Tulipa taas vaihteeksi hankittua yksi 244!




Kävinpä sitten joululomalla hakemassa länsirannikolta tuollaisen 244 GLE:n tällaiseksi pikku väliprojektiksi kun ei tuo Bertonekaan oikein edisty!
Tämän ostin ihan huvikseni kun sattuu tuolla tallin kätköissä olemaan melko mukavasti juuri 244:seen sopivaa hieman erikoisempaakin osaa. Jos vaikka välillä jotkut osat voisivat olla ihan autossakin kiinni etteivät ihan pääse pölyttymään?
Auto on vuoden 1983 GLE malli alunperinkin melko mukavilla varusteilla:
- sähköllä ikkunat ja peilit, ohjaustehostin, kattoluukku, keskuslukitus (nyt lisänä vielä Cobra hälytin ja kauko-ohjaus)
Lisävarusteita on laiteltu myös:
- kattoluukun ilmanohjain, snowcap, takalasin ritilä, takaluukun sähköinen avaus
Tekniikka puolella on tehty aika paljon muutoksia:
- B23E K-jet kone vuodelta 1981, alunperin 136hv, olisko näillä muutoksilla joku 140-150 hv?
- 405 kansi, K nokka
- kone on ajettu kuulemma n.. 260 tkm, vaihdettu viime kesänä
- koneeseen vaihdettu samalla vesipumppu, kaikki hihnat ja lähes kaikki stefat ja tiivisteet
- sähköflekti, anturi alavesiletkussa
- Marteliuksen peltipakosarja, loppuputkisto tehty hieman isommalla putkella, kaksi Simons vaimenninta
- M47 ja taka-akseli vaihdettu jostain uudemmasta
Alustaakin on laitettu:
- edessä Lesjöfors madallusjouset ja lyhennetyt KYB kaasuiskarit
- edessä myös GLT mallin jäähdytetyt jarrut ja GLT vakaaja
- takana kaasuiskareissa luki "Turbo" ja jouset ovat lyhennetyt farkun kuormajouset
- panhard tanko on myös säädettävä
- takatukivarret on vasta uusittu ja pusliakin on vaihdeltu
Mukaan tulivat 15" Virgot, jotka ovat jo maalattavana ja nuo 14" GT talvivanteet olivat omasta tallista, viime vuonna maalatut ja uudenveroiset HKPL 5:set alla.
Auto on hyvä ajoltaan, kulkupuolta mukavasti ja alusta napakka, ei turhia kallistele. Kori on maalattu muutama vuosi sitten ja on melko siistissä kunnossa, hiukan pukkaa jo ruostetta parin oven alalaidasta, tullilasin ympäriltä ja takakaarista. Alaosan maalausta tai ainakin pientä fiksausta siis tarvitaan jos oikein siistin haluaa. Listatkin jo hieman repsottavat sieltä täältä.
Eniten työtä on sisustassa, se on vuosien varrella kulahtanut ja suoraan sanottuna aika tavalla ruuvailtu piloille! Voin vain suoraan näin varttuneempana harrastelijana sanoa että nuorten miesten käden jälki näkyy monessa kohtaa, ruuvin reikiä, puuhapiuhaa ja kaiuttimen reikää on tarjolla! Ei sitten millään pahalla edelliselle omistajalle, jos satut lukemaan!

Mukava kaveri ja kaupat sujuivat kuten pitääkin!
Tänään otin ensimmäiset kuvat ja samalla tein jo ensimmäiset muutokset:
- merkitön maski pois. Mielestäni vinoviiva ja Volvologo kuuluvat aina Volvon keulille!
- Hella takaspoileri koesovitukseen. Se on aika harvinainen ja mielestäni hillityn ja asiallisen näköinen.
