Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 144569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #315 : 08.01.2013, 10:01:32 »
Haha :D

Sovittelin valusarjaa Volleen ja turboa myös. Kiitos Hegehille valusarjasta, vähä oli tiukan olonen, mutta ku reikiä poraili 0,5-1,0mm isommaksi niin istu hyvin. :)



Ottaa kompurakotelo tohon palkkiin aika raakasti.. joku 3-4 cm lovi sihen pitäs tehä, että jäis vähä varaa koneen heilumiselle. Miten ootte tehny nuo? Ootteko muokannu palkkia rälläkkä+lattarautaa+hitsi+hionta(lamellilaikalla viimeistely) -menetelmällä vai ootteko vain hakannu siihen kolon..? Saako palkkille tehä mtn että se olisi täysin laillinen katastuksessa?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #316 : 27.01.2013, 17:21:21 »
Tuli vähän touhattua Volvon parissa eilen ja otin rälläkän käteen ja aloin tekeen turbolle tilaa. :) mahtuu tarvittaessa isompiki turpo..   :pomo: En vielä hitsannu liuskaa tohon koloon, mutta semmoset lattarautaliuskat siihen tulee. Laturin otin irti, sen joutuu siirtää toiselle puolelle. Jos jollain on TDIC:in laturin jalkaa kaupata niin saa tarjota. :)



Mitä ootte mieltä saumoista.. kannattaako rälläköidä pois vai jättää näkyviin..? Aattelin et jos hiois poies niin huomaisko konttori setä tuota muokkausta ees..  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 28.01.2013, 14:24:50 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic (AG Smoke ö.lämp. anturia?)
« Vastaus #317 : 08.02.2013, 08:01:55 »
Oli tuossa puhetta noista AG sarjan mittareista, niin tuli mieleen, että jos jollain on AG Smoke sarjan ylimääräinen öljynlämpömittarin anturi niin saa tarjota..oon ite hukannu omani..  :-\
« Viimeksi muokattu: 08.02.2013, 08:06:13 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #318 : 14.02.2013, 09:32:43 »
Tuli hommattua tossa levitetyt sekä käännetyt pellit (16") Volvoon. Keskiöt on irti, jotta voin itte säätää ET:n, mutta kehät on hitsattu (2x8" ja 2x9") kasaan ja heittokellolla tarkistettu, että on suorat. Pitää vaan saada keskiöt suoraan ja oikeelle kohdalle, mut ei muutaku kokeileen. :)

Veteleekö tollanen vanne paljon, kun sitte lopuks hitsaa keskiötä kunnolla kiinni, jos vanne on joka puolelta jo hepattu kiinni? Onko porukalla vinkkejä miten noi sais "naamioitua" mahdollisemman tehdastekoisen näköisiksi? Meillä päin ei virkavalta oo kovin tarkkoja, mutta ois silti kiva ettei koskaan tulis sanomista noista tai jos tulee niin ois vaikka kaiverrettu vanteen koko ja ET, jos rupee sinivuokot niuhottaan..  ::) Tohtis ehkä poistua joskus Pohojammaan seudun ulkopuolellekki tai jopa kaupunkiin.. Vai ajattelenko liian paljon..?  ;D Aattelin vaan, että jos sielä ois jtn kaiverrusta niin pystyis valehtelemaan, että on ostanu nuo joltain joskus joka väitti niiden olevan jenkeistä peräsin..

Vanteita "ei voi" ratsiassa laittaa katsastettaviksi kokonsa puolesta, sillä vaihtoehtoinen koko on mulla merkattu 195/65 R 15..eli vaikka vanteille asentaa oikean kokoiset renkaat eli eteen 205/55 R 16 ja taakse 225/55 R 16. Tällöin halkaisija ei kasva yli 1" eikä leveys yli 30mm. Mut konttorille mennään vanhoilla 185 leveillä ja 14" aluvanteilla toistaseks. :) profiilia en muista..

Myös TD:n laturinjalka tuli hommattua, kiitokset siitä HembalanD:lle! :) Lauantaina pääsee taas auton kimppuun, saa ruuvata oikee useemman päivän sillä viivyn tuolla maalla keskiviikkoon saakka.  :)
« Viimeksi muokattu: 14.02.2013, 12:32:30 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #319 : 17.02.2013, 11:51:32 »
Eilen tuli tosa vähän ihmeteltyä auton parissa taas. Ton runkopalkin sain hitsattua ja hioin saumat siisteiksi, vielä vähän kaunistan sitä ja sitte vedän pohja maalin päälle.



Koitetaan tehä siitä mahd. huomaamaton vaikka se laillinen oiski..   ::) Se taitaa riippu katsurista vähän miten tohon suhtautuu.. toiset vaatii hitsausluokkia ja lujuuspiirroksia..toiset taas ei mtn.

Vanteita tuli myös soviteltua paikoilleen.



Pikkusen pitää siirtää keskiötä lähemmäks ulkoreunaa ettei tuu kaaren yli vanne..ku en laita tähän mitään venytettyjä kumeja ainakaa tällä tietoa. Keskireikä vain vähän ihmetyttää..myyjä sano, että se oli 65,1 mutta silti se ahistaa..  :idiot2: menee puoleen väliin paikalleen, muttei perille asti..paljosta siis ei oo kiinni. Aattelin tota vaan pirralla(vingulla) vähä suurentaa..ei varmaan haittaa? Pultit keskittää kuitenki.

Tänään fiksailen ja maalailen ton runkopalkin valmiiks ja varmaan tota hukkaporttia pitäs muokata ja sitte asennella turboa paikalleen. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #320 : 17.02.2013, 19:51:24 »
Tuli fiksattua ja maalailtua tuo runkopalkki ja muokattua tuo hukkaportti, nytte sopii paikoilleen. :) Vielä pitäs vain löytää sopeva lisäjousi siihen nostamaan ahtoja.

Tossa pari kuvaa runkopalkista, ei kovin hyviä ku tuo musta tausta on aika heikko kuvauskohde..





Tossa kuvaa uudesta hukkaporttikokoonpanosta. Laitoin yhen jousen kokeeks tuohon lisäks ja kokeilen mittailla painetta..2,5 kilossa aukesi..vähän liian jäykkä..  ::) Tossa hukkaportin varressa on juuri sopivasti esijännitystä, jotta hukkaportti ei vuoda. Ois kiva löytää toho sopiva jousi, ettei tartte tuota vartta alkaa enempää lyhentää..paremmin nousee ahdotki tolla lisäjousella. :)

« Viimeksi muokattu: 17.02.2013, 19:55:03 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #321 : 18.02.2013, 20:45:28 »
Tänään puuhasteltu turbo ja ynnä muut paikalleen. Huomena vielä DP:n teko ja sitte oikeestaan vois käydä kokeileen vähän paljonko siellä sitä painetta oikeesti ny on.. 1,4-1,5bar kohdalla tuolla jousella hukkis on täysin auki, mutta pakopaine vähän avittaa sitä aukeamista, joten todellinen ahtopaine on varmaan jossain 1,2-1,3 bar hujakoilla.. huomena se selviää..toivottavasti. :) Laturin sovitus ois sen jälkeen seuraava rojekti..tällä hetkellä se on vaan siinä koristeena. Ja tuo ylävesiletku pitää muuttaa, jotta laturi mahtuu telineeseen.



Myös BMC:n kaksoiskartio löysi paikkansa, vielä vois jonku raitisilmaputken vetää tohon.

MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #322 : 19.02.2013, 19:09:17 »
Tänään puuhastelin DP:n paikalleen ja ylävesiletkun. Laturiaki mallailin ja totesin, että yhellä hihnalla mennään, koska ahtoputki on edessä.. Kiristystä suunnittelin vielä, mutta toteutus jääköön huomiseen.. Koeajollaki kävin hetken mielijohteesta ahtopaineiden/pakopaineiden mittaamisen toivossa, mutta sitten huomasin yllättäen ettei tuosa syrjäsellä hiekkatiellä ollukkaa pitoja riittävästi..  :idiot2:  ;D Joten..mitataan niitä ahtopaineita sitten kun lumet on sulanu..  :) Eipä tuo jousen pois nappaaminen tuolta iso homma oo, jos sattuu oleen liikaa ahtoja..

Huomen iltana täytyis taas suunnata "stadiin", mutta reilun viikon päästä palaan taas. Tosin ei hirveesti sillon ehri auton parissa aikaa viettää, mutta jos ees jotaki..vaikka rupeis suunnitteleen tota putken siirtoa akselin ylitte tai jtn. Vanneprojekti kyllä varmaan menee huhtikuulle, on toi maaliskuu aika reissun ja työn täyteinen kuukausi.

Eihän tässä mikään kiire ole..vielä.. Jos tänä vuonna sitte pääsis Radalle.comiin ja Volvo-miittiin.  :pomo:

E: kuvaa tosta DP:stä vielä. :)
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013, 19:20:37 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #323 : 03.03.2013, 20:06:43 »
Tänään puuhailin taas vähän auton parissa.. tein tuon pakoputkiston valmiiksi. Käännän nuo suoralla putken osalla olevat 3 klemmaria ympäri, jotta maavara kasvaa pari senttiä ja ne pultit ei tartu mihinkään, jos joskus käy pohja lähellä vaikka jtn tiellä olevaa "esinettä"..

Tommonen käyrä tuli kyhättyä. :)



Tuossa muutama kuva sovituksesta ja pakoputken loppupäästä.







Seuraavan kerran oon auton parissa taas 3 viikon kuluttua, sillon vois laitella vaikka prikan sinne kytkinvaijerin kiristyskohtaan sen kumin tilalle.. ja sitte värkätä ton laturin paikalleen. Tuli tilattua tohon ny uus öljynlämp.anturi, koska entinen anturi oli hukassa.. pitäs seki laitella öljypohjaan jossaki vaiheessa.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #324 : 23.03.2013, 17:40:39 »
Tuli taas värkättyä auton parissa, sain laturin paikoilleen ja sähköt veettyä sille. Kääntelin nuo pakoputkenklemmarit ympäri ja hitsasin pienen tukiraudan hukkaportin kellon kiinnityslaippaan, jottei ahdot karkaa kun se vähän anto periksi paineen kasvaessa. Hirveesti ei viitti rehkiä ku meinaa olla vähä flunssaa..





Matalaksi menee, maavaraa ~9cm.. Pitäs vielä perää tiputtaa sen verran mitä kärsii, tarkotuksena ois ~30mm pudottaa perää vielä.. mut kyllähän sielä on perässä pitäs olla varaa pudottaa jonkin verran, sillä tuo 9cm kohta on tossa joustoliittimen kohalla ja se on n. 50cm päässä etuakselista.. Harkitsen pientä rintapellin tekoa tuohon joustoliittimen kohdalle, jos maavara kärsii.. jos se joskus kolahtaa johonki niin ottaa ilkeesti noihin klemmareihin ja tuohon joustopalaan kiinni.

« Viimeksi muokattu: 24.03.2013, 10:23:29 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #325 : 22.04.2013, 07:18:12 »
Tuli taas vkl:na pakerrettua auton parissa vähän, tiivistin venakopan ja laitoin öljynlämpötila-anturin paikoilleen sekä laitoin sen prikan sinne kytkinvaijerin kiristyskohtaan ja säädin näppituntumalle sen. Tuli pestyä moottoritila moottorinpesuaineella ja höyrypesurilla. Katotaan vuotaako enää mistään öljyä..  :idiot2:  ::) Tällä viikolla lyhyt viikko Helsingisä, otan perjantain vapaaksi ja käyn leimaamassa Vollen perjantaina. Katotaan miten käy..viel pitäs pakkivalo saada pelaahan, ei siinä muuten pitäs olla mtn erikoista.

Sitte oikeestaan vaan perän madallus ja vanneprojekti ois edessä seuraavaks..pitää toki ne ennakotki jossain vaiheessa tarkistaa kunhan saa heittokellon haettua lainaan. Onhan tuosa vielä tekemistä..sisustaan ei oo paljon koskettu..ja ulkopellitki kaipais vähä työstöä. Tahtoo tää "projekti" vaihe kestää melko kauan, mutta minkäs teet..aika on rajallinen ja auto on 415km päässä nykyisestä asuinpaikkakunnasta näin syksy-talvi-kevät ajan...  :-\ Mut mut..eiköhä tää tästä..  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 22.04.2013, 07:19:44 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #326 : 26.04.2013, 21:56:07 »


Leima tuli, ajokausi avattu.  8) Hukkis varmaa vuotaa vähä ku ahtoja on vaan 0,8 bar..pitänee kiristää tankoa. Koitetaan 1.3 bar ahdoilla mitä tapahtuu. :) Vanneprojektia pitäs alottaa piakkoin.

Otin kuvan, ku oli puhetta siitä volvon tolpan joustovarasta.. etupäästä otettu siis joku 100-120mm ja on siel 4-5cm joustovaraa + pohjaanlyöntikumi (kuormaamattomana).
« Viimeksi muokattu: 27.05.2013, 07:29:22 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic [leimattu ja ahtoja nostettu]
« Vastaus #327 : 28.04.2013, 02:38:26 »
Kiristelin hukkaportin tankoa tänään ja sitte ku totesin sen lisäjousen olevan vähän liian pitkä (=lähes hyödytön) laitoin aika rajun bleedauksen hukkiksen letkuu. Nestevaimennettu painemittari pakopuolella, pakopaine 1,5bar noin 1,4-1,55 ahdoilla. Voin sanoa että sen verran kivasti Volvo potkii ny, että saa nähä päästäänkö tän kesän Volvo-miittiiin vielä samalla M47:lla.. ::)

E: ahtoja 1,5-1,6bar ja pakopaine 1,5bar.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2013, 13:45:32 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic [äänentoistoa ja "huoltoa"]
« Vastaus #328 : 06.06.2013, 21:56:14 »
Autolle ei hirveitä ole tapahtunut, kovaa ajoa vaan ja jotain pientä. Viime viikon olin kesälomalla ja laittelin vähän äänentoistoa sekä laitoin uuden turbonpaluulaipan tiivistesilikonilla kiinni. Tällä viikolla alko kesätyöt ja ei hirveitä oo ehtiny tehä ku tiistaina rupes suuttimet kuseen. No turbokoneen suuttimet tähän tulee joka tapauksessa, ostin JM:ltä ne. Pitäs käydä ne läpitte ja laittaa paikalleen.

Oviin tuli Macromin 2-tie kajarit "alkuperästen" kajarien suojilla ja katon rajaan saman sarjan pikku diskantit.





ja vähän syvyyttä ääneen..tommonen Pioneerin tarjous 12" subbarisetti tuli hommattua..  ::) Vahvistin antaa 185W RMS:ää ja 400W huipputehon. Ihan sopiva meikäläisen mieleen.



Myös kiekkamittari löysi paikkansa lopullisesti, pitää käydä vaan huollattaan laturi ku ei mikään kolmesta kokeilemastani kiekkamittarista oo toiminu oikein..2 AG:tä ja yks Pilotti..  :idiot2: Pilotti oli kallein, joten luotetaan ny siihe sitte..



Samaan syssyyn kiristelin sitten kannen, on jääny se viiminen 90 asteen kiristys [~ 1000-2000km ajon jälkeen, mulle ehti tulla kilometrejä ~ 5000km] tekemättä..ja saipa samalla sitten tiivistettyä venakopan uudestaan ku se vuoti vieläki vähä. Myös termostaatti alkoi oireilemaan..joten hommasin uuden ja vaihdan sen tässä lähipäivinä kunhan kerkeän.



Jos nyt pitäis.  :)

Kunhan tuosta auton ajokuntoon saa taas 155bar suuttimilla varustettuna niin pitäs alottaa tuo peltivanneprojekti, eli keskiöiden hitsaaminen kiinni, vanteiden maalaus ja gummit päälle.  :pomo: Kenties peräkin hieman laskee ja peräkoukku lähtee se on varma!  ;D
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic [äänentoistoa ja "huoltoa"]
« Vastaus #329 : 09.06.2013, 21:29:23 »
Sain suuttimet testattua ja vaihtelin vähän kärkiä vaparin suuttimista sekä säätelin avautumispaineita. Suihkut on hyvät, ja paineet nousi keskimäärin ~20-25 bar..mutta oli ne varmasti hieman päässeet laskemaanki. Tarkkaa avautumispainetta en osaa sanoa koska tossa meidän suutintesterissä mittarin asteikko ei pidä paikkaansa..mutta se kyllä muuten pelittää.
Mutta oisko jossain 155-180 barin paikkeilla...  :idiot2: ens viikolla pääsee testailee.

Suuttimien erot on +/- 5 bar.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2013, 21:35:13 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

Futurez  Kulkukoira