Jossain nurkkapyörityksessä 18+. Kaasua näyttää imevän 8-10kg/100km, riippuen vähän ajosta. Tämä siis selvästi puuttellisilla säädöillä. (liian laihalla)

Juurikin suurennetut suuttimet korjasivat tilannetta selvästi, sarjan suuttimet olivat äkkiseltään tunnustellen ihan liian pienet vaikka niiden piti riittää pikkukasin voimavaroille. Ei sitten riittänyt, ohjelmallisella rikastuksella ei ongelmaa saanut korjattua. 0,2mm isommat suuttimet tekivät uskomattoman ison muutoksen menoon.
Ei nypytä enää matkavauhdissa, ja mikä tärkeintä, nyt vaunu jopa kiihtyy kaasulla.
Nyt ajellaan taas ja kokeillaan miten pelaa.


« Viimeksi muokattu: 21.01.2011, 09:10:56 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 301tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD, RR P38A -95 raato, RRC 3,5efi -89 raato/ex, RRC 3,5 -87 raato/R.I.P., Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 501tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 raato/R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa bulsone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #6 : 21.01.2011, 16:32:12 »
joka päivä käy treel tankilla, koska töissä siellä ainakin mun käsityksen mukaan

Poissa Koneistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #7 : 22.01.2011, 11:00:14 »
Öljyn porraajat tallentavat myös kaasuja meren pohjasta  Norjan rannikolla...tarkoitukseen soveltuvat putket vaativat tarkkoja sovitteita  sekä tiiviitä saumoja..ikäänkuin pitkää auton antennia sinne työnnetään ikuisiksi ajoiksi
meren pohjaan kallioon..
Kalibrointi työstäjä...V60 ja Fiesta..on taloudessammeuudempaa tavaraa

Poissa S80

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #8 : 22.01.2011, 21:14:16 »
Vanhalla landian foorumilla oli keskustelua, pääosin tekniikkavaivoihin liittyvää.
Suomeen on tuotu maahantuojan toimesta S60 ja V70 malleja, mutta määristä mulla ei ole tietoa. Arvelisin että jotain parikymmentä ehkä, joista useimmat ovat menneet Gasumin työsuhdeautoiksi. Lisäksi ehkä n. 50 kpl on haettu käytettynä Ruotsista tai Saksasta ja konversioitakin on tehty.
Kaikki tehtaan tekeleet on 2.4 litrasella 103 kW moottorilla (B5244SG).

Poissa V70 bi-fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #9 : 23.01.2011, 16:17:09 »
Mulla 2007 mallinen grafiitinharmaa V70 Bi-fuel Classic ja pyörii Kouvolassa. Tankkailen normaalisti perjantaisin Gasumin asemalta sittarin nurkasta. Hyvin on pelittänyt...  :hello:

Ai nii, hirvitarra takaluukussa vasemmalla 

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2361
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #10 : 23.01.2011, 16:26:32 »
Mielellään näistä kuulisi lisää.. Kaasu voisi olla vaihtoehto jos/kun verkosto joskus laajenee.

Ainakin yksi kaasuvolvo oli Helsingissä taksina, vuonna -05-06?? taisin istua takapenkillä. Kuski tuumaili ettei silloin, kohtuu tuoreessa, ollut valittamista -vääntöä kaipasi. Mikä ei ole ihme, jos verrokkina oli D5.

Paljon Volvon toimintasäde on kaasulla?


V70 D5A -09

Poissa V70 bi-fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #11 : 23.01.2011, 17:21:45 »
Noita D5:sia käytetään paljon vetureina ja silloin tarvitaan vääntöä, mutta Bi-fuel on kaupunkiauto! Sen takia on hieman kohtuutonta verrata vain vääntöä. Systerillä on 2006 maillinen D5 ja tiedän sen väännön varsin hyvin.

Mulla on automaattiloota ja sen takia kaupunkiajossa tarttee tankkailla noin 240-250km välein. Matka-ajossa noin 300km välein. Juuri tuo tankkaamisen "tiheähkö tarve" on mielstäni ainoa haittapuoli ko. menopelissä. Itselleni se ei tuota vaikeuksia, koska tyämatkalleni sattuu aika hyvin tuo Kouvolan Gasumin tankkausasema ja ajan vain noin 11 000km vuodessa. Noilla kilometreillä ei ole mitään mieltä hommata dieseliä, kuten varmaankin tajuatte. Kaasun hinta on kutakuinkin puolet bensan hinnasta (siis se ekvivalenttihinta joka on verrannollinen bensalitraan) ja se on se "juttu"  ;) Tietty kaavailevat käyttövoimaveroa noille ensi vuoden alusta, mutta se ei liene niin suuri, kun dieselillä.   

The moose

  • Vieras
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #12 : 23.01.2011, 22:27:32 »
http://www.autohuoltojautto.fi/maakaasu.html
missähän hinnoissa mahtaa laitteet ja asennus olla?

saksan maalta tuodussa 745 oon nähnyt kaasulaitteen ja siinä oli sen lattian alle tungettu kaikki. 

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2361
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #13 : 24.01.2011, 13:40:27 »
Samaa vääntöä se taxari olis kaivannut tavis bensa 170hp koneen kanssa, jos D5:een vertaa. Mikä taisi aikanaan olla aika tavallinen pata..

Pieneneekö noissa bensatankki vai tavaratila? Toimintasäde saisi kasvaa vähintään tuplaksi, tarvitseeko tollanen välttämättä bensaa, vai onko se bensatankki vain "varalla" kun jakeluverkostoa ei vielä ole?


V70 D5A -09

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #14 : 24.01.2011, 14:20:23 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy