KKD Motorsport  Samppasport

kaasu/volvot

  • 87 Vastauksia
  • 21843 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nb

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #75 : 11.06.2019, 18:56:11 »
Onko kenelläkään loppunut bensa tankista? Vaihtaako järjestelmä kaasulle automaattisesti?

T. V70 bifuel 06

Poissa Herou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #76 : 23.08.2019, 08:33:31 »
Uusi kaasuilija ilmoittautuu täältä pohjoisesta!

Hommasin itselleni V70 -11 2.5 ft 205tkm.

Nyt muutama kysymys tästä kaasusysteemistä kun pari haastetta on ollut..

Minulla on kuvassa oleva kaasumittari autossa. Se näyttää kokoajan täysiä pykäliä. Tankkauksen jälkeen monesti vähä aikaa sekoilee, nyt viime tankkauksen jälkeenkin näytti jopa tyhjää hetken, anto silti ajaa kaasulla. Mistä tuo mittaa tuon kaasun määrän? Mittaako se tuosta paineenjakajalta/paineenalentimelta vai mistä? Onko tuolle tehtävissä ite mitään?



Sit toinen. Kaasulla kun on ajettu yli 200 km tiputtaa auto kaasun pois käytöstä jos kiihdyttää kunnolla? Onko menossa pikkuhiljaa tuo paineenalennin, ilmeisesti se järkevin viedä Laukaan miehelle korjattavaksi? Tyhjäkaynnillä vielä pysyy hyvin käynnissä vajaalla kaasutankilla.

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #77 : 23.08.2019, 09:13:38 »
Onko kenelläkään loppunut bensa tankista? Vaihtaako järjestelmä kaasulle automaattisesti?

T. V70 bifuel 06

Volvot kuluttavat bensaa koko ajan vaikka ajaa kaasulla...
Volvo V70 2.0 Bi-Fuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa kfriman

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #78 : 23.08.2019, 18:48:35 »
Onko kenelläkään loppunut bensa tankista? Vaihtaako järjestelmä kaasulle automaattisesti?

T. V70 bifuel 06

Koittaisin kyllä välttää tuota bensan loppumista, sillähän se lähtee käyntiin ainakin AINA...

Poissa foxterrier

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #79 : 23.08.2019, 20:26:34 »
Minua kiinnostanu tuo kaasukonversio jo jonkun aikaa ja nyt kun ois hyväkoppanen auto niin sitä ehkä ois jopa kannattavaa muokata.  :idiot2:

Mites, onko se konversio ees mahdollinen b230ft-koneeseen? En oo ainakaan mistään vielä löytäny ketään hullua joka ois sen teettäny...

Terragasin francisingpajoja on lähimmät Mäntsälässä ja Joutsassa, onko niistä kellään kokemusta?
940 B230FT -98 -- nätti, ruma ja oma.
Poro on hirven vittuilumuoto!

Poissa Herou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #80 : 01.09.2019, 21:20:16 »
Onko kukaan laitattanut viritysohjelmaa kaasuvolvoonsa?

Ihan mielenkiinnosta mietin, että olisiko järkeä laittaa -11 Volvoon.  :)

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #81 : 07.09.2019, 09:49:25 »
Ei taida viritys onnistua kun kaasupuoli pitäisi  myös virittää... Ainakaan ihan helposti.

Onko kukaan mitannut bensan kulutusta kaasulla ajaen?
Volvo V70 2.0 Bi-Fuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #82 : 07.09.2019, 20:59:28 »
Miten sen nyt ottaa. Bensaa on minulla kulunut "koko ajan" 1-2 litraa sataselle, koska auto käynnistyy aina bensalla. Jos kone oli valmiiksi käyntilämmin tai oli oikein kunnon helle, niin kaasu tulee käyttöön lähes välittömästi. Muutoin körötellään pari kilometriä, ensimmäinen 20 l/100 km lukemin ja seuraava 15 l/100 km taulussa (ajotietokoneen mukaan), joten kylmäkäynnistyksen hinta on noin 0,3 l bensaa. Ei tarvi montaa käynnistystä olla sataa km kohti ennen kuin on litra tuhlattu... ei siis mikään kovin optimi kampe nurkkapyöritykseen. Jota en olekaan harrastanut, kuten lukemista voi päätellä. Em. bensankulutus sisältää senkin, että välillä kaasu loppuu kesken matkan ja ajellaan joku 50 km puhtaasti bensalla.

Auto on ollut minulla niin vähän aikaa, ettei kunnon pakkasia ole testattu, mutta sellainen fiilis keväältä jäi, ettei polttoainekäyttöisen lämmittimen kanssa kannata pihdata. Minkä lämmitin vie, sen säästää koneen kylmäkulutuksessa (joka on varsin miehekäs verrattua ex "downsizing" vehkeisiin).

« Viimeksi muokattu: 07.09.2019, 21:01:59 kirjoittanut insinörtti »

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #83 : 07.09.2019, 23:25:34 »
Ok. Kiitos tästä analyysistä. Itsellä -13 mallinen V70 2.0 ollut vuoden ja n. 30tkm tuli lisää mittariin sinä aikana. Kaasua kului n 1500kg (gasum kampanja). Ei ole tullut bensan kulutusta koskaan mitattua...
Ajotietokone näyttää 9.2L.
Volvo V70 2.0 Bi-Fuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #84 : 08.09.2019, 09:55:32 »
Bensan- ja kaasunkulutuksen saa selville vain ja ainoastaan pitämällä kirjaa tankkauksista. Ajotietokone näyttää puutaheinää.

Oman autoni ajotiekone näyttää kulutuksen suht oikein pelkällä bensalla ajettaessa, mutta kaasulla kulutuslukema tuntuu välillä olevan yläkanttiin. Se ei yllätä - lukema perustunee ilmamassamittaukseen (kat -koneissahan seoksen pitäisi olla ns. stoikiometrinen/kemiallisesti oikea, joten bensan määrän voi laskea, kun tiedetään koneeseen syötetyn ilman määrä). Kaasulla seossuhde on hieman erilainen -> laskelma menee pieleen? Jos en väärin kaavoja pyöritellyt, kaasulla ajotietokoneen lupaaman kulutuksen pitäisi olla 16 % yläkanttiin. Ihan niin iso heitto ei ole, ehkä puolet tuosta teor. laskelman lupaamasta. Mutta tämä on vahva mutu, todelliseen heittoon on bensa/kaasu -sekakäytössä ihan mahdoton päästä käsiksi etenkin lyhyillä ajomatkoilla, kun tietokone ei erottele eri polttoaineita.

Viimeisen puolen vuoden tankkauksista laskettu keskikulutus on ollut 2,02 l bensaa ja 3,02 kg kaasua per 100 km. Ei auto oikeasti näin vähällä kaasulla kulje - lukemaa painaa alas mm. koukkaus Lappiin ja Pohjois-Norjaan viime kesänä (reilu 2 tkm pelkällä bensalla, kun kaasuasemia ei tuolla ole). Kaasun energiasisällön huomioiden nuo yhdessä pitäisi vastata 6,55 l/100 km keskikulutusta. Ajotietokoneen lupaukset ovat pyörineet seiskan molemmin puolin ... tosin en näitä ole jaksanut kirjata ylös. Ehkä pitäisi... mutta sen lisäksi pitäisi määrittää, paljonko auton matkamittari heittää...  ::)
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 09:59:33 kirjoittanut insinörtti »

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #85 : 09.09.2019, 08:25:47 »
Tuossa tuli kylmäkäynnistyksistä ja ekoista kilsoista kylmässä ennenkuin kestää vaihtaa/vaihtua kaasulle. Onko näissä Volvoissa, ja miksei muidenkin, "tehdas" kaasusysteemeissä lämmitys kaasusuuttimille??

Mullahan on toi allekirjoituksen CNG Range jälkiasennetulla aika primitiivisellä kaasusysteemillä ja alkuaikoina ajelin ilman suuttimien lämmitystä, pakkasillä joutui ajelemaan hyvinkin 2-3km ennenkuin jaksoi kaasulla mennä. Oikein viileällä kelillä, -20c ->, joutui ajelemaan pidempäänkin kun kaasullevaihdon jälkeen pytystä tuleva kaasu ei ehtinyt ehkä lämmetä tarpeeksi (tottakai lämmitetyssä) säätimessä ja jäähdytti sitten suuttimetkin jolloin meno oli tunkkaista ja tyhjäkäynti puuttui kokonaan.
Vaikka toi bensakrematorio lämpiää silmissä kelistä riippumatta niin suuttimille järjestetty lämmitys muutti kylmäominaisuudet ihan toiseen potenssiin. Selvyyden vuoksi, konetta ei ole vuorattu millään muovikuorilla ja suuttimetkin on viileässä "kaukana" imusarjasta letkunpätkien päässä.
Suuttimien lämmitys hoitui tässä niinkin yksinkertaiseti kuin kierrättämällä kaasusäätimen lämmityksen vesiletku suuttimien vierestä.

