Elekma  Autoracing

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #645 : 28.06.2013, 22:37:50 »
Volvon kadonneet hevoset löytyikin, kun vaihdoin pakosarjan tiivisteet. Kiihtyvyydessä on nimittäin eroa, tuntuu aikaisempaa terävämpi kiihdytys (etenkin kick-downilla).  :)

Tuolta näyttää vanhat tiivisteet, että taisi vuotaa ohi, ja vuotikin, kun nyt kulkee paremmin.



Kävin pinnapultteja kyselemässä Etrasta, ja ei löytynyt. Siellä ei myöskään ollut hattumuttereita...
Joka kerta kun Volvoon olen käynyt hakemassa sieltä jotain pultteja, niin ei ole koskaan löytynyt just samanlaisia (vaikka on suuret valikoimat). Kävin hakemassa Hong Kongista kierretankoa ja prikkoja sekä muttereita. Täytyy kahtoa jos saisin hitsattua teese-itse hattumutterit, mutta jos ei niin prikka ja mutteri. Pitää miettiä vielä.

Tänään en enää jaksa alkaa Volvoa purkamaan, mutta huomenna olisi tarkoitus ottaa pakosarja pois ja näyttää sille vähän snurraa. Muuta purkamista on sitten jakopää, ja sisustaa jossain vaiheessa, että pääsen tuumaamaan sitä vaihdekepin johtoa.
Nopeusmittarin räplääminenkin on harkinnassa.

Katsotaan mitä tulee. Tärkein on kuitenkin jakopää. Nyt mulla on kuitenkin 2 viikkoa lomaa edessä, niin saa rauhassa tehdä.  8)
« Viimeksi muokattu: 28.06.2013, 22:50:02 kirjoittanut Niko_S »

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #646 : 29.06.2013, 06:07:16 »
Pakosarjaan paras laittaa kuparimutterit laippakannalla, rikat  ja oikeilla pinnapulteilla, ihan joka materiaali ei kestä pakosarjan lämpöä. ??? ???
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013, 06:25:34 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #647 : 29.06.2013, 10:11:55 »
Motonetistä sai jonkun opelin pinnapultteja mitkä sopii
No kun halvalla sai.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #648 : 29.06.2013, 13:36:46 »
ehkäpä kulutus pikkasen putoo ku tiivisteet vaihdat.

miksi tarttet hattumutterit pakosarjalle?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #649 : 30.06.2013, 23:50:24 »
ehkäpä kulutus pikkasen putoo ku tiivisteet vaihdat.

miksi tarttet hattumutterit pakosarjalle?

Meinasin uusia ne hattumutterit samalla kun teen uudet pinnapultit (yksi "pinnapultti" on 5 mm kötöstys).
Kyllä noilla vanhoillakin muttereilla varmaan pärjää, kun eivät ole vielä pyöristyneet, ja mutterin kierteet on ehjät. Siihen viritettyyn versioon joutuu kuitenkin laittamaan sitten ihan normi mutterin ja sopivan prikan.

Nappasin pakosarjan tänään irti, kun tarkoitus on kiillottaa tuubia suorahiomakoneella. Ei ole Flex-honea tai vastaavaa, niin saa tyytyä vingaamaan putkien päät. Saa sitten myöhemmin nähdä onko tuolla yhtään merkitystä.
Pakosarjan maalaan samalla kuumankesto-mustalla, kerran on irti.

Löytyi "viritys" nro. 6. Pakosarjan laipassa oli kaksi tiivistettä!  :o Liekö tiivis sitten sieltäkään ollut, mutta kahdella tiivisteellä ei ainakaan tule lasta eikä p*skaa. Varmaan taas sama turo ollut asialla, ken on nuo muutkin kötöstykset tehnyt, joita olen tässä yrittänyt korjailla. Vaihdelaatikon jäähdysputkissa oli kanssa jotain nippusidevirityksiä, joihin en vielä koskenut.
Jumalauta, kun joku ei ole osannut tehdä mitään oikein!  >:(

Poissa Jarru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • Bang your head
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #650 : 01.07.2013, 00:23:37 »
Vaihdelaatikon jäähdysputkissa oli kanssa jotain nippusidevirityksiä, joihin en vielä koskenut.
Jumalauta, kun joku ei ole osannut tehdä mitään oikein!  >:(

Älä ny! Just korvasin polttoainesuodattimen pidikkeen Volvosta nippusiteellä, kun vanha metallinen pidike oli ruostunut lähes puhki. Katsastusmieskin sitä kokeili, mutta ei sanonut mitään ;) On meinaan kireessä ja pysyy!
V70 mkII D5 -05, V70 mkI  2.4T R-look -00, Bandit 1200 -06

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #651 : 01.07.2013, 22:12:07 »
Älä ny! Just korvasin polttoainesuodattimen pidikkeen Volvosta nippusiteellä, kun vanha metallinen pidike oli ruostunut lähes puhki. Katsastusmieskin sitä kokeili, mutta ei sanonut mitään ;) On meinaan kireessä ja pysyy!

Juu, ei siinä mitään jos yhden pidekkeen korvaa nipparilla.  :)

Mulla vaan nuo putket on laitettu nipparilla kiinni alkuperäiseen kannattimeen, se kannatin on parsittu nippareilla, kun on halki, ja ne putket on vielä kirrattu yhteen parilla nipparilla...  :facepalm:



Tuollaista. Eli surrasin pakosarjaa. Suurimmat epätasaisuudet lähti, mutta niin kuin kuvastakin näkyy olisi voinut olla vähän karkeampi hiomapää, jolla olisi ekaksi ottanut, ja sitten hienommalla.



Sitten tuollaista. Maalasin varmuudeksi 3 kerrosta ettei ihan heti hilseile pois. Meni muuten hiukka aikaa tuohon pakosarjan hinkkaamiseen, kun aluksi snurrasin tuubat, ja sitten vedin koko pakosarjan teräsharjalaikalla. Taisi mennä 3 tuntia tuohon, mutta jos tehdään, niin tehdään kunnolla, eikä maalata ruosteen päälle.  :pomo:

Saahan tuon pakosarjan sitten tietenkin uudestaan irti, jos saa käsiinsä vaikka sen Flex-hone:n, tai jos vääntää jossain vaiheessa vaikka sen peltisarjan.

Yhden pinnapultin sain vaihdettua uuteen. Irroitin silleen, että kirrasin kaksi mutteria vastakkain, ja väänsin irti. Se eka läksikin aika helposti irti, mutta sitten kun kokeili muita samalla tavalla, niin ei liikkuneet milliäkään. En viitsinyt alkaa väkisin vääntämään, ettei katkea kanteen, niin kuin yhden (se "viritys" pultti) joku on joskus katkaissut.
Huomenna uudella tarmolla sitten kokeilemaan ja tuumaamaan.

Sen yhden katkenneen saa irti helpoiten ottamalla kannen pois, ja poraamalla (tai näin olen ajatellut)...
Kannentiiviste pitää oikeastikin jossain vaiheessa vaihtaa, kun se on kussut inasen kuskin puolelta, mutta ei vakavasti vaan "normaalia" hikoilua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #652 : 03.07.2013, 23:16:43 »
Tänään ei vältytty lisäkustannuksilta...  :( Menee uusiksi oljypohjan tiiviste, ja luonnollisesti öljyt.

Nokka-akselin tiivisteen sain tänään vaihdettua, mutta sitten kun otin sen kampiakselin ja apuakselin tiivistekopan irti, niin öljypohjan tiiviste läksi mukana siitä edestä. Ihan shaibaa suunnittelua moinen, että joutuu ottamaan öljypohjasta 2 puttia pois, että saa sen kopan irti.

Vaatii muuten aika paljon virittelyä, että saa yksin nuo hihnapyörät irti, varsinkin kun tekee ensimmäistä kertaa koskaan koko hommaa. Vanhan jakohihnan ja nokkapihtien kanssa sain kuitenkin hihnapyörät kirrattua silleen, että sai pultit irti. Kampiakselin hihnapyörä vaatikin sitten jo pikkasen hermoja nitkuttaa kahdella ruuvarilla irti.

Korjaamokäsikirjasta oli suuri apu tälläkin kertaa, ettei tarvinnut montaa minuuttia miettiä, vaan sedät olivat sinne kirjanneet kikkoja.  :)

Uuden ö-pohjan tiivisteen tilailin kuitenkin tänään iltasella, ja sen saa hakea varmaan sitten perjantaina.
Öljyihin pitää kehittää vielä rahat...



Siitä tärähtänyt kuva, mutta tuon verran on vuotanut öljyä kampiakselin stefasta ja muistakin tiivisteistä vuosien saatossa.
Pohjapanssarin päällä oli parhaimmillaan sentin kerros öljyä ja muuta kakkaa, niin on sieltä vuodettu hitaasti, mutta varmasti.  ::)

Huomenna olisi tarkoitus askarrella uusi tiiviste siihen kampi- ja apuakselin tiivistekoppaan (joka ei ole ihan helpon muotoinen, niin saa nähdä mitä tulee...  ???), ja putsailla suurin osa noista öljyistä lohkosta ja öljypohjan pinnasta.
Sitten jos jaksaisi vielä tapella loputkin paskat pakosarjan pinnapultit irti, ja uusia ne.
Huomenna saa kanssa uuden tiivisteen pakosarjan laippaan.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #653 : 03.07.2013, 23:25:39 »
Varo ettei käy kuin minulla, teetin öljypohjan tiivisteen vaihdon ja seuraavana päivänä katosi öljynpaineet ja taas uusiksi sama homma pumpun kera.  :buck2:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #654 : 03.07.2013, 23:36:25 »
Varo ettei käy kuin minulla, teetin öljypohjan tiivisteen vaihdon ja seuraavana päivänä katosi öljynpaineet ja taas uusiksi sama homma pumpun kera.  :buck2:

Juu. Varovaisesti kun tekee, niin eiköhän se siitä.

Tuli vaan mieleen, että joillakin korjaamoilla (ei viittauksia mihinkään) olisivat varmaan repineet koneen pois, tai vähintään purkaneet keulan noiden apu- ja kampiakselin stefojen takia...  ::)
Onhan se kyllä perin v*ttumaista työskennellä siellä koneen ja jäähdyttimen välissä, kun on 30 - 40 cm tilaa (onneksi on keula ylhäällä, muuten olisi voinut tulla parku). Mutta tosimies ei valita, vai miten se meni?  :D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #655 : 03.07.2013, 23:40:22 »
Ennen vaihtasin tohon kyllä stefakopan tiivisteen ja kiristelisin ruuvit, myös öljypohjasta. 12Nm tai 8Nm taitaa olla ohjearvo?

Mutunautista saa tosiaan ooppelin pinnapultteja, ne piisaa juur volvoon vaikka ovat muutaman millin lyhkösemmät ku orggikset.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #656 : 03.07.2013, 23:46:50 »
Ponitti oli ettet laita kovin ohuita öljyjä sinne esim. 5w40 tjn. Öljypohja puhdistettiin jäteöljystä ja vanha pumppu ei jaksanut tehdä painetta. Siellä ruhtinaalliset tilat nykyisiin etuveto vessoihin verrattuna tehdä töitä.  :pomo:

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #657 : 04.07.2013, 22:18:20 »
Miks muuten sen stefa kopan ees irrotit  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #658 : 04.07.2013, 22:35:00 »
Ennen vaihtasin tohon kyllä stefakopan tiivisteen ja kiristelisin ruuvit, myös öljypohjasta. 12Nm tai 8Nm taitaa olla ohjearvo?

Mutunautista saa tosiaan ooppelin pinnapultteja, ne piisaa juur volvoon vaikka ovat muutaman millin lyhkösemmät ku orggikset.

Siihen kampi- ja apuakselin stefakoppaan tein tänään uuden tiivisteen. Kiinni en kuitenkaan vielä laittanut.
Minun tapauksessa ei kylläkään auta pulttien kiristely (toivoisin kyllä), koska öljypohjasta puuttuu juuri sen stefakopan levyinen tiivisteen pala.

Kierretangosta ajattelin pinnapultit tekasta. Yhtien pulttien takia en jaksa Motonettiin mennä tai sieltä tilata.
Kyllä se kierretanko siellä kestää. Joskus on laitettu muihin vehkeisiin ihan pultit jotka on samaa sinkittyä kuin kierretanko, eikä ne ole miksikään menneet.

Ponitti oli ettet laita kovin ohuita öljyjä sinne esim. 5w40 tjn. Öljypohja puhdistettiin jäteöljystä ja vanha pumppu ei jaksanut tehdä painetta. Siellä ruhtinaalliset tilat nykyisiin etuveto vessoihin verrattuna tehdä töitä.  :pomo:

Selvä. Samat 10w-40:t meinasin laittaa mitkä on ollutkin. Eiköhän se siitä.
Onhan siellä tosiaan enemmän tilaa, kuin etuvedon konehuoneessa. Pitää vaan löytää oikea työ asento.  :)

Miks muuten sen stefa kopan ees irrotit  ???

Se oli vähän niin ja näin, että en ollut ihan varma oliko sieltä vuotanut, kun näytti vähän siltä, mutta nyt sitten selvisi, kun aukasin, että oli vähän turha operaatio, kun ei se pahemmin falskannut. Jos ei muuta hyvää tästä, niin saa ainakin vaihdettua ö-pohjan tiivisteen ja sen stefakopan tiivisteen samalla.  :uglystupid2:

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #659 : 04.07.2013, 23:26:17 »
Se oli vähän niin ja näin, että en ollut ihan varma oliko sieltä vuotanut, kun näytti vähän siltä, mutta nyt sitten selvisi, kun aukasin, että oli vähän turha operaatio, kun ei se pahemmin falskannut. Jos ei muuta hyvää tästä, niin saa ainakin vaihdettua ö-pohjan tiivisteen ja sen stefakopan tiivisteen samalla.  :uglystupid2:
Noo ei se mitää :) itekki ekan kerran irrotin...  ::) Toista kertaa en siihe hommaa ruvennu  :pomo:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Carcom Oy  Elekma