Samppasport  Futurez

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342000 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1185 : 20.08.2014, 20:48:52 »
nii ja eihän tuo suhahdus välttis ylipainetta oo tankissa... siel voi myös alipainetta olla kun ei saa korvaus ilmaa  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1186 : 20.08.2014, 20:53:31 »
nii ja eihän tuo suhahdus välttis ylipainetta oo tankissa... siel voi myös alipainetta olla kun ei saa korvaus ilmaa  :)
[/quote
juurinäin,kyllä se alipainetta on,yritäppä imee pullosta niin ettei vedä kaulasta ilmaa,mikäli pystyt imemään niin tarkasta pullonpohja se on nimittäin rikki.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1187 : 20.08.2014, 21:02:29 »
seki voi olla miks pumput hajoaa kun joutuvat tekeen hitoksee enempi työtä jos tankkiin ei korvaus ilmaa saa  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1188 : 20.08.2014, 21:02:44 »
Ei se kyllä nyt suhahtanut nyt, mutta jäi mainitsematta, että aiemmin suhahti, joskus 2 vuotta sitten.
Sen jälkeen ei ole suhahtanut.

Hassusti kuitenkin paljon uudemmissa 2010-luvun autoissa on kuulunut suhahdus tankinkorkista, kun sen olen avannut.

Enivei oli siellä kyllä ilman tukkoista tankkiakin vikaa, eli polttoainepumppu, ja rele olivat rikki.

Jatketaan.  :)


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1189 : 13.09.2014, 17:48:18 »
Pitää nyt raportoida, että tuossa noin kaksi viikkoa takaperin sain bensan vuoto ongelman kuriin.
Tiivisteen kun vaihdoin, ja sen jälkeen vuotoja tarkistellessa selvisi, että myös syöttöletkun pää vuotaa (siinä on muovinen "liitin").
Oli haljennut se eikä enää pitänyt (pamahti irti syöttöputken päästä). Todennäköisesti se oli pääsyyllinen vuotoon.
Jotenkin se oli haljennut, ja itsekään sitä letkun päätä ollut millään kolhaissut.

Ratkaisu ongelmaan oli ottaa se liitin pois, ja letku suoraan syöttöputkeen kera letkun kiristimen.
Letku riittää juuri ja juuri (menemättä ruttuun), kun sen laittaa menemään vieressä, oikealla olevan kannatinraudan etupuolelta.
Tosin siitä putkesta jouduin ottamaan 2 senttiä pois, koska muuten letku olisi ollut rutussa.
Ei se kyllä koskaan ole mukavaa "silpoa" alkuperäisosia, mutta näitä joskus näitäkin näköjään tapahtuu.

Sen silpomisen hinnalla sain kuitenkin polttoaine vuodon lopetettua, niin ei jäänyt kauheasti harmittamaan.

Ennen tiivisteen vaihtoa teki vielä bensapumpun johtoihin vian, joka korjaantui johtojen ja sähköliittimen vaihdolla.
Liittimessä oli enemmän vikaa, ja kun tankkilaitteen laski tankkiin, niin liitin, pääsi liikkumaan sen verran, että kontakti hävisi.

Piti vielä varmistaa, ja tarkastin bensatankin huohotinletkun. Oli puhdas ja auki.  :)


Nyt vaan odototellaan seuraavia vikoja.  :D  :idiot2:








Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1190 : 13.09.2014, 20:09:30 »
Nyt vaan odototellaan seuraavia vikoja.  :D  :idiot2:

Eipäs kuitenkaan!  :facepalm: Unohdin vain yhden "pikkuvian", joka ilmestyi muutama viikko sitten, ja ilmenee ajoittain.
Tyhjäkäynti on välillä alle 750 rpm, ja veli raportoi, että pari kertaa meinasi tyhjäkäynnillä sammua.

Diagnostiikka kertoo, että tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu.
Tuli tuon ensimmäisen tämän päivän postauksen jälkeen mieleen tehdä Volvoon komponenttien testaus.
Sen tein, ja vielä jälkeen herjasi tyhjäkäyntiventtiilin vikakoodia.

Nollasin vikakoodit, ja saa nähdä tuleeko sama vikakoodi uudestaan, vai saako vikaa alkaa etsimään muualta.


Jännitystä elämään: Osta auto, jonka huoltohistoria on lähes tietämättömissä,
ennen minua edellistä omistajaa (joka teki leimalle huoltoa, mutta oli ostanut varalle orggisosia).  ::)

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1191 : 13.09.2014, 20:32:45 »
Milloinkaan puhdistettu tyhjäkäyntiventtiiliiä tai liitintä?
Älä hukkaa liittimen tiivistettä jos auot sitä.
Omasta putosi johtoja irrotettaessa , onneksi huomasin sen.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1192 : 13.09.2014, 21:47:17 »
Milloinkaan puhdistettu tyhjäkäyntiventtiiliiä tai liitintä?
Älä hukkaa liittimen tiivistettä jos auot sitä.
Omasta putosi johtoja irrotettaessa , onneksi huomasin sen.

Tyhjäkäyntiventtiilin ja liittimen putsasin 26.12.2013 (kävin huoltovihkosta tarkistamassa, muistin vain että olen putsannut) ikään varmuudeksi. Silloin teki samaa vikaa, mutta selvisi vian aiheuttaja että oli imuvuoto. Toimenpiteen tein ensin tinnerillä huuhdellen (ja hammasharjalla putsaten), ja lopuksi paineilmalla puhaltaen p*skat pois.

Kävin samalla huoltovihkon tarkastamisella mittaamassa tyhjäkäyntiventtiilin liittimen, niin tulee virtaa 12,6 volttia (putsasin liittimen vielä ennen mittausta).
Mittauksen tein omalla halvalla yleismittarilla, joka on kuitenkin voltti-mittauksissa pitänyt aika tarkkaan kutinsa,
mitä aikanaan vertailin kaverin kunnolliseen Multitestin mittariin.

Mutta mitä olen vuosien varrella lukenut internetistä, niin vaikuttaa olevan tyhjäkäyntiventtiili aika yleinen ongelma näissä Regina ohjatuissa.

Tosin nyt mietinkin, että kun vika tulee ajoittain, ja liittimeen tulee hyvä virta, niin saattaa olla itse tyhjäkäyntiventtiilissä vika,
mutta tosin kun se vika tulee ajoittain, niin ei se venttiili voi silloin ihan rikki olla.

Jos se ventiili olisi rikki, niin oireita olisivat korkeammat tyhjäkäynti kierrokset, ja röpötys.
Minullakin nyt röpöttää aika häiritsevästi (Pakopuolen tiivisteiden vaihto on korjannut röpötyksen).
Tosin minulla ei ole tapahtunut tuota tyhjäkäynnin kierroksien nousemista, ja pakoputkistossa on kyllä rehellisesti sanoen korvakuulolta melkein koko ajan pientä vuotoa.

Epäilen sen pakoputkiston vuodon (sen "ikuisen" röpötyksen) kuitenkin johtuvan katalysaattorin laipasta (vaikka sitä yritinkin pakoputkitahnalla tilkitä).
Katalysaattorin laippa on kuitenkin aika hyvästi ruostunut, ja tuo pakoputkitahnakin on siellä laipassa mekaanisen kulutuksen kohteena.

Uutta katalysaattoria ei kuitenkaan ole ollut varaa ostaa lähiaikoina, ja joku päivä sitten tutkin asiaa,
niin "yllätys" ja ruosteisen katalysaattorin kuoressa oli pieni reikä....  :buck2:


EDIT. Täytyy huomenna putsata ja tarkastaa tyhjäkäyntiventtiili uudemman kerran.
         Nyt muistin, että omituinen käänne tilanteeseen tuli, kun irroitin ja putsasin kampiakselin asentotunnistimen.
         Sen jälkeen alkoi tuo tyhjäkäynnin heittely.

         Tosin ei sen pitäisi luultavasti vaikuttaa, koska tällä hetkellä ei ole anturista vikakoodia signaalista.
         Paitsi netistä olen lukenut, että aina se asentotunnistimesta ei tule vikakoodia.
         Minun tapauksessa kuitenkin asentoanturin ohmimittaus kertoi 163 Ohm, ja lukemani mukaan sen pitäisi olla noin 180 Ohm.

