Koska tästä kysytään silloin tällöin, niin otin kuvan. Toivottavasti helpottaa asentamista & toimintaperiaatteen ymmärtämistä. Mallikuvassa käytetty se halvin ja varmaan tavallisin malli.
Ennen kuin nostaa painetta on tärkeää asentaa luotettava ahtopainemittari konerikon välttämiseksi.
Normaalisti menee siis pelkkä letku ahtimen kompurakotelosta (oikealla, kultainen nippa) hukkaportin kellolle (vasemmalla). Tämä katkaistaan ja väliin liitetään t-haara. T-haara liitetään niin, että nuoli on kompuraa päin, ja toiselta puolelta lähtee letku hukkaportin kellolle. 90 asteen kulmassa oleva lähtö menee "turboruuvin" alempaan osaan, jossa on nuoli. Jos t-haarasta puuttuu nuoli, sen voi purkaa ja katsoa kummalta puolelta löytyy jousi ja kuula. Se puoli laitetaan kompuraa päin. Toisessa turbosmartissa ja sen kopioissa kaikki osat ovat samassa kuoreessa, toimintaperiaate on sama.

Jousi ja kuula toimivat rajapaineventtiilinä, tässä mallissa sitä ei voi säätää. Ennen kuin paine pääsee hukkaportin kellolle, pitää siis työntää kuulaa taaksepäin, johon tarvitaan X bar painetta. Tämä estää hukkaporttia hiipumasta auki pikkuhiljaa, ja saadaan nopeampi ahtopaineen nousu. Ongelma tässä mallissa on säätämismahdollisuuden puute.
"Turboruuvi" on itse bleedi, joka siis vuotaa ilmaa pois järjestelmästä. Vuodon takia hukkaportin kellon kanteen ohjataan vähemmän painetta kuin mitä ahdin oikeasti tuottaa, ja kello (+ pakopaineet ahtimessa) ei työnnä hukkaporttia auki yhtä nopeasti. "Turboruuvi" koostuu siis vain ruuvista, jossa on neulamuotoinen pää. Mitä enemmän ruuvia kääntää auki, sitä enemmän ilmaa pakenee ylemmästä nipasta.
Vähemmän turvallisia tapoja nostaa ahtopaineita ovat t-haara letkulla tai reikäputki hukkaportin ohjausletkussa. Näissä säädettävyys on huono, ja alipaineella vetävät ilmaa. Lisäjousi hukkaportin kellon rinnalle tai pari prikkaa kellon alle ovat myös halpoja keinoja nostaa ahtoja, jälkimmäinen rajoittaa tosin myös hukkaportin aukeamista.
Suositeltavin tapa nostaa ahtopaineita on jäykempi hukkaportinkello (mahdollisesti säädettävän rajapaineventtiilin kanssa). Säädettäviä kelloja on kahta eri tyyppiä. Toisessa vaihdetaan jäykempi jousi kellon sisään, ja toisessa lyhennetään tankoa. Jälkimmäisessä rajoitetaan myös hukkaportin liikettä tietyn pisteen jälkeen, mikä ei ole suotavaa (ja ahdopaine nousee väkisin). Säädettävä rajapaineventtiili on suhteellisen helppo toteuttaa:

Vasemmalta paine turbon kompurakotelosta, ylös paine hukkaportin kellolle. Rajapaineventtiilillä voi nopeuttaa ahtopaineen nousua. Hukkaportin kellolle ei päästetä ohjauspainetta ennen kuin asetettu rajapainen on ylitetty.