Tässäkin on ajotietokoneen arpomat lukemat ihan metsässä kaasulla ajellessa. Bensaa tämä keijukainen juo pitkänajan keskikulutuksena 16litr/100km ja kaasua 9kg/100km. Seka-ajoa kaupunkikeskusten ulkopuolella, sen kummemmin säästelemättä.
Ajotietokone näyttää jatkuvasti ~22litr/100km keskikulutusta, hetkittäistä kulutusta tämä ei osaa näyttää.
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #86 : 10.09.2019, 18:16:19 »
Moro,

Täältä ilmoittautuu uusi kaasuvolvon omistaja. Menopelinä V60 t5 bi-fuel 2016. 500 km olen vasta kerennyt ajamaan.

Kulutuslukemat ihmettänyt hieman itseäkin. Bensaa mennyt n. 20 litraa vaikka kaasulla ajanut koko ajan. Kohtuu reippaalla kaasujalalla seka-ajossa näyttänyt 9 l/100 km. Tämä siis pelkällä kaasulla ajaessa. Eli tätä ei siis kannata paljon tuijotella ja oikea kulutus tulisi laskea itse?

Käyttääkö auto bensaa muuhun kuin käynnistykseen? Ajotietokoneesta häipyi tänään 40 km kun ajoin saman matkan kaasulla. 2 pykälää näytti kaasumittari. Tuntuu että kilometrit häipyy mittarista reippaammin ajaessa aika vauhdilla.

Start/stop järjestelmähän tässä nyt on aika turha jos joka käynnistyksessä kuluu bensaa?

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasu/volvot
« Vastaus #87 : 10.09.2019, 20:20:45 »
Ajotietokone ei osaa laskuissaan ottaa kaasua huomioon. Sen lupaama toimintamatka on laskettu tankissa olevan bensamäärän ja viimeaikaisen kulutuksen pohjalta. Reipa kaasujalka, ruuhkaa, moottoritietä -> toimintamatka kutistuu, vaikka ajettaisiin kaasulla. Rauhallista maantieköröttelyä -> bensan määrä tankissa lisääntyy  :)

Lämpimän koneen käynnistys ei juuri bensaa kuluta, koska auto vaihtaa kaasulle lähes välittömästi. Liekö vaihtaa bensalle ollenkaan, jos start&stop automatiikka sammutti koneen. Sehän ei kovin pitään edes suostu pitämään konetta seis. Kylmäkäynnistys sitten eri juttu - se sitä bensaa syö. Kaupunki/pätkäajossa rupeaa minunkin autossa bensamittari vajoamaan, kun bensalla ajettavien kilometrien osuus kasvaa ja kyseessä ovat vieläpä "kalleimmat kilometri" (=kylmäkulutus).

Tiedä sitten auttasiko em. kaasun lämmitys. Kaasu on bensaa haluttomampi syttymään ja kestäisi paljon kovemman puristussuhteenkin. Ahtaminenkin voi olla osa ongelmaa, käsittääkseni tulpat kovemmalla rasituksella jo bensaturboissa ylipäätään, saati sitten näissä.

Bensaa kuluu myös polttoainekäyttöisessä lämmittimessä. Nämä vievät tyyliin 0,5 l/h, joten 20 min lämmitys kustantaa periaatteessa 0,2 l. Toisaalta viileällä kelillä saa ajella vähintään 2 km ennen kuin auto vaihtaa kaasulle ja kulutus on alkuun 20 l/100 km eli 0,2 l/km. Esilämmitys lyhentää tätä bensalla ajettavaa matkaa, joten kulutuksen kannalta taitaa olla aika se ja sama, esilämmittääkö vai ei.

 

Elekma  Autoracing