Autoracing  KL-varaosat

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 377288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #900 : 25.12.2013, 23:39:32 »
Meinasitko laittaa 940/960 pelkät usa-kulmavalot, vai vaihtaa koko keulan lokasuojineen, konepelteineen ja mitä siihen nyt tarvitaankaan?
Meinaan että jos meinasit pelkät valot laittaa niin eihän ne passaa kun 9-sarjassa keula on vino ja 7-sarjassa pystysuora.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2013, 23:44:14 kirjoittanut Customer »

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #901 : 26.12.2013, 03:16:15 »
Kuullostaa kaikenkaikkiaan siltä ettei tekijällä ole hajuakaan mitä on todella tekemässä kovasti on vaan luettu netistä mitä muut on tehnyt.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #902 : 26.12.2013, 08:30:47 »
Meinasitko laittaa 940/960 pelkät usa-kulmavalot, vai vaihtaa koko keulan lokasuojineen, konepelteineen ja mitä siihen nyt tarvitaankaan?
Meinaan että jos meinasit pelkät valot laittaa niin eihän ne passaa kun 9-sarjassa keula on vino ja 7-sarjassa pystysuora.
FL-seiska on helppo muuttaa 940/960mk1: valot, vilkut, maski vaihtoon ja tadaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #903 : 26.12.2013, 22:17:59 »
FL-seiska on helppo muuttaa 940/960mk1: valot, vilkut, maski vaihtoon ja tadaa.

Juuri näin.
Customer: Facelift-mallissa on tasan sama etulokasuoja kuin 940:ssä.

Kuullostaa kaikenkaikkiaan siltä ettei tekijällä ole hajuakaan mitä on todella tekemässä kovasti on vaan luettu netistä mitä muut on tehnyt.

Tarkoititko siis koko moottorin rakentamista, vai tuota keulamuunnosta?

Enkä missään vaiheessa väittänytkään, että tiedän kaikesta kaiken, vaan vieläkin opiskellaan.
Enhän minä autoja laittaisi ollenkaan, jos en mistään tietäisi.
Mutta itseeni en kuitenkaan kommenteista ota.

Tapahtui kaverin tallissa:

Pakosarjan pinnapulitit ja mutterit vaihtui uusiin alkuperäisiin, yhtä lukuun ottamatta,
koska 4. sylinterin alempi oli tosiaan joskus jo aiemmin mainitulla virityksellä kiinni (pultti on katkennut kannen sisään, ja joku korvannut 5 mm kierteellä poraamalla sen alkuperäisen pultin sisään).

Myös imusarjan tiivisten vaihdoin. Olihan napannut kovasti 4. sylinterin alempi mutteri kiinni,
ja pitkääm jouduin laittamaan irroitusainetta, koska imusarjan ja pinnapultin välissä oli reilusti likaa. Kunnon putsaus kannen ja imusarjan tiivistepintoihin, ja pinnapultteihin.
Tyhjäkäyntiventtiilistä putsasin myös liat pois.

En voi väittää, että korvalla kuunnellessa kävisi paremmin (kun nytkin käy hyvin), mutta ei se ainakaan huonontunut.  :)


njet, nuo koneet valmiiksi vähäpäästöisiä, ei muutakun luovariauton otteen kopion kanssa asemalle ja muutoskatsastus.


omavalmiste koneiden kanssa sitten asia eri

Sitten sain väärää tietoa, noista päästömittauksista.

Vähäpäästöinen kori, vähäpäästöinen mallisarjaan kuuluva moottori ilman mitään muutoksia. Ihan normaalilla muutoskatsastuksella menee, ei todellakaan vaadi mitään VTT mittauksia.

OK.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #904 : 27.12.2013, 17:18:32 »
Tuli taas yön yli mietittyä osahankintoja, ja järkevintä on laittaa 13 mm kanget. Mahlet tulee männiksi joka tapauksessa.
Bensakiskoksi riittää myös vakio. Muut bensapuolen jutut on vielä mietinnässä.

Tuli myös kansi vaihtoehtoa mietittyä, ja aluksi voisi tosiaan työstää nykyisen 530:n imukanavat paremmin virtaaviksi ja kiillottaa.
Olisi pitänyt muuten ottaa eilen ihan kuva, kun imusarjan otin irti, niin 1. ja 2. imukanavan alussa kaksi hirveää naarmua peräkkäin,
kannen suuntaisesti. Ihan kynnellä ne tunsi, että oli varmasti luokkaa 0,5 - 1 mm. Olivat siinä kiillotetussa "portaassa" kanavan alaosassa.

Onko joku kus*pää sitten mennyt joskus irrottamaan ruuvimeisselillä vanhaa tiivistettä kannesta, ja vähän livennyt.
Mene ja tiedä, mutta itsestään ne eivät ole ilmestyneet, koska 3. ja 4. kanavat olivat ihan tehtaan jäljiltä.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #905 : 27.12.2013, 17:54:03 »
Tuli taas yön yli mietittyä osahankintoja, ja järkevintä on laittaa 13 mm kanget. Mahlet tulee männiksi joka tapauksessa.
Bensakiskoksi riittää myös vakio. Muut bensapuolen jutut on vielä mietinnässä.

Tuli myös kansi vaihtoehtoa mietittyä, ja aluksi voisi tosiaan työstää nykyisen 530:n imukanavat paremmin virtaaviksi ja kiillottaa.
Olisi pitänyt muuten ottaa eilen ihan kuva, kun imusarjan otin irti, niin 1. ja 2. imukanavan alussa kaksi hirveää naarmua peräkkäin,
kannen suuntaisesti. Ihan kynnellä ne tunsi, että oli varmasti luokkaa 0,5 - 1 mm. Olivat siinä kiillotetussa "portaassa" kanavan alaosassa.

Onko joku kus*pää sitten mennyt joskus irrottamaan ruuvimeisselillä vanhaa tiivistettä kannesta, ja vähän livennyt.
Mene ja tiedä, mutta itsestään ne eivät ole ilmestyneet, koska 3. ja 4. kanavat olivat ihan tehtaan jäljiltä.
tohon en osaa ottaa kantaa mistä tulleet,ehkä näin kun arvelitkin mutta miten ne vaikuttaa auton käyttäytymiseen noin niinkuin muuten?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #906 : 27.12.2013, 18:03:47 »
tohon en osaa ottaa kantaa mistä tulleet,ehkä näin kun arvelitkin mutta miten ne vaikuttaa auton käyttäytymiseen noin niinkuin muuten?

Paha sanoa, kun ei ole päässyt vertailemaan sellaiseen 530 kanteen, jossa olisi naarmuttomat 1. ja 2. imukanavat.
Luulisi kuitenkin, että kyseisten kanavien virtaus olisi minun kannessani huonompi, koska kanavissa on suurempi virtausvastus
vaurion vuoksi. Eli söisi tehoa.

Mutta varmastihan ei pysty tosissaan sanomaan, ellei käyttäisi eheää ja tuota minun kantta virtauspenkissä, että miten ne vauriot vaikuttavat.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #907 : 27.12.2013, 18:35:10 »
Onpa muuten ihan seisseä Motonetin takavalon kontaktipinnat.
Valovahti tekee vikavalon jarruvalosta, vaikka sen kontaktiliuskat ovat puhtaat ja kiiltävät.
Ovat ohuempaa materiaalia, kuin alkuperäisessä, josta varmasti siis vika johtuu. Pitää varmaan kannabalisoida lisää varaosia rikkinäisestä takavalosta, koska aavistin tälläistä sen säästäessäni.

Vasemman takavalon parkkiin otin kyllä jo rikkinäisestä oikeasta (eli siitä alkuperäisestä) kontaktiliuskan,
koska se oli hapettunut aivan toivottomaan kuntoon.

Lisäksi tiiviste ei istu kunnolla D-pilaria vasten, vaan jää repsottamaan hieman.

 

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #908 : 27.12.2013, 20:51:38 »
Paha sanoa, kun ei ole päässyt vertailemaan sellaiseen 530 kanteen, jossa olisi naarmuttomat 1. ja 2. imukanavat.
Luulisi kuitenkin, että kyseisten kanavien virtaus olisi minun kannessani huonompi, koska kanavissa on suurempi virtausvastus
vaurion vuoksi. Eli söisi tehoa.

Mää vähä veikkailen, että persdynolla et tunne eroa. Oli sitte naarmuja tai ei...  :2funny: :2funny:
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #909 : 27.12.2013, 21:35:41 »
Mää vähä veikkailen, että persdynolla et tunne eroa. Oli sitte naarmuja tai ei...  :2funny: :2funny:

Paljon mahdollista.  :D Mutuilisin, että on voitu jopa menettää hevosvoima tai kaksi, mutta ei sitä tunne ajossa...  ::)

Koneen nykytehoa ei kuitenkaan ilman dynometriä voida luotettavasti todeta, ja koneen vuosien käytön, ja kuluman tuomaa tehohävikkiä tehtaan ilmoittamasta arvosta, ei voida myöskään ilman mittausta laskea varmasti.  :juhau:

Näin siis selkokielellä (tai kirjakielellä...), mutta laiskahan se on, ja siihen on suunnitteilla muutos ripeämpään suuntaan.  ;)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #910 : 27.12.2013, 21:38:42 »
Paljon mahdollista.  :D Mutuilisin, että on voitu jopa menettää hevosvoima tai kaksi, mutta ei sitä tunne ajossa...  ::)

Koneen nykytehoa ei kuitenkaan ilman dynometriä voida luotettavasti todeta, ja koneen vuosien käytön, ja kuluman tuomaa tehohävikkiä tehtaan ilmoittamasta arvosta, ei voida myöskään ilman mittausta laskea varmasti.  :juhau:

Näin siis selkokielellä (tai kirjakielellä...), mutta laiskahan se on, ja siihen on suunnitteilla muutos ripeämpään suuntaan.  ;)
Ei tossa ole taas mitään järkee.. Kaks naarmua kahdessa imukanavassa ei merkkaa kärpäsen paskaa siinä koneessa :D
No kun halvalla sai.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #911 : 27.12.2013, 21:45:34 »
Tuli myös kansi vaihtoehtoa mietittyä, ja aluksi voisi tosiaan työstää nykyisen 530:n imukanavat paremmin virtaaviksi ja kiillottaa.

Älä missään nimessä mene kiillottamaan imukanavia.. Seos pisaroituu ja virtaus huonontuu. Ihan virtauspenkissä todettu juttu.
Ei se kiiltävyys sitä tehoa tee, vaan se muoto.

Älä muuten myöskään mene koskemaan imukanavan jyrkkään sisäreunaan. Siinä syntyy suurin alipaine. Sen silottamalla virtaus laskee alle vakion.  ;)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #912 : 27.12.2013, 21:57:20 »
Älä missään nimessä mene kiillottamaan imukanavia.. Seos pisaroituu ja virtaus huonontuu. Ihan virtauspenkissä todettu juttu.
Ei se kiiltävyys sitä tehoa tee, vaan se muoto.

Älä muuten myöskään mene koskemaan imukanavan jyrkkään sisäreunaan. Siinä syntyy suurin alipaine. Sen silottamalla virtaus laskee alle vakion.  ;)

Ok, eli imukanavan kiillottaminen on pahasta.

Olikin jo tiedossa, että itse kanavan sisempään muotoon ei kosketa, koska teho (eli virtaus) pienenee.
Vain kanavan suulta poistaisin portaan, jolloin saavutetaan suurin hyöty virtauksessa.

Näitä työstöjä voisi kokeilla sitten aikanaan ostamalla "romukannen", ja käyttämällä sitä virtauspenkissä työstön jälkeen.
Näin pelaisin varman päälle, ja saisin oikeaan kanteen parhaat ominaisuudet.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #913 : 27.12.2013, 22:05:59 »
Jep! pakokanavaa saa sitten kiillottaa niin kauan, kunnes sormet kuluu puhki. Itse olen jokkiskäytössä omia kansia vain käyttänyt, joten jäänyt fiinimmät hipostelut tekemättä.

Lisäksi kannattaa kohdistaa kanavat imu-ja pakosarjan kanssa.

Tässä kuitenkin oma versio portatusta imukanavasta..


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #914 : 28.12.2013, 19:47:33 »
Kyllähän pieni muutos tuli persdynolla, kun pakopuolen vuodot on tukittu, ja imusarjakaan ei varmasti vuoda.
Eniten oli pakopuolella vuotoa pakosarjan ja pakoputken laipasta.
Yläkierrosten toiminta palautui normaaliksi, ja nyt vetää puhtaasti, kun pakovuodon kanssa oli vähän puutunut.
Eikä ollut edes iso vuoto, koska kädellä pikkaisen tunsi, mutta korvalla ei kuullut.

Laipantiivisteen, kun vaihdoin, niin kaikki mutterit olivat vain vähän kiinni (ei tiukassa, kun irroitukseen ei juurikaan voimaa tarvinnut), koska eihän vanha ohentunut tiiviste jaksa tiivistää laippoja.

Tänään laitoin laturin maajohdon kuntoon. Vanhaan johtoon tein uudet kiinnitykset/liittimet "mustasta" pellistä, kun rosteria ei ollut.
Melko varmasti voi olla jopa alkuperäinen maajohto, koska puriste liitin runkopalkissa oli elämää nähneen näköinen, ja aiemmin laturista katkennut oli aikalailla samassa kunnossa. Paras tuo johto ei kuitenkaan ole, kun on 5-napaista.

Pitää jossain vaiheessa ostaa pätkä paksua täysikupari johtoa (vaikka mustaa hitsauskaapelia), ja ostaa tai tehdä siihen rosterista "reikäliittimet".

 

KL-varaosat  Race.fi