Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99->V70 D5 -04->V90 s.34

  • 502 Vastauksia
  • 146345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Pitää alkaa tutkii tarkemmin joo. Mun mielestä ei vaan nuo oireet viittaa oikeen siihen magneettikytkimeen. Saa olla vaikka hellepäivä ja autolla ajettu eli konehuone täydessä lämmössään, silti kompura lähtee päälle ja jäähdyttää kylmäaineet. Sitten kun sammutat kylmäkoneen napista, ja odotat 5-10min niin ilmastoinnin saa lähteen taas päälle. Ja tuo alko heti sen jälkeen ku ne valot alko vilkkua. Ilmastointia en käyttämy juurikaan ennen täyttöä, laitoin välillä vaan päälle ettei ihan paikoilleen ruostu.
Mittaa nyt se välys.   :pomo:


Noista T5 jousista sitten sellanen asia että kaikki ei sitten madalla välttämättä laisinkaan.
Mullakin on sellaset jouset jotka on T5:sta ja madalsi dieselin keulaa sen 2cm. Bensa koneisessa ei sitten ehkä niin paljoa.
Eli mitakkaas nyt ensin sen oman keulan korkeus.   ;)

Poissa Sipilä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 422
Jos teillä ei tuu -Sipilän- kanssa kauppoja jousista niin minä voisin olla myös kiinnostunut.. :)

Vastailinki jo ÄRRRÄlle jotta myypi pois vaan, niitä mulle kannata hautomaan jäädä ku en oo vielä päättäny juuta enkä jaata  :)

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Mittaa nyt se välys.   :pomo:


Noista T5 jousista sitten sellanen asia että kaikki ei sitten madalla välttämättä laisinkaan.
Mullakin on sellaset jouset jotka on T5:sta ja madalsi dieselin keulaa sen 2cm. Bensa koneisessa ei sitten ehkä niin paljoa.
Eli mitakkaas nyt ensin sen oman keulan korkeus.   ;)

Eläpä piällikkö hätäile.  :D Tässä on vasta pari viikkoa vikaa haeskeltu.  ;) EDIT: sitä välystä on siis toista milliä, ei tarvi edes mitata..aion sen kyllä tänään mitata ja shimmata jos vaan ehtii.


Ja noista jousista..outoutta. Purin T5 tolpat tänään. Jouset on vihreällä värikoodilla, liekö ne on luotettavia tosin? Toin jouset kotia, vertasin tallista löytyviin keltaisella täplällä varustettuihin jousiin. Ne keltasella täplällä olevat oli mulla siis siinä 855:ssa, ja keula oli vähän enempi ku korkee. Noh..mittaamaan irtojousia, ne mahottoman pitkät keltasella merkatut jouset oli 20mm lyhyemmät ku nuo oletettavasti T5 jouset, eli keltaset 44,5cm ja vihreet 46,5cm. Vaikutti tosin että vihreet olis pehmeämmät, joskaan muuten en saanu sitä kokeiltua kuin ite painamalla niitä kasaan. Silti "sokkotestin" perusteellakin päädyin aina siihen tulokseen että vihreet tuntu pehmeämmiltä. Pomolla oli T5 jouset irrallaan..? Kato löytyykö mitään väriä ja minkä mittaset ne on.


Kylmää asiaa:

Kävin sähkömiehen juttusilla tänään. Sanoi että magneettikytkimen välyksen pienentäminen voisi auttaa..sanoi myös että järjestelmä ei tunnista liian isoa välystä eikä kykene siitä varoittelemaan silloin. Eli kertauksena, sisäkierron ja ilmastoinnin valot vilkkuu noin 20sek AINA kun laittaa virrat päälle riippumatta siitä onko auto käynnissä vai ei, onko ajettu vai ei, onko kylmäkone päällä vai ei ja onko ilma kylmä vai lämmin. Kysyin että voinko simmata kompuran uusiksi riippumatta siitä auttaako se vai ei, vastaus oli että vahinkoa ei synny kunhan välys on sen verran iso että kompura pääsee kytkeytymään pois päältä.

Eli, nyt tarvii simmailla magneettikytkin kohilleen ja kattoa mitä vaikuttaa. Järjestelmä itessään ei kuulemma tosiaan tuota ymmärrä, mutta lämpenemisen aiheuttaman oikosulun kuulemma ymmärtää. Näkee sitte vilkkuuko valot vielä simmauksen jälkeen.

Joku joka näiden kanssa on jo ehtiny värkkää..

-onko kompurassa itessään jonku sortin lämpöanturi?

-onko jollakin antaa arvoja esim sille anturille joka on rintapellin vieressä ilmastoinnin putkessa. Omaani mittailin ihan vaan yleismittarilla, johtoon tulee jännite ja anturi on kytkeneenä koko ajan. Ilmeisesti katkasee vasta sitten jos paine nousee liikaa tai aine on liian kylmää? (onko tuo nimenomainen anturi paine- vai lämpöanturi..?) Ja montako ilmastointiin liittyvää anturia tuosta laitoksesta löytyy, ja missä ne sijaitsee?

-Jos ilmastoinnin paneelissa on vikaa niin miten se mahtaa ilmetä? Omasta kun en käytön perusteella löydä mitään vikaa, eli lämmönsäätimet toimii, myös vyöhykkeittäin. Puhalluksen suuntaus toimii, puhaltimen voimakkuuden säätö toimii sekä manuaali- että automaattiasennossa. Sisäkierto toimii. Kylmäkoneen ohjaus toimii, eli lähtee päälle silloin kun haluaa, olettaen että ei ole juuri sammunut.

Edittiä, tuo vika alkoi vasta auton oston jälkeen, ja ilmastointi oli vain ja ainoastaan hajakäytöllä silloin. Vian alkamishetkellä ilmastointi ei ollut päällä. Ennen nita valojen vilkkumisia kytkeytyi normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, 18:03:48 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Jos sen välyksen näet silmällä, se on todella suuri. Shimmaamaan siis.
Mutta se asia valojen vilkkumisesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12926.msg237848#msg237848
Ja se osa on pressostaatti ja on paine anturi. Tuosta haulla tietoja. Muistaakseni siellä oli jotain arvojakin jossakin.

Jousista sen verran että muistaisin niissä mun jousissa olevan myös keltanen merkintä.
Pitää käydä tarkistaan ja mittaan.
Ei ollukkaan mitään merkintöjä.
Tuossa vasemmalla T5 ja oikealla vakio. T5 jousi on jäykempi ja mahdollisesti hieman paksumpi. Mitat suurinpiirtein samat kuin ÄRRRÄn jousissa.

« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, 20:53:13 kirjoittanut pomo »

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Kompura shimmattu. Kylmäkone tun tuis kytkevän suht normaalisti, ite kytkentä on paljon pehmeämpi nyt. Valot vilkkuu edelleen, eli jotain vikaa on jossain enkä tiedä pitäiskö sen vaikuttaa kompuran kytkentään. Pomon laittamaa linkkiä en oo ehtiny lukea.

Parit havainnollistavat kuvat.

Kytkentälevyn irroitus, itellä ei ollu 5x20mm pultteja joten käytin 5x25mm, ja vielä kuusiokoloja. Hion kummallekin puolen kantaa tasaisen kohdan josta sai sit pikkujakarilla käännettyä. Sit kun pultit oli tarpeeksi syvällä niin sain käännettyä pultteja kuusiokoloavaimella.




Kytkentälevy, tuosta kuvasta näkyy miten pultinkannat on hiottu:




Kytkentälevy sisäpuolelta, kitkapinnoissa oli kulumaa joten shimmaus oli tarpeen:




Kytkentälevystä löytyi numeroita, en tiedä voiko tuosta päätellä suoraan kompressorin tyypin:




Simmit, omasta löyty siis 0,3mm ja 0,8mm. Välys oli niin iso että ei tarvinu paljoa miettiä kumman ottaa pois. Simmit löytyy tuolta boorituksen pohjalta, tippuu todella herkästi jos käännät boorituksen alaspäin:





