Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D "Huollata moottorijärjestelmä" -ilmestyy pikkupakkasilla, katoaa suojalla

  • 3 Vastauksia
  • 2771 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Paavuli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • V70 -06 "D5++"
Nyt olen ymmällä. Profiilin V70 kiukuttelee pakkasten mukaan. Noin -6 asteen kohdilla ruotsinlaiva vaatii "huollata moottorijärjestelmä". Vika katoaa lähellä nollakelejä. Kovilla pakkasilla oli selvää tehon puutetta, polttoainesuodatin on aivan uusi ja nafta varmasti talvilaatua. Kuvittelin vian johtuvan "pyörreläppäventtiileistä" (mikä nyt oikea termi onkaan. Näiden säätövarsi ei pysynyt paikallaan.

Onko kukaan törmännyt tällaiseen?

Lisämausteongelmana on oma kyvyttömyys saada nollattua huoltovaloa. Foorumin ohjeet eivät toimi, vaan ohjeiden mukaan tehtynä sanoo ajotietokone huoltovalon nollaantumisen sijaan "043" tai vastaavaa, tätä säestää erikoinen piippaus. Mitäs tämä sitten on?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Oletko käynyt lukaisemassa vikakoodeja? Ne saattavat auttaa eteenpäin tai sitten ei, mutta joka tapauksessa ovat hyvä lähtökohta vianetsinnässä.

Yksi mitä voisi ehkä kokeilla, on viedä auto johonkin lämpimään parkkihalliin tai vastaavaan esim. vuorokaudeksi (jos siis sinulla itselläsi ei lämmintä tallia ole) ja kokeilla poistuuko ongelma sillä, että auto sulaa ja kuivuu kunnolla. Jään/kosteuden kertyminen vääriin paikkoihin saattaa aiheuttaa kaikkea hassua sähköjärjestelmille ja autolle muutenkin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Joo, vikakoodien luku  kertoo kyllä enemmän, kuin tuhat arvausta.


Kun mittaristoon tulee noi numerot, tarkoittaa se sitä, että painoit sitä trip-mittarin nollausnappia liian pitkään tai väärässä tahdissa teit asiat, eli et seurannut ohjetta tarkoit.

Työnnä virta-avain virtalukkoon
Käännä avainta yksi pykälä
-Paina trip-mittarin nollausnappi pohjaan ja pidä se pohjassa
  -Käännä avain seuraavaan pykälää (Pidä se trip-nollasnappi edelleen pohjassa)
  -Seuraa mittariston keskellä olevaa oranssia/keltaista kolmiota, se alkaa vilkkumaan hetken kuluttua  (se nollaus-nappi pohjassa edelleen)
  -Valon kolmannella vilkahduksella päästä  irti trip-mittarin nollausnapista

Ota virrat pois
Käynnistä auto ja tarkasta txt näyttö
Nyt pitäisi olla huoltokehoituksen olla pimeänä.



Se määräaikaista huoltoa ilmaiseva tekstihän on sitten    "Huollon aika"   tai vastaavaa,  ei kuitenkaan "Huollata moottorijärjestelmä"

Poissa Paavuli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • V70 -06 "D5++"
Vikakoodit on lukaistu pariin kertaan. En ole ehtinyt viemään enää läppäventtiilihässähän säätötangon korjauksen jälkeen. Ennen sitä oli läsnä pari koodia liittyen moottorinohjauksen ohjelmointivikaan, 1 merkintä maffista ja 1 yliahto.

Pakkasvika siis tulee ja menee kelien mukaan, joten säilytys lämpimässä auttaa joksikin aikaa. Vikavalo kuitenkin tulee takaisin. Myös -15-> pakkasilla esiintyi hyytymistä, epäilin sen liittyvän läppäventtiileihin (menevät kiinni itsekseen ja rajoittavat vääntöä) nyt en osaa sanoa tilannetta säätötangon korjauksen jälkeen.

Ja huomaan huoltomuistutuksen ja "huollata moottorijärjestelmä" eron, viestejä puskee kaksi eri. Yritän vielä tuota huollon nollausta, ei voi olla niin vaikeaa...

Voi kun Volvoihin olisi VAGeista tuttu pc-softa vikakoodien lukuun. VAG puolella teese-itse diagnosointi oli helppoa.

Ilmeisesti täytyy vielä kertaalleen huristella pajalle vikakoodien lukuun.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy