Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?

  • 45 Vastauksia
  • 25416 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #30 : 15.02.2014, 17:18:59 »
Jos hihnapyörä on uusittua mallia, jonka ulkopinnassa on kaksi muovikoteloista pattia, kuten oheisen linkin mainoksessa

http://www.t4srus.co.uk/vw-t4-febi-crank-shaft-damperbottom-pulley-074105251ac-31858-2525-p.asp

on ratkeava kumikerros pyöräkotelosta nähtävissä. Jos hihnapyörä on alkuperäinen, jossa ei ole oheisen mallisia muovikoteloisia patteja, on ratkeileva kumikerros nähtävissä toiselta puolelta vasta, kun hihnapyörä on irrallaan, kuten näkyy seuraavan linkin vähän mustasta ensimmäisestä kuvasta, jossa kumi on hajonnut totaalisti. Pyöräkotelosta nähtävä puoli on alimmassa kuvassa. Siinä ei ole mitään vikaa nähtävissä:

http://www.bargainspares.com/vw-lt35-2-5-tdi-engine-rattling-bottom-end-crank-pulley-failure/

Kun moottoria kiertää vähän moniurahihnan välityksellä edes taakse (vaikkapa laturin hihnapyörän keskimutterista), ehjä hihnapyörä joustaa kehältä mitattuna pari-kolme milliä, risa paljon enemmän, ennenkö kampiakseli kiertyy. (Taaksepäin ei paljon sovi kiertää, ettei hammashihna hyppää.)
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 18:49:17 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #31 : 15.02.2014, 18:08:26 »
Tasakylkinenhän tuo hihnapyörä on, eli sillä perusteella alkuperäinen. Taitaa olla paras ottaa varman päälle ja vaihdattaa? Hauskintahan tässä on se, että edellinen omistaja on 20tkm sitten teettänyt jako- ja moniurahihnan vaihdon autoon mutta hihnapyörä on jätetty vaihtamatta.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #32 : 16.02.2014, 16:38:54 »
Löytyi vielä ihan vastaavasta äänestä ja ongelmasta klippejä juutuupista, eli juurikin tämän tyylistä on ääntäminen:
http://www.youtube.com/watch?v=r-_gpsRanPM

Samalla tavoin kuin tuossa värinänvaimennin näyttäis pysyvän paikallaan, mutta kiristin vemppaa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa pajula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #33 : 11.04.2014, 19:53:15 »
Tuollaisen korvakevikaiseen kiristimeen olen itsekin pari kertaa törmännyt. Vika tosin ei ole ollut kiristimessä, vaan asennuksessa. Kaikki varmaan tietävät, että kiinnityspultit ovat keskenään eri pituisia ja jos ne laittaa väärin päin, niin kiristin ei periaatteessa ole kuin yhdellä pultilla kiinni. Pahempi vaihtoehto on, että se liian pitkä pultti kiristetään väkisin ja sen seurauksena halkeaa korvake lohkosta.

   Nyt on niin ettäon, kiristimen korva lohennu ja kiinnostaa tietää jotta kumpi pultti tulee tuonne alempaan korvakkoon joka on revenny. Tietäis kysyä asentajalta takuun perään, kun vaihosta kulunu 3, kk. (Ihan vastuullinen korjaamo kyseessä)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #34 : 11.04.2014, 20:03:31 »
   Nyt on niin ettäon, kiristimen korva lohennu ja kiinnostaa tietää jotta kumpi pultti tulee tuonne alempaan korvakkoon joka on revenny. Tietäis kysyä asentajalta takuun perään, kun vaihosta kulunu 3, kk. (Ihan vastuullinen korjaamo kyseessä)

Muistelisin, että pidempi tulee alamaiseen reikään. Eikö siellä ole se vetarin kannakeraudan korvake myöskin välissä, niin siksi sinne se pidempi.

Varmista nyt vielä kuitenkin, ettei tule lisää yllätyksiä. Se nostokorvake tulee sitten sen kiristimen päälle, eli kiristin menee suoraan lohkoa vasten ja sen päälle se kannake ja sitten siellä alimmaisessa on vielä se vetarin rauta.

Poissa pajula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #35 : 11.04.2014, 20:17:48 »
  Kiitos nopiasta vastauksesta, en ite toki tuota nyt avaa kun keskiviikkona on aika varattu ja uus kiristin on tilattu , uskon kuitenki että pultit  on oikein koska pysyny tuolla yhellä  eikä tunnu irtonaiselta mutta puol senttiä pois linjasta .Ei oo syytä eikä tarvetta nyt ajella ,ettei katkia tuo toinen pultti.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #36 : 11.04.2014, 20:56:14 »
puol senttiä pois linjasta

Tästä kommentista tuli mieleen eräs toinen topikki tdi:n apulaitehihnasta.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40547.15

Poissa pajula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #37 : 12.04.2014, 19:36:17 »
  Nuukuutani  olen tallettanu tuon vanhan kiristimen ,ja ehiältä näyttää joten päätin vaihtaa tuohon rullaan laakerin. Porasin nuo kolome niittiä läpi  ,ja aukasin nuo pelti kiekot toisistaan . Siinon tavallinen laakeri joita saa vianorilta 8,lla eurolla ,numero ilmeisesti 6303 mitattava vielä ,mutta mitat on;47*17*13,9 mm.Aikaahan tuossa menee vajaa tunti  kaikkiaan ,ja uuen hinta 70,n tietämissä.Kiinni puristaissa käännän nuoporaukset  niinu "sokiaksi" ja migillä kiinni kahen puolen ,onko joku koittanu tuota  siis että voiko epäonnistua tämä "harrastus"?? :-[
« Viimeksi muokattu: 14.04.2014, 13:41:53 kirjoittanut pajula »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #38 : 12.04.2014, 19:44:22 »
Mä olen vaihtanut niitä laakereita ja niittien tilalle olen laittanut 12.9 lujat 5mm ruuvit ja lukkomutterit.

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #39 : 10.11.2014, 18:45:51 »
Tilasinpa uuden kiristimen kun ihme raksutusta kuuluu jostain niiltä paikoin... (jakopää just laitettu eli ei ole syyllinen ääneen).
Nuo tarvikepaskat kun ei kestä niin tilasin SKANDIX:ltä sitten 100 erkkiä kalliimman alkuperäisen VOLVO osan. Komeasti oli kuluneessa volvo paketissa ja kiristin oli merkkiä LITENS kuten tarvike osakin. Tuo raksuttava ääni tulee tyhjäkäynnillä ja kun kierroksia nostaa niin häipyy (lämpimänä joskus paremmin). Tuossapa kuvia... Samaa paskaa eri hintaisessa paketissa  ::)
Vasemmalla VOLVO "original"


Uusi VOLVO original jossa murtumia kuten tarvikeosassa... :o


Tuossapa uusi Volvo original ja rikkoontunut tarvikeosa (samanlaisia jälkiä)
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #40 : 10.11.2014, 18:50:15 »
Ettehän käytä motonetin hihnoja? Se on sentin liian pitkä ja kiristin pääsee pohjaamaan uudellaki remmillä.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #41 : 10.11.2014, 20:44:28 »
Pitkä hihna vois hyvinkin aiheuttaa tuommoista raksutusta jos kiristin pohjaa....
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #42 : 10.11.2014, 21:23:36 »
Sehän selviää kun ylihuomenna vaihtaa kiristimen ja kokeilee käyntiä ilman hihnaa.. Onhan siinä kyllä tosipaljon ajettu alkuperäinen kiristin paikoillaan kun nuo tarvikejutut hajoaa... >:( Kun nyt kestäs vielä vuoden niin jättäis vaimolle kauppakassiksi... :'(  (420 tkm vasta mittarissa)
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 21:26:18 kirjoittanut rapsu »
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #43 : 14.11.2014, 18:56:43 »
Kiristin vaihdettu ja ilmeisesti tuo oli syynä ylimääräisiin raksutuksiin yms. ääniin... oli jo jousi kuoleentunut kun vertas uuteen. Löytyhän tuostakin jo antautumisen merkkejä eli halkeema (kuva)... Tuota uutta "sinisen"alkuperäistä vertas vanhaan originaaliin niin oli kyllä valupurskeita ja laatu ihan jotain muuta. Tainneet vain SKANDIX:llä lyöneet tarvike kiristäjän alkuperäisellä rullalla vanhaan sinisen laatikkoon... Katotaan nyt kauanko kestää...
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa Tto90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #44 : 09.12.2015, 18:53:27 »
Täytyy nyt kirjottaa tännekkin tästä mitä itelleni kävi ja kun eilen lueskelin tätä ketjua. Eli olin kanssa ite ihmetellyt ihan pientä naksutusta välillä ja vähän normaalia kovempaa käynti ääntä. No asiahan meni siihen pisteeseen, että alkoi pellin alta kuulumaan kauheeta klonketta jolloin oli pakko lyyä auto parkkiin illalla, korjaamon pihaan onneks. Pelti auki ja savu nousee. No kiristimen rulla oli todella kuuma ja hyppi ku hullun mulkku kun käytti käynnissä autoa. No automaattisesti ajatus, että kiristin on paskana. No onneks en kerinny käydä ostamassa uutta kiristintä kun jätin auton korjaamon huoleks ja olivat sieltäkin jo tilaamassa uutta kiristintä ym hilppeet. Noh oikea syy sit selviskin korjaamolla kun rupesivat purkamaan -> kuvan hihna pyörän sisältä kumit ihan paskana ja hyppi paikallaan tuo pyörä josta kolina johtu ja kiristimen epänormaalit liikkeet. Onneks en ajanu pitemälle kun ois pian kone ollu paskana ja onneks oli metallinen kotelo mihin tuo rulla hakkas kiinni niin säästy isommilta remonteilta. Selvis vain ton rullan vaihdolla ja uudella hihnalla. Joten olkaa tarkkana noiden kilkatusten ja kolinoiden kanssa! Pelkkä tuo osa maksoi n. 200€ korjaamon kautta.


 

KL-varaosat  Race.fi