Proturbo  Autodiagnoosi

Ruuhkamaksut vuonna 2016

  • 155 Vastauksia
  • 45078 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #120 : 02.02.2011, 22:14:45 »
Hyviä mielipiteitä kyllä , mutta mutta.... mihin ne ruuhkat häviää vaikka jokainen tielläliikuja maksisi maksamisesta päästyään  ,tielläliikkuvathan ne maksumiehiä on . Olen ostanut kalliihkon auton nimenomaan liikkumistavarten , en pihalla seisotettavaksi .

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #121 : 03.02.2011, 10:05:41 »
Vaikka opus olisi varmasti avartava, niin tyytyisin pieneen yhteenvetoon / näkemykseen miten määritelmä soveltuu Suomen mittakaavaan. Itse kun en ole opiskellut kuin mitoituksista ja niistäkin pitkän aikaa sitten sivuaineena..

Kirja on kotona, joten täytyy odottaa sopivaa hetkeä kun kotona voi alkaa referoida ko. opusta foorumille.

Sivuaine oli myös itselläni ;)

Poissa Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #122 : 03.02.2011, 13:32:13 »
Usein nämä liian yksinkertaiset ratkaisut eivät kelpaa edes ministereille, koska eivät hahmota asioiden syy-seuraussuhteita tarpeeksi pitkälle.

Vaikka ministerit yksinkertaisia ovatkin, niin eivät ehkä ihan näin yksinkertaisia. Polttoaineveroon liittyy monia ongelmia. Sitä on vaikea toteuttaa siten, että Helsinkiläiset saataisiin maksamaan selvästi enemmän kuin syrjäseuduilla asuvat. Lisäksi siihen on vaikea lisätä rangaistusta liian hyvästä autosta. Mutta ehkä tärkein syy gps-innokkuuteen on siinä, että virkamiesten visioissa 10 vuoden kuluttua sähköautoja ja muita liian vähän polttoainetta kuluttavia kulkuneuvoja on niin paljon, että niitä pitää päästä verottamaan reilummalla kädellä.

Ruotsalaisten mallikin on liian yksinkertainen. Näyttäisihän se hölmöltä, että vuosikausia valmistellaan jotain hienoa systeemiä, mutta sitten päädyttäisiinkin yksinkertaiseen toimivaan ratkaisuun joka on jo valmiiksi olemassa.
“Anyone who trades liberty for security deserves neither liberty nor security”
   - Benjamin Franklin

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #123 : 03.02.2011, 13:37:34 »
Polttoaineveroon liittyy monia ongelmia. Sitä on vaikea toteuttaa siten, että Helsinkiläiset saataisiin maksamaan selvästi enemmän kuin syrjäseuduilla asuvat.

Osittain väärin, on jo selitetty aiemmin. (koskien ruuhkia) Toki myös kaupunkiajo per se kuluttaa enemmän kuin maantieajo syrjäseudulla.

Lainaus
Lisäksi siihen on vaikea lisätä rangaistusta liian hyvästä autosta.

Totta.

Lainaus
Mutta ehkä tärkein syy gps-innokkuuteen on siinä, että virkamiesten visioissa 10 vuoden kuluttua sähköautoja ja muita liian vähän polttoainetta kuluttavia kulkuneuvoja on niin paljon, että niitä pitää päästä verottamaan reilummalla kädellä.

Sähkövero on keksitty.

Lainaus
Ruotsalaisten mallikin on liian yksinkertainen. Näyttäisihän se hölmöltä, että vuosikausia valmistellaan jotain hienoa systeemiä, mutta sitten päädyttäisiinkin yksinkertaiseen toimivaan ratkaisuun joka on jo valmiiksi olemassa.

Suurin syy taitaa olla se, että ministerien ja virkamiesten tuttujen konsulttifirmat saavat laskutusta kun suunnittelevat ja visioivat näitä asioita. Lopulta jos GPS-pohjaiseen päädytään, on senkin taustalla varmasti saunakavereiden yrityksiä ja laskutus sen mukaista. Veron läpimeno budjetteihin on siten luokkaa 10% ja lopt 90% menee byrokratian ja yhtiön pyörittämiseen.

Poissa Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #124 : 03.02.2011, 13:49:06 »
Sähkövero on keksitty.

Tässä on se ongelma, että se pitäisi saada jotenkin kohdistettua juuri autoiluun. Iso osa äänestäjistä hyväksyy nurisematta kaikki autoilun kustannuksia nostavat verot ja määräykset. Mutta sitten kun se saunominen, lämmitys ja peruseläminenkin kallistuu, niin viheraatteen tärkeys alkaa monella äänestäjällä hämärtyä. Ja se sähkö pitäisi tosiaan saada kalliimmaksi vain Helsingissä, ei kepun kannatusalueella. Sitten on vielä kaiken maailman kaasuautot, hybridit ja mahdolliset vetyviritelmät, niitäkin pitää päästä rokottamaan.

Lainaus
Suurin syy taitaa olla se, että ministerien ja virkamiesten tuttujen konsulttifirmat saavat laskutusta kun suunnittelevat ja visioivat näitä asioita. Lopulta jos GPS-pohjaiseen päädytään, on senkin taustalla varmasti saunakavereiden yrityksiä ja laskutus sen mukaista. Veron läpimeno budjetteihin on siten luokkaa 10% ja lopt 90% menee byrokratian ja yhtiön pyörittämiseen.

Tämä on varmasti yksi tärkeimmistä syistä. Lisäksi virkamiehet ja ministerit mielellään pätevät Brysselissä sillä, että on tehty jotain uutta, hienoa, kallista ja turhaa ensimmäisenä.
“Anyone who trades liberty for security deserves neither liberty nor security”
   - Benjamin Franklin

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #125 : 03.02.2011, 15:33:44 »
Tässä on se ongelma, että se pitäisi saada jotenkin kohdistettua juuri autoiluun. Iso osa äänestäjistä hyväksyy nurisematta kaikki autoilun kustannuksia nostavat verot ja määräykset. Mutta sitten kun se saunominen, lämmitys ja peruseläminenkin kallistuu, niin viheraatteen tärkeys alkaa monella äänestäjällä hämärtyä. Ja se sähkö pitäisi tosiaan saada kalliimmaksi vain Helsingissä, ei kepun kannatusalueella. Sitten on vielä kaiken maailman kaasuautot, hybridit ja mahdolliset vetyviritelmät, niitäkin pitää päästä rokottamaan.

Olet kyllä sinällään oikeassa, mutta tämähän meni mukisematta läpi:

Budjetissa arvioidaan sähkönkulutuksen vähenevän ensi vuonna kaksi prosenttia, tämän vuoden sähkönkulutus arvioidaan samaksi kuin viime vuonna. Kotitalouksien sähkövero esitetään korotettavaksi 0,88 sentistä/kWh:sta 1,70 senttiin.

Tuohan on lähes 100%:n korotus! Kokeilepa samaa polttoaineverolla ;) Toki polttoainevero on vielä hieman korkeammalla tasolla kuin sähkövero, mutta tätä vauhtia sähkövero menee ohi PA-verosta ja nopeasti.

Toki mieleen tuli myös erilliset "sähköautolatauspistokkeet", joista saisi vain kalliimpaa autosähköä.

Lainaus
Tämä on varmasti yksi tärkeimmistä syistä. Lisäksi virkamiehet ja ministerit mielellään pätevät Brysselissä sillä, että on tehty jotain uutta, hienoa, kallista ja turhaa ensimmäisenä.