Parit vinkit:

Ainaki tuo mun kytkentälevy lähti irti asti noilla 25mm pitkillä pulteilla. Tuo 25mm on siis se kierteen pituus joka ilmoitetaan. 20mm pulteilla levy olis jääny pari milliä akselille vielä. Kun lähdet ruuvaamaan pultteja levyn läpi niin ne tod.näk ahdistaa heti alkuun, johtuu siitä liasta ja pölystä joka on niissä kytkentälevyn kierteissä. Järkeä käyttäen ettet riko kierteitä. Pultti kun menee levystä läpi niin sen saa pyöriteltyä käsin perille asti. Sen jälkeen alat kiristää avaimella, kannattaa kiristää esim siten että avain vastaa aina seuraavaan pulttiin, ja sit kiristää sitä seuraavaa. Silloin jokainen pultti kääntyy aina samanverran ja levy lähteeä nousemaan akselilta suorassa ulos. Ite kytkentälevy kannattaa nostaa siinä asennossa pois jossa se irtoaa, ettei simmit tipu pois.

HUOM! Kulmamieskin aikanaan tuosta jo kirjoitteli, eli nuo pultit vastaa laakerin lukkorenkaaseen, omassa se lähti ainaki pois paikaltaan. Tarkista että on paikallaan, ja laita paikalleen jos on irti tai huonosti paikallaan.

Minkään lattiakaivon läheisyydessä ei kannata ruuvata, työkalut ja simmit tippuu taatusti jotenki sinne kaivoon vaikka se olis kymmenen metrin päässä.

X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905

se asia valojen vilkkumisesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12926.msg237848#msg237848
Ja se osa on pressostaatti ja on paine anturi. Tuosta haulla tietoja. Muistaakseni siellä oli jotain arvojakin jossakin.



Kiitokset, erittäin hyödyllinen linkki. Täytyy jatkaa kaivelua, kelikin on sellanen että pääsee kylmäkonetta testaamaan.  :P
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #336 : 27.06.2012, 13:15:43 »
Ei vilku valot enää. Kaivoin sisälämmön tunnistimen takana olevan puhaltimen pois, tukossahan se oli. Paineilmalla varovasti putsaus, paikalleen ja johan pyörii. Valojen vilkkuminen loppu siihen. Se suojaritilä oli rikottu, joten tein testiversion mesh-kankaasta ja solumuovista.











X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #337 : 27.06.2012, 14:35:31 »
Noi simmit pysyy hyvin paikalla asennettaessa ohuella vaseliini kerroksella.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #338 : 27.06.2012, 18:18:05 »
Noi simmit pysyy hyvin paikalla asennettaessa ohuella vaseliini kerroksella.

Niin pysyy, ite laitoin pultin valmiiksi jo kytkentälevyn läpi, pysyi sen varassa.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #339 : 28.06.2012, 19:27:07 »
Taas on taisteltu. Keulille motonetin -40 jouset ja taakse valikoitui käytetyt T5 jouset.

Etujousissa aika karu pituusero, dieselin (oletettavasti) jousen vapaa mitta 45,5cm. Kertauksena siis T5 oli 46,5cm ja bensan vakio 44,5cm. Jousien todellista alkuperää en tiedä mutta olettaisin kaikkien noiden olevan "mallikohtaisia" eli keulan korkeuserot selittynee lähinnä vaan jäykkyydellä, dieselissä rusehtava merkintä, T5 vihreä merkintä ja bensavaparin jousessa keltainen merkintä. Tässä kuvassa siis tuon dieselin keulilta pois otettu jousi sekä motonetin -40mm:





Pelkät etujouset vaihdettuna:



Tuon perusteella arvelin että jos takapää tippuu vielä lähellekään sen 40mm niin se tippuu jo liikaa, siksi päädyin T5 jousiin. Jouset vasemmalta lukien:

-paikallaan olleet, langan paksuus 13,7mm, nämä oletettavasti dieselin vakiojouset, tai kenties kuormajouset?
-T5 käytetyt, langanpaksuus 12,7mm
-motonetin -40mm, langanpaksuus 12,2mm






Nykyhetki, lähempää ja kauempaa:






Vielä kun ehtis pomolta hakia ne vanteet. Ei kukaan sattuis olee Huittisista pk-seudulle, tai edes pk-seudun suuntaan matkalla?

