Oli taas pientä projektia talvi-illan ratoksi: Vajaan vuoden vanha etupyörän laakeri piti vaihtaa uuteen... Kyseessä oli mallia Motonet, se halvempi versio. Tilalle tuli FAG:n laakeri, jonka pitäisi olla alkuperäistä vastaava. Ainakin setti oli huomattavasti vakuuttavampi kuin tuo Motonetin halppis: mukana tuli pultit laakeripesälle sekä vetarin päätypultti. Tossa halppiksessa ei tullut muuta kuin laakeripesä.
Ei menny vaihtokaan ihan niin kuin leffoissa. Ensin pohdin vaihdanko vai vaihdatanko, mutta kun sain tallipaikan lainalle niin päätin vaihtaa kamppeen itse. Eipä tuo ole mikään ihmeellinen operaatio:
1. rengas irti
2. Jarrusatula ja teline irti
3. jarrulevy pois alta
4. raidetangonpää, koiranluun yläpää sekä alapallonivel irti
5. iskarin alapultit pois
6. lopuksi vetarista päätypultti pois ja pakka käteen
7. neljä pultti irti ja vanha laakeri pois vanhoja pultteja ja vasaraa apuna käyttäen
niputus päinvastaisessa järjestyksessä.
Mutta... Kompura oli kuulemma lauennut edellisenä päivänä pakkasen vuoksi, talli oli kylmä kuin p...le ja hallitunkki astetta vaatimattomampi. Parin voimasanan, röökiaskin ja veristen rystysten voimalla operaatio tuli kuitenkin hoidettua.
Huomenna laakeri kantoon ja hakemaan rahat Mätänetistä pois. Pitääpä taas varata aika aurauskulmien säätöön, mun säkällä ne menee aina v...ksi kun häslään jotain tuennan kanssa.
Muutama palanut polttimokin kummitteli takalampuissa. Senkin piti olla minuutin parin operaatio, vaan kun ei... Sivupoltin oli sulattanut ympäröivän muovin kantaan kiinni ja irrottaminen oli kaikkea muuta kuin helppoa. Lasi hajosi käsiin ja kannan irrottaminen vaati astetta isompia voimasanoja.
No, nyt on hommat hoidettu, varpaat kuoliossa ja sormiin palaa tunto pikku hiljaa. Positiivista on kuitenkin se että laakerimekkala loppui ja varoitusteksti katosi mittaristosta.