Brysselissä ja Romanian kännireissuillaan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #126 : 04.02.2011, 11:38:28 »
Hyvin toimii:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/monttu_tiessa_teloi_autoja/?ref=tf_iOKboksi_p4

Ei kuitenkaan ole varaa korjata teitä, vaikka 8 miljardia revitään autoilijoilta vuodessa :)

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #127 : 04.02.2011, 11:47:49 »
Hyvin toimii:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/monttu_tiessa_teloi_autoja/?ref=tf_iOKboksi_p4

Ei kuitenkaan ole varaa korjata teitä, vaikka 8 miljardia revitään autoilijoilta vuodessa :)

Ja tuo ei ole ainoa. Noita oikeasti jo ripustuksien päälle käyviä monttuja ja muita routavaurioita on 60-80 rajotusalueilla PK-seudulla aivan luvattoman paljon.

Vantaallakin tuo teiden hoito on aivan järjettömän tuntuista touhua. Ensin revitään joku pitkään täysin kynnöspeltoa muistuttanut tieosuus auki ja tämän jälkeen se on aukirevittynä parhaassa tapauksessa kuukausitolkulla, ennen kuin sinne tulee joku tekemään asvalttia jne... Monesti myös vedetään ensin joku täysin luokaton väliaikainen pinnote, ja lopullinen tie tehdään sitten joskus.

Tuo kuoppien lapiointipaikkaus on myös yhtä hölmöläisen hommaa, kun siihen lapiolla täytettyyn kuoppaan ajaa kerran, niin siinä on samanlainen monttu kuin ennen lapiointia.

Luulisi että olisi järkevämpi tehdä ne tiepohjat kerralla sellaisiksi, että ei tarvitse joka kevät vetää uusia asvaltteja ja paikkailla kuoppia routavaurioien takia.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2011, 11:55:43 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #128 : 04.02.2011, 12:06:26 »
Vantaallakin tuo teiden hoito on aivan järjettömän tuntuista touhua. Ensin revitään joku pitkään täysin kynnöspeltoa muistuttanut tieosuus auki ja tämän jälkeen se on aukirevittynä parhaassa tapauksessa kuukausitolkulla, ennen kuin sinne tulee joku tekemään asvalttia jne...

Tämä meidän kotitie Puksussa on kolmatta vuotta remontissa. Nyt ollaan puolessa välissä noin 1500 m työmaasta. Ihan käsittämätöntä toimintaa, montut auki kuukausitolkulla, ja katua avataan ja suljetaan kokoajan. Kaapeli, vesilaitos ja helsingin energia ei mahdu samaan kaivantoon. Kippaavat hiekkakuorman portin eteen, tai saattavat puolikahdeksalta motittaa koko tien. Päivällä ei näy ketään. Ja heti yhdeksältä ABC:lle kahville, kun aamuliikenne helpottaa. Hassua seurata oman mielen liikkeitä, iloisesta odotuksesta vitutuksen kauttaa apatiaan.

Mutta KehäI Leppävaaran tunneli on avattu ja se kyllä vetää tosi hyvin. Paha vaan että liikenne seisoo ennen tunnelia ja tunnelin jälkeen ihan niinkuin ennenkin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #129 : 04.02.2011, 16:01:54 »
Hyvin toimii:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/monttu_tiessa_teloi_autoja/?ref=tf_iOKboksi_p4

Ei kuitenkaan ole varaa korjata teitä, vaikka 8 miljardia revitään autoilijoilta vuodessa :)
Tuohon tuuppasin tänä aamuna, vielä jäi Sokotaan roiskeläpät ja renkaat ehjäksi vaikka aikamoinen rusaus kävi. Loppumatka piti seurata syttyykö öljyvalo tai vastaavaa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Stirlitz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #130 : 16.02.2011, 15:47:33 »
Milloin Suomessa joku poliitikko ryhtyy ajamaan asianaan liikkumisen vapautta?
Taas ollaan kaavailemassa lisää maksua autoilijoille ja näin ollen hankaloitetaan liikkumista. Suomessa ei voida edes puhua ruuhkasta ja täällä
se liikenteen jumiutuminen johtuu vain ja ainoastaan huonosta liikennesuunnittelusta. Tarvittaisiin 3-4 kaistaa esim. sisääntuloväylille.
   
     Itseäni risoo eniten se, että työmatkani (110km/vrk) hinta, joka on jo ennestään korkea, tulisi taas nousemaan. Poliitikot voisivat myös oppia
ymmärtämään, että osaa ihmisistä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta matkustaa julkisella kulkuneuvolla, jossa istut tuntemattomien kanssa pahalta haisevassa
kopissa juoppojen, ulkomaalaisten yms. kanssa. Omassa autossani voin säätää lämpötilan itse, valita matkakumppanini, en ole sidottu tiettyihin reitteihin tai aikatauluihin, voin kuunnella lempimusiikkiani ja tupakoinnista päätän itse.

Oppia voisi hakea Yhdysvalloista.
Exät: Opel Astra 1.8 -92, Volvo S40 1.8 -97, BMW 325i -91, Saab 9-3 2.0t -01, Volvo S40 1.6d -08

Nyt: Volvo V50 2.0d -08

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #131 : 16.02.2011, 20:57:02 »
Täällähän on liikkumisen vapaus.

Sullakin on vapaus ajaa 110km/päivä työmatkaa ihan omalla autola, lisäksi sitä tuetaan. Ne ketkä asuu lähellä duuniansa maksaa senkin vähän kokonaan itse -hivenenkieliposkessaheitetty- Mut itse yllytit ;D

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #132 : 16.02.2011, 21:03:30 »


Oppia voisi hakea Yhdysvalloista.
Millä tavalla?
Tietulleja?
Tukkoisia motareita joita ei ole suunniteltu nykyiselle automäärälle?
Teitä jotka ovat aika surkeassa kunnossa verrattuna Suomen tiestöön?

Poissa Stirlitz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #133 : 16.02.2011, 21:29:33 »
No ehkä hieman kärjistin  :)

Mutta siis lähtökohtana tulisi olla, että suunnittelu lähtisi liikkumisen tukemista, mikä ei tässä tarkoita pelkästään joukkoliikennettä.
Toisin kuin nykyään, selvästi liian pieneksi käyneitä teitä ja riittämättömiä liikennejärjestelyjä tulisi rakentaa isommiksi ja kehittää eikä
vain pyrkiä vähentämään autoilua, jotta näiltä laajennuksilta vältyttäisiin.

Esimerkiksi nämä parantaisivat jo huomattavasti liikkumista:

- Keskustatunneli
- 3-4 kaistaa sisääntuloväylille
- Liikennevalot pois isoilta teiltä

Aihetta sivuten:

- Bensaveroa alemmas
Exät: Opel Astra 1.8 -92, Volvo S40 1.8 -97, BMW 325i -91, Saab 9-3 2.0t -01, Volvo S40 1.6d -08

Nyt: Volvo V50 2.0d -08

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruuhkamaksut vuonna 2016
« Vastaus #134 : 16.02.2011, 22:17:29 »
No ehkä hieman kärjistin  :)

Mutta siis lähtökohtana tulisi olla, että suunnittelu lähtisi liikkumisen tukemista, mikä ei tässä tarkoita pelkästään joukkoliikennettä.
Toisin kuin nykyään, selvästi liian pieneksi käyneitä teitä ja riittämättömiä liikennejärjestelyjä tulisi rakentaa isommiksi ja kehittää eikä
vain pyrkiä vähentämään autoilua, jotta näiltä laajennuksilta vältyttäisiin.

Esimerkiksi nämä parantaisivat jo huomattavasti liikkumista:

- Keskustatunneli
- 3-4 kaistaa sisääntuloväylille
- Liikennevalot pois isoilta teiltä

Aihetta sivuten:

- Bensaveroa alemmas

Mitä paremmat liikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle järjestetään, sitä enemmän ihmiset muuttaa kehyskuntiin. Jos liikenne sujuu paremmin niin sitten muutetaan kauemmaksi. Niin se vaan menee.

Joo bensavero alas ja se voitaisiin kompensoida työmatkavähennysten poistamisella.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Elekma