EDIT: näyttää noissa kuvissa korkeammalta  mitä on. Kaarimitat joka kulmassa 34cm, takakontissa tosin noin 35kg ylimääräistä tavaraa.

Edit II: Aiemmat kaarimitat edessä 37,5cm ja takana 36cm. Eli tiputusta keulilla noin 35mm (mun mielestä tuo ei tippunutkaan yhtä paljon ku se 855, se oli alempana keulastaan) ja takana 20mm, joka piti juurikin olla T5 alustan korkeusero.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012, 19:42:20 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #340 : 28.06.2012, 19:52:05 »
Ai sää oot tällästä puuhaillu.   ;)
Näpsäkkä siitä tuli, 2cm korkeempi kun mulla.

Koeajolla sitten tarkkailet miten käyttäytyy. Varsinkin perä.   V:>

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #341 : 28.06.2012, 20:43:15 »
Ai sää oot tällästä puuhaillu.   ;)
Näpsäkkä siitä tuli, 2cm korkeempi kun mulla.

Koeajolla sitten tarkkailet miten käyttäytyy. Varsinkin perä.   V:>

Takapää ollu huono koko ajan, iskarit jonki verta pehmeet jo. Huomenna pitää tarkistaa onko tuo etupäästään pohjaanlyöntikumien varassa. Turhan terävästi reagoi epätasaisuuksiin, en huomannu verrata bensan ja dieselin pohjareita että onko niissä mittaeroja.

Olis tuo ehkä sentin matalempi saanu olla vielä.

Osaiskohan joku photoshopata tohon kuvaan ne jotku vanteet..?  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012, 20:45:54 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #342 : 28.06.2012, 20:52:29 »
Takapää ollu huono koko ajan, iskarit jonki verta pehmeet jo. Huomenna pitää tarkistaa onko tuo etupäästään pohjaanlyöntikumien varassa. Turhan terävästi reagoi epätasaisuuksiin, en huomannu verrata bensan ja dieselin pohjareita että onko niissä mittaeroja.

Olis tuo ehkä sentin matalempi saanu olla vielä.

Osaiskohan joku photoshopata tohon kuvaan ne jotku vanteet..?  :pomo:
No ei varmasti ole kumien varassa, kun mulla on 2cm matalempi ja ei ole. Ja tervetuloa madallettujen autojen kerhoon.   ;)

Keula voi pudota pikkasen kun pääset ajeleen enemmän ja jouset hakeutuu paikoilleen. Huom! Voi.

Osais mutta kun oon nyt toisella koneella millä ei oikeen onnistu. Katotaas jos toi tytär malttais hetkeks läppäriä luovuttaa.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #343 : 28.06.2012, 20:56:23 »
No ei varmasti ole kumien varassa, kun mulla on 2cm matalempi ja ei ole. Ja tervetuloa madallettujen autojen kerhoon.   ;)

Keula voi pudota pikkasen kun pääset ajeleen enemmän ja jouset hakeutuu paikoilleen. Huom! Voi.

Osais mutta kun oon nyt toisella koneella millä ei oikeen onnistu. Katotaas jos toi tytär malttais hetkeks läppäriä luovuttaa.

Ootko varma että mulla on samat pohjarit ku sulla? Ku mulla ei ole varmuutta onko niitä tuohon tolppaan olemassa eri mittaisia, jos ei oo niin sit hyvä.

vanhassa vehkeessä ei keula tippunu vuoden aika yhtään, nuo on "samat" jouset joten luultavasti ei putoo, ei tosin haittaais vaikka vähän istahtais vielä.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #344 : 28.06.2012, 21:22:50 »
Osaiskohan joku photoshopata tohon kuvaan ne jotku vanteet..?  :pomo:
Siinä äkkiä värkätty.   :crazy2:

 

KL-varaosat  Race.fi