         Tämä nyt on taas tätä vähän arvailua, mutta tarkastan ja putsaan ensiksi tyhjäkäyntiventtiilin.

« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 22:28:38 kirjoittanut Niko_S »

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1193 : 13.09.2014, 22:34:42 »
Mikä ongelma reginan tyhjäkäytiventtiilissä muka on?
Yli kymmenen vuotta jo ajettu kyseisellä ohjauksella.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1194 : 13.09.2014, 22:59:50 »
Mikä ongelma reginan tyhjäkäytiventtiilissä muka on?
Yli kymmenen vuotta jo ajettu kyseisellä ohjauksella.

Rehellisesti sanoen en tiedä, mutta internetistä on löytynyt tietoa, että nuo VDO:n tyhjäkäyntiventtiilit olisivat herkempiä kuin Boschin (ehkä).
Ulkomaalaisilta ja kotimaisiltakin foorumeilta luettuna siltä vaikuttaisi. En siis mitenkään haukkunut Reginan ohjausta, mutta näin olen siis lukenut.
Lähdekritiikkikin voi olla taas paikallaan, onhan VDO myös saksalainen valmistaja.
Mutta tosiaan tuntuu, että Bendix Reginaa parjataan aika perusteettomasti kestävyyden suhteen.

Tottakai ajetut kilometritkin vaikuttavat osan kestoon, ja en tiedä onko autolla ajettu 400 tkm vai jopa yli, koska nopeus-, ja matkamittari pätki jo ostettaessa.

Ei kyllä itselläkään ole mitään pahaa sanottavaa Bendix Reginasta, ja joulukuussa tulee 3 vuotta täyteen auton kanssa ilman moottorinohjaus vikoja. Eriävät osat ovat Siemensin suuttimet, tyhjäkäyntiventtiili, tankkipumppu ja puola johtoineen.

Vähintään yhtä kestävä tuo on varmaan kuin Bosch, vaikka ranskalaisten sähköosia on paljon parjattu.


Enemmän nuo boksit hajoilee 90-luvun alun Mitsubisheissä, missä menee yleensä ruiskuboksi, ja minullakin on kaksi niitä eri mallista ollut samalla vialla.

EDIT. Tosin ei niillä eriävillä ole väliä, jos muistaa erot, mutta itsellä meinasi käydä kämmi bensapumpun tilauksessa,
         kun katsoin Fixuksen varaosa selaimesta bensapumppua, ja tarjosi rekisterinumerolla ensimmäiseksi vaihtoehdoksi LH:n siirtopumpun.

         Myös ulkomalaisissa verkkokaupoissa on myös ongelmia Reginan ohjauksen kanssa.
         Esim. kun tilasin titaani-lambdan, niin onneksi HembalanD oli laittanut yhteen topikkiin varaosanumeron,
         ja sen että lambda oli eri kuin Bosch.
         Sen lambdankin jouduin hakemaan netistä osanumerolla, koska Googlen kautta muu pulju kuin IPD ei tarjonnut suoraan Reginaan
         käypästä lambdaa.
         
« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 23:14:53 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1195 : 14.09.2014, 00:59:24 »
Tuli tyhjäkäyntiongelman mukana mieleen, että voisi uusia tulpan johdot ja virranjakajan sekä pyörijän.
Tulpanjohtoja ei nimittäin omistusaikanani uusinut, ja viimeksi, kun vaihdoin sytytystulpat, niin jäi 3. pytyn tulpasta johto käteen, ja liitin tulppaan. Sen fiksasin pihdeillä.

Onhan nuo tulpanjohtojen vaihto kuitenkin perushuoltoa. Virranjakajan ja pyörijän kestävyyteen en kovasti luota, kun tarvikkeita.

Bilian verkkokaupasta katselin hintoja, niin tulpanjohdot ja Reginan puolanjohto olisivat yhteensä 130,35e.
Reginan puolanjohto tulisi tiskiltä hintaan 21,14e, kun muualta ei uutta Suomesta näytä saavan.
Bougigordin sytkäjohdot hankin todennäköisesti sitten muualta, kun tiskillä maksaa 109,21e.

