Elekma  Autoracing

b200f kannen laskeminen/yleinen viritys

  • 116 Vastauksia
  • 48735 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« : 19.01.2011, 22:48:10 »
Jälleen yleistä pohdintaa ja kyselyä. Olen kyl lueskellu (ja tuun lukemaan) jonnin verran mm. tältä ja vanhalta foorumilta yleisesti vinokoneen virittelyistä. Loistava muuten tuo Penkkitopic!

Veikkaan et täällä löytyy muitakin "pikkulohkon" omistajia, joita ainakin pikku piristys kiinnostaa. Itellä ei tosiaankaan ole aikeissa ennen yleistä jakopää/kansipahviremppaa availla toimivaa konetta mut kiinnostusta virittelyyn sopivan tilaisuuden tullen on. Nyt ei silti haeta mitään F-ryhmän kärkitehoja. Niitä isompia tehoja saa isolla rahalla. Ja kyllä tiedän et "isolohko" olis parempi aihio mut kun sitä ei ole eikä tule niin olkoon. Myöskin kansi saa pysyä sinä mikä on (530). Tiedän myöskin sen et tuo "vähäpäästöisyys" on kirosana virittäjälle ja tulee rajoittamaan hommaa ainakin jossain pisteessä.

Tehoahan 200f löytyy (tai on ehkä löytynyt) n. 111 hv ja puristukset 10:1 ja nokka ilmeisesti M, kansi on 530. Tästä ois kiva vähä nousta tai edes päästä alkuperäselle tasolle.  :2funny:

Itseasiassa lähinnä kiinnostaa noi kansi- ja nokkahommat (ja niiden suuntaa antavat hinnat). Imu- ja pakosarjan vaihto ei käsittääkseni ole tarpeellista alle 150-160 hv tehoilla? Eikös ne sen verran virtaa about. Ruisku pysyy luonnollisesti LH 2.4. Pikkuvirityksiä nyt sitten on nämä viskon pois heivaamiset ja vaparisuodatin sekä mahollisimman vapaasti virtaava katiton rööri.

Tätä tullu vähän lueskeltua: http://www.metsys.fi/ana/VolvonKansi.html

Kiinnostaa ihan perusasiat eli lähinnä esim. törmäyksen vaara. Täähän ei oletettavasti ole vapaasti pyörivä kone?  :-[
Paljonko kantta uskaltaa laskea vakio M nokalla? Entä jos vaihtaa mahdolliseen ääripäähän eli K nokkaan? Vai käykö venat volvon omilla nokilla "lähelläkään" mäntää?

Vesikanavien koko ilmeisesti myös rajottaa höyläystä (0.5mm, isot vesikanat ja b230). Oletettavasti 530 sisältää pienet vesikanavat ja kyseessä muutenkin b200 lohko.
Tietty paukkujakaan ei rajattomasti voi nostaa. Tuon yllä olevan linkin mukaan 1.25mm paukut kasva n. 11:1 paikkeille mikä kuullostaa hyvältä. Missähän vaiheessa tän suhteen tulee vakio mäntien raja vastaan?

Kestääkö tällöin kansipahvina edelleen vakiopaffit (paksuus 1.25mm?) vai pitääkö olla reisinki ja mitähän halkasijaa/paksuutta mahollisesti?
Kanavien työstö varmaan jäis ihan siistimiseen.

Sitten nuo volvon nenät. Kuinkaha paljon K-nokka vaikuttaa päästöihin? Paljonko tehoalue muuttuu? Muutkin "kireemmät" nokat kiinnostaa mut K-nokka tietty eroais kaikista eniten tuosta M:stä. Joutuuko tuolta venttiilikoneistosta vaihtamaan mitään muuta nokan lisäksi?
Mitähän vielä. Ainakin suuntaa antavia hintatietoja ois kiva saada kannen laskusta, kanavien siistimisestä (ellei ite uskalla), käytetyn nokan sopiva hinta.

Jatkakaa/kertokaa  8)
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #1 : 20.01.2011, 09:12:05 »
Ainakin suuntaa antavia hintatietoja ois kiva saada kannen laskusta, kanavien siistimisestä (ellei ite uskalla), käytetyn nokan sopiva hinta.

Kansiremppa oli itellä: työt n. 400e, nokka 93,70e ja kaikkea kivaa. Yhteensä tonni.
Kun avaat koneen ja huomaat pykälän sylintereissä, niin kustannuksiin tulee toinen tonni ja vähän päälle.
Putkistoon ja kaikkeen sekalaiseen mitä ei edes ymmärrä uppoaa vielä yksi tonni.

Eihän tämä kannata eikä tässä ole mitään järkeä, mutta hauskaa tottakai. Jos olet riippuvainen auton liikuttelukyvystä, hanki toinen (B23/B230) harrastelua varten. Ehkä jopa suoraan turbolla ja kevyimmillä päästörajoilla.

Tämä Turbobricksin keskustelu varmaankin kiinnostaa: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=110700&highlight=b230f+quench

"Oma" resepti:
Itse pörräilty kannesta pykälät pois ja pakokanavat peiliksi
R -seetit
Kolmikulma venttiilit
1mm kannesta pois
Hiottu nokka -> kaikenlaista lisäkulua ja harmia, mutta jännää on...
Uusi vesipumppu
Säädettävä nokkapyörä (jep olen pelkuri, enkä sittenkään uskalla olla ilman sokkaa)
--------------------Tässä mennään tällä hetkellä
Uusi öljypumppu
Uusi huohottimen putki lohkon sisälle
Poraus suoraan 96,61mm
Uudet männät 2,2mm tai 0,6mm montulla
Laakerointi
Ehkä uudet kanget (jos koneessa sattuu olemaan 9mm)
Ruisku ja sytytys on vielä täysi kysymysmerkki.
Lopullisena lopputuloksena tulee lopulta olemaan selvää, että rahat meni ja kourassa on vanha kulunut öljypumppu. Mikään muu ei ole varmaa :).
« Viimeksi muokattu: 27.01.2011, 10:09:27 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7270
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2082
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #3 : 20.01.2011, 16:09:29 »
Joo. Viritetty B200 tuntuu siltä, että ykkösellä ja kakkosella tuntuu liikahtavan kivasti. Kolmosella sitten ei olekkaan mitään. Turbokoneita saa kaikkine hiluineen tonnin paikkeilla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

hevonen

  • Vieras
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #4 : 20.01.2011, 16:16:57 »
Joo, myy tuo jollekin jos onnistuu, osta sitten se turbo. Tulee oikeasti potkua eikä tarvii laittaa rahaa kaivoon... :P

En nyt vaan mitään muuta järkevää osaa neuvoa.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #5 : 23.01.2011, 18:18:20 »
Kiitosta vaan vastauksista mut turbo on turbo ja vapari on vapari...

Ilmasin itteäni ilmeisesti vähän väärin. Nyt en varsinaisesti ollu kiinnostunu siitä mikä on järkevintä. Se on tiedossa jo valmiiks että turbo vie kustannustehokkuudessa vaparin kuus muna.
Tarkotus oli kysellä noita joitakin mieltä vaivaavia perusasioita ja esim. sitä et kuinka kallista toi vaparin pienempikin virittäminen oikeasti on.

Tiedän kyllä et sieltä löytyy tietoa saada noihin kysymyksiin vastaukset.  O0

Joo. Viritetty B200 tuntuu siltä, että ykkösellä ja kakkosella tuntuu liikahtavan kivasti. Kolmosella sitten ei olekkaan mitään. Turbokoneita saa kaikkine hiluineen tonnin paikkeilla.
Ei se mitään. Lähinnä siltä se tuntuu nytkin.  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 18:19:56 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #6 : 26.01.2011, 12:18:26 »
Itse olen kyseisen koneen viritystä harrastanut tämän verran
Kansi portattu 530
R-seetit
Kuplavolkkarin jäykät venttiilinjouset
Kannesta 1.5mm pois
Nokka hiottu 310astetta ja 12.5mm nostolla, jotta sopisi on venttiilinvarren päissä kuplavolkkarin venttiilinvarrensuojakupit
Pakosarja 4-2-1
Imusarja lh 2.4 vakio
Ruiskutusta ja sytytystä ohjaa megasquirt 1v2.2
Suuttimet T5 volvon
Huohotus rakannettu uusiksi
Säädettävä nokkapyörä
2.3 turbovolvon kytkinlevy ja asetelma vaihdettu
5kiloo kevennetty pottapyörä
m47 loota.

Jotain saattoi unohtuakkin ???

Seuraavaa konetta rakentelen
B21 moottori,
purisus-suhde sinne 8 tietämiin,
tallin perukoilta garretti ahtamaan, varmaankin ahdot ainakin kilon luokkaa
alkuu ainakii a nokka,
b230 turbovolvon kytkinlevy/asetelma,
5kiloo kevennetty pottapyörä,
kuplavolkkarin jäykät venttiilinjouset,
perään lukko mallia kemp,
monikulmaseetit,
kevyesti portattu kansi,
päätyjakaja vaihtuu lohkojakajaan,
ruiskutusta ja sytytystä ohjaamaan megasquirt 1v2.2 hires koodilla ja suuttimiksi t5 volvon 410cc/min
laatikkoja varuilla pari m47:aa ja mitä kivaa nyt keksii
Tästä koneesta olisin kiinnostunut tietämään jotain tehoarviota?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1420
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #7 : 26.01.2011, 15:00:09 »
Kiinnostaa ihan perusasiat eli lähinnä esim. törmäyksen vaara. Täähän ei oletettavasti ole vapaasti pyörivä kone?  :-[
Paljonko kantta uskaltaa laskea vakio M nokalla? Entä jos vaihtaa mahdolliseen ääripäähän eli K nokkaan? Vai käykö venat volvon omilla nokilla "lähelläkään" mäntää?

Vesikanavien koko ilmeisesti myös rajottaa höyläystä (0.5mm, isot vesikanat ja b230). Oletettavasti 530 sisältää pienet vesikanavat ja kyseessä muutenkin b200 lohko.
Tietty paukkujakaan ei rajattomasti voi nostaa. Tuon yllä olevan linkin mukaan 1.25mm paukut kasva n. 11:1 paikkeille mikä kuullostaa hyvältä. Missähän vaiheessa tän suhteen tulee vakio mäntien raja vastaan?

Kestääkö tällöin kansipahvina edelleen vakiopaffit (paksuus 1.25mm?) vai pitääkö olla reisinki ja mitähän halkasijaa/paksuutta mahollisesti?
Kanavien työstö varmaan jäis ihan siistimiseen.

Sitten nuo volvon nenät. Kuinkaha paljon K-nokka vaikuttaa päästöihin? Paljonko tehoalue muuttuu? Muutkin "kireemmät" nokat kiinnostaa mut K-nokka tietty eroais kaikista eniten tuosta M:stä. Joutuuko tuolta venttiilikoneistosta vaihtamaan mitään muuta nokan lisäksi?
Mitähän vielä. Ainakin suuntaa antavia hintatietoja ois kiva saada kannen laskusta, kanavien siistimisestä (ellei ite uskalla), käytetyn nokan sopiva hinta.

Jatkakaa/kertokaa  8)

Ei ole vapaasti pyörivä. Omilla nokilla uskaltaa ottaa ainakin 2,5 milliä kannesta pois ja ei osu venat mäntiin mutta kannattaa tarkistaa esim. muovailuvahan avulla, jaon kyllä pitää olla justiin eikä melkeen kohdallaan. Kannesta kärsii höylätä sen 2,5-3,0 milliä ilman vesikanavien puhkeamista. On kokeiltu 2,3:ssa konessa, 398 kannesta 3,0 mm pois ja puristussuhteeksi 16:1 => kansipahvi lojahti, vesikanavissa ei merkkejä vaurioista.

B200 vakio männät kestää vapaasti henkivässä koneessa sen mitä siitä saa irti. Toki järjettömällä puristussuhteella tai yli 10000 kierroksella (vakio nokalla ja jousilla ei tosin saa kiertämään niin paljon) voi mäntä antautua.

Vakio kansipahvi kestää kunhan on Victor Reinz tai Elring. Sama pahvi turboissa ja kestää niissäkin. Itse en ole saanut rikki kuin järjettömällä puristussuhteella. Paljonkohan pitäisi olla ahtoja, että vastaisi vaparin 16:1 puristussuhteella syntyvää sylinteripainetta?

Vakionokista K on varmaankin paras, alavääntö vähän kärsii mutta sillä saa tapahtumaan sentään jotain yli 3000 kierroksella. A-nokkakaan ei ole huono vaihtoehto. Vakionokilla ei tarvitse tehdä mitään muutoksi venttiilikoneistoon, ihan bolt on –homma. Välykset kannattaa tarkistaa mutta yleensä ei tarvitse säätää kun vaihtaa vakionokan johonkin toiseen vakionokkaan. Millään vakionokalla noista maamoottoreista ei kyllä tule mitenkään virkeitä, vaatii vähän muitakin muutoksia jos haluaa, että veto ja laulu jatkuu kierrosten loppuun asti.

Kanavat on helppo siistiä itse. Paineilmavinku tai sähköporakone ja siihen hiomakivi ja mahdollisesti alumiinin jyrsimiseen tarkoitettu terä. Imu- ja pakosarjat pitää kohdistaa kanaviin, alun perin voi olla isojakin pykäliä. Vakionokasta ei montaa kymppiä kannata maksaa, satasella kun saa jo hiottuja nokkia. Yksi vaihtoehto on vakionokasta hiottu vähän isommalla nostolla tehty nokka. Kannattaa teettää A-nokasta. Hiominen maksaa noin satasen, lisäksi tarvisee ventiilien päähän ns. lash capit, maksavat luokkaa 25 rahaa. Sitten vähän jäykemmät venttiilinjouset, esim. kuplan kilpajouset menevät suoraan ja ovat vähän jäykemmät, hintaa niillä on kolmisen kymppiä.

Vakio jäähdytyspuhallin kannattaa heittää mäelle ja korvata sähköisellä, tulee noin 10 hevosvoimaa ja kone hieman herkistyy. Vauhtipyörästä olisi hyvä ottaa vähän painoa pois, tuossa B200:ssa on raskaampi "pottapyörä" painaa toistakymmentäkiloa jos en väärin muista. Tulee moottoriin kummasti lisää herkkyyttä kun saa pyörivää massaa vähemmäksi, kovin  paljon tuosta pottapyörästä ei tosin saa pois mutta muutaman kilon kumminkin.
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #8 : 26.01.2011, 17:55:55 »
Kiitos ja kumarrus vastauksista!  P>

Selkis hommat kertaheitolla. Eri juttu tullaanko niitä koskaan tekemään.   :buck2:

by the way. millasia putkistoja nuissa rallipeleissä yleensä on pakosarjan jälkeen. 2.5" vai 3" ja tyyliin yks isompi läpivirtaava änkkä? mun tapauksessa ny riittää kyllä tuo 2", yks läpivirtaava + puoliks läpivirtaava ;D
« Viimeksi muokattu: 26.01.2011, 20:38:53 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Juzi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1645
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #9 : 27.01.2011, 01:26:26 »
Ei ole vapaasti pyörivä. Omilla nokilla uskaltaa ottaa ainakin 2,5 milliä kannesta pois ja ei osu venat mäntiin mutta kannattaa tarkistaa esim. muovailuvahan avulla, jaon kyllä pitää olla justiin eikä melkeen kohdallaan. Kannesta kärsii höylätä sen 2,5-3,0 milliä ilman vesikanavien puhkeamista. On kokeiltu 2,3:ssa konessa, 398 kannesta 3,0 mm pois ja puristussuhteeksi 16:1 => kansipahvi lojahti, vesikanavissa ei merkkejä vaurioista.
Toimiiko vakio jakohihna ja kiristin viellä, jos riipasee 3mm pois kannesta ja/tai lohkosta?
Mulla on tekeilllä vapari vinokone mihin aattelin laittaa reilusti puristuksia ja polttoaineeks e85.
Mitä näitä romuja nyt on.. v90 -98, 240 classic, P220 -65 ja P220 -69 + jotain raatoja.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1420
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #10 : 27.01.2011, 09:36:22 »
Toimiiko vakio jakohihna ja kiristin viellä, jos riipasee 3mm pois kannesta ja/tai lohkosta?
Mulla on tekeilllä vapari vinokone mihin aattelin laittaa reilusti puristuksia ja polttoaineeks e85.
Ei toimi omalla jakohihnalla, ei saa kiristettyä. Fordin 2 litrasen OHC:n 122 hampaista remmiä olen käyttänyt, on hampaan lyhyempi kuin Volvon remmi, omalla kiristimellä.
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Juzi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1645
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #11 : 27.01.2011, 10:32:31 »
Ei toimi omalla jakohihnalla, ei saa kiristettyä. Fordin 2 litrasen OHC:n 122 hampaista remmiä olen käyttänyt, on hampaan lyhyempi kuin Volvon remmi, omalla kiristimellä.
Jees. Näin mää olen ymmärtänytkin.
Taidan siis laittaa pyöreehampaset jakopäänhilut ja säädettävän nokkapyörän myyntiin.
Mitä näitä romuja nyt on.. v90 -98, 240 classic, P220 -65 ja P220 -69 + jotain raatoja.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #12 : 31.01.2011, 17:19:50 »
Ei toimi omalla jakohihnalla, ei saa kiristettyä. Fordin 2 litrasen OHC:n 122 hampaista remmiä olen käyttänyt, on hampaan lyhyempi kuin Volvon remmi, omalla kiristimellä.
Mitä sanon auton malliksi varaosatiskillä, kun tilaan tuollaisen hihnan?(ne kun tenttaa aika tarkkaan) Onko hammastuksen malli sama kun volvon omassa?

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 643
  • PRV <3
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #13 : 31.01.2011, 18:32:05 »
Sano vaikka että se on kahen litran ohc sierra.
745,745,765,945,V70,S90,300M,E270CDI

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1420
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #14 : 31.01.2011, 18:40:28 »
Ite oon pyytäny vm -85 2 täppä nolla riesan remmin ja oikea on tullut ;D  Myös takavetoisen 1,3:n ladan remmi käy, taitaa itseasiassa olla samalla varaosanumerolla kun foortin hihna. Foortin remmi on pyöreä hampainen ja hampaan profiili on 0,3 mm korkeampi kuin vinokoneessa mutta ei ole ollut mitään ongelmia ja on ollut useammassa koneessa itsellä ja kavereilla.
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy