Milloinkaan puhdistettu tyhjäkäyntiventtiiliiä tai liitintä?
Älä hukkaa liittimen tiivistettä jos auot sitä.
Omasta putosi johtoja irrotettaessa , onneksi huomasin sen.
Tyhjäkäyntiventtiilin ja liittimen putsasin 26.12.2013 (kävin huoltovihkosta tarkistamassa, muistin vain että olen putsannut) ikään varmuudeksi. Silloin teki samaa vikaa, mutta selvisi vian aiheuttaja että oli imuvuoto. Toimenpiteen tein ensin tinnerillä huuhdellen (ja hammasharjalla putsaten), ja lopuksi paineilmalla puhaltaen p*skat pois.
Kävin samalla huoltovihkon tarkastamisella mittaamassa tyhjäkäyntiventtiilin liittimen, niin tulee virtaa
12,6 volttia (putsasin liittimen vielä ennen mittausta).
Mittauksen tein omalla halvalla yleismittarilla, joka on kuitenkin voltti-mittauksissa pitänyt aika tarkkaan kutinsa,
mitä aikanaan vertailin kaverin kunnolliseen Multitestin mittariin.
Mutta mitä olen vuosien varrella lukenut internetistä, niin vaikuttaa olevan tyhjäkäyntiventtiili aika yleinen ongelma näissä Regina ohjatuissa.
Tosin nyt mietinkin, että kun vika tulee ajoittain, ja liittimeen tulee hyvä virta, niin saattaa olla itse tyhjäkäyntiventtiilissä vika,
mutta tosin kun se vika tulee ajoittain, niin ei se venttiili voi silloin ihan rikki olla.
Jos se ventiili olisi rikki, niin oireita olisivat korkeammat tyhjäkäynti kierrokset, ja röpötys.
Minullakin nyt röpöttää aika häiritsevästi (Pakopuolen tiivisteiden vaihto on korjannut röpötyksen).
Tosin minulla ei ole tapahtunut tuota tyhjäkäynnin kierroksien nousemista, ja pakoputkistossa on kyllä rehellisesti sanoen korvakuulolta melkein koko ajan pientä vuotoa.
Epäilen sen pakoputkiston vuodon (sen "ikuisen" röpötyksen) kuitenkin johtuvan katalysaattorin laipasta (vaikka sitä yritinkin pakoputkitahnalla tilkitä).
Katalysaattorin laippa on kuitenkin aika hyvästi ruostunut, ja tuo pakoputkitahnakin on siellä laipassa mekaanisen kulutuksen kohteena.
Uutta katalysaattoria ei kuitenkaan ole ollut varaa ostaa lähiaikoina, ja joku päivä sitten tutkin asiaa,
niin "yllätys" ja ruosteisen katalysaattorin kuoressa oli pieni reikä....
EDIT. Täytyy huomenna putsata ja tarkastaa tyhjäkäyntiventtiili uudemman kerran.
Nyt muistin, että omituinen käänne tilanteeseen tuli, kun irroitin ja putsasin kampiakselin asentotunnistimen.
Sen jälkeen alkoi tuo tyhjäkäynnin heittely.
Tosin ei sen pitäisi luultavasti vaikuttaa, koska tällä hetkellä ei ole anturista vikakoodia signaalista.
Paitsi netistä olen lukenut, että aina se asentotunnistimesta ei tule vikakoodia.
Minun tapauksessa kuitenkin asentoanturin ohmimittaus kertoi 163 Ohm, ja lukemani mukaan sen pitäisi olla noin 180 Ohm.
Tämä nyt on taas tätä vähän arvailua, mutta tarkastan ja putsaan ensiksi tyhjäkäyntiventtiilin.