Boschin virranjakajan kansi maksaa tiskillä 61,65e, joka on jopa halvempi, kuin ulkomaalaisissa verkkokaupoissa ilman toimitusta (esim. Skruvat, joka on yleensä halvempi).  :o Skruvatilla maksaa sama osa 66,18e.
Toisaalta Boschin virranjakan pyörijä maksaa tiskillä 30,82e.

Tosin esimerkiksi Fixuksen varaosaselain tarjoaa varaosana Boschin tulpanjohtoja (LH:een).
Itse olen ainakin ollut siinä käsityksessä, että Göran (tai Belgian-mies) on laittanut näihin useimpiin jo tehtaalla Bougicordin johdot, kun tuo on kuitenkin sitä harvaa sähköosaa, mikä ei ole saksalaisen tekemää, ja originaalinakin myyvät Bougicordin johtoja?
« Viimeksi muokattu: 14.09.2014, 01:01:58 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1196 : 14.09.2014, 01:46:54 »
Näköjään tässä la-su yönä ei ole muuta tekemistä (kun ei väsytäkään vielä), niin katsoin vielä Bilian verkkokaupasta kampiakselin asentotunnistimen hinnan. Hintaa on tiskillä 53,72e.

Aiemmin raportoin jo tosiaan, että jouduin paikkailemaan johdinta sähköteipillä, niin on to-do -listalla sen osto (tottakai orggis Bosch sinne).






Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1197 : 14.09.2014, 18:26:30 »
Sain tänään vihdoinkin aikaiseksi vaihtaa starttimoottorin.
Nyt saa sitten selville, että oliko se vika siellä startissa.

Alkuperäistä starttia en tänään vielä jaksanut purkaa, mutta tarkoitukseni on kunnostaa se (vaihtaa hiilet ja solenoidi),
ja se jää sitten varalle.


Tyhjäkäyntiventtiilin otin sen jälkeen irti, mutta se oli puhdas, niin puhdistukseen ei ollut tarvetta.
Liittimeen suihkin elektroniikka spraytä, mutta vikakoodiin ei tällä ollut vaikutusta.

Vikakoodi tosiaan uusiutui, vaikka sen olin nollannut.

Tämäkin on taas tälläinen on/off -ongelma, että välillä käy tyhjäkäyntiä hyvin, ja välillä v*ttuilee.
Ihan heti en kuitenkaan ala tyhjäkäyntiventtiiliä metsästämään, vaan ajattelin ensin hetken aikaa tarkkailla tilannetta,
koska tällä autolla on historian aikana ollut melkeinpä tapana herjata vikakoodeja, jotka katoavat sitten myöhemmin.

Pako- ja imuvuodot tutkin samalla, niin ainakin pakosarjan laipantiiviste vuotaa (taas).



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1198 : 15.09.2014, 15:29:17 »
Eipä se nyt sitten toiminut päivääkään ilman ongelmia...  :facepalm:

Veli kävi Volvolla Porvoossa kaupoissa, ja soitti sitten että hän on yrittänyt käynnistellä autoa jo puoli tuntia, tällä kertaa startti ei edes naksahda.
5 kertaa se kuitenkin käynnistyi starttimoottorin vaihtamisen jälkeen, niin paha sanoa onko siinä nyt vika vai ei.

Mietin kanssa voiko vika olla virtalukon pohjassa, mutta sen vian sulki pois (ehkä), kun startille tuli virta.
Mutta startti ei siis pyöri.

Sittenhän mahdollinen syyllinen voi myös olla ykk-anturi.

Suutinrele on uusi niin vika ei ole siellä (en tosin vielä testanut lasikantapolttimolla suuttimien liittimiä).

Tottakai ECU:n hajoamistakaan ei voi sulkea vielä pois.


Volvo joutuu ainakin tämän yön viettämään kaupan parkkipaikalla.  :buck2:


Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1199 : 15.09.2014, 15:43:46 »
Mittaa huviksesi akun jännite kun yrität käynnistää, jos startti ei kerran edes naksahda. Sulla tais olla suht uusi akku, mutta eihän niistä koskaan tiedä...

 

RallyBaron  